Β’ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ (ΙΣΤΟΡΙΑ Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ) Πρόταση διδασκαλίας

 

book1331-375x375Επειδή το σημαντικό αυτό κεφάλαιο στο σχολικό βιβλίο δίνεται εντελώς θεωρητικά και «στεγνά», προτείνω το παρακάτω φύλλο εργασίας Ιστορία Α β΄αποικισμός το οποίο μοιράζεται στους μαθητές και το επεξεργάζονται στη τάξη χωρισμένοι σε ομάδες. Έχει προηγηθεί η διδασκαλία των σελίδων 88-92 του σχολικού βιβλίου, ώστε να είναι ενημερωμένοι για τα κύρια γεγονότα, τα αίτια και τις συνέπειες της εξόρμησης αυτής. Συνολικά η διδασκαλία του β’ αποικισμού με το φύλλο εργασίας θα απαιτήσει 2-3 διδακτικές ώρες. Επιπλέον ζητάμε από τα παιδιά να αξιοποιήσουν και το παράθεμα 9 του βιβλίου σελ. 88 και τα κείμενα 1-6 σελ. 155-162 (κεφ. IV.1 Ο Ελληνισμός της Δύσης). Τέλος το  βιβλίο  «Oι Ἐλληνες της Δύσης» του V.M. Manfredi  αποτέλεσε πολύτιμη πηγή επιπλέον πληροφοριών.

Σκοπός αυτού του φύλλου εργασίας είναι να βοηθήσει τα παιδιά να βάλουν τον εαυτό τους στη θέση των ανθρώπων που εγκατέλειπαν την πατρίδα τους και αναζητούσαν την τύχη τους σε άγνωστα νερά και χώρες. Κυρίως να διαλύσει την ψευδαίσθηση των σημερινών παιδιών (και όχι μόνο) ότι  ο αποικισμός ήταν κάτι σαν ανέμελη τουριστική εξόρμηση σε εξωτικά νησιά. Η αποικιστική εξόρμηση ήταν μια επικίνδυνη στρατιωτική επιχείρηση με αβέβαιη έκβαση. Μεγάλη έκπληξη προκαλεί στα παιδιά η συνειδητοποίηση του ότι οι επιβαίνοντες στα πλοία ήταν μόνο άνδρες έτοιμοι να αντιμετωπίσουν κάθε κίνδυνο που θα προκύψει… και η φυσική απορία: και πώς η νέα πόλη θα αποκτούσε γυναικείο πληθυσμό;

Ακολουθούν κάποιες απαντήσεις στις ερωτήσεις του φύλλου εργασίας καθαρά ενδεικτικές.

  1. Πώς η πόλη-κράτος επέλεγε τον τόπο προορισμού;

Ρωτούσαν τα μαντεία και κυρίως των Δελφών, το οποίο συνέλεγε πληροφορίες από ταξιδιώτες από πολλά μέρη της Ελλάδας, αφού ήταν το μεγαλύτερο θρησκευτικό κέντρο. (βλ. πηγή 9)

  1. Ποια χαρακτηριστικά έπρεπε να έχει ο τόπος προορισμού;

Οχυρή ακρόπολη, ενδοχώρα κατάλληλη για καλλιέργεια, πρόσβαση στη θάλασσα, πρώτες ύλες…..

  1. Ποιοι θα αναχωρούσαν για τον αποικισμό και πώς επιλέγονταν αυτοί;

Άνδρες, όχι μόνο άποροι, αλλά και προερχόμενοι από την αριστοκρατία που θα αποτελέσει την άρχουσα ομάδα της νέας πόλης, μετά από κλήρωση. Επίσης ο οικιστής (ο επικεφαλής) ορίζεται από το μαντείο.

Οι άποικοι έπρεπε να παντρευτούν γυναίκες στον τόπο προορισμού είτε μετά από συμφωνία με τους ντόπιους είτε μετά από μάχη και λεηλασία.

  1. Ποια πλοία χρησιμοποιούσαν; Τι μετέφεραν μαζί τους;

Πεντηκόντορους  κυρίως με μεγάλο αποθηκευτικό χώρο για το νερό και τα τρόφιμα αλλά και τα όπλα και ξυλεία(κατάρτια κ.ά.)

  1. Φανταστείτε τη στιγμή της αναχώρησης.

Τελούνταν θυσίες και η αναχώρηση είχε επίσημο χαρακτήρα.

  1. Ποια πορεία ακολουθούσαν για τη δύση;

Ταξίδευαν παραλιακά, δεν ανοίγονταν στο πέλαγος, αλλά και δεν έπλεαν πολύ κοντά σε άγνωστες ακτές για να μην δεχθούν απρόοπτες επιθέσεις.

  1. Ποιους κινδύνους αντιμετώπιζαν στο ταξίδι;

Τρικυμίες, πειρατικές επιθέσεις, έλλειψη νερού και τροφής, απώλεια προσανατολισμού, αρρώστιες……

  1. Φανταστείτε τη στιγμή της πρώτης άφιξης.

Οι άποικοι αποβιβάζονται με προφυλάξεις και δημιουργούν μια περίμετρο στην ακτή την οποία τειχίζουν πρόχειρα. Προοδευτικά αναπτύσσονται στο εσωτερικό….

  1. Ποιες οι σχέσεις των αποίκων με τους ντόπιους;

Οι πληροφορίες λαμβάνονται από το κείμενο  9 σελ. 88-89 και τα κείμενα 1-6 σελ. 155-162

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση