Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΠΟΥ ΘΕΛΩ ΝΑ ΖΩ: ΕΧΩ, ΕΧΕΙΣ, ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ

ΣΤΟΧΟΙ:

  1. Να εξοικειωθούν με βιωματικό τρόπο σε πρακτικές δημοκρατικής λειτουργίας της μικρής τους κοινότητας
  2. Να διαπιστώσουν βιωματικά την αναγκαιότητα των κανόνων στην καθημερινή τους ζωή
  3. Να διαπιστώσουν την αναγκαιότητα των νόμων για την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
  4. Να αναγνωρίζουν και να σέβονται τη διαφορετικότητα

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Με αφορμή τον εορτασμό της επετείου του Πολυτεχνείου διερευνήσαμε τις αντιλήψεις των παιδιών για τα πολιτεύματα: βασιλεία, δικτατορία, δημοκρατία.
  • Ρωτήσαμε αν έχουν ακούσει αυτές τις έννοιες και αναφέραμε τα βασικά χαρακτηριστικά τους. Είπαμε αινίγματα που αφορούσαν τα πολιτεύματα και τα παιδιά έπρεπε να βρουν τη λύση τους με βάση τα όσα είχαμε αναφέρει.
  • Διαβάσαμε τις ιστορίες «Ντενεκεδούπολη» και «Η κυρά Δημοκρατία», τις οποίες σχολιάσαμε και δραματοποιήσαμε.
  • Στις ιστορίες αυτές βρήκαμε ποιος αντιπροσώπευε το κάθε πολίτευμα, τα νήπια ανέφεραν ποιον προτιμούσαν και γιατί, καθώς και τι συνέπειες είχε το καθένα.
  • Επεκτείνοντας την ιστορία «Η κυρία Δημοκρατία» φτιάξαμε αφίσες, μια με την εικόνα της κυρίας Δικτατορίας, μια με την εικόνα της κυρίας Δημοκρατίας, μια άλλη με τους στρατιώτες και τελευταία μία με τον απλό λαό. Σε καθεμία απ’ αυτές τα παιδιά έγραψαν εκφράσεις που «έλεγε» ή «εξέφραζε» ο/η καθένας/μία μέσα από την ιστορία.
  • Κάναμε παιχνίδι ρόλων στο οποίο τα παιδιά ζωντάνεψαν περιστάσεις όπου δίναμε μια προβληματική κατάσταση και εκείνα πρότειναν λύσεις. Επίσης, ανέφεραν πώς θα ήταν η αντιμετώπισή της κρίσης αυτής από τη Δημοκρατία και πώς από τη Δικτατορία. Μέσα από αυτό το παιχνίδι ρόλων τα παιδιά πρότειναν άλλους τρόπους και λύσεις για συγκεκριμένες καταστάσεις. Επομένως, μπόρεσαν να αντιληφθούν πως οι διάφορες και ποικίλες απαντήσεις είναι αναπόσπαστο στοιχείο της Δημοκρατίας
  • Εκφράσαμε όλοι τη γνώμη μας για το πολίτευμα που προτιμούμε
  • Δημιουργήσαμε κόμικ μια σκηνή από την ιστορία «Η κυρία Δημοκρατία»
  • Κατασκευάσαμε ιστοριογραμμή  για τη σειρά εξέλιξης των πολιτευμάτων
  • Διενεργήσαμε εκλογές στην τάξη με όλες τις διαδικασίας. Αφού κάποια παιδιά έβαλαν υποψηφιότητα, μίλησαν στους συμμαθητές τους για το τι σχεδιάζουν για την τάξη μας και κατόπιν ακολούθησε μυστική ψηφοφορία. Έγινε καταμέτρηση ψήφων και αναδείχθηκε ο πρόεδρος της τάξης.
  • Θεσπίσαμε κανόνες για την τάξη και το σχολικό περιβάλλον και τους ζωγραφίσαμε
  • Καταγράψαμε τις υποχρεώσεις μας
  • Κατασκευάσαμε επιτραπέζιο παιχνίδι στο οποίο εμείς θέσαμε τους κανόνες τους οποίους έπρεπε να ακολουθούν ώστε να παίζεται σωστά
  • Παρουσιάσαμε εικόνες με τα δικαιώματα των παιδιών όπου τα νήπια έπρεπε να τα εκφράσουν
  • Δημιουργήσαμε αφίσα για τα δικαιώματα των παιδιών
  • Παρουσιάσαμε φωτογραφίες παιδιών από όλο τον κόσμο που πρόβαλλαν τον διαφορετικό τρόπο ζωής τους και μιλήσαμε για τις συνέπειες που έχει η στέρηση των δικαιωμάτων των παιδιών
  • Τραγουδήσαμε “Ο δρόμος” του Μάνου Λοΐζου
  • Τέλος, διαβάζοντας το βιβλίο «Τα αστέρια της Ευρώπης» φτιάξαμε το δικό μας βιβλίο, βάζοντας τα δικά μας αστέρια, με τα δικά μας μηνύματα για την αλληλεγγύη και τη συνεργασία.