ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΑΙ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΑΙΝΙΑΣ ΜΕ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΘΕΜΑ

 

DVD-cover

Πολύ συχνά για να εμπλουτίσουμε τη διδασκαλία της ιστορίας συνδυάζουμε την παραδοσιακό μάθημα με την προβολή μιας ταινίας σχετική με το μάθημα που διδάσκουμε. Όσο ωραίο και «πρωτοποριακό» κι αν ακούγεται αυτό, είναι πολύ εύκολο να  ξεφύγει από τον στόχο του και να μετατραπεί σε  απλή παρακολούθηση μιας ταινίας χωρίς παιδαγωγική και διδακτική στόχευση και εποικοδόμηση.

Γι’ αυτό πρέπει από την αρχή να τονίζουμε στους μαθητές ότι η προβολή της ταινίας είναι μια άλλη μορφή μαθήματος και όχι ελεύθερη και χαλαρή ώρα, ώστε η στάση τους και η συμπεριφορά τους να είναι ανάλογα σοβαρή.

Από την άλλη οφείλουμε να τους προκαλέσουμε το ενδιαφέρον και με τη χρήση κατάλληλου φύλλου εργασίας να καταστήσουμε φανερή την διδακτική στόχευση της προβολής.

Αυτό το φύλλο εργασίας θα αποτελέσει τη βάση για τη επεξεργασία της προβληθείσας ταινίας με στόχο την καλύτερη κατανόηση των ιστορικών γεγονότων και του ευρύτερου ιστορικού πλαισίου στο οποίο αυτά εντάσσονται, έχοντας πάντα την συνείδηση ότι μια κινηματογραφική ταινία δεν ιστορικό βιβλίο ούτε ιστορική πηγή για τα προβαλλόμενα γεγονότα παρά μόνο για την εποχή που αυτή παρήχθη.  Παράλληλος στόχος αποτελεί και το να βοηθηθούν οι μαθητές να γίνουν ενεργητικοί θεατές, που θα κρίνουν ό,τι βλέπουν με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, θεματολογικά, αισθητικά κ.ά.

Επίσης χρειάζεται και ο εκπαιδευτικός να έχει κάποιες γνώσεις για τη κινηματογραφική γλώσσα, ώστε να είναι και θεωρητικά καταρτισμένος.

Το φύλλο εργασίας ακόμα μπορεί να αναφέρεται σε διάφορες πλευρές της ταινίας, θεματολογικές, αφηγηματικές κ.ά. και να αποτελέσει και το ερωτηματολόγιο στο οποίο θα στηριχθεί μια ερευνητική εργασία.

Οι μαθητές κατά τη διάρκεια της προβολής μπορούν να κρατάνε σημειώσεις, στις οποίες θα στηριχθούν οι απαντήσεις τους οι οποίες θα είναι ολοκληρωμένες παράγραφοι. Αυτές θα συζητηθούν στην τάξη την επόμενη ή επόμενες  διαθέσιμες διδακτικές ώρες.

10140186

Ακολουθούν κάποιες ερωτήσεις, που μπορεί να περιλαμβάνει το φύλλο εργασίας, τις οποίες άντλησα από την ηλεκτρονική διεύθυνση www.teachwithmovies.org:

  1. Γράψε μια σύντομη περίληψη της υπόθεσης περιγράφοντας το ή τα γεγονότα στα οποία επικεντρώνεται η ταινία δηλώνοντας πού και πότε έλαβαν χώρα.
  2. Κατονόμασε και περίγραψε τον πρωταγωνιστή και τον ανταγωνιστή του στην ιστορία.
  3. Στην υπόθεση στην οποία αναφέρεται η ταινία ποια είναι η κύρια σύγκρουση και πώς αυτή επιλύεται;
  4. Περίγραψε δυο εικόνες ή σκηνές από την ταινία που εντυπώθηκαν στο μυαλό σου. Συζήτησε γιατί αυτές σε εντυπωσίασαν και πώς αυτές σχετίζονται με θέματα που διερευνώνται στην υπόθεση.
  5. Περίγραψε δύο γεγονότα ή πρόσωπα που αντανακλούν ακριβώς αυτά που συνέβησαν ιστορικά και δύο που δεν ανταποκρίνονται. Για οποιαδήποτε ιστορικές ανακρίβειες, γράψε τι πραγματικά συνέβη.
  6. Διάλεξε έναν από τους παρακάτω παράγοντες που παίζουν σημαντικό ρόλο στην ταινία: πολιτική, οικονομία, θρησκεία, κοινωνία, ιδεολογία. Πώς η ταινία αντανακλά τον παράγοντα που επέλεξες;
  7. Γράψε ένα δίδαγμα από τη ταινία που οι θεατές μπορούν να εφαρμόσουν στην ζωή τους α) όταν πρέπει να αποφασίσουν για κάποιο θέμα δημοσίου ενδιαφέροντος και β) στις σχέσεις με την οικογένεια τους και τους φίλους τους. Δώσε με λεπτομέρειες τα γεγονότα που σχετίζονται με αυτό το μάθημα – μήνυμα.
  8. Μπορεί να λεχθεί ότι «ιστορία είναι αυτό που το σήμερα επιλέγει να θυμάται για το παρελθόν». Δοθέντος ότι το κοινό θα πάρει μαζί του από την ταινία μια εντύπωση των ιστορικών γεγονότων που παρουσιάζονται στην ταινία, πιστεύετε ότι η ταινία ενισχύει την αντίληψη του κοινού για αυτά τα ιστορικά γεγονότα;

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση