ΧΗΜΕΙΑ Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ
α/α | Τίτλος άσκησης | Σχόλια | Χρήσιμοι σύνδεσμοι |
1 | Δόμηση τμήματος του Περιοδικού Πίνακα με βάση κάρτες των ατόμων των στοιχείων με ατομικό αριθμό 1- 20. | Η δραστηριότητα βρίσκεται στον Οδηγό για τον Εκπαιδευτικό του ΙΕΠ (2015) για τη Χημεία Α΄, Β΄ και Γ΄ Γενικού Λυκείου που μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ. | |
2 | Μελέτη μεταβολής ιδιοτήτων χημικών στοιχείων (π.χ. ατομική ακτίνα, ηλεκτραρνητικότητα) με την αξιοποίηση διαδικτυακού περιοδικού πίνακα | Να γίνει από τους μαθητές σε ομάδες. | Διαδικτυακοί περιοδικοί πίνακες http://www.rsc.org/periodic-table http://www.ptable.com/?lang=el |
3 | Ταξινόμηση χημικών ενώσεων με βάση τη διάλυσή τους στο νερό & μέτρηση της αγωγιμότητας των διαλυμάτων που προκύπτουν | Προτείνεται να χρησιμοποιηθούν τα υλικά: ζάχαρη, αλάτι, αποφρακτικό αποχετεύσεων, οινόπνευμα, νερό βρύσης, αποσταγμένο νερό. |
Φύλλο εργασίας από ΕΚΦΕ Ν. Ιωνίας
Υποστηρικτικό υλικό για το φύλλο εργασίας από ΕΚΦΕ Ν. Ιωνίας Εναλλακτικά μπορεί να αξιοποιηθεί η προσομοίωση «Διάλυμα ζάχαρης και αλατιού», η οποία συνοδεύεται και από τη σωματιδιακή ερμηνεία http://phet.colorado.edu/el/simulation/legacy/sugar-and-salt-solutions |
4 | Χαρακτηριστικές χημικές αντιδράσεις | Προτείνονται αντιδράσεις όπως: – Καύση σύρματος Mg και μελέτη του παραγόμενου MgO. – Απλές αντικαταστάσεις π.χ. Μg ή Zn με HCl και Fe (καρφί) σε διάλυμα CuSO4. – Διπλές αντικαταστάσεις π.χ. AgNO3+KI, AgNO3+K2Cr2O7 ή K2CrO4, CuSO4+NaOH, Na2CO3 + HCl (έκλυση CO2). – Εξουδετερώσεις όπως ΗCl+ΝaOH (χωρίς ορατό αποτέλεσμα και με ορατό αποτέλεσμα με χρήση δείκτη). Οι αντιδράσεις που θα πραγματοποιηθούν να αναπαρασταθούν με χημικές εξισώσεων, στις οποίες θα σημειώνονται και οι παρατηρούμενες μεταβολές. |
Φύλλο εργασίας από ΕΚΦΕ Ν. Ιωνίας |
5 | Χημικές αντιδράσεις και ποιοτική ανίχνευση ιόντων | Οδηγίες & video από ΕΚΦΕ Καρδίτσας
Φύλλο εργασίας από ΕΚΦΕ Χαλανδρίου Φύλλο εργασίας από ΕΚΦΕ Ν. Ιωνίας |
|
6 | Στοιχειομετρία | Οι μαθητές και οι μαθήτριες ζυγίζουν χημικές ουσίες (στερεές και υγρές), ο/η εκπαιδευτικός εισάγει την έννοια του mol και μετά οι μαθητές και μαθήτριες υπολογίζουν τον αριθμό των σωματιδίων στις ποσότητες που έχουν ζυγίσει. |
|
7 | Προσδιορισμός της σχετικής μοριακής μάζας αερίου με ζύγιση ορισμένου όγκου αερίου |
Με επίδειξη από τον εκπαιδευτικό ή βιντεοσκοπημένο | Βιντεοσκοπημένο από Royal Society of Chemistry |
8 | Παρασκευή διαλύματος ορισμένης συγκέντρωσης – αραίωση διαλυμάτων | Οδηγίες & video από ΕΚΦΕ Καρδίτσας
Φύλλο εργασίας από ΕΚΦΕ Ν. Ιωνίας |
XHMEIA B’ ΛΥΚΕΙΟΥ
α/α | Τίτλος εργαστηριακής άσκησης | Σχόλια | Χρήσιμοι σύνδεσμοι |
1 | Μελέτη διαλυτότητας οργανικών ενώσεων στο νερό & τη βενζίνη | Ενδεικτικά αναφέρονται ενώσεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν: εξάνιο, παραφίνη, αιθανόλη, 1-βουτανόλη, έλαια, βούτυρο, σαπούνι, απορρυπαντικό | |
2 | Παρασκευή αιθανόλης | Από γλυκόζη μετά από ζύμωση | Βιντεοσκοπημένο (από Πασχάλη Σαμαρά) |
3 | Οξείδωση αιθανόλης | Βιντεοσκοπημένο (από ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων) | |
4 | Όξινος χαρακτήρας καρβοξυλικών οξέων | Βιντεοσκοπημένο (από ΕΚΦΕ Καρδίτσας) | |
5 | Παρασκευή σαπουνιού | Παρασκευή σαπουνιού (φωτόδεντρο)
Βιντεοσκοπημένο (από ΕΚΦΕ Ηρακλείου) |