Επιχειρηματολογικά κείμενα

Εκφράζω τη γνώμη μου με επιχειρήματα

Στοιχεία επιχειρηματολογικών κειμένων

 

Η άποψή μας:

Παρουσιάζουμε τη γνώμη μας σχετικά με το θέμα
«Νομίζω ότι…»
Πιστεύω ότι…»
Η άποψή μου είναι…»
Η γνώμη μου είναι …»

 

Τα επιχειρήματά μας:

Για να υποστηρίξουμε την άποψη που εκφράσαμε, διατυπώνουμε τα επιχειρήματά μας.
Σημαντικό ρόλο στη διατύπωση τους έχουν οι αιτιολογικές προτάσεις
Συχνά συνοδεύουμε τα επιχειρήματά μας με παραδείγματα

 

Η αντίθετη άποψη

Πολλές φορές, σε ένα επιχειρηματολογικό κείμενο αναφέρεται και η αντίθετη άποψη με τα επιχειρήματα της.
π.χ. «Αυτοί που έχουν αντίθετη άποψη υποστηρίζουν…»

Τώρα ήρθε η ώρα να περιγράψεις κι εσύ ένα πρόσωπο.
Διάλεξε ένα από τα παρακάτω θέματα:

  • Αναλαμβάνεις να παρουσιάσεις μία σημαντική προσωπικότητα που εσύ θαυμάζεις .
  • Να περιγράψεις στους συμμαθητές σου ένα πρόσωπο του στενού οικογενειακού σου περιβάλλοντος.
  • Παρουσιάζω τον εαυτό μου από μια χιουμοριστική πλευρά, δίνοντας έμφαση στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τόσο της εξωτερικής μου εμφάνισης όσο και του χαρακτήρα μου

Περιγράφω έναν τόπο

Ο Ταϋγετος
του Κώστα Ουράνη

 

(απόσπασμα από το βιβλίο «Ελλάδα»)

 

Κανένα βουνό απ’ όσα είδα στη ζωή μου – από το Μόν Μπλάν με τα -αιώνια απάτητα χιόνια ίσαμε τις πιο άγριες ισπανικές «σιέρρες» δε μου έκανε ποτέ την εντύπωση που αισθάνθηκα, που δέχθηκα, κατάστηθα θα έπρεπε να πω, όταν από μια ψηλή καμπή του αμαξιτού δρόμου προς τη Σπάρτη αντίκρισα τον Ταΰγετο σ’ όλο τούτο επιβλητικό ύψος. Δε φανταζόμουν ποτέ ότι θα υπήρχε βουνό με τέτοιο χαρακτήρα, τέτοιαν ατομικότητα. Η εικόνα του ήταν άφθαστα μεγαλοπρεπής. Παρουσιάζεται στηριγμένος σε τεράστιες, συμπαγείς πλαγιές, παρόμοιες με στηρίγματα τειχών, χρώματος μοβ και μολυβένιου, και «οι κορφές του, που έχουν σχήματα πυραμίδων ξεκόβονται στο γαλανό ουρανό κατακάθαρα και σκληρά. Δεν υπάρχουν, όπως συμβαίνει μ’ άλλα ψηλά βουνά, μικρότερες βουνοσειρές να τον μισοκρύβουν και να εμποδίζουν ν’ αγκαλιάσει κανείς με μια ματιά ολόκληρο το ύψος του. Από την κοιλάδα της Σπάρτης, όπου κάνει φιδίσιους ελιγμούς ο Ευρώτας, και που απλώνεται σα μια θάλασσα πρασινάδας, ο Ταΰγετος σηκώνεται ανεμπόδιστος, ίσιος, ώριμος και δυνατός με μια περήφανη ανάταση – ίσαμε το ύψος των χιονοσκεπασμένων κορυφών του. Καθώς εμφανίζεται έτσι, δε δίνει μόνο μια εντύπωση μεγαλείου, αλλά και μια βαθιά συγκίνηση. Δεν τον φαντάζεται κανείς άψυχο: παγερή αιωνιότητα ύλης. Καθώς υψώνεται θεόρατος και δυνατός, σκιάζοντας τη μεγάλη πεδιάδα, φαντάζει σα μια έμψυχη παρουσία, σα να είναι ο τιτανικός φρουρός της – και δίνει πραγματικά το μάθημα εκείνο της ενέργειας και της δύναμης, που ένοιωσε ο Μωρίς Μπαρρές, όταν τον είδε και με το όποιο εξήγησε το πολεμικό θαύμα της αρχαίας Σπάρτης. Αληθινά, αφού δει κανείς τον Ταΰγετο, εννοεί καλύτερα, εννοεί εντελώς, πως υπήρξε η φυλή αυτή περήφανη, η εξαίσια ανδρική, η λιτή, η αυστηρή και πολεμόχαρη, που έζησε στην κοιλάδα αυτή της Σπάρτης χωρίς να νοιώσει ποτέ την ανάγκη να περιτειχίσει Ακροπόλεις για να καταφεύγει σ’ αυτές σε ώρες εχθρικών επιδρομών. Οι άνθρωποι που αντίκριζαν καθημερινά τον Τιτάνα αυτόν που λέγονταν Ταΰγετος, που ανέπνεαν τον αέρα που κατεβαίνει από τις κορυφές του, που αισθάνονταν όχι το βάρος του πάνω στην πεδιάδα τους, αλλά το αγέρωχο ύψος του, δεν ήταν δυνατό, στις εποχές εκείνες των πολέμων και των στενών πατρίδων, να μη αναπτυχθούν σε χαλύβδινους και περήφανους πολεμιστές και να μη θέσουν τη φυλή τους ανώτερη και από τον πολιτισμό των Αθηνών …

Άλλοτε, πριν δω ακόμα τον Ταΰγετο, θεωρούσα κι εγώ, μαζί με όλους τους άλλους, κατώτερη τη φυλή αυτή που χάθηκε από το πρόσωπο της γης χωρίς να αφήσει στους αιώνες τίποτα για να θυμίζει τη διάβασή της: ούτε ναό, ούτε ένα έργο τέχνης. Τώρα αισθάνομαι ότι oι Σπαρτιάτες «άφησαν» ως μνημείο τους τον Ταΰγετο γιατί, εμπνεόμενοι από την περήφανη παρουσία του, ύψωσαν σαν την ψυχή τους ίσαμε την ψηλότερη κορφή του κι έγιναν ένα μ’ αυτόν…

 

“ Δεν φανταζόμουν ποτέ ότι θα υπήρχε βουνό με τέτοιο χαρακτήρα, τέτοια ατομικότητα” γράφει ο Ουράνης.
Πώς δικαιολογεί την άποψη αυτή;

Ποιο είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της ομορφιάς του Ταΰγετου;

Περίγραψέ μας κι εσύ ένα βουνό, λίμνη, ποτάμι που έχεις επισκεφτεί.

 

Ασκήσεις στα ρήματα

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΡΗΜΑΤΑ

  1. Να συμπληρώσετε τους ρηματικούς τύπους με τη σωστή ορθογραφίαΑπό ποια συστατικά αποτελ….τ….. το νερό;
    Παρακαλώ, παιδιά, ζητ…στ… ένα απορρυπαντικό και καθαρ…στ… τους λεκέδες που υπάρχουν στους τοίχους.
    Πρέπει να κοιταχτ…τ… στον καθρέφτη!
    Δεν δικαιολογ…στ… να κάνετε τόσα λάθη. Μου εξηγ….τ…, σας παρακαλώ, γιατί συμβ…ν… αυτό;
    Π…τ… γιατί αρν…στ… την αλήθεια; Εξηγ…στ… μου πού θα σας οδηγ….σε…. αυτό
    Διακόπτουμε για ένα έκτακτο δελτίο ειδήσεων. Αυτή τη στιγμή, η ηυπερήλικας κυρία βγ….κε… ζωντανή από την εντατική και οδηγ….τ…. στο σπίτι της.
  2. Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική ή το αντίστροφο:Το διάβασμα τον έχει κουράσει πολύ.
    ……………………………………………………………..
    Όσο έμειναν στη Θεσσαλονίκη, τους φιλοξένησε η Αντιγόνη.
    ……………………………………………………………..
    Αυτό το Σάββατο πρέπει να πληρώσετε τους υπαλλήλους.
    ……………………………………………………………..
    Θα τα ετοιμάσει όλα η Ελένη.
    ……………………………………………………………..
    Χρειάζεται να ξανασυζητήσουμε οπωσδήποτε αυτό το θέμα.
    ……………………………………………………………..

Ένα ποδήλατο τραυμάτισε τον Κώστα.
……………………………………………………………..

  1. Στο κείμενο που ακολουθεί, να μετατρέψετε τα ρήματα στο χρόνο που σας ζητά η άσκηση, κάνοντας τις όποιες αλλαγές χρειάζεται.(από τον Αόριστο στον Παρατατικό, στην ίδια φωνή, πρόσωπο και έγκλιση)

    Χτες οι φίλοι μου γύρισαν από τις διακοπές τους. Μόλις έφτασαν στο σπίτι, άνοιξαν τα παράθυρα. Πόση σκόνη… Οι τρεις φίλοι άρχισαν αμέσως να καθαρίζουν. Κι έτσι, το  βρώμικο και σκονισμένο διαμέρισμα έλαμψε από καθαριότητα. Το σπίτι αυτό ήταν νοικιασμένο κι έπρεπε να το φροντίζουν. Ο ιδιοκτήτης το έβαψε προ καιρού κι εκείνοι κάλεσαν τον υδραυλικό να επισκευάσει μια χαλασμένη βρύση. Ευτυχώς οι ηλεκτρικές εγκαταστάσεις δεν είχαν πρόβλημα κι έτσι δεν έφεραν τον ηλεκτρολόγο.

    Να γράψετε μόνο τις αλλαγές των ρημάτων

    ……………………………………………….
    2. ……………………………………………….
    3. ……………………………………………….
    4. ……………………………………………….
    5. ……………………………………………….
    6. ……………………………………………….
    7. ……………………………………………….
    8. …………………………………………….…

H άνοιξη περαστικιά…

Το ποίημα ανήκει στη συλλογή Καθημερινές. Στα ποιήματα της συλλογής αυτής ο ποιητής ρίχνει το κέντρο βάρους στις αλλαγές που σημειώνει ο χρόνος πάνω στα αντικείμενα. Τονίζοντας τη γραφικότητα του σπιτικού χώρου δείχνει το δεσμό μας με ό,τι άψυχο μας περιβάλλει.
Το ποίημα αυτό εκφράζει μια απλή σοφία: να χαιρόμαστε ό,τι ωραίο μας προσφέρεται, χωρίς να λυπόμαστε που φεύγει.

H άνοιξη, περαστικιά

απ’ το σπίτι,

έσυρε μια χαρακιά

στο φεγγίτη.

Xάραξε κλαδιά πλεχτά

σα γαϊτάνι,

και τα φύλλα τα δετά

σε στεφάνι,

και τ’ αγέρι όταν περνά

στα κοτσάνια,

κάνουν όλα ταπεινά

μια μετάνοια.

Πέρασε απ’ τις γνωστικές

τις κοπέλες

κι άνθισαν ποδιές λευκές

και κορδέλες.

Άγιασε τα χώματα

μ’ άγια μύρα,

κι είν’ ευκές τα χρώματα,

γύρα-γύρα.

Πήγε κι απ’ την εξοχή

κι απ’ το ρέμα,

κι όλοι οι φράχτες, οι φτωχοί,

τρέχουν αίμα.

Tώρα ο δρόμος της μακριά

θα τη βγάλει,

κει που βρέχει τη στεριά

τ’ ακρογιάλι,

στα νερά τα χαμηλά,

κούφια, λίγα,

για να βάλει μια λιλά,

μια ίσια ρίγα.

Άδειασε κι εδώ κι εκεί

τόσα δώρα

και σα Mοίρα στοργική

φεύγει τώρα

– στην καλή της ώρα!

 

  • Ο ποιητής λέει πως η άνοιξη «άδειασε και δω και κει τόσα δώρα». Ποια είναι αυτά;
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    ……………………………………………………………………………………………………………….
  • Ποιοι στίχοι δείχνουν τη μεταμορφωτική δύναμη της άνοιξης πάνω στη φύση και τους ανθρώπους;
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    ……………………………………………………………………………………………………………….
    ……………………………………………………………………………………………………………….
  • Ποιος στίχος του ποιήματος εκφράζει την απλή σοφία που αναφέρουμε στο εισαγωγικό κείμενο;
    ……………………………………………………………………………………………………………….

Αισθάνομαι την ανάγκη να ευχαριστήσω όλους μου τους μαθητές για το επίπεδο της συνεργασίας μας, το οποίο είναι σχεδόν άριστο και νομίζω πως θα συνεχίσουμε με την ίδια διάθεση όλοι μας. 
Θέλω να σας ευχαριστήσω όλους μαζί και τον καθένα ξεχωριστά

 

Τα ποιήματά μας!

Αν ήμουν βιβλίο
θα ήθελα να ήμουν μαγικό
να κάνω τους ανθρώπους
να χαμογελούν

θα τους έπαιρνα τον πόνο
και θα ‘μουν γιατρικό
θα μπορούσα να νικήσω
μέχρι και τον κορωνοϊό                         

τα παιδιά να τα γυρίσω
πίσω στο σχολειό
και να παίζουν ευτυχισμένα
μέσα στο καλό!
                        Αποστόλης

Αν ήμουν βιβλίο
θα ήθελα να ήμουν παραμύθι
να με διαβάζουν τα παιδιά
να περνάνε μια χαρά
                               Αριστέα

Αν ήμουν βιβλίο
θα ήθελα να ήμουν
βιβλίο χαρωπό
χαμόγελα να δίνω

Αν ήμουν βιβλίο
θα ήθελα να ήμουν 
βιβλίο μαγικό
να πετάω και να φεύγω             

Αν ήμουν βιβλίο
θα ήθελα να ήμουν
βιβλίο διαβασμένο
και καλά βραβευμένο
                         Άρτεμις

Αν ήμουν βιβλίο
θα’ θελα να μουν ζωγραφιστό
προσιτό σε όλους
χαρούλες να σκορπώ

Τη γνώση σ’ όλους να έδινα,
χωρίς περικοπές
και όλοι να λένε… Δες!

Σκόνη να μη με ακούμπαγε              
σκόρος να μη με πιάνει
χέρι χέρι να γυρνώ
σαν ακριβό γιορτάνι!

και όταν τα χρόνια φύγουνε
κι οι καιροί διαβούνε
αυτοί που με διαβάσανε
γλυκά να με θυμούνται!
                  Γιώργος & Μάριος

Η μαγεία της Ανάγνωσης!

Ο Μόρρις Λέσμορ αγαπούσε τις λέξεις. Αγαπούσε τις ιστορίες. Αγαπούσε τα βιβλία. Κάθε ιστορία, όμως, έχει τις αναποδιές της. Παρ’ όλα αυτά, η δύναμη της ιστορίας θα σώσει την ημέρα!…

Η ταινία εξιστορεί το τι συνέβη στον ήρωα Μόρις Λέσμορ που μετά την επέλαση ενός τυφώνα βρίσκεται σε έναν φανταστικό κόσμο, όπου τα βιβλία έχουν ζωντανέψει και συμπαραστέκονται στους ανθρώπους.
Μια καταπληκτική ταινία 15 λεπτών που αναμιγνύει διάφορες κινηματογραφικές τεχνοτροπίες (μινιατούρες, κινούμενα σχέδια με τη χρήση υπολογιστών, 2D animation). Κέρδισε το Όσκαρ μικρού μήκους animation για το 2012. Η σχέση ανθρώπου και βιβλίου σε ένα πολύ όμορφο 15λεπτο βίντεο. Το βιβλίο ζωντανεύει με τη δύναμη του ανθρώπου, τη δύναμη της φαντασίας.
Η αρχική ιδέα του Joyce ήταν να εκδοθεί ως βιβλίο. Όταν όμως το 2009 συνεργάστηκε με τον Oldenburg και ξεκίνησαν την εταιρία Μοοnbot, αποφάσισαν τη δημιουργία της ταινίας. Στο μεταξύ όμως κυκλοφόρησε το iPad της Apple, και έτσι τα «ιπτάμενα βιβλία» έγιναν και e-book.

  1. Παρακολουθώ την  ταινία :  «Τα Φανταστικά Ιπτάμενα Βιβλία του κ. Μόρις Λέσμορ»
  2. Δίνω έναν άλλο τίτλο
  3. Περιγράφω με λίγα λόγια την υπόθεση
  4. Ποιο μήνυμα θέλει να μας περάσει;
  5. Γράψε ένα διαφορετικό τέλος και ζωγράφισέ το
  6. Γράψε ένα δικό σου ποίημα με δίστιχα που θα αρχίζει:
    Αν ήμουν βιβλίο
    θα ήθελα να ήμουν……