Το φανάρι των συναισθημάτων
Το φανάρι μας το έχουμε τοποθετήσει σε εμφανές σημείο μέσα στην τάξη μας και μας βοηθάει να παίρνουμε τις σωστές αποφάσεις και να σκεφτόμαστε πριν δράσουμε, χωρίς να παρασυρθούμε από τα συναισθήματά μας (θυμό ή λύπη).
Το κόκκινο μας θυμίζει ότι πρέπει να σταματήσουμε και να ηρεμήσουμε παίρνοντας μερικές ανάσες και μετρώντας μέχρι το δέκα. Το πορτοκαλί μας προτρέπει να σκεφτούμε τις πιθανές λύσεις που έχουμε στο ζήτημα που έχει παρουσιαστεί και τις συνέπειες αυτών. Αφού έχουμε επιλέξει την καλύτερη λύση, το πράσινο χρώμα μας παρακινεί να δράσουμε.
Το φανάρι αποδεικνύεται χρήσιμο τόσο στη διαχείριση και την έκφραση των συναισθημάτων μας, όσο και στην επίλυση των συγκρούσεων. Η οπτική αναπαράσταση αυτού βοηθάει τους μαθητές στη συνεχή υπενθύνιση των βημάτων, ώστε η διαδικασία να αφομιωθεί και να οδηγηθούμε στα ύψιστα και προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα.
Οι αφίσες μας για τα περιβαλλοντικά προβλήματα
Στα πλαίσια του μαθήματος της Γλώσσας και συγκεκριμένα της ενότητας “Εμένα με νοιάζει”, το μάθημα “Στάση Βροχοσταλίδων” αποτέλεσε την αφορμή για να μελετήσουμε με τα παιδιά ποικίλα περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως η τρύπα του όζοντος, το φαινόμενο του θερμοκηπίου, η ρύπανση της ατμόσφαιρας, η ρύπανση των υδάτων κ.α. και να επικεντρωθούμε στο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής και στις συνέπειές του.
Αφού χρησιμοποιήθηκε το βίντεο ως εποπτικό μέσο που κατέστησε κατανοητά με απλό τρόπο τα πιο σύνθετα περιβαλλοντικά προβλήματα, οι μαθητές και οι μαθήτριες χωρίστηκαν σε ομάδες των 4 ατόμων. Κάθε ομάδα ανέλαβε να μελετήσει από ένα πρόβλημα που απειλεί το περιβάλλον, το οποίο τους δόθηκε σε μορφή κειμένου, ώστε να αναπτυχθούν δεξιότητες που σχετίζονται με την ανάλυση, την επεξεργασία και την κατανόηση κειμένου.
Στη συνέχεια, κλήθηκαν να αναδείξουν κάθε πρόβλημα μέσα από τη δημιουργία μιας αφίσας, ώστε να ενημερώσουν και να ευαισθητοποιήσουν τον κόσμο γι’αυτό.
Οι εργασίες που δημιουργήθηκαν ήταν εντυπωσιακές και αναρτήθηκαν σε εμφανές σημείο της τάξης για να ενημερώσουν και τους υπόλοιπους μαθητές για το θέμα.
Έχω έναν καλό λόγο για όλους!
Αυτή η δραστηριότητα είχε ως στόχο να ενισχύσει την αυτοπεποίθηση των παιδιών και το δέσιμό τους στην ομάδα.
Σε κάθε βιβλιαράκι, το κάθε παιδί, ύστερα από κλήρωση, ανέλαβε να ζωγραφίσει το πορτρέτο ενός συμμαθητή/τριάς του και στη συνέχεια να γράψει μερικά καλά λόγια για αυτό το παιδί.
Όλη αυτή η διαδικασία ενθουσίασε τους μαθητές/τριες, καθώς είδαν μέσα από τα μάτια των συμμαθητών τους τα πολλά θετικά στοιχεία του εαυτού τους!
Το αναρτήσαμε σε εμφανές σημείο μέσα στην τάξη για να θυμόμαστε να λέμε στους άλλους μόνο θετικά λόγια και σχόλια (λόγια αγάπης όπως τα είπαμε) και όχι σχόλια που πληγώνουν. Έτσι θα είμαστε μία αγαπημένη ομάδα!
Γιορτή για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940
Φέτος η τάξη μας ανέβαλε να διοργανώσει τη γιορτή για την Επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940.
Με πολύ ενθουσιασμό, λοιπόν, ετοιμάσαμε τις προσκλήσεις μας και την αφίσα για τη γιορτή μας, κάναμε τις πρόβες μας και ήμασταν έτοιμοι/ες να παρουσιάσουμε σκετσάκια, ποιήματα και τραγούδια για να τιμήσουμε όσους αγωνίστηκαν για την ελευθερία της πατρίδας μας.
Το αποτέλεσμα μοναδικό και πολύ συγκινητικό! Μπράβο σε όλα τα παιδιά!!!
Πρόγραμμα μαθημάτων
Το τραγούδι που συνόδευσε το παραμύθι μας
Για να θυμόμαστε πάντα όσα μάθαμε κατά τη δημιουργία του παραμυθιού μας, το συνοδεύσαμε με ένα τραγούδι σε μουσική της δασκάλας της μουσικής του σχολείου μας, κ. Λώρας Βοβώνη και σε στίχους δικούς μου.
Ας το τραγουδήσουμε όλοι μαζί!
Η ουρίτσα μου η κοντή
είναι διαφορετική
όμως δε με φοβίζει αυτό,
γιατί με κάνει μοναδικό!
Έτσι κι εσύ να μην ξεχνάς,
πως ό,τι έχεις διαφορετικό,
σε κάνει πολύ ξεχωριστό!
Στην αρχή τ’ άλλα σκυλιά
δεν καταλάβαιναν τέτοια ομορφιά,
αλλά μετά το αντιλήφθηκαν
κι έτσι με αποδέχτηκαν.
Κι η καρδιά μου γέμισε
με συναισθήματα γλυκά,
κι εγώ πετάω κάθε μέρα
ως τα σύννεφα ψηλά!
Το παραμύθι μας: Η Λίτσα, η σκυλίτσα, με την όμορφη ουρίτσα!
Μετά το πρόγραμμα ανάπτυξης δεξιοτήτων αφηγηματικού λόγου ήμασταν έτοιμοι να φτιάξουμε το δικό μας παραμύθι. Έτσι δημιουργήθηκε η Λίτσα!
Πρόγραμμα ανάπτυξης δεξιοτήτων αφηγηματικού λόγου
Την περσινή σχολική χρονιά (2023-2024) εφαρμόστηκε στην τάξη ένα πρόγραμμα ανάπτυξης δεξιοτήτων αφηγηματικού λόγου το οποίο διήρκησε 1,5 μήνα. Μέσα από ποικίλες δραστηριότητες (ελεύθερη δημιουργική γραφή – ατομικά, εκμάθησης μερών παραμυθιού μέσα από την επεξεργασία ιστοριών, εκμάθησης της “συνταγής” του παραμυθιού, ομαδική γραφή και δραστηριότητες αυτοδιόρθωσης) καλλιεργήθηκαν χρήσιμες δεξιότητες οι οποίες εξόπλισαν τους μαθητές/τριες και τους κατέστησαν έτοιμους/ες να αντιμετωπίσουν κι αυτή τη σχολική χρονιά τέτοιου είδους κείμενα, να μπορούν να τα γράφουν και να τα επεξεργάζονται.
Καλή σχολική χρονιά!
Στολίσαμε την τάξη μας, ετοιμάσαμε τα δωράκια μας και περιμέναμε τα παιδιά για να τους ευχηθούμε καλή σχολική χρονιά! Το θέμα του στολισμού μας για φέτος αποτέλεσαν οι σοφές κουκουβάγιες και μας έδωσαν την αφορμή να ξεκινήσουμε μία πολύ όμορφη συζήτηση για το τι κάνει έναν άνθρωπο να είναι σοφός.
Καταλήξαμε σε πολύ χρήσιμα συμπεράσματα, όπως το ότι ένας σοφός άνθρωπος ξέρει να βοηθάει, να αγαπάει, να λέει συγγνώμη και ευχαριστώ, να παραδέχεται το λάθος του, να μοιράζεται, να αναζητάει τη γνώση και την αλήθεια!
Ο στόχος μας, λοιπόν, για φέτος είναι να γίνουμε κι εμείς σοφοί άνθρωποι!