Γνωρίζω τους αριθμούς ως το 1.000
Εργασία αξιολόγησης για την ενότητα
“Γνωρίζω τους αριθμούς ως το 1000 της Β΄ Δημοτικού”
http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10592?locale=el
Εργασία αξιολόγησης για την ενότητα
“Γνωρίζω τους αριθμούς ως το 1000 της Β΄ Δημοτικού”
http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10592?locale=el
Συνεχίζουμε και φέτος το πρόγραμμα «Νοιάζομαι και Δρω» το οποίο είναι προσανατολισμένο στην οικογένεια αυτή τη χρονιά. Το σχολείο αποτελεί ένα πλαίσιο που προσφέρει την αίσθηση του «ανήκειν». Τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές με τις οικογένειές τους πρέπει να λειτουργούν ως ομάδα με κοινούς στόχους και προσδοκίες. Πρώτος στόχος η ενδυνάμωση των σχέσεων αυτών των τριών αναπόσπαστων κομματιών του ίδιου παζλ: «σχολείο», «μαθητής», «οικογένεια».
Καλέσαμε, λοιπόν, τους γονείς της Β΄ τάξης του 19ου Δημοτικού Σχολείου Κοζάνης να μας αφιερώσουν και να τους αφιερώσουμε από μια διδακτική ώρα μέσα στην τάξη. Ένας πρώτος κύκλος επισκέψεων ολοκληρώθηκε ήδη. Οι μαθητές/τριες παρουσίασαν τους γονείς τους με χαρά μα και περηφάνια, οι γονείς από τη μεριά τους παρουσίασαν το επάγγελμά τους ή το χόμπι τους, δέχθηκαν καταιγισμό ερωτήσεων από ματάκια γεμάτα περιέργεια ενώ στη συνέχεια κάθε επίσκεψης οι γονείς είχαν ετοιμάσει μια μικρή δραστηριότητα σχετική με το επάγγελμα, την οποία και υλοποίησαν μαζί με τα παιδιά στην τάξη. Όλοι μας αισθανθήκαμε ικανοποίηση από αυτές τις επισκέψεις, ο καθένας από τη δική του πλευρά. Δεν ήταν λίγα τα παιδιά που εμπνεύστηκαν από κάποιο επάγγελμα ή χόμπι και σκέφτονται να ασχοληθούν με αυτό στο μέλλον. Δεν είναι λίγο πράμα να ακούς αυθόρμητα να ξεστομίζουν τα παιδιά φράσεις όπως: «Θέλω να γίνω τοπογράφος!» ή «Θέλω πολύ να γίνω γιατρός!»
Πρώτη επίσκεψη
Η κυρία Μαργαρίτα και ο κύριος Μανώλης, γονείς του Ανέστη μας, μας έφεραν αυθόρμητα, μετά από μια συζήτηση για το φθινόπωρο, στην τάξη σταφύλια από το αμπέλι τους, τα παιδιά με όλες τους αισθήσεις ήρθαν σε επαφή με το σταφύλι και το μούστο (όραση, όσφρηση, γεύση, ακοή μα και αφή). Πατήσαμε σταφύλια, γευτήκαμε τα σταφύλια, το μούστο αλλά και τη νοστιμότατη μουσταλευριά που μας έφερε η κυρία Μαργαρίτα την επόμενη μέρα, ενώ ο ευγενικός κύριος Μανώλης απάντησε σε όλες μας τις ερωτήσεις για το αμπέλι.
Δεύτερη επίσκεψη
Η κυρία Σοφία, μαμά του Γιώργου μας, τοπογράφος στο επάγγελμα ήρθε φορτωμένη με χάρτες, μεζούρες, χάρακες και ένα όργανο που κάνει μετρήσεις, τον θεοδόλιχο. Εξήγησε λεπτομερώς αλλά πολύ κατανοητά στα παιδιά ποια είναι ακριβώς η δουλειά της, μετρήσαμε την τάξη μας, έβαλε τα παιδιά να δουν μέσα από αυτό το όργανο. Τέλος, βοήθησε τους μικρούς μας τοπογράφους να κάνουν ένα τοπογραφικό της αυλής του σχολείου μας και να σχεδιάσουν μέσα σε αυτή ό,τι αυτά ονειρεύονται. Κόυνιες, γήπεδα, πισίνες, δέντρα και λουλούδια.
Τρίτη επίσκεψη
Ο κύριος Γιάννης, μπαμπάς της Ελένης μας, γιατρός γενικής ιατρικής φόρεσε τη λευκή ιατρική του ρόμπα και άνοιξε το βαλιτσάκι με τα εργαλεία του. Εξήγησε στα παιδιά ποια είναι η δουλειά του, πως δεν υπάρχει λόγος να φοβόμαστε τον γιατρό κι ότι πάντα βρίσκεται κοντά μας για να μας βοηθήσει αλλά και να μας σώσει τη ζωή. Άφησε τα παιδιά να δουν και να πιάσουν τα εργαλεία του με μεγάλη χαρά και υπομονή να τους εξηγήσει τι είναι το καθένα. Ωτοσκόπιο, στηθοσκόπιο, οξύμετρο, γλωσσοπίεστρα, κολάρο, γάντια, γάζες κι άλλα πολλά… Στο τέλος σαν μικροί γιατροί έκαναν και τη σχετική συνταγογράφηση.
Τέταρτη επίσκεψη
Η κυρία Φωτεινή, μαμά της Κωνσταντίνας μας, νοσηλεύτρια ήρθε με χαρά να εξηγήσει στα παιδιά μας ποια είναι η δουλειά της νοσηλεύτριας αλλά κυρίως για να δείξει πρώτες βοήθειες. Τι πρέπει να προσέχουν σε περίπτωση που χτυπήσουν τα ίδια ή κάποιος συμμαθητής τους; Απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις τους και σαν μικροί νοσηλευτές περιποιήθηκαν μια πληγή χωρίς φόβο. Στη συνέχεια, με βοηθό την Κωνσταντίνα μας έδειξε τι μπορούμε να κάνουμε σε περίπτωση πνιγμού ένα – ένα τα βήματα καθώς και την Καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση για την περίπτωση που χρειαστεί.
Πέμπτη επίσκεψη
Ο κύριος Νίκος, μπαμπάς του Μανώλη μας, χρειάστηκε μάλλον φορτηγάκι για να μας φέρει στο σχολείο όσα περισσότερα μουσικά όργανα μπορούσε και να μας παρουσιάσει το χόμπι του, τη μουσική. Τον βοήθησε, βέβαια, εθελοντικά ο κύριος Σάκης Κουκουμπέσης , τον οποίο και ευχαριστούμε ξεχωριστά. Ο κύριος Νίκος μας παρουσίασε τις τρεις κατηγορίες μουσικών οργάνων, μας ονόμασε και μας έπαιξε όλα τα μουσικά όργανα, έκαναν και μια μικρή ορχήστρα με τον Μανώλη μας να χρησιμοποιεί το πιο ξεχωριστό μουσικό όργανο, τη φωνή του για να μας μαγέψει. Όλοι μας γίναμε μικροί μουσικοί και παίξαμε αρκετά από τα όργανα.
Τα παιδάκια μας ετοίμασαν ξεχωριστά αναμνηστικά με μπουκέτα από τουλίπες για τους γονείς τους ώστε να τους ευχαριστήσουν που ήρθαν. Έτσι κλείνει ο πρώτος κύκλος επισκέψεων. Ανυπομονούμε για τις επόμενες! Σας ευχαριστούμε όλους και όλες και τον καθένα ξεχωριστά που είστε κοντά στο σχολείο, κοντά στα παιδιά σας για να συντηρούμε σωστά τη χρυσή αλυσίδα με τους τρεις άρρηκτα δεμένους κρίκους σχολείο, οικογένεια, μαθητής με σκοπό τη σχολική επιτυχία.
Τη Δευτέρα 20/5 στα πλαίσια του προγράμματος «Νοιάζομαι και δρω» αλλά και του διαθεματικού σχεδίου εργασίας που υλοποιεί αυτή τη χρονιά η Α΄ τάξη του 19ου Δημοτικού Σχολείου Κοζάνης, έγιναν μια σειρά από δράσεις – επισκέψεις.
Σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία, λοιπόν, και η ημέρα μας ξεκινά με επίσκεψη στην εταιρεία «Alfa», εδώ κοντά μας στη ΖΕΠ. Οι μικροί/ες μας μαθητές/τριες φορούν ειδικές στολές, απολυμαίνονται επιμελώς και ξεκινούν να μάθουν τα μικρά μυστικά της νόστιμης πίτας. Μπαίνουν στην παραγωγή, εκεί που γίνεται όλη η δουλειά και εντυπωσιάζονται από το μέγεθος των μηχανημάτων και την ταχύτητα εργασίας. Ευχαριστούμε την εταιρεία για τη θερμή υποδοχή και την κα Αναστασία Χριστοδούλου, υπεύθυνη παραγωγής, για την ξενάγηση.
Επόμενος σταθμός το Πρωτοχώρι! Ξεκινάμε από τον μύλο του χωριού παρατηρώντας τη διαδικασία μετατροπής των σιτηρών σε άλευρα και ζωοτροφές και πολλές ερωτήσεις στον μυλωνά κ. Γιώργο. Παίρνουμε, λοιπόν, το αλεύρι μας από την οικογένεια Αδαμίδη και οδεύουμε προς τον φούρνο του χωριού, όπου μας υποδέχονται με χαρά το ζεύγος Μακρυανίδη. Αφού βομβαρδίσαμε την κα Φανή με ερωτήσεις, είδαμε από κοντά στο εργαστήριο τη διαδικασία παραγωγής ψωμιού, όλα τα μηχανήματα και τον μεγάλο φούρνο που χωράει 500 καρβέλια. Φτιάξαμε τα δικά μας ψωμάκια και ο κ. Αχιλλέας τα φούρνισε. Τέλος, αγοράσαμε τα ψωμιά μας για να τα γευτούμε αργότερα, υπολογίζοντας μόνοι πια τα χρήματα.
Τελευταία στάση πριν την επιστροφή μας το σπίτι του μαθητή μας του Γιώργου. Η οικογένεια Αλεξανδρίδη μας υποδέχεται με χαρά και πολλά κεράσματα και μας ξεναγεί στον παραδοσιακό ξυλόφουρνο στην αυλή τους. Ψήνουμε ψωμάκι και φτιάχνουμε τα δικά μας ιδιαίτερα ψωμάκια με τη γέμιση που προτιμά ο καθένας. Η κυρία Σοφία και ο κύριος Αλέξανδρος τα φουρνίζουν. Μαθαίνουμε από τον π. Νικόλαο Στεφανίδη, πατέρα του Σάββα μας για τη σημαντική θέση του ψωμιού στην Εκκλησία. Τέλος, κλείνουμε την ημέρα μας βοηθώντας τον κ. Νίκο Πογιατζή, πατέρα του Μανώλη μας, να ανοίξει φύλλο και να φτιάξει τυρόπιτα. Γεμάτοι από εμπειρίες και αφού έχουμε κάνει ένα όμορφο άνοιγμα του σχολείου στην οικογένεια και την κοινωνία γενικότερα, επιστρέφουμε.
Ευχαριστούμε όσους συνέβαλαν στην πραγματοποίηση της τόσο βιωματικής εκδρομής μας.
Ελένη Μπαλτά
Την Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2018 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική συνάντηση με θέμα «Ενίσχυση Σχολικής Ετοιμότητας και ομαλή προσαρμογή στο Δημοτικό Σχολείο».
Η δασκάλα της Α΄ τάξης, Ελένη Μπαλτά και οι μαθητές/τριες της υποδέχθηκαν αρχικά στην τάξη τους τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κα Κωστελίδου Αναστασία με την οποία έγινε γνωριμία και παιχνίδια φωνολογικής επίγνωσης. Έπειτα, το τμήμα ανέλαβε η Συντονίστρια Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης κα Ευγενία Νιάκα, η οποία έδωσε στα παιδιά σταθμισμένα τεστ μέσω των οποίων διαπιστώθηκε η σχολική ετοιμότητα των παιδιών.
Λίγο αργότερα, υποδεχθήκαμε και τους γονείς των μαθητών/τριων μας στους οποίους έγινε επιμόρφωση σχετικά με τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένα παιδί για να είναι έτοιμο για την Α΄ τάξη. Συγκεκριμένα, μας μίλησε για αδρή και λεπτή κινητικότητα, τρόπους λαβής μολυβιού, είδη νοημοσύνης κ.α. Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήξαμε ήταν πως κάθε παιδί είναι διαφορετικό, έχει το δικό του τρόπο και χρόνο μάθησης και πρέπει να είναι αποδεκτό από όλους παρά τις όποιες αδυναμίες. Τέλος, οι γονείς είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τις συντονίστριες ατομικά, συζητώντας τους όποιους προβληματισμούς τους.
Ευχαριστούμε πολύ όλους τους γονείς για τη συμμετοχή τους στη συνάντηση, τα πρωτάκια μας για τη συνεργασία, το προσωπικό του σχολείου για την προετοιμασία και ιδιαίτερα τις Συντονίστριες Εκπαίδευσης για την τιμή που μας έκαναν.
Σήμερα, Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2018 η Α΄ και Β΄ τάξη του 19ου Δημοτικού Σχολείου Κοζάνης επισκέφτηκαν το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βελβεντού με σκοπό να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα «Ο Σιταράκης στου μύλου το δρομάκι». Αυτή αποτελεί και την πρώτη μας επίσκεψη στα πλαίσια του προγράμματος « Από το σποράκι στο ψωμάκι» με το οποίο θα ασχοληθούμε κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. «Πώς φτιάχνεται το ψωμί» και τόσα άλλα ερωτήματα των μικρών μαθητών/τριών θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε μέσα από αυτό το project.
Πρώτη στάση το ΚΠΕ Βελβεντού. Ακούσαμε για τον μύθο της Περσεφόνης και ασχοληθήκαμε σε θεωρητικό επίπεδο με τις εργασίες που απαιτούνται για να φτάσει το ψωμί στο τραπέζι μας. Επόμενη στάση και αφού απολαύσαμε μια μικρή διαδρομή στην πανέμορφη φθινοπωρινή φύση, ο νερόμυλος Μπαλού.
Εκεί μας περίμενε ο κύριος μυλωνάς, ο Μήκας. Με χαρά μας εξήγησε με λεπτομέρειες πώς γίνεται το σιτάρι αλεύρι. Μας έδειξε διάφορα εργαλεία, τις τεράστιες μυλόπετρες, τον χερόμυλο και έναν σύγχρονο ηλεκτρικό μύλο. Χωρισμένοι σε τρεις ομάδες: τα σιταράκια, τα κριθαράκια και τα καλαμποκάκια αλέσαμε τριών ειδών αλεύρι, με τα οποία στη συνέχεια ζυμώσαμε ψωμί. Το αφήσαμε να ξεκουραστεί στην πινακωτή κι ύστερα ο κύριος μυλωνάς με φουρνόφτυαρο έβαλε τα καρβελάκια μας σε παραδοσιακό φούρνο να τα ψήσει. Κάναμε μια βόλτα να δούμε από πού έρχεται το νερό και να παρατηρήσουμε τον μυλαύλακα. Μετά από λίγη ώρα, ήρθε η στιγμή που όλοι περιμέναμε. Το ψωμάκι ήταν έτοιμο! Βγήκε ζεστό ζεστό από τον φούρνο και το απολαύσαμε μαζί με τυρί κι ελιές στη φύση, εκεί από όπου προέρχεται. Τι πιο όμορφη αίσθηση από αυτή…
Ελένη Μπαλτά
Πρωτάκια στα θρανία
Αν και το δικό σας παιδί ετοιμάζεται φέτος το Σεπτέμβρη να… αφήσει πίσω του την ανεμελιά και τις ατέλειωτες ώρες παιχνιδιού του νηπιαγωγείου για να ενσαρκώσει το ρόλο του μαθητή, σας προτείνουμε να διαβάσετε το άρθρο που ακολουθεί. Θα μάθετε για όλες τις καινούριες γνώσεις που θα κατακτήσει το πρωτάκι σας αλλά και πώς θα το προετοιμάσετε καλύτερα για τη νέα ζωή που το περιμένει μετά το καλοκαίρι.
Νέες συνήθειες, νέες γνώσεις, νέα πρόσωπα… Πόσα περιμένουν το μικρό σας περνώντας το κατώφλι του σχολείου! Οι αλλαγές πολλές, γι’ αυτό προετοιμάστε το ώστε να υποδεχτεί τη νέα σχολική χρονιά με χαμόγελο!
Νέες γνώσεις, μοναδικές εμπειρίες
Το δημοτικό σχολείο και πιο συγκεκριμένα η Α΄ τάξη αποτελεί ουσιαστικά την είσοδο του παιδιού στο εκπαιδευτικό σύστημα. Σκοπός είναι οι μαθητές να αναπτυχθούν πολύπλευρα μέσα από δραστηριότητες που θα τους βοηθήσουν να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Την επόμενη, λοιπόν, σχολική χρονιά το παιδί σας, γεμάτο περηφάνια επιστρέφοντας στο σπίτι, θα σας εξιστορεί και από ένα καινούριο «κατόρθωμα».
• Μαθαίνω την αλφάβητο: Θα γνωρίσει τα γράμματα της αλφαβήτου και μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς θα ξέρει να τα γράφει και να τα προφέρει σωστά αλλά και να τα λέει… απ’ έξω κι ανακατωτά!
• Γράφω σωστά: Θα μάθει να γράφει συλλαβές, ενώνοντας ένα σύμφωνο με ένα φωνήεν από τα γραμματάκια που έχει ήδη μάθει. Στη συνέχεια θα σχηματίζει μικρές λέξεις, ενώνοντας τις συλλαβές μεταξύ τους και αργότερα θα γράφει εύκολες προτασούλες. Θα καταλάβει ακόμη τη σημασία του τονισμού και της ορθογραφίας. Σιγά-σιγά λοιπόν και με αρκετή εξάσκηση θα καταφέρει να γράφει λέξεις χωρίς λάθη και τονισμένες στη σωστή συλλαβή.
• Γνωρίζω τη γραμματική: Το πρωτάκι σας θα έρθει σε επαφή με την έννοια του ρήματος και θα μάθει να κλίνει απλά ρήματα, όπως π.χ. το «είμαι» και το «έχω». Έχοντας κάποια σαν πρότυπα, θα κλίνει «πατώντας» στις ίδιες καταλήξεις και άλλα ρήματα.
• Ξεκινάω το διάβασμα: Η διαδικασία έχει ως εξής: στην αρχή θα μάθει να συλλαβίζει τις λέξεις και στη συνέχεια θα λέει όλες τις συλλαβές μαζί για να πει σωστά τη λεξούλα.
• Μαθαίνω να μετράω: Το μικρό σας θα μάθει να μετρά χρησιμοποιώντας τα χεράκια του και στη συνέχεια θα καταλάβει την έννοια αρχικά της πρόσθεσης και αργότερα της αφαίρεσης.
• Τηρώ τους κανόνες: Το παιδί θα καταλάβει πόσο σημαντικό είναι να συμμορφώνεται με το πρόγραμμα και τους κανόνες της τάξης που έχει ορίσει η δασκάλα. Για παράδειγμα θα μάθει να μπαίνει στην τάξη όταν ακούει το κουδούνι χωρίς να καθυστερεί, να τρώει στο διάλειμμα και όχι μέσα στην τάξη, να μη μιλά με τον διπλανό του, να σηκώνει το χέρι του όποτε θέλει να πει κάτι ή όποτε θέλει να πάει στην τουαλέτα κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
• Γίνομαι (πιο) ώριμο: Θα αναλάβει μερικές ευθύνες όπως π.χ. ότι πρέπει να είναι στην ώρα του στο σχολείο, να έχει καθημερινά μαζί του τα σωστά βιβλία και τετράδια, την κασετίνα του, να πηγαίνει πάντα διαβασμένο κ.λπ. Με άλλα λόγια, θα μάθει να οργανώνει τη σκέψη του ενώ ταυτόχρονα θα καλλιεργεί τη μνήμη του.
• Ακούω και εμπιστεύομαι την κυρία: Θα μάθει πως πρέπει να σέβεται την κυρία, να την ακούει με προσοχή όταν παραδίδει το μάθημα, αλλά και πως είναι το πρόσωπο που θα απευθύνεται αν έχει κάποιο πρόβλημα ή έχει ανάγκη από κάτι (π.χ. δεν αισθάνεται καλά).
• Κάνω (κι άλλους) φίλους: Θα γνωρίσει καινούρια παιδάκια τα οποία θα κάνει φίλους, επεκτείνοντας έτσι τον κύκλο γνωριμιών του νηπιαγωγείου.
Πρώτος δάσκαλος… εσείς!
Μέσα από καθημερινές, ευχάριστες δραστηριότητες μπορείτε να μάθετε στο μικρό σας σημαντικά πράγματα που θα κάνουν πιο εύκολη την προσαρμογή του στο καινούριο περιβάλλον. Να κάποιες ιδέες:
• Παίζουμε… σχολείο
Ενόψει της έναρξης του σχολείου, φροντίστε να αναπτύξετε την ικανότητα του μικρού σας για συγκέντρωση και για ανάκληση της μνήμης, να βοηθήσετε τη γλωσσική του εξέλιξη, να συμβάλετε στην απόκτηση κριτικής σκέψης καθώς επίσης και να καλλιεργήσετε τη φαντασία του.
Πώς θα το βοηθήσετε: Μπορείτε να αγοράσετε από το βιβλιοπωλείο της γειτονιάς παραμύθια, βιβλία και ιστοριούλες που πιστεύετε πως θα του αρέσουν. Τα περισσότερα παιδικά βιβλία αυτής της ηλικίας έχουν πολύχρωμες εικόνες για πιο ευχάριστη ανάγνωση. Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε λοιπόν είναι να διαβάζετε καθημερινά μαζί με το παιδί και να συζητάτε γι’ αυτό που διαβάσατε. Μπορείτε π.χ. να ξεκινήστε μια κουβεντούλα ρωτώντας το τι πιστεύει ότι θα γίνει παρακάτω, πώς του φαίνεται η υπόθεση, ζητώντας του να σχολιάσει μια φωτογραφία, να σας πει με λίγα λόγια τι θυμάται κ.λπ.
• Παραδίδουμε μαθήματα (κοινωνικών) σχέσεων
Παρόλο που το παιδί έχει ήδη συναναστραφεί με άλλα παιδάκια και έχει κάνει τις πρώτες του φιλίες στη διάρκεια της χρονιάς του νηπιαγωγείου, στο δημοτικό τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Τώρα θα έχει 20 συμμαθητές, ενώ στο διάλειμμα θα μοιράζεται το προαύλιο με πολλά παιδιά. Τι σημαίνει αυτό; Πως πρέπει να το βοηθήσετε να καλλιεργήσει ακόμα περισσότερο την κοινωνικότητά του και να του διδάξετε χρήσιμους κανόνες που εξασφαλίζουν την ομαλή συνύπαρξη.
Πώς θα το βοηθήσετε: Επιδιώκετε τη συναναστροφή του μικρού σας με άλλα παιδιά. Εξηγήστε του πως πρέπει να συνεργάζεται μαζί τους, να ακούει τη γνώμη τους και να μη διακόπτει, να σέβεται τους κανόνες του παιχνιδιού, να μην παίρνει τη σειρά άλλου παιδιού, να δέχεται την ήττα του στο παιχνίδι. Κάντε σαφές πως η σωματική βία δεν είναι τρόπος για να λύσει ένα πρόβλημα που έχει με κάποιο άλλο παιδί και πως το καλύτερο είναι να ζητά τη συμβουλή ενός μεγάλου. Τέλος, μια καλή ιδέα για να εξοικειωθεί με άγνωστα πρόσωπα είναι να πηγαίνετε στην παιδική χαρά, να κάνετε μαζί τα ψώνια του σπιτιού, να βλέπετε θεατρικές παραστάσεις, να κάνετε βόλτες στη γειτονιά.
• Βάζουμε… τάξη
Τόσο η τάξη όσο και η οργάνωση είναι δύο σημαντικές έννοιες που καλό είναι να «συστήσετε» στο παιδί πριν ξεκινήσει το σχολείο. Ένα παιδί που έχει γνωρίσει τη σημασία του προγράμματος στην καθημερινότητά του μπορεί να οργανώνει καλύτερα το χρόνο του, τις δραστηριότητές του, τα πράγματά του, γενικότερα τη ζωή του. Επίσης είναι δεδομένο πως το τακτικό παιδί μπορεί να προσαρμοστεί ευκολότερα στους ρυθμούς του σχολείου, να βάζει προτεραιότητες στις υποχρεώσεις του και να τις διαχειρίζεται με επιτυχία.
Πώς θα το βοηθήσετε: Βάλτε αργά και σταθερά την οργάνωση στη ζωή του. Τι μπορείτε να κάνετε; Προμηθευτείτε ειδικά κουτιά ή καλάθια και ζητήστε από το παιδί να μαζεύει τα παιχνίδια του και να τα αποθηκεύει κάθε φορά που τελειώνει το παιχνίδι. Εκτός από τα παιχνίδια μπορεί να βάζει τα πράγματα στη θέση τους (καρεκλάκια, ρούχα κ.λπ.) και να συγυρίζει το δωμάτιό του (να πηγαίνει στην κουζίνα το πιάτο που έτρωγε, στο μπάνιο τις λερωμένες κάλτσες κ.λπ.). Επιπλέον, ενθαρρύνετέ το να ακολουθεί μια συγκεκριμένη ρουτίνα από τώρα. Μπορείτε π.χ. να τρώτε συγκεκριμένη ώρα, να διαβάζετε βιβλία και να γράφετε τις απογευματινές ώρες, να πλένει τα δόντια πριν τον ύπνο κ.λπ.
• Καλλιεργούμε την αυτοπεποίθησή του
Το νέο κεφάλαιο που ξεκινά στη ζωή του παιδιού πηγαίνοντας στο δημοτικό σηματοδοτεί μια τεράστια αλλαγή σε όσα είχε συνηθίσει. Και δεν είναι λίγα τα πρωτάκια που αισθάνονται φόβο ή άγχος γι’ αυτήν την αλλαγή περιβάλλοντος και όσα θα συναντήσουν. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε ως γονείς είναι να τονώσετε την αυτοπεποίθηση του, με άλλα λόγια να το βοηθήσετε να πιστέψει πως μπορεί να τα καταφέρει, γιατί μόνο έτσι θα πιστέψει κι εκείνο στον εαυτό του.
Πώς θα το βοηθήσετε: Αρχικά, πρέπει να πούμε πως η αυτοπεποίθηση γεννιέται από την αυτονομία και την υπευθυνότητα. Ενισχύστε λοιπόν την προσπάθειά του για ανεξαρτησία και αυτοέλεγχο ενθαρρύνοντάς το να κάνει πράγματα χωρίς τη δική σας βοήθεια. Αφήστε το να αναλάβει την ευθύνη του εαυτού του με το να ντύνεται μόνο του, να πηγαίνει μόνο του στην τουαλέτα, ενώ ταυτόχρονα δίνετέ του την ευκαιρία να βρίσκει μόνο του λύσεις στα «προβλήματά» του (π.χ. ποιο κομμάτι του παζλ ταιριάζει στη συγκεκριμένη θέση). Έτσι το βοηθάτε να αποκτήσει ευέλικτη σκέψη, ιδιαίτερα χρήσιμο εφόδιο για το σχολείο. Δείξτε του επίσης ότι το εμπιστεύεστε και αναθέστε του μικρές αποστολές, όπως π.χ. το στρώσιμο του τραπεζιού ή το δίπλωμα των ρούχων, επιβραβεύοντας πάντα την προσπάθειά του. Τέλος, είναι σημαντικό να παροτρύνετε το παιδί να λέει ελεύθερα αυτό που σκέφτεται ή έχει ανάγκη χωρίς να ντρέπεται.
• Δίνουμε τις απαραίτητες πληροφορίες
Όπως είπαμε, η είσοδος του παιδιού στο εκπαιδευτικό σύστημα είναι μια μεγάλη αλλαγή στη ζωή του. Γι’ αυτό δεν πρέπει να γίνει ξαφνικά και απότομα, αφού είναι πολύ πιθανό να τρομάξει και να νιώσει στρες ή ανασφάλεια. Αυτό λοιπόν που θέλουμε όλοι οι γονείς είναι το παιδί μας να αγαπήσει το νέο του περιβάλλον και να ξεκινήσει τη νέα σχολική χρονιά με χαρά και όρεξη για μάθηση.
Πώς θα το βοηθήσετε: Μέσα από συζητήσεις που έχουν θέμα «το σχολείο», το παιδί θα φτιάξει στο μυαλό του την εικόνα για το χώρο που θα το φιλοξενεί από το Σεπτέμβρη και θα είναι κατά κάποιο τρόπο προετοιμασμένο. Περιγράψτε λοιπόν το κτήριο, πείτε πως η δασκάλα θα το προσέχει και θα το αγαπά, αναφερθείτε στα καινούρια πράγματα που θα μάθει και στους φίλους που θα κάνει, στις εκπαιδευτικές εκδρομές κ.λπ. Μιλήστε του για τις υποχρεώσεις του ως μαθητή, τονίζοντας πως θα πρέπει να αφιερώνει καθημερινά λίγη ώρα στο διάβασμά του, και ενημερώστε το πως μπορεί τις ώρες που θα είναι στο σχολείο να μην είστε μαζί, αλλά μετά το σχόλασμα θα περνάτε παρέα την υπόλοιπη μέρα (όπως ακριβώς συνέβαινε όταν πήγαινε στο νηπιαγωγείο). Μια καλή ιδέα είναι να επισκεφθείτε το δημοτικό της γειτονιάς σας και να κάνετε μια ξενάγηση στο παιδί. Κάντε μια βόλτα στο προαύλιο και δείξτε του πού θα παίζει με τους συμμαθητές του. Στη συνέχεια μπείτε στο κτήριο για να του δείξετε τις αίθουσες, τις τουαλέτες, το κυλικείο και επιδιώξτε μια γνωριμία με τη δασκάλα του.
Όχι στις υπερβολές!
Αν ανήκετε στους γονείς που αγχώνονται για το πώς θα τα πάει το παιδάκι τους στο σχολείο, αν θα προσαρμοστεί εύκολα στο νέο καθημερινό πρόγραμμα, αν θα αντεπεξέλθει με επιτυχία στις αυξημένες απαιτήσεις κ.λπ., θα σας συμβουλεύαμε… να χαλαρώσετε. Δεν χρειάζεται το παιδί να κατανοήσει άψογα την πρόσθεση και την αφαίρεση ή να γράφει όλα τα γράμματα του αλφαβήτου πριν τον αγιασμό! Εννοείται πως έχει πάρει μια γεύση για όσα το περιμένουν, αλλά μόνο μια γεύση. Κρατήστε τις ανησυχίες για τον εαυτό σας και μην τις μεταφέρετε στο παιδί (το τελευταίο πράγμα που θέλετε είναι να πάρει στραβά την ιδέα του σχολείου ή ν’ αρχίσει να φοβάται και να μη θέλει να σας αποχωριστεί). Μην το παρακάνετε, λοιπόν, με ασκήσεις προετοιμασίας που, εκτός από το άγχος που του μεταδίδουν, θα το κουράσουν.
ΤΗΣ ΕΛΕΝΑΣ ΓΕΜΕΛΙΑΡΗ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΜΑΡΙΑΣ ΟΝΟΥΦΡΙΟΥ
Ενημερώνουμε γονείς και μαθητές του 19ου Δημοτικού Σχολείου Κοζάνης πως ο καθιερωμένος Αγιασμός θα γίνει, Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου και ώρα 9:00. Οι μαθητές να προσέλθουν χωρίς σχολικές τσάντες.
Καλησπέρα σας!
Σήμερα στην 5η Συνεδρία του Β1 επιπέδου ΤΠΕ, μαθαίνουμε πώς να φτιάχνουμε το δικό μας ιστολόγιο και πώς να χρησιμοποιούμε συνεργατικά εργαλεία όπως το word, excel, google docs.