ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ (Διατροφή και περιβάλλον : παίζω και μαθαίνω !)

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ – ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ -ΕΥ ΖΗΝ

Αγαπητοί γονείς

Το χρονικό διάστημα 1 Δεκεμβρίου 2020  έως 10 Φεβρουαρίου 2021 στο Πρόγραμμα Εργαστήρια Δεξιοτήτων θα επεξεργαστούμε τη θεματική ενότητα Διατροφή και περιβάλλον όπως και τη θεματική ατομική υγιεινή. Παρακάτω σας παραθέτω μια σύντομη περιγραφή του προγράμματος  προς ενημέρωσή σας.

Διατροφή και περιβάλλον : παίζω και μαθαίνω !

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η εκπαίδευση των παιδιών σχετικά με την υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή μέσα από μια σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης. Συγκεκριμένα, το παρόν πρόγραμμα αποσκοπεί στη διερεύνηση των διατροφικών προϊόντων που καταναλώνουμε (εποχιακά φρούτα και λαχανικά, τυποποιημένα και οικολογικά προϊόντα κλπ.), της διατροφικής τους αξίας, τον αντίκτυπο που έχει η κατανάλωση συγκεκριμένων προϊόντων στο περιβάλλον, καθώς και συμβουλές για να βελτιώσουν οι μαθητές/τριες τις καθημερινές διατροφικές τους συνήθειες.

Σε μια εποχή όπου οι σύγχρονοι ρυθμοί της καθημερινότητας αναγκάζουν την πλειονότητα των οικογενειών να καταναλώνουν τυποποιημένες τροφές, χωρίς ταυτότητα και με αμφίβολη διατροφική αξία, κρίνεται αναγκαία η εκπαίδευση και η πραγματική επαφή των παιδιών από πολύ μικρή ηλικία με την ισορροπημένη διατροφή, τη γαστρονομική ιστορία του τόπου τους, τη διατροφική αξία των προϊόντων που παράγει και τις βασικές διατροφικές συνήθειες και εναλλακτικές που μπορούν εύκολα να υιοθετήσουν στην καθημερινότητά τους βελτιώνοντάς την.

Παράλληλα, το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα δίνει τη δυνατότητα στους/ις μαθητές/τριες να γνωρίσουν την ολοκληρωμένη διαδικασία επεξεργασίας διαφόρων τροφών που καταναλώνουν καθημερινά, πριν φτάσουν στο τραπέζι τους (παραγωγή), μια διαδικασία την οποία οι μαθητές/τριες των σύγχρονων πόλεων αγνοούν, και με αυτό τον τρόπο να επιμορφωθούν σχετικά με την προέλευση αυτών που τρώνε, τους φυσικούς πόρους που απαιτήθηκαν για την παραγωγή τους, αλλά και την οικολογική επιβάρυνση που προκαλεί η μαζική παραγωγή με τα απόβλητα των εργοστασίων τα φυτοφάρμακα, τα λιπάσματα κλπ. Μέσα από παιχνίδια και άλλες τεχνικές της βιωματικής μάθησης, οι μαθητές/τριες κατανοούν με απλό και διασκεδαστικό τρόπο το οικολογικό αποτύπωμα της διατροφής τους και μαθαίνουν πώς να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων αλλά και χρήσιμες τεχνικές ανακύκλωσης, όπως η κομποστοποίηση.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Το παρόν εκπαιδευτικό πρόγραμμα συμβάλει στον εμπλουτισμό και την εξέλιξη των διδακτικών στόχων του Προγράμματος Σπουδών στον τομέα της βιωματικής, ανακαλυπτικής μάθησης όσον αφορά τη θεματική “Μαθήματα ζωής και αγωγής της υγείας” εκπαιδεύοντας οι μαθητές/τριες στο ζωτικής σημασίας θέμα της υγιεινής ζωής και διατροφής.

Ξεκινώντας από τις αρχές της υγιεινής διατροφής, εξετάζουμε τις διατροφικές συνήθειες του σύγχρονου ανθρώπου, ανακαλύπτουμε τις επιπτώσεις των συνηθειών μας στο περιβάλλον και τρόπους βελτίωσης, εντοπίζουμε τη σημασία της κατανάλωσης τοπικών και εποχιακών προϊόντων

Το πρόγραμμα ακολουθεί την βιωματική, εργαστηριακή μεθοδολογία χρησιμοποιώντας μια σειρά από εργαλεία της βιωματικής εκπαίδευσης, όπως για παράδειγμα την ομαδική και συνεργατική μέθοδο, το παιχνίδι, τη μεθοδολογία αντεστραμμένης τάξης, εργαστήρια χειρονακτικών κατασκευών, θεατρικό παιχνίδι, παιχνίδια ρόλων, κινητικές δραστηριότητες, συζήτηση σε κύκλο, συμπεριληπτικές δράσεις. Επίσης, το πρόγραμμα αποσκοπεί στην ολιστική προσέγγιση της προσωπικότητας των παιδιών και των δεξιοτήτων τους. Διαμέσου των εργαστηρίων που προτείνονται, προάγουμε τη συλλογική μάθηση αντί για την ατομική και δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός ασφαλούς χώρου όπου κάθε παιδί θα μπορεί να εκφράζεται ελεύθερα, καλλιεργώντας έτσι τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών.

Παράλληλα, όλα τα εργαστήρια είναι κατάλληλα σχεδιασμένα ώστε να προάγουν συγκεκριμένες κοινές αρχές, όπως η συμπερίληψη, η μη βίαιη επίλυση συγκρούσεων, η μη βίαιη γλώσσα και συμπεριφορά, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και η κατανόηση διαφορετικών πολιτισμών/κουλτούρων.

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

– Γνωριμία με την υγιεινή διατροφή και την πυραμίδα ισορροπημένης διατροφής

– Ευαισθητοποίηση σχετικά με την κατανάλωση τοπικών και εποχιακών προϊόντων.

– Εξοικείωση με τις επιπτώσεις των διατροφικών μας συνηθειών στο περιβάλλον και γνωριμία με εναλλακτικούς τρόπους βελτίωσης της καθημερινής μας διατροφής.

– Ομαδικές δραστηριότητες και λήψη συλλογικών αποφάσεων.

– Σταδιακή μεταβολή των διατροφικών συνηθειών των παιδιών.

 ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

Β1_Υπόδειγμα_ΣΔτΤ_Θεμ. Κύκλος_ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ (3) (7)

Οι δράσεις αυτού του κύκλου πραγματοποιήθηκαν  εξ ολοκλήρου με την Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση.

Παρουσίαση στους μαθητές από το παρακάτω Λογισμικό- Συζήτηση με τους μαθητές.

Οι μαθητές προτρέπονται από τη Νηπιαγωγό να κατευθυνθούν στη κουζίνα του σπιτιού τους και να μεταφέρουν φρούτα που υπάρχουν με βάση το χρώμα τους. Κατανέμονται στη συνέχεια με βάσει το  χρώμα, το μέγεθος και αριθμούνται ποσοτικά.

Η νηπιαγωγός καταγράφει σε λίστα όσα ειπώνονται   στον blackboard της πλατφόρμας Webex. Στο  ίδιο περιβάλλον της πλατφόρμας ζωγραφίζει κάθε μαθητής το αγαπημένο του φρούτο. Φτιάχνουμε σύνθετες λέξεις (π.χ φρουτοσαλάτα, φρουτοποτό, φρουτοχυμός…..) . Εμπλουτίζουμε και βελτιώνουμε τον προφορικό μας λόγο.

ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Ασκούμαστε στο παρακάτω λογισμικό.

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3564

ΟΙ ΤΡΟΦΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΘΡΕΠΤΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΑΞΙΕΣ

Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο.

https://www.youtube.com/watch?v=lwe8O8IqnW8

Διαβάζουμε ανάλογα παραμύθια και αινίγματα  και ζωγραφίζουμε τις εντυπώσεις μας. Ακούμε και μαθαίνουμε σχετικά τραγούδια.

Κατασκευάζουμε τη Διατροφική πυραμίδα . Κόβουμε από διαφημιστικά φυλλάδια από το super -market τροφές και κολλάμε αντίστοιχα.

Παριστάνουμε με τα ζωάκια , κούκλες, αρκουδάκια ότι είμαστε μάγειρες και μαγείρισσες και μαγειρεύουμε γι αυτά.

         

Καταγράφουμε σε Ημερολόγιο τις εβδομαδιαίες προτιμήσεις μας σε φρούτα.

Ζωγραφίζουμε το αγαπημένο μας φαγητό και τα φρούτα που προτιμάμε

.jpg

Καταγράφουμε σε λίστα φαγητά που τρώμε στο σχολείο για πρωινό.

Δημιουργούμε μικρά κόμικ με ήρωες φρουτάκια

3

Γράφουμε με τη βοήθεια ενός ενήλικα την αγαπημένη μας συνταγή για ένα φαγητό ή γλυκό.

 

 

 

 

 

Οι      μαθητές προκειμένου να αποκτήσουν ψηφιακές δεξιότητες καλούνται με τη βοήθεια ενός ενήλικα να φωτογραφήσουν τις δράσεις τους  και να τις “ανεβάσουν” στο padlet που δημιουργήθηκε από τη Νηπιαγωγό για την εξυπηρέτηση των παραπάνω στόχων.

.jpg