Freemium: τα όχι και τόσο δωρεάν παιχνίδια σε κινητά και τάμπλετ

Με την είσοδο των φορητών συσκευών όπως τα κινητά και τα τάμπλετ στη ζωές μας, πολλά παιδιά, αλλά και μεγαλύτεροι, δεν ξεκολλάνε από τις οθόνες. Πέρα όμως από την σπατάλη του χρόνου, τα λεγόμενα παιχνίδια “freemium” κρύβουν και άλλους κινδύνους.

Τι είναι όμως τα παιχνίδια “freemium”; Το όνομα είναι μια σύμπτυξη των λέξεων “free” (δωρεάν) και “premium” (αυξημένο ή ανώτερο). Αυτό σημαίνει πως αυτά τα παιχνίδια είναι δωρεάν για να τα κατεβάσει και να τα παίξει κανείς, αλλά περιλαμβάνουν επιπλέον λειτουργίες επί πληρωμής. Κάποιος θα έλεγε πως δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, απλά θα παίξει το παιχνίδι χωρίς αυτές τις λειτουργίες. Δυστυχώς, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά.

Τα παιχνίδια είναι σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να εκμεταλλεύονται τον εθισμό του παίκτη στην κατάλληλη στιγμή. Το παιχνίδι γίνεται συνεχώς πιο ενδιαφέρον, και όταν ο παίκτης διασκεδάζει περισσότερο συναντάει ένα εμπόδιο που μπορεί να το ξεπεράσει μόνο αν πληρώσει. Εκείνη την στιγμή ο καθένας μπορεί να σκεφτεί, “τι είναι 2 ευρώ αφού περνάω τόσο καλά;”. Πλέον με τις ηλεκτρονικές πληρωμές, τα πάντα γίνονται με το πάτημα ενός κουμπιού. Για έναν εθισμένο παίκτη, το πάτημα ενός κουμπιού και η συνέχιση του παιχνιδιού είναι μια ευκολία στην οποία παραδίνεται σχεδόν χωρίς σκέψη.

Όπως μας πληροφορεί ένα άρθρο για την ψυχολογία των freemium παιχνιδιών:

Οι σχεδιαστές των παιχνιδιών δεν μαντεύουν τις προκλήσεις που δημιουργούν [στα παιχνίδια]. Με εκατομμύρια χρήστες, έχουν αρκετά δεδομένα της χρήσης του παιχνιδιού έτσι ώστε να εντοπίζουν με ακρίβεια πότε οι παίκτες αρχίζουν να βαριούνται και να εισάγουν καινούργια αντικείμενα και προκλήσεις ακριβώς την κατάλληλη στιγμή…. Είναι σαν να κοιτάνε μέσα στα κεφάλια των παικτών και να κατασκευάζουν το τέλειο ναρκωτικό για αυτούς.

Η επιτυχία των freemium παιχνιδιών υπογραμμίζεται από τα κέρδη των εταιριών. Το ίδιο άρθρο μας πληροφορεί ότι:

Οι δημιουργοί του δωρεάν παιχνιδιού Candy Crush Saga έβγαλαν 1.88 δις δολάρια σε έσοδα το 2013, και η εταιρία δήλωσε πως μόνο το 4% των χρηστών έκαναν αγορές μέσα στο παιχνίδι. Αυτοί οι χρήστες, κατά μέσο όρο, πλήρωσαν ο καθένας πάνω από 15ο δολάρια παίζοντας.

Καλό είναι λοιπόν να γνωρίζουμε ξεκινώντας ένα αθώο παιχνίδι στο κινητό ή το τάμπλετ αν η ψυχολογία μας είναι αρκετά δυνατή ώστε να σπαταλάμε μόνο τον χρόνο μας κι όχι χρήματα!