- φρουρούς, υποσπόνδους, ἀσφάλειαν, ἔνδειαν, ναῦς : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
- καθίσταμαι, αποδέχομαι , συλλέγω, καταλείπω, ἐπισκευάζω : Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους. Μονάδες 5
- αφετηρία, επίδοση, είδηση, σύλλογος, εφαρμόζω: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
- Να γράψετε από ένα ομόρριζο ουσιαστικό και επίθετο (απλό ή σύνθετο) της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις.
προδόντες συλλεγῶσιν κατεστήσατο ναῦς ὑπεδέχοντο
- Να γράψετε από ένα ομόρριζο ουσιαστικό και επίθετο (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής γλώσσας για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις. Λέξεις Ουσιαστικά Επίθετα προδόντες συλλεγῶσιν κατεστήσατο ναῦς ὑπεδέχοντο Μονάδες 5
- ὑπόσπονδος, ὑποδέχομαι, καθίσταμαι, καταλείπω ἀποπλέω: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους. Μονάδες 5
- δότης, ἐπίδοσις, προδοσία, παράδοσις, δοτήρ: Να κατατάξετε τις ομόρριζες προς τον ρηματικό τύπο διδούς λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει η καθεμία. Μονάδες 5
|
ενέργεια ή κατάσταση |
πρόσωπο που ενεργεί |
δότης,
ἐπίδοσις, προδοσία, παράδοσις, δοτήρ |
- κατεστήσατο, ὑπεδέχοντο, ἔφυγον, εἰδώς, ἄστυ: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
- Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια. Δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν.
Μονάδες 5
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) πλέουσιν
β) ἀφέντες |
- φρουρούς, ἐγένοντο, ἀσφάλειαν, καταλιπών, ναῦς : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
- ὑποσπόνδους, ἔφυγον , εἰδώς, συλλεγῶσιν, καταλιπών : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
- Να συνδέσετε τις λέξεις της ΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια. Δύο λέξεις της Α στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
1. δοχείο
2. εγκατάλειψη 3. κατάληψη 4. υπόλειμμα 5. υπόδημα 6. αποδέκτης 7. κατάλοιπο |
α καταλιπών
β ὑπεδέχοντο |
- Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) συνάγω
β) ἀπέρχομαι γ) διοικητής δ) ὁρῶ ε) ἔρχομαι στ) φύλαξ ζ) ἐπίσταμαι |
- ἀφέντες, ἐγένοντο, συλλεγῶσιν, ἄ στυ, ἐπιτηδείων: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
- ὑποδέχομαι, ἀφίημι, ἀποπέμπω, συλλέγω, ἀποπλέω : Να αναλύσετε τις λέξεις στα συνθετικά τους.
Μονάδες 5
- ανάδοχος, φυγάς, προδότης, παρουσία, ναυτικός: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
- Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια. Δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
1. λογική 2. πλοίο
3. διάλεξη 4. πλούσιος 5. λόχος 6. απόπλους 7. πρόλογος |
α) ελέγετο
β) πλέουσιν
|
- ἀφικνοῦμαι , παραγγέλλω , ἀπόλλυμαι, ἄποικος, ἐφίστημι : Να αναλύσετε τις λέξεις στα συνθετικά τους.
Μονάδες 5
- ἄστυ , ἀποίκους , πολιορκίᾳ , λιμένας , φυλακάς : Να γράψετε από ένα ομόρριζο (απλό ή σύνθετο) ουσιαστικό ή επίθετο της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις. Μονάδες 5
- Να συνδέσετε κάθε λέξη της στήλης Α΄με τη σημασία της στη Β΄στήλη. Δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) ο ένας από τους δύο
β) επόμενη ημέρα γ) φράζω με χώμα την είσοδο δ) προηγούμενη νύχτα ε) θρήνος στ) διορθώνω τα τείχη ζ) προχωρώ, φτάνω
|
- Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη αντώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ἀφικνοῦμαι
2. μακρός 3. νύξ 5. πολύς 4. κοιμῶμαι
|
α) ἀγρυπνῶ
β) ὀλίγος γ) μέγας δ) βραχύς ε) πλήρης στ) ἀπέρχομαι ζ) ἡμέρα
|
- Να συνδέσετε κάθε λέξη της στήλης με τη σημασία της στη στήλη. Δύο στοιχεία της στήλης Β περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) ακόμη
β) ότι θα πείθουν γ) ότι θα πάθουν δ) νεκρούς ε) φίλους στ) φρουρές ζ) θρήνος |
- παραγγέλλων, πενθοῦντες, πείσεσθαι, ἀποίκους: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
- Να συνδέσετε κάθε λέξη-φράση της Α΄ στήλης με τη σημασία της στη Β΄ στήλη. Δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν)
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) θρήνος
β) ότι θα πείθουν γ) ότι θα πάθουν δ) ο ένας στον άλλο ε) αποφάσισαν στ) ούτε ο ένας ούτε ο άλλος ζ) οι ίδιοι τους εαυτούς τους |
- Να γράψετε στη νέα ελληνική γλώσσα πέντε ουσιαστικά ή επίθετα (σύνθετα ή απλά) με α΄ ή β΄ συνθετικό τη λέξη ἄστυ . Μονάδες 5
- διανυκτέρευση, προάστιο, επάγγελμα, παροικία, διασκευή: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
- Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ |
|
ἔρχομαι
β) φρουρά γ) θρῆνος δ) ἐλευθερία ε) νικῶ στ) οἴ ομαι ζ) τέρψις |
- ποίησις, ποίημα, ποιητής, ἀγγελία , παράγγελμα : Να κατατάξετε τις ομόρριζες προς τους ρηματικούς τύπους ἐποίησαν και παραγγέλλων λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει η καθεμία.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ |
|
I. ενέργεια ή κατάσταση
II. πρόσωπο που ενεργεί III. αποτέλεσμα ενέργειας |
Μονάδες 5
- ἀφικομένης, παραγγέλλων, πενθοῦντες, πείσεσθαι, ἀποίκους : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
- διανυκτέρευση, προάστιο, επάγγελμα, παροικία, διασκευή: Να συνδέσετε τις λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
- συμφορά , τεῖχος, ἄποικος, πολιορκία, φυλακή: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Μονάδες 5
- απώλεια, ουσιαστικός, ευπάθεια, δόξα, διαφύλαξη: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
- ἄστυ, ἀποίκους, πολιορκίᾳ, ἐκκλησία, τεῖχος: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη (απλή ή σύνθετη) της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις . Μονάδες 5
- ἀφικνοῦμαι, διήκω, παραγγέλλω, ἀποχώννυμι, ἐφίστημι: Να αναλύσετε τις λέξεις στα συνθετικά τους. Μονάδες 5
- φρουρούς, ασφάλειαν, ένδειαν, ναῦς, ἄστυ : Να σχηματίσετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις μία ομόρριζη λέξη απλή ή σύνθετη της νέας ελληνικής γλώσσας. Μονάδες 5
- Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τη λέξη της Β΄ στήλης με την οποία έχουν ετυμολογική συγγένεια. Δύο λέξεις της Α΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) καταλιπών β) πλέουσιν |
Μονάδες 5
- φρουρός, συμφορά , τεῖχος, ἄποικος, πολιορκία : Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
- ἀπέπεμπεν, πλέουσιν , ἐπεσκεύαζεν , ἁρμοστήν, νομίζοντες : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
- Να συνδέσετε κάθε λέξη της στήλης Α΄ µε τη σηµασία της στη στήλη Β΄. ∆ύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) ταχύτερα
β) διοικητής γ) περισσότερο δ) σε άλλο µέρος ε) έλλειψη, στέρηση στ) προστατευµένος από επίσηµη συµφωνία ζ) φρουρός |
Μονάδες 5
ἔπλει, ὑπεδέχοντο, ἀπέπεµπεν, ἄστυ, ἁρµοστήν : Να γράψετε από µία οµόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεµία από τις παραπάνω λέξεις του κειµένου. Μονάδες 5
- συλλέγω , ἀποπλέω, ἐπισκευάζω , ἀφικνοῦμαι, διήκω : Να αναλύσετε τις λέξεις στα συνθετικά τους.
Μονάδες 5
- παράδοση, προάστιο, απώλεια, ευπάθεια, ουσιαστικός: Να συνδέσετε τις λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες
- Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) συνάγω
β) ἔλλειψις γ) διοικητής δ) ὁρῶ ε) κίνδυνος στ) φύλαξ ζ) ἐπίσταμαι |