(Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος #Playing with Protons.)
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
- Το ηλιακό μας σύστημα – εικαστική απεικόνιση
- Η ζωή σε ένα φανταστικό πλανήτη
- Ο ήλιος ως πηγή ζωής
- Το διάστημα με τα μάτια της τέχνης
- Ζωγραφική
- Μουσική
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Ψυχοκινητικοί στόχοι:
- Συνεργασία σχολείων σε επίπεδο εκπ/κών και μαθητών/ριών
- Αλληλεπίδραση και ανατροφοδότηση ανάμεσα σε μαθητές/ριες και εκπ/κούς στο ίδιο ή σε διαφορετικά σχολεία
- Οργάνωση και συμμετοχή σε παράλληλες , ταυτόχρονες, σύγχρονες και ασύγχρονες δραστηριότητες
- Συμμετοχή σε ομαδικές αξιολογήσεις των επιμέρους προγραμμάτων και ανάπτυξη δεσμών υποστήριξης και συνεργασίας
- Δημιουργία δικτύου αρχικά σε τοπικό επίπεδο
Γνωστικοί στόχοι:
Γενικό πλαίσιο: «Γνωριμία με το διάστημα και τους πλανήτες»
Οι μαθητές/ριες:
- Να γνωρίσουν το ηλιακό μας σύστημα (ήλιο και πλανήτες).
- Να συγκρίνουν τους πλανήτες με τον ήλιο ως προς το μέγεθος και το σχήμα.
- Να διαβάσουν λογοτεχνικά βιβλία για αστέρια και Γαλαξίες και να τα εικονογραφήσουν.
- Να ζωγραφίσουν το ηλιακό μας σύστημα.
- Να τραγουδήσουν γνωστά τραγούδια για αστέρια και πλανήτες.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
Μέσω της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας και της βιωματικής προσέγγισης με στόχο τη διερευνητική και ανακαλυπτική μάθηση, πραγματοποιήθηκαν τα παρακάτω:
- Διαδικτυακές επισκέψεις σε site με πληροφορίες για το διάστημα.
- Ανάγνωση βιβλίων με συναφή με το διάστημα θεματολογία
- Παρακολούθηση ταινιών
- Μελέτη εικαστικών δημιουργιών με θέμα το διάστημα
- Εικαστική έκφραση- δημιουργία με θέμα το διάστημα
- Έκθεση ζωγραφικής με θέμα το διάστημα
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΟ ΥΛΙΚΟ, ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ:
Α. ΒΙΒΛΙΑ:
- «Το πρώτο βιβλίο του διαστήματος για παιδιά», Καραγιαννάκης, Σπύρος Παπαϊωάννου, Αφροδίτη Β., Chambers, Mark
- «Το δάστημα», Martin Ruth
- «Προορισμός, ΔΙΑΣΤΗΜΑ», Englert Christoph
- «Το διάστημα (Ένα βιβλίο με παραθυράκια)», συλλογικό έργο
- «Ο Πρώτος μου Διαδραστικός Άτλας: ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ», Allice J. P.
- «Ο Μικρός Πρίγκηπας», Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ
Β. ΨΗΦΙΑΚΟ ΥΛΙΚΟ
Β1) ΤΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΟΙ ΠΛΑΝΗΤΕΣ – ΤΑ ΗΛΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ – ΟΙ ΓΑΛΑΞΙΕΣ
- ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑ
2. Ο ΓΑΛΑΞΙΑΣ ΜΑΣ
3. Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΗΛΙΑΚΟΥ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ -ΑΣΤΕΡΙΑ – ΠΛΑΝΗΤΕΣ – ΔΟΡΥΦΟΡΟΙ
α) Ο ΗΛΙΟΣ ΜΑΣ – ΤΟ ΤΕΛΕΙΟ ΑΣΤΕΡΙ
β) Η ΓΗ
γ) Η ΑΦΡΟΔΙΤΗ
https://youtu.be/fVysIfMDit0
δ) Ο ΟΥΡΑΝΟΣ
https://youtu.be/aQ-1SKmIAOk
ε) Ο ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ
https://youtu.be/-e8YWmUeX2c
στ) Ο ΕΡΜΗΣ
ζ) Ο ΑΡΗΣ
https://youtu.be/oh6CapXEv5w
η) Ο ΚΡΟΝΟΣ
θ) Ο ΔΙΑΣ
4. ΟΙ ΜΑΥΡΕΣ ΤΡΥΠΕΣ
5. Η ΖΩΗ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΣΤΡΩΝ
Β2. ΤΑΙΝΙΕΣ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ
- Οι Πλανήτες του Ουρανού | Παιδικό τραγουδάκι | Greek Nursery Rhymes
https://www.youtube.com/watch?v=iKS5zznvpEk
- «Μια γιορτή στη γειτονιά του Ήλιου» (Στίχοι: Σίμος Οικονομίδης, Μουσική Χάρης Κατσιμίχας)
https://www.youtube.com/watch?v=vH-D8_mjGxU
- «Ένας Ήλιος, μία Γη, ένα Φεγγάρι» (Γιάννης Κότσιρας-παιδική χορωδία Στίχοι: Παυλίνα Παμπούδη)
https://www.youtube.com/watch?v=Z1jA_2lJgkQ
- «ΓΙΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΣΤΕΡΙΩΝ» (Χορωδία Νέας Γενιάς Ζηρίδη – Για πού Για πού Για πού)
https://www.youtube.com/watch?v=ws5Hme1Ny2E
- «ΑΣΤΕΡΙΑ» (Μουσική / Στίχοι: Δήμητρα Καραμπεροπούλου)
https://www.youtube.com/watch?v=zhs0kSB31w0
- «ΑΣΤΕΡΑΚΙ» (Στίχοι-Μουσική: Διονύσης Τσακνής)
https://www.youtube.com/watch?v=oGy_B6s0Vac
- «Μικρός Πρίγκιπας» (Στίχοι : Παρασκευάς Καρασούλος- Μουσική : Μάριος Φραγκούλης)
https://www.youtube.com/watch?v=1gOeCHgBPF8
Η ΤΑΙΝΙΑ, Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ – ΜΕΡΟΣ 1
https://www.youtube.com/watch?v=X9RxumkELfE
Η ΤΑΙΝΙΑ, Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ – ΜΕΡΟΣ 2
https://www.youtube.com/watch?v=VjyJm7o8n-k
Β3. ΤΟ “ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ”
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΒΙΝΤΕΟ – ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ:
https://www.youtube.com/watch?v=DMqBT6jNBpk
https://www.youtube.com/watch?v=7eyZ1Lq8zYc
Sun by polka
https://www.youtube.com/watch?v=RPw0cYzQKMY&t=7s
Oil pastel painting “Mercury” by polka
https://www.youtube.com/watch?v=J_IyYbHoUCU
Oil pastel painting “Venus” by polka.
https://www.youtube.com/watch?v=jb03xMi8f3Q
Oil pastel painting “The earth” by polka.
https://www.youtube.com/watch?v=akIq2tukOms&t=7s
Oil pastel painting “Mars” by polka.
https://www.youtube.com/watch?v=vlLrnPiUSEs
Oil pastel painting “Jupiter” by polka.
https://www.youtube.com/watch?v=uLUTjy4KZUc
Oil pastel painting “Saturn” by polka.
https://www.youtube.com/watch?v=ViyfHwykbsY
Oil pastel painting “Uranus” by polka.
https://www.youtube.com/watch?v=gamu2cUS-uw
Oil pastel painting “Neptune” by polka.
https://www.youtube.com/watch?v=VLr0bVjrKno
How to Draw the Moon: Narrated step by step
https://www.youtube.com/watch?v=EBbIyjT60uk
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
- Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προγράμματος γινόταν καθ’ όλη την διάρκεια της υλοποίησής του τόσο από τα ίδια τα παιδιά όσο και από τη δασκάλα της τάξης.
- Ο ενθουσιασμός των παιδιών στο στάδιο της μελέτης του διαστήματος ήταν μεγάλος και αμείωτος, αν και κάποιες έννοιες σχετικές με τα διαστημικά μεγέθη, όπως οι αποστάσεις, η μέτρηση του χρόνου… έγιναν δύσκολα αντιληπτές.
- Στη φάση της καλλιτεχνικής δημιουργίας το χαμόγελο στα χείλη των παιδιών ήταν μόνιμο. Η προοπτική της δικής τους έκθεσης στάθηκε πολύ ενισχυτική και τα έργα που τελικά παρήχθησαν ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, όπως συμβαίνει πάντα με την υλοποίηση καλλιτεχνικών προγραμμάτων.
- Όλα τα παραπάνω λοιπόν φανερώνουν την επίτευξη των στόχων του σχεδίου εργασίας.
- Η απήχηση του σχεδίου εργασίας ξεπέρασε τα όρια της τάξης στην οποία υλοποιήθηκε και απέκτησε θαυμαστές και «δημιουργούς» από όλες τις τάξεις του σχολείου μας.
- Με τη δημιουργία μιας αφίσας η τάξη και όλο το σχολείο ενημέρωσε το φιλότεχνο κοινό της πόλης μας για την έκθεση ζωγραφικής.
- Περισσότερα από 100 έργα τέχνης εκτέθηκαν σε πολιτιστικό χώρο του Δήμου μας και έλαβαν την καθολική αποδοχή και το θαυμασμό όλων των επισκεπτών μας.
- Οι δημιουργίες των παιδιών ψηφιοποιήθηκαν και ενσωματώθηκαν σε ένα βίντεο το οποίο αναρτήθηκε στο YouTube.
- Δημοσιεύθηκαν επίσης στην ιστοσελίδα του σχολείου (http://6dim-naous.ima.sch.gr/?p=17200), στην ιστοσελίδα της δασκάλας της τάξης (e- daskala mou), στο σχολικό περιοδικό της τάξης e-bobires.
Το βίντεο της έκθεσης: