Θέμα:
«ΕΚΦΡΑΖΟΜΑΙ ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ»
Τάξη: Δ΄ (18 μαθητές /τριες)
6ο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Νάουσας
Σχολικό έτος: 2017 – 2018
Διάρκεια υλοποίησης σχεδίου εργασίας:
1 Μαρτίου 2018 – 31 Μαΐου 2018
Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές:
ΓΛΩΣΣΑ (παραγωγή προφορικού λόγου, έκφραση συναισθημάτων)
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ (Δημιουργία έργων σε ακουαρέλα και καμβά με λαδοπαστέλ, νερομπογιές, μαρκαδόρους κ.ά. υλικά)
ΤΠΕ (Χρήση των προγραμμάτων power point, movie maker για ψηφιοποίηση και παρουσίαση υλικού)
Παιδαγωγικοί στόχοι
Βασικός στόχος του σχεδίου εργασίας είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να έρθουν σε επαφή με έργα μοντέρνων ζωγράφων όπως ο Klee, o Kandinsky, o Picasso, o Miro κ.ά. Να κατανοήσουν ότι η ζωγραφική είναι τρόπος έκφρασης, χωρίς περιορισμούς και όρια, χωρίς πρέπει. Γιατί υπάρχουν πολλοί τρόποι να «δει» κανείς ένα έργο τέχνης και άλλοι τόσοι τρόποι να το δημιουργήσει. Και είναι όλοι σεβαστοί.
Μεθοδολογία και στάδια υλοποίησης του σχεδίου εργασίας:
Η παιδική ζωγραφική ενέπνευσε πολλούς και μεγάλους καλλιτέχνες, όπως τον Picasso, που θεώρησαν πρόκληση να προσπαθήσουν να ζωγραφίσουν σαν τα παιδιά. «Κάθε παιδί είναι καλλιτέχνης!» έλεγε και συμπλήρωνε: «Το θέμα είναι πώς θα παραμείνει καλλιτέχνης μεγαλώνοντας.» Κι ακόμα: «Μου πήρε τέσσερα χρόνια για να ζωγραφίσω σαν τον Ραφαήλ, αλλά μια ζωή για να ζωγραφίσω σαν παιδί.»
Στην κλασική ζωγραφική το παιδί μπορεί να κατανοήσει αυτό που βλέπει, αλλά συχνά αισθάνεται ματαιωμένο όταν προσπαθεί να δημιουργήσει κάτι ανάλογο.
Ζωγράφοι όπως ο Picasso, o Klee, ο Kandinsky, ο Miro, ο Ακριθάκης, ο Μυταράς κ.ά) σπουδαίοι εκπρόσωποι της μοντέρνας τέχνης εκφράζονται με τρόπο που είναι πολύ κοντά σε ό,τι μπορεί να κατανοήσει και να δημιουργήσει ένα παιδί.
Τα έργα λοιπόν των παραπάνω ζωγράφων οδήγησαν τα παιδιά σε δρόμους παρατήρησης, έκφρασης και δημιουργίας.
Υλικό που χρησιμοποιήθηκε: YouTube (Εκπαιδευτική τηλεόραση) – ψηφιοποιημένο υλικό της δασκάλας της τάξης, μπλοκ ακουαρέλας και καμβάδες, λαδοπαστέλ, νερομπογιές κ.ά. χρώματα.
Τα βίντεο της δασκάλας και της εκπαιδευτικής τηλεόρασης αναρτώνται στην ιστοσελίδα της δασκάλας της τάξης, ώστε η πρόσβαση σ’ αυτά από τους/τις μαθητές/τριες να είναι ανά πάσα στιγμή εφικτή.
Στάδια υλοποίησης σχεδίου εργασίας
1ο στάδιο:
Τα παιδιά γνωρίζουν κάποιες βασικές πληροφορίες για τα βασικά, τα δευτερογενή και τριτογενή χρώματα.
Παρακολουθούν ένα βίντεο που έφτιαξε για το σκοπό αυτό η δασκάλα τους και στη συνέχεια πειραματίζονται στα μπλοκ ακουαρέλας με τα χρώματά τους.
Βοηθητικό υλικό της δασκάλας της τάξης:
ΒΑΣΙΚΑ –ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΗ –ΤΡΙΤΟΓΕΝΗ ΧΡΩΜΑΤΑ
https://www.youtube.com/watch?time_continue=100&v=bXaI8RkZlkY
2ο στάδιο:
Τα παιδιά παρακολουθούν βίντεο της δασκάλας τους και μαθαίνουν κάποιες απλές τεχνικές ζωγραφικής με λαδοπαστέλ. Στη συνέχεια εφαρμόζουν τις τεχνικές αυτές στα μπλοκ ακουαρέλας.
Βοηθητικό υλικό της δασκάλας της τάξης:
- ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΜΕ ΛΑΔΟΠΑΣΤΕΛ 1
https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=R3LabDdwuR0
- ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΜΕ ΛΑΔΟΠΑΣΤΕΛ 2
https://www.youtube.com/watch?v=G-WWGoerCas
- ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΜΕ ΛΑΔΟΠΑΣΤΕΛ – ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΑ ΠΟΥΛΑΚΙΑ ΣΤΟ ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΑ
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=LjKCxZkCXfI
- ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΜΕ ΛΑΔΟΠΑΣΤΕΛ (ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ – ΓΡΑΜΜΟΣΚΙΑΣΗ)
https://www.youtube.com/watch?v=Ubvkt98j5Ew
- ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΜΕ ΛΑΔΟΠΑΣΤΕΛ – ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΑ
https://www.youtube.com/watch?v=JpRgAK3X7kE
ΥΛΙΚΟ YouTube:
- Easy Abstract Painting With Blurring Technique Creating Glamorous Effect
https://www.youtube.com/watch?v=7xZu8EfEAQI
- Easy Pastel Painting Monochromatic Trees on Abstract Background
https://www.youtube.com/watch?v=lHoDJkTVKzs
- How To Draw Abstract Painting With Blurring Technique For Beginners
https://www.youtube.com/watch?v=kfATi4Q-cfI
- Easy Intuitive Contemporary Abstract Painting With Oil Pastel Colors
https://www.youtube.com/watch?v=ta_7OnFgKEs
- Learn To Paint Simple Happy Abstract Art | Wax Pastels | Blending Technique
https://www.youtube.com/watch?v=3GmhqQDyHqs
- Very Easy Modern Cubism Abstract Painting | Contemporary Art Style
https://www.youtube.com/watch?v=bnJhTrbuM3Q
3ο στάδιο:
Από έργα τέχνης «ανώνυμων» δημιουργών του διαδικτύου τα παιδιά περνούν στην παρακολούθηση μικρών ταινιών με θέμα τη ζωή και το το έργο μεγάλων και πολύ γνωστών ζωγράφων καθώς και με βασικά στοιχεία της ζωγραφικής τέχνης όπως η προοπτική.
ΥΛΙΚΟ YouTube (Εκπαιδευτική τηλεόραση):
- ΧΡΩΜΑΤΟΪΣΤΟΡΙΕΣ- KLEE, MIRO, VAN GOGH
https://www.youtube.com/watch?v=M0rKszIpquA
- ΧΡΩΜΑΤΟΪΣΤΟΡΙΕΣ- ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΑΪΤΗΣ
https://www.youtube.com/watch?v=sSy_ku818kc
- ΧΡΩΜΑΤΟΪΣΤΟΡΙΕΣ – ΑΚΡΙΘΑΚΗΣ
https://www.youtube.com/watch?v=GVt3Vawu6GE
- ΧΡΩΜΑΤΟΪΣΤΟΡΙΕΣ – MIRO
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=m0SvtX37M10
- ΧΡΩΜΑΤΟΪΣΤΟΡΙΕΣ – VAN GOGH
https://www.youtube.com/watch?v=bMtc6uT-sSM
https://www.youtube.com/watch?v=K1tPxRaiJgg
- ΧΡΩΜΑΤΟΪΣΤΟΡΙΕΣ – ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=kgVo2fY3uvQ
- ΧΡΩΜΑΤΟΪΣΤΟΡΙΕΣ – Η ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ
https://www.youtube.com/watch?v=93YEACPdX6E
- ΧΡΩΜΑΤΟΪΣΤΟΡΙΕΣ- ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=SSwmPm3nTXo
4ο στάδιο:
Γνωριμία με τον Wassily Kandinsky
Χωρίς πολλές αναλύσεις γύρω από τη ζωή και το έργο του Kandinsky τα παιδιά εστιάζουν στα συναισθήματα που τους δημιουργεί η απλή θέαση των έργων του. Περιγράφουν ό,τι «βλέπουν» και αισθάνονται. Δίνουν τους δικούς τους τίτλους στα έργα. Μετά τη «μελέτη» κάθε πίνακα απλά ενημερώνονται για τον τίτλο του. Συχνότατα προς μεγάλη και ευχάριστη έκπληξη της δασκάλας τους βλέπουν ό,τι είδε και ο δημιιουργός του έργου και αισθάνονται ό,τι ήθελε ο καλλιτέχνης να επικοινωνήσει με αυτό.
Βοηθητικό υλικό της δασκάλας της τάξης:
- Wassily Kandinsky (1)
https://www.youtube.com/watch?v=jjd2v40nQDw
- Wassily Kandinsky (2)
https://www.youtube.com/watch?v=lBoOqX3D1LQ
- ΜΕ ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΤΟΥΣ ΟΜΟΚΕΝΤΡΟΥΣ ΚΥΚΛΟΥΣ ΤΟΥ KANDINSKY
https://www.youtube.com/watch?v=usG1fItBOSI
5ο στάδιο:
Στη συνέχεια με ανάρτηση στην ιστοσελίδα της η δασκάλα παρουσιάζει 114+1 ιδέες για εικαστικές δημιουργίες για επιπλέον έμπνευση για τους αναποφάσιστους.
Αρχίζει η καλλιτεχνική έκφραση των παιδιών σε καμβάδες. Μικρά έργα τέχνης ξεκινούν να δημιουργούνται το σχολείο να μεταφέρονται για ολοκλήρωση στο σπίτι ή να τελειοποιούνται μέσα στην τάξη.
6ο στάδιο:
Αξιολόγηση – Παρουσίαση σχεδίου εργασίας
- Η απήχηση του σχεδίου εργασίας στα παιδιά και το συνολικό υλικό των παιδιών αξιολογούταν καθ’ όλη την διάρκεια του προγράμματος από τα ίδια τα παιδιά και από τη δασκάλα της τάξης.
- Το μόνιμο χαμόγελο των μικρών δημιουργών, ο ενθουσιασμός με τον οποίο αποδέχονταν και θαύμαζαν κάθε έργο, η επιμονή τους να ασχοληθούν με τα εικαστικά όλη τη μέρα, κάθε μέρα και κυρίως τα εκπληκτικά «έργα τέχνης», που δημιούργησαν είναι κάποια από τα στοιχεία που φανερώνουν την επίτευξη των στόχων του σχεδίου εργασίας.
- Το σύνολο των έργων εκτέθηκε στο χώρο του σχολείου την τελευταία εβδομάδα μαθημάτων. Κάποιες από τις ομαδικές δημιουργίες των παιδιών παρέμειναν για να στολίζουν το χώρο του σχολείου.
- Οι δημιουργίες των παιδιών ψηφιοποιήθηκαν και αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της δασκάλας τους και στην ιστοσελίδα του σχολείου
Παραγόμενο υλικό
120+ έργα μικρών δημιουργών με μεγάλο ταλέντο – Τα Έργα μας