Η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής, διοργάνωσε διαδικτυακή επιμορφωτική εκδήλωση, με θέμα: «Δικαιώματα του Παιδιού και Σχολείο» την Τρίτη 22 Μαρτίου 2022 και ώρες 17:30-20:30.
Η εκδήλωση απευθυνόταν σε στελέχη εκπαίδευσης, εκπαιδευτικούς, γονείς, κηδεμόνες και κυρίως σε όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά και τους έφηβους.
Η επιμορφωτική διαδικτυακή εκδήλωση αποσκοπούσε στη διερεύνηση των δικαιωμάτων των μαθητριών και μαθητών, την ενθάρρυνση της δημοκρατικής συμμετοχής τους στη σχολική καθημερινότητα, αλλά και της αλληλένδετης ιδιότητας του ενεργού πολίτη στον κοινωνικό τους περίγυρο. Το σχολείο ως κοινότητα με τις ομάδες-τάξεις του καλείται με τη δύναμη της γνώσης, του πολιτισμού και της εκ του σύνεγγυς διδασκαλίας να προσφέρει στους μαθητές και τις μαθήτριες ένα ζεστό και ασφαλές σχολικό περιβάλλον στο οποίο ευδοκιμούν η χαρά της βιωματικής μάθησης, η κριτική σκέψη, η δημιουργική δράση και η διαμόρφωση κανόνων κοινής ζωής που συναποδέχονται όλοι.
Καλούμαστε να διδάξουμε στη νέα γενιά την αλληλεγγύη και την προάσπιση του έμπρακτου σεβασμού προς κάθε άλλον άνθρωπο και τα ατομικά και συλλογικά δικαιώματά του για τη διαμόρφωση ενός δικαιότερου κόσμου. Το μάθημα που πήραμε από την πανδημία είναι να κοιτάζουμε ο ένας τον άλλον και όλοι όλους.
Η επιμορφωτική εκδήλωση προβλήθηκε απευθείας, σε ζωντανή μετάδοση (live-streaming) https://youtu.be/JgL2zY5675g
Το Πρόγραμμα της διαδικτυακής ενημέρωσης και οι παρουσιάσεις των εισηγητών:
Εισήγηση: «Το σχολείο που [πρέπει να ] εμπνέει και δεν [πρέπει να ] πληγώνει».
Γιάννης Πανούσης, Ομότιμος Καθηγητής Εγκληματολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών.
Το Σχολείο, δεν αποτελεί μια αποκομμένη, απόλυτα στεγανή και προστατευμένη «νησίδα», η οποία μένει ανεπηρέαστη από τις εξελίξεις και τα χαρακτηριστικά του ευρύτερου περιβάλλοντος μέσα στο οποίο λειτουργεί. Το σχολείο που πληγώνει αντί να εκ-παιδεύσει, οι υπόγειες διαδρομές της βίας στο σπίτι, στην πλατεία και της σχολικής βίας, ο ανταγωνισμός ως εργαλείο επιτυχίας και το παιχνίδι ως μέσον ενηλικίωσης, οι περικυκλωμένοι από «όχι» και «μη» έφηβοι, διαμορφώνουν τους όρους μιας «αντι-δραστικής» επιθετικότητας, έντασης, θυμού, διάψευσης, δυσφορίας. Η «μάχη για επιβίωση» προτιμά βίαια σχολεία σε βίαιο κόσμο. Γι’ αυτό χρειάζεται από τη μία η χάραξη ορίων σε όλη την κοινωνική δράση κι από την άλλη η αλλαγή πλαισίου ζωής των νέων.
Εισήγηση: «Προστασία του παιδιού από κακοποίηση και παραμέληση στη σύγχρονη σχολική κοινότητα: Η οπτική του Συνηγόρου».
Θεώνη Κουφονικολάκου, Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Συνηγόρων του Παιδιού.
Η εισήγηση θα επικεντρωθεί στην προστασία των δικαιωμάτων του παιδιού υπό το πρίσμα της οικοδόμησης του δημοκρατικού σχολείου, περιγράφοντας τα στοιχεία που το απαρτίζουν. Περαιτέρω θα γίνει συνοπτική αναφορά στην υφιστάμενη κατάσταση του εκπαιδευτικού συστήματος, στα κενά και τις προκλήσεις και παρουσίαση των διαθέσιμων εργαλείων αναγνώρισης, διαχείρισης και πρόληψης περιστατικών ενδοοικογενειακής και ενδοσχολικής βίας.
Εισήγηση: «Το σχολείο ως συνθήκη ενδυνάμωσης για μαθητές με προσφυγικές εμπειρίες. Θεωρίες και πράξεις».
Γκέλη Αρώνη, Προϊσταμένη Μονάδας Ένταξης και Υποστήριξης Ασυνόδευτων Ανηλίκων, Ειδική Γραμματεία Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων, Υπουργείο Μετανάστευσης & Ασύλου.
Το σχολείο δεν αποτελεί μόνο περιβάλλον μάθησης και γνωστικής επένδυσης για το μέλλον των παιδιών. Μπορεί να λειτουργήσει ως βασικό εργαλείο ψυχοσυναισθηματικής ισορροπίας και κοινωνικής ένταξης των παιδιών με μεταναστευτικό και προσφυγικό υπόβαθρο μετριάζοντας και εξισορροπώντας τα τραυματικά τους βιώματα. Σε παιδιά με προσφυγική προέλευση το σχολείο μπορεί να προσφέρει κομμάτια της παιδικής ηλικίας που έχουν στερηθεί και να προστατεύσει δικαιώματα που επανειλημμένα καταπατούνται.
Εισήγηση: «Το πνεύμα της συναίνεσης όπως εκφράζεται μέσα από τον Σχολικό Κανονισμό».
Κωνσταντίνος Σκέντος, Διευθυντής του 3ου ΓΕΛ Αργυρούπολης. Παρεμβάσεις μαθητών του 3ου ΓΕΛ Αργυρούπολης.
Η διαμόρφωση του Σχολικού Κανονισμού μέσα από μια διαδικασία συναίνεσης μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων στοιχείων που συγκροτούν το σχολείο ως οργανισμό αποτυπώνει τις αξίες και τις επιδιώξεις μιας κοινωνίας σε μια δεδομένη χρονική στιγμή. Σήμερα στο ελληνικό σχολείο σκοπός του σχολικού κανονισμού είναι: α) να εκφράσει τις αξίες της συναίνεσης, του σεβασμού, της δικαιοσύνης, της αλληλεγγύης και του διαλόγου, που πρέπει να διέπουν τη λειτουργία του σχολείου, β) να συμβάλλει στην ανάπτυξη τόσο της ατομικής ευθύνης απέναντι στο κοινωνικό σύνολο, όσο και στην ανεύρεση συνεργασίας μεταξύ ατομικής και πολιτειακής ευθύνης, γ) να καλλιεργήσει την προσωπικότητα του μελλοντικού δημοκρατικού πολίτη, ο οποίος μέσα από την ανάπτυξη ορθής κρίσης και κυρίως μέσα από τη συμμετοχή του σε πολιτικές διαδικασίες θα καταστεί ικανός να συνδιαμορφώνει τους όρους ζωής του σε μια ανοικτή δημοκρατική κοινωνία.
Εισήγηση: «Η αντίληψη των δικαιωμάτων στο σχολείο, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και τα νέα προγράμματα σπουδών της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής».
Κωνσταντίνος Θεριανός, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου κλ. ΠΕ78- Κοινωνικών Επιστημών του 4ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ Αττικής.
Οι νομοθετικές προβλέψεις και οι διαδικασίες συγκρότησης των σχολικών κανονισμών συμβαδίζουν με τις κυρίαρχες αξίες στην κοινωνία και τα κανονιστικά πρότυπα συμπεριφοράς που θέλει να επιβάλει η εκάστοτε εξουσία στους εκπαιδευτικούς και τη νεολαία. Τα τελευταία χρόνια, έχει ξεκινήσει η προσπάθεια διαμόρφωσης σχολικών κανονισμών από όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας και με τη συμμετοχή παραγόντων των Δήμων. Πώς μπορούν τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και τα μαθήματα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής να ενδυναμώσουν τους/τις μαθητές/-τριες στην άσκηση των δικαιωμάτων τους στο σχολείο με σκοπό αυτό να γίνει ένας δημόσιος κοινωνικός χώρος;