Υλικό για την Δ′ και Ε′ τάξη

Λούντβιχ βαν Μπετόβεν – Βιογραφικό σημείωμα

Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/1520

Γερμανός μουσουργός· από τις κορυφαίες μουσικές προσωπικότητες όλων των εποχών. Με το σημαντικό σε ποιότητα και ποσότητα έργο του γεφύρωσε την Κλασική με τη Ρομαντική περίοδο της Δυτικής μουσικής.

Ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (Ludwig van Beethoven) γεννήθηκε το 1770 στη Βόννη, που τότε ανήκε στο Εκλεκτοράτο της Κολωνίας, τμήμα της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας του Γερμανικού Έθνους. Η ακριβής ημερομηνία της γέννησής του δεν είναι γνωστή, αλλά βαπτίστηκε στις 17 Δεκεμβρίου του ίδιου χρόνου. Ό πατέρας του Γιόχαν, φλαμανδικής καταγωγής, ήταν μουσικός και τον βοήθησε κάπως στη μουσική του μόρφωση. Ήταν, όμως, άνθρωπος μέθυσος και με βίαιους τρόπους και αυτό ίσως έκανε το νεαρό παιδί να κλειστεί στον εαυτό του. Από μικρός έδειξε τα θαυμαστά μουσικά του προσόντα και έμαθε να παίζει με μεγάλη δεξιοτεχνία πιάνο και εκκλησιαστικό όργανο.

Το 1787 πήγε στη Βιέννη, στην πόλη της μουσικής, όπου έλαμπαν με τη φήμη τους μεγάλες μουσικές προσωπικότητες. Εκεί γνωρίστηκε και πήρε μαθήματα από τον Μότσαρτ, τον Χάιντν και άλλους μουσικούς. Σε ηλικία 25 χρονών διηύθυνε συναυλίες στη Βιέννη και συνέθετε ο ίδιος μουσικά κομμάτια. Η καλλιτεχνική του ιδιοφυΐα προκάλεσε το γενικό θαυμασμό και πολλοί αριστοκράτες τον ενίσχυαν οικονομικά ώστε να μπορεί να ζει μία άνετη ζωή.

Ό Μπετόβεν, όμως, θρεμμένος με τις ιδέες της Γαλλικής Επανάστασης ήταν χαρακτήρας υπερήφανος, αποστρεφόταν τις κολακείες και ποτέ δεν έγινε με την τέχνη του θεράποντας των ηγεμόνων. Συγκεντρωμένος πάντα στον εαυτό του, κάποτε και πεισματάρης ή λίγο εγωιστής, έκανε ωστόσο συστηματικό έλεγχο του έργου του και επίμονη αυτοκριτική, παρά τη γενική αναγνώριση της αξίας του, παρά τις τιμές και τις δόξες.

Κοντά στα 29 του χρόνια, ο Μπετόβεν χτυπήθηκε από τη μοίρα με τον πιο τραγικό τρόπο. Αυτός, ο γεννημένος για τους ήχους, για τις μελωδίες, άρχισε να χάνει ό,τι του ήταν πολυτιμότερο στη ζωή: την ακοή του. Αναγκάσθηκε ν’ αποσυρθεί από τη διεύθυνση της ορχήστρας και επιδόθηκε στη σύνθεση. Στα 30 του χρόνια γράφει την πρώτη του συμφωνία για ορχήστρα και εκδίδει τα 32 πρώτα του κουαρτέτα.

Η βαρηκοΐα του, όμως, προχωρά και η ζωή του γίνεται δραματική. Μέσα στον πόνο και την απογοήτευση εξακολουθεί να γράφει. Ως το 1812 έχει τελειώσει 8 συμφωνίες, ένα ορατόριο και πλήθος άλλα έργα. Προσπαθεί να διευθύνει μία συναυλία με έργα του, αλλά δεν το κατορθώνει. Χρειάζεται τη βοήθεια κι ενός άλλου αρχιμουσικού, που στέκεται πίσω του και δίνει τα συνθήματα στους μουσικούς και τους αοιδούς.

Σε λίγο είναι πια τελείως κουφός. Χρησιμοποιεί ακουστικό κέρας ή ένα τετράδιο, όπου γράφουν οι άλλοι τις ερωτήσεις τους. Μα πάντα εργάζεται με ακατάβλητη θέληση. Κι όσο επεξεργάζεται μία σύνθεση, απορροφάται απ’ αυτή και λησμονάει ακόμα και τις στοιχειώδεις ανάγκες του. Περπατά συχνά κακοντυμένος. Τα παιδιά, που τον βλέπουν αφηρημένο, τον περιπαίζουν και η αστυνομία τον παίρνει κάποτε για αλήτη.

Η κατάσταση της υγείας του επιδεινώνεται. Τ’ αφτιά του αρχίζουν να πονούν και στο στομάχι του νιώθει διαταραχές. Το 1826 παθαίνει υδρωπικία και τον επόμενο χρόνο, στις 26 Μαρτίου 1827, ο γίγαντας της μουσικής πεθαίνει μέσα στο σπίτι του στη Βιέννη, ενώ γύρω ξεσπά μία φοβερή καταιγίδα. Η κηδεία του θα γίνει με ηγεμονική επισημότητα.

Το έργο του μεγάλου μουσουργού των αιώνων είναι ογκώδες. Συνέθεσε εννέα συμφωνίες (1η, 2η, 3η ή «Ηρωική», 4η, 5η, 6η ή «Ποιμενική», 7η, 8η και την περίφημη 9η με το χορωδιακό «Ύμνο της Χαράς» του Σίλερ), το μπαλέτο «Προμηθεύς», την όπερα «Φιντέλιο», εισαγωγές και δραματική μουσική («Κοριολανός», «Έγκμοντ», «Τα Ερείπια των Αθηνών»), την περίφημη «Μεγάλη Λειτουργία» («Μίσα Σολέμνις»), το ορατόριο «Ο Χριστός στο όρος των Ελαιών», ένα κοντσέρτο για βιολί, 5 κονσέρτα για πιάνο, το τριπλό κονσέρτο γιά βιολί, πιάνο και ορχήστρα, εμβατήρια, χορούς, σονάτες, κουαρτέτα και πλήθος άλλα μουσικά έργα.

Άφθαστος καλλιτέχνης και ξεχωριστή μεγαλοφυΐα, όπως ήταν, ο Μπετόβεν δεν ασχολήθηκε ποτέ με μικροσυνθέσεις. Όλα του τα έργα έχουν τη σφραγίδα της μεγάλης έμπνευσης και της υψηλής δημιουργίας.

Μια παρτιτούρα αφηγείται (βίντεο)

Πηγή: http://www.edutv.gr/index.php/mousiki-2/betoven

Ύμνος – Ωδή στη χαρά [ Παρτιτούρα ]

Η Ωδή στη Χαρά (στα γερμανικά Ode an die Freude) είναι ωδή που γράφτηκε το 1785 από τον Γερμανό ποιητή και ιστορικό Φρήντριχ Σίλερ την οποία και δημοσίευσε το επόμενο έτος. Η ωδή αυτή που περιλαμβάνει 108 στίχους, στη τελική του μορφή, έγινε ευρύτερα γνωστή όταν μελοποιήθηκε από τον Λούντβιχ βαν Μπετόβεν το 1824, ο οποίος την ενέταξε στο τέταρτο και τελευταίο μέρος της Ενάτης συμφωνίας του, ως χορωδιακή συμφωνία, για τέσσερις σόλο φωνές, χορωδία και ορχήστρα σε ρε μείζονα.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επιλέξει να χρησιμοποιήσει την μελωδία αυτή ως ύμνο της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσα από την οποία εκφράζεται “η ιδεαλιστική άποψη του Σϊλερ για συναδέλφωση όλων των λαών την οποία συμμεριζόταν ο Μπετόβεν”.

Πηγή: http://mesaaptotragoudi.gr/ύμνος-ωδή-στη-χαρά

Πηγή: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/5840 Εικονικό πληκτρολόγιο πιάνου

Δοκίμασε να παίξεις την μελωδία απ’ την Ωδή στη χαρά, πατώντας πάνω στη διπλανή εικόνα με το εικονικό πληκτρολόγιο πιάνου.

Στη συνέχεια παρακολούθησε το παρακάτω βίντεο.

Το παρακάτω βίντεο δεν προτείνεται τόσο για την καλλιτεχνική του αξία, όσο για αυτό που συμβαίνει στην πλατεία μιας πόλης στην οποία, αν και το όνομά της δεν έχει μείνει στην ιστορία για την υπεράσπιση της ένωσης των λαών, οι σημερινοί κάτοικοι και επισκέπτες της, κάτω από τους ήχους της ορχήστρας που παίζει την Ωδή στη Χαρά, πλησιάζουν ο ένας τον άλλον και τραγουδούν ελπιδοφόρα όλοι μαζί.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Υλικό για την Δ′ και Ε′ τάξη

Υλικό για την Στ′ τάξη

Μουσικά όργανα της Θράκης

Κανονάκι ή ψαλτήριο

Χορδόφωνο λαϊκό μουσικό όργανο της ελληνικής βυζαντινής παραδοσιακής μουσικής. Σε πρωτόγονη μορφή συναντάται στην Αρχαία Αίγυπτο. Υπάρχει σε διάφορα μεγέθη, κατασκευάζεται από ξύλο και έχει σχήμα τραπεζίου και  σπανιότερα, τριγώνου. Έχει εντέρινες χορδές, παίζεται με δαχτυλήθρες και η έκταση του είναι τρεις οκτάβες και τρεις νότες.

Μασά ή μασιά

Ρυθμικό κρουστό όργανο της Θράκης. Είναι όργανο της δημοτικής μουσικής και αποτελείται από μια μασιά του τζακιού τα δύο σκέλη της οποίας καταλήγουν σε κώνους με ένα ζίλι στην άκρη τους.

Ούτι

Έγχορδο λαϊκό μουσικό όργανο δημοφιλές στους ανατολικούς λαούς, και ιδιαίτερα στους Άραβες και τους Τούρκους. Η ονομασία του προέρχεται από το αραβικό al oud= ξύλο. Έχει πέντε διπλές εντέρινες χορδές και ηχείο σε σχήμα αχλαδιού. Χορδίζεται σε διάστημα τόνου. Παράγει ήχο με κνησμό των χορδών με ειδικό φτερό.

Ζουρνάς

Ξύλινο πνευστό μουσικό όργανο της ελληνικής δημοτικής μουσικής που μοιάζει με το κλαρίνο ή τον αυλό. Είναι όργανο τύπου όμποε όμποε με διπλό γλωσσίδι. Αποτελείται από τρία μέρη και έχει έκταση μία οκτάβα και δύο φθόγγους. Υπάρχει σε διάφορα μεγέθη  και κατασκευάζεται από διάφορα είδη ξύλου. Λέγεται και καραμούζα ή πίπιζα.

Νταούλι

Μεμβρανόφωνο κρουστό δημοτικό όργανο της Ελλάδας. Λέγεται και ταβούλι ή νταβούλι.

 

 

Γκάιντα

Συναντάται κυρίως στη Μακεδονία και τη Θράκη. Αερόφωνο πνευστό όργανο. Αποτελείται από έναν  ή περισσοτέρους αυλούς με μονό ή διπλό γλωσσίδι, οι οποίοι παραλαμβάνουν τον αέρα από έναν αεροθάλαμο με τον οποίο είναι συνδεδεμένοι.

 

Κλαρίνο

Πνευστό μουσικό όργανο που εισήχθη στην Ελλάδα από τη Δυτική Ευρώπη και εξελίχθηκε σε βασικό όργανο της ελληνικής δημοτικής μουσικής, αντικαθιστώντας σε μεγάλο βαθμό το ζουρνά.

Τουμπελέκι

Μεμβρανόφωνο λαϊκό κρουστό όργανο. Αποτελείται από πήλινο ηχείο του οποίου το στόμιο κλείνεται με δέρμα κατσίκας ή γαϊδάρου. Παίζεται με τα δάχτυλα.

 

Λαούτο ή λαγούτο

Ένα από τα παλαιότερα έγχορδα όργανα, με ηλικία περίπου 4.000 ετών, πρόδρομος της κιθάρας και του βιολιού. Στην πρώτη του μορφή αποτελούνταν από ένα κλαδί λυγισμένο σαν τόξο πάνω στο οποίο τεντώνονταν πολλές εντέρινες χορδές. Στην Ευρώπη διαδόθηκε από τους Μαυριτανούς κατακτητές της Ισπανίας, που το είχαν πάρει από τους Άραβες, ενώ τον 11ο αι. το φέρνουν και οι σταυροφόροι από τους Αγίους Τόπους. Μέχρι τα τέλη του 13ου αι. υφίσταται σημαντικές αλλαγές και ο αριθμός των χορδών του ποικίλλει από 4 ζεύγη έως 13 ζεύγη. Οι χορδές του ήταν αρχικά εντέρινες, αργότερα όμως πλαστικές και μεταλλικές. Το σημερινό λαούτο έχει 6 ζεύγη χορδών που χορδίζονται στις νότες σολ-ρε-λα-φα-ντο-σολ και η έκταση του είναι ίδια με της κιθάρας.

Τζαμάρα

Ξύλινο ρυθμικό κρόταλο της Θράκης. Αποτελείται από δύο μακρόστενα σκέλη ενωμένα στη στενή τους πλευρά με ένα πετσάκι. Σε κάθε σκέλος υπάρχουν δύο οπές από τις οποίες περνάει ένα σχοινί δεμένο κόμπο στις άκρες. Τραβώντας το σχοινί χτυπούν τα ξύλα μεταξύ τους και παράγεται ήχος.

Θρακιώτικη λύρα

Έγχορδο μουσικό όργανο σε σχήμα αχλαδιού, με τρεις χορδές. Παίζεται με δοξάρι και ο ήχος του είναι συριστικός και ακαθόριστης τονικότητας.

Έγχορδο μουσικό όργανο της Αρχαίας Ελλάδας. Έμοιαζε με την κιθάρα, ήταν όμως μεγαλύτερη, και συνήθως είχε επτά χορδές. Από το ηχείο της ξεκινούσαν δύο παράλληλοι βραχίονες που ενώνονταν στην άκρη του από μια επιμήκη ράβδο. Παίζονταν με πλήκτρο ή με τα δάχτυλα

 

Μουσικά όργανα

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Υλικό για την Στ′ τάξη

Υλικό για την Β′ – Γ′ τάξη

Β‘ – Γ’ Τάξη                                                                                                          29 Απριλίου 2020

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ

Έγχορδα ονομάζονται τα μουσικά όργανα τα οποία διαθέτουν χορδές για την παραγωγή του ήχου. Τέτοια όργανα είναι: η κιθάρα, το μπάσο, το βιολί, το βιολοντσέλο, η βιόλα, το σαντούρι, το κανονάκι, το μπουζούκι, η άρπα, η λύρα και άλλα.

Κρουστά ονομάζονται τα μουσικά όργανα των οποίων ο παραγόμενος ήχος προκαλείται με την κρούση τους, δηλαδή με χτύπημά τους με κάποιο ειδικό εξάρτημα, π.χ. μπαγκέτα ή με τα χέρια.

Τέτοια όργανα είναι: τα τύμπανα, το νταούλι, το ταμπούρο, τα κύμβαλαπιατίνια), το ξυλόφωνο, οι καστανιέτες, το ντέφι και άλλα.

Πνευστά ονομάζονται τα μουσικά όργανα στα οποία ο ήχος παράγεται από δόνηση του αέρα σ’ ένα σωλήνα.

Τέτοια όργανα είναι: ο αυλός, το φλάουτο, η φλογέρα, το κλαρινέτο, το σαξόφωνο, το όμποε, το φαγκότο, η γκάιντα, η τρομπέτα, το τρομπόνι, το κόρνο και άλλα.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Υλικό για την Β′ – Γ′ τάξη

Υλικό για την Α′ τάξη

Υλικό για την Α’ τάξη (αρχείο odt)

Υλικό για την Α’ τάξη (αρχείο pdf)

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Υλικό για την Α′ τάξη

Καλώς ήρθατε στην διαδικτυακή τάξη του μαθήματος Μουσικής

Αγαπητοί μου μαθητές,

ας προσπαθήσουμε όλοι μαζί τις ώρες αυτές που με επιμονή και υπομονή ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ για να διαφυλάξουμε τις ζωές όλων μας, να τις περνάμε ευχάριστα και δημιουργικά με την αγαπημένη μας οικογένεια.

Επειδή οι γνώσεις μου στην πληροφορική είναι ελάχιστες, θα ήθελα την κατανόησή σας στην προσπάθειά μου για “μουσική τηλεκπαίδευσή” σας.

Τάξεις Α’, Β’, Γ’

Καλημέρα, όλη μέρα, με τραγούδι, μουσική κάθε μέρα είναι γιορτή!

Γεια σας χαρούμενα παιδάκια του σχολείου μας!

Πώς τα περνάτε στο σπίτι; Μας πεθυμήσατε όσο κι εμείς ;

Επειδή σίγουρα θα βαρεθήκατε όλη μέρα στο σπίτι, ας κάνουμε μια επανάληψη όσων μάθαμε στο μάθημα της Μουσικής!

Θυμάσαι το τέταρτο ( ΤΑ ) ;

Είναι η πρώτη ρυθμική αξία που μάθαμε. Είναι αργό και διαρκεί 1 χτύπο ( χρόνο ). Μπορείς να βρεις τα τέταρτα και να τα κυκλώσεις με κόκκινη ξυλομπογιά στο παρακάτω τραγουδάκι με τίτλο «Ο Κούκος»;

Θυμάσαι τα όγδοα ( ΤΙ – ΤΙ ) ;

Είναι η δεύτερη ρυθμική αξία που μάθαμε. Είναι γρήγορα και διαρκούν 1 χτύπο ( χρόνο ) και τα δύο μαζί.

Μπορείς να βρεις τα όγδοα και να τα κυκλώσεις με πράσινη ξυλομπογιά στο παρακάτω τραγουδάκι ;

Τώρα μπορείς να χτυπήσεις με παλαμάκια τον ρυθμό;

Μπράβο, τα κατάφερες!

https://cdn.pixabay.com/photo/2018/12/12/21/45/choral-3871734__340.png

Μπορείτε να περάσετε ευχάριστα και δημιουργικά τον χρόνο σας, επιλέγοντας ό,τι σας αρέσει από το παρακάτω υλικό ( απευθύνεται κυρίως σε μαθητές Α’ και Β’ τάξης ).

Τάξεις Α’, Β’, Γ’, Δ’, Ε’, Στ’

Θα σας πρότεινα τις παρακάτω ιστοσελίδες, στις οποίες θα βρείτε διαδραστικό και ποικίλο υλικό, που σίγουρα θα σας κεντρίσει το ενδιαφέρον.

https://blogs.sch.gr/sbaltiras

https://musiclab.chromeexperiments.com

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Καλώς ήρθατε στην διαδικτυακή τάξη του μαθήματος Μουσικής