ΔΗΜΑ ΕΥΘΥΜΙΑ

"Η εκπαίδευση είναι δύναμη που γιατρεύει την ψυχή"Πλάτων

Συστήματα αναζήτησης: πρόκληση ή πρόσκληση;

Φεβ 201816

Κύριο χαρακτηριστικό της ενσωμάτωσης των συστημάτων αναζήτησης πληροφοριών στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία είναι η δυναμική/διερευνητική παρέμβαση του εκπαιδευόμενου στη διαχείριση των πληροφοριών σε επίπεδο μη γραμμικής οργάνωσης και στα πλαίσια πολυπαραμετρικού πειραματισμού. Τα συστήματα αναζήτησης πληροφοριών είναι ανεξάντλητη πηγή γνώσης που απευθύνεται σε όλους και ο καθένας μπορεί να βρει οτιδήποτε τον ενδιαφέρει αμέσως. Καλύπτει κενά, εκμηδενίζει τις αποστάσεις και ενισχύει τη συνεργατικότητα, αφού η μάθηση προκύπτει ως αποτέλεσμα κοινωνικής αλληλεπίδρασης και διαλόγου.

Ωστόσο, η αναζήτηση πολύμορφων πληροφοριών χωρίς όρους και προϋποθέσεις δε συνοδεύεται απαραίτητα από καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα. Κάποιοι μαθητές μπορεί να είναι συνηθισμένοι στη φυσική επικοινωνία και αλληλεπίδραση με τον εκπαιδευτικό τους, για το λόγο αυτό θα πρέπει να μην χρησιμοποιούνται σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα και σε κάθε φάση της μάθησης. Επίσης, τα παιδιά θα πρέπει να εξοικειωθούν με αυτά, πράγμα χρονοβόρο. Η εξάσκηση σε διάφορα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα από την Α΄ κιόλας τάξη με τη διδασκαλία των ΤΠΕ μπορεί να αποτελέσει αντεπιχείρημα στη άποψη πως η συνθετότητα της προσφερόμενης πληροφορίας και η έλλειψη οργάνωσης και δομής της σε κάποιες περιπτώσεις καθιστούν δύσκολη την αναζήτηση και κυρίως την παιδαγωγική αξιοποίηση της πληροφορίας. Με την παράθεση συγκεκριμένων ερωτήσεων-δραστηριοτήτων, την κατηγοριοποίηση των ερωτημάτων που τίθενται από τον εκπαιδευτικό, την ανάθεση εργασιών σε ομάδες αλλά και την εφαρμογή μηχανισμών ελέγχου και εποπτείας του εργαλείου που χρησιμοποιούν οι μαθητές (π.χ. σύνδεση υπολογιστών με το server του εκπαιδευτικού), μπορούν να αποτραπούν τέτοιου είδους προβλήματα. Μάλιστα, η συμπύκνωση πολλών μακροσκελών κειμένων, όπως υπάρχουν στην Ιστορία της ΣΤ΄, σε οπτικοακουστικά μηνύματα με μεγάλη περιεκτικότητα πληροφορίας θα μειώσει τον χρόνο που αφιερώνει ο μαθητής και τον κόπο που καταβάλλει για την αφομοίωση της ύλης. Έχει όμως ιδιαίτερη σημασία και για τη διδασκαλία της Γλώσσας σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού, αφού τα συστήματα αναζήτησης πληροφοριών αποτελούν μέσα για γραφή, ανάγνωση και επικοινωνία, δηλαδή πρακτικών γραμματισμού.

 

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία| | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συστήματα αναζήτησης: πρόκληση ή πρόσκληση;    

Τα σχόλια είναι κλειστά.


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων