Η εκπαίδευση του 21ου αι.

 

Δείτε  τα παρακάτω βίντεο και σχολιάστε τα σε σχέση με την ελληνική πραγματικότητα.

Προσοχή: Για να μπορέσετε να αφήσετε ένα σχόλιο (κάτω από τα βίντεο), θα πρέπει πρώτα να συνδεθείτε με τους κωδικούς που μπαίνετε στο Σχολικό Δίκτυο.

 

 

 

 



14 σχόλια προς “Η εκπαίδευση του 21ου αι.”

  1.   ΠΑΠΑΤΣΑΡΟΥΧΑ ΕΛΙΣΑΒΕΤ είπε:

    Το πρώτο βίντεο παρουσιάζει με απίστευτη ταχύτητα εικόνες και πληροφορίες, συνοδευόμενες από μία μουσική σε επίσης γρήγορο ρυθμό. Ο οπτικός και ακουστικός αυτός καταιγισμός είναι βέβαια προμελετημένος και θέλει να τονίσει πως ό,τι γνωρίζουμε σήμερα είναι ήδη χθεσινό. Το μέλλον έρχεται προς τα εμάς καλπάζοντας και η εκπαίδευση πρέπει να ακολουθήσει στον ίδιο ρυθμό. Όλα αυτά είναι βεβαίως κατανοητά κι ίσως αυτονόητα, αλλά δεν μπορώ να μην παραδεχθώ ότι τόσο το ίδιο το βίντεο όσο και οι πληροφορίες που δίνει για το αύριο μου δημιούργησαν αίσθημα άγχους και πίεσης. Αν, όπως φαντάζομαι, ο στόχος του ήταν να πληροφορήσει και να αφυπνίσει, θεωρώ ότι μάλλον αποτυγχάνει σε αυτόν.

    Το δεύτερο βίντεο παρουσιάζει επίσης μεγάλο ενδιαφέρον για τον σημερινό εκπαιδευτικό. Παρουσιάζει τη σχολική αίθουσα του μέλλοντος, στην οποία όλα – εποπτικά μέσα, οροφή, δάπεδο, τοίχοι, φωτισμός, έπιπλα, ελεύθερος χώρος – θα ακολουθούν συγκεκριμένους κανόνες ώστε να προσφέρουν στους μαθητές το κατάλληλο περιβάλλον για να γνωρίσουν και να διαδράσουν, με τη συμβολή ενός εκπαιδευτικού που συμβουλεύει, κατευθύνει και κυκλοφορεί στον χώρο ώστε να παρακολουθεί την πορεία της μάθησης. Οι αίθουσες αυτές έχουν δύο χαρακτηριστικά: έχουν ακριβοπληρωμένη υποδομή και είναι άκρως τεχνοκρατικές. Και σε αυτή την περίπτωση, κατανοώ την αναγκαιότητα για ένα τέτοιο μαθησιακό περιβάλλον αφού και προσωπικά αναγνωρίζω τη σημασία της τεχνολογίας στη δουλειά μας. Παρά ταύτα αδυνατώ να μην προβληματιστώ με την υπερπροσφορά της εικόνας και τις γεμάτες ακτινοβολία αίθουσες που οραματιζόμαστε να προσφέρουμε στα παιδιά του μέλλοντος.

  2.   ΠΑΠΑΤΣΑΡΟΥΧΑ ΕΛΙΣΑΒΕΤ είπε:

    Στην Ελλάδα του 21ου αι. η εφαρμογή των τεχνολογικών εξελίξεων προχωρά με αργούς ρυθμούς. Στο σχολείο μας έχουμε σε κάποιες αίθουσες διαδραστικούς πίνακες και σύνδεση στο διαδίκτυο ενώ στις υπόλοιπες χρησιμοποιούμε προβολείς και φορητούς υπολογιστές. Τους διαδραστικούς πίνακες τους χρησιμοποιούμε κυρίως για προβολή πληροφοριών και όχι για διάδραση γιατί δεν έχουμε εκπαιδευτεί κατάλληλα. Γνωρίζω όμως πως σε πολλά σχολεία της Ελλάδας λείπουν ακόμη και αυτά τα μέσα. Αυτό που πρώτιστα απουσιάζει όμως είναι η επικαιροποίηση των γνώσεων μας στα νέα ψηφιακά μέσα και η αξιοποίησή τους στην εκπαιδευτική πράξη.

  3.   Μάϊνας Διονύσιος είπε:

    Πολύ καλά, κ. Παπατσαρούχα.

  4.   Μάϊνας Διονύσιος είπε:

    Πολύ καλά, κ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ.

  5.   ΛΙΑΤΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ είπε:

    Παρακολουθώντας κανείς τα σχετικά βίντεο, μπορεί να διαπιστώσει τη σημαντική επίδραση της χρήσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση. Τα ποσοστά των μαθητών που χρησιμοποιούν την τεχνολογία για την εκπόνηση εργασιών τόσο στη σχολική τάξη όσο και στο σπίτι είναι εντυπωσιακά. Το ίδιο εντυπωσιακός είναι και ο εξοπλισμός που απαιτείται για τη δημιουργία μιας σχολικής αίθουσας όπου το μάθημα διενεργείται αποκλειστικά με ψηφιακά μέσα. Ωστόσο, στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα η δυνατότητα χρήσης της τεχνολογίας είναι σαφώς πιο περιορισμένη, κυρίως λόγω της έλλειψης οικονομικών πόρων. Η υλικοτεχνική υποδομή των ελληνικών σχολείων συχνά δεν επαρκεί για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών, καθώς στην καλύτερη περίπτωση υπάρχουν ένα εργαστήριο πληροφορικής και ένας με δυο projectors σε καθένα από αυτά. Κατά συνέπεια, η δυνατότητα των μαθητών όχι μόνο να αποκτήσουν ψηφιακό γραμματισμό αλλά και να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους, να εξερευνήσουν, να επικοινωνήσουν και να αναλάβουν πρωτοβουλίες με τη χρήση των ψηφιακών μέσων στην τάξη παραμένει περιορισμένη – τουλάχιστον συγκριτικά με τα δεδομένα που παρουσιάζονται στα παραπάνω βίντεο. Παρατηρώντας όμως το έντονο ενδιαφέρον των μαθητών για τις νέες τεχνολογίες, τη δημιουργία επιμορφωτικών δράσεων των εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων, καθώς επίσης και τις ειλικρινείς προσπάθειες των εκπαιδευτικών να συμβαδίσουν με τις νέες απαιτήσεις των καιρών, θα μπορούσε κανείς να πει – με μια δόση αισιοδοξίας! – πως το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα προσπαθεί να ανταποκριθεί σε ικανοποιητικό βαθμό στις ανάγκες της νέας σχολικής τάξης του μέλλοντος, παρά τις όποιες υλικοτεχνικές ανεπάρκειες.

  6.   ΓΙΟΛΔΑΣΗ ΛΑΜΠΡΙΝΗ είπε:

    Στο πρώτο βίντεο παρουσιάζεται το πως σε έναν με καταιγιστικο ρυθμό μεταβαλλόμενο κόσμο, όπου αλλάζουν με ραγδαίο τρόπο τα επαγγέλματα, οι τεχνολογίες, τα προβλήματα που προκύπτουν, ο τρόπος ανεύρεσης λύσεων στα προβλήματα , η εκπαίδευση και ο εκπαιδευτικός καλείται να συμβαδίσει.Πρεπει να είναι για τους μαθητές του μέντορας, διαφωτιστής, να καινοτομεί, να τους προετοιμάζει ώστε να είναι ικανοί να χρησιμοποιούν την τεχνολογία, προκειμένου να επιλύουν προβλήματα, να καινοτομούν, να επικοινωνούν, να συνεργάζονται, να είναι δημιουργικοί. Διδασκαλία δεν είναι πια η μετωπική διδασκαλία. Ο Ελληνας εκπαιδευτικός, παρόλο που αισθάνεται την ανάγκη να ενσωματώσει στο μάθημά του τις νέες τεχνολογίες και γι’ αυτό και επιμορφώνεται και διαθέτει συχνά τις απαιτούμενες γνώσεις δε μπορεί να τις εφαρμόσει, καθώς η εκπαίδευση δεν ακολουθεί με τον ίδιο ραγδαίο ρυθμό τις τεχνολογικές εξελίξεις. Τα σχολεία δεν είναι συνηθως επαρκώς εξοπλισμένα με τα απαιτούμενα τεχνολογικά μέσα.
    Στο δεύτερο βίντεο παρουσιάζεται το σχολείο του μέλλοντος: αίθουσες με ιδανικές προδιαγραφές (έπιπλα, φωτισμός, ακουστική του χώρου, κλιματισμός, γρήγορη σύνδεση στο διαδίκτυο, σύνδεση με εκτυπωτές και άλλα ψηφιακά μέσα), όπου ο κάθε εκπαιδευόμενος δουλεύει στο δικό του υπολογιστή, ενώ στο χώρο υπάρχουν πολλές οθόνες προβολής, ορατές από κάθε σημείο της αίθουσας. Πρόκειται για εναν χώρο ιδανικό, στον οποίο μπορεί ο κάθε μαθητής να ειναι δημιουργικός, να παράγει ο ίδιος και να συνεργάζεται με άλλους και ο εκπαιδευτικός θα έχει την ευελιξία, αλλά και το χώρο να μετακινείται ανάμεσα στους μαθητές, αναλαμβάνοντας έναν διαφορετικό ρόλο, αυτόν του μεσολαβητή, του καθοδηγητή, που λειτουργεί πιο πολύ συμβουλευτικά. Στα δημοτικά σχολεία στην Ελλάδα σπάνια υπάρχει διαδραστικός πίνακας στην αίθουσα, που συχνά δε λειτουργεί καν διαδραστικά. Οπότε πρέπει κανεις να μεταφέρει φορητό υπολογιστή και προβολέα στη αίθουσα, κουβαλώντας πολύπριζα, μπαλαντέζες και ηχεία, που επισης συχνά δεν υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα στο σχολείο . Η ακουστική πολλές φορές δεν είναι καλή, η σύνδεση με το Διαδίκτυο είναι πολύ αργή και εξαρτάται απο το πόσοι εκπαιδευτικοί το χρησιμοποιούν ταυτόχρονα. Όλα αυτά αποτελούν παράγοντες που απογοητεύουν τον εκπαιδευτικό, καθώς για να ενσωματώσει νέες τεχνολογίες στο μάθημά του πρέπει να αφιερώσει χρόνο και κόπο, πράγμα που λειτουργεί ανασταλτικά ακόμα κι όταν ο ίδιος διαθέτει την απαιτούμενη κατάρτιση και τη διάθεση να το κάνει .

  7.   ΚΕΦΑΛΑ ΜΑΡΙΑ είπε:

    Καλή χρονιά.
    Το πρώτο βίντεο λέει αλήθειες αλλά υπεραπλουστεύει τα πράγματα. Ναι η τεχνολογία είναι το μέλλον μας και ναι είμαστε διαφορετικοί από τους προηγούμενους αλλά η μάθηση μόνο μέσα από την τεχνολογία μπορεί να καταλήξει το ίδιο στεγνή και απωθετική όπως οι στείροι μέθοδοι του παρελθόντος.
    Το δεύτερο γίνεται κουραστικό.Μετά από λίγο δεν είχα όρεξη να το παρακολουθήσω. Ο τρόπος ομιλίας προκαλεί υπνηλία. Η αίθουσα που δείχνει είναι όμορφη αλλά ψυχρή και δεν νομίζω ότι είναι κατάλληλη για όλα τα μαθήματα. Το να διαβάζει κείμενα χωρίς να ξέρεις τι σημαίνει κείμενο και πώς είναι να πιάνεις ένα βιβλίο είναι σαν να κάνεις πληροφορική χωρίς υπολογιστή. Τα βρίσκω υπερβολικά και ακραία και τα δύο. Η βασκή διαφορά τους είναι οτρόπος ομιλίας ή καλύτερα το πώς μας περνάει το μήνυμα. Και μάλλον αναγκαστικά πρέπει να διαλέξουμε το α παράδειγμα γιατί το β είναι πολύ αρνητικό.
    Ευχαριστώ

  8.   ΠΥΡΟΜΑΛΗ ΒΑΡΒΑΡΑ είπε:

    Όσον αφορά στο πρώτο βίντεο και σε σύγκριση με την ελληνική πραγματικότητα, από τη μια πλευρά η αξία των νέων τεχνολογιών αναγνωρίζεται σε μεγάλο βαθμό. Από την άλλη πλευρά στη σύγχρονη κοινωνία και στο ελληνικό σχολείο οι προοπτικές δημιουργούνται σταδιακά, κάποιες φορές με αργούς ρυθμούς και ειδικά το σχολείο λειτουργεί συχνά χωρίς τις νέες τεχνολογίες.
    Όσον αφορά στο δεύτερο βίντεο το σημερινό σχολείο στη χώρα μας διαφέρει σε μεγάλο βαθμό, καθώς συχνά υπάρχει μόνο μια αίθουσα υπολογιστών, όπου οι υπολογιστές δεν επαρκούν για το σύνολο των μαθητών, ενώ το ωρολόγιο πρόγραμμα δυσχεραίνει τη δυνατότητα χρήσης της συγκεκριμένης αίθουσας. Επιπλέον λείπει συχνά ο κατάλληλος εξοπλισμός και χρειάζεται πιο συχνή αναβάθμιση/συντήρηση των υπολογιστών.

  9.   ΜΠΕΣΙΝΑ ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΑ είπε:

    Βίντεο 1:
    Κατακλυσμός από πληροφορίες με υπόβαθρο μια εξαιρετικά αγχωτική μουσική, πολύ γρήγοροι ρυθμοί εναλλαγής που δυσκολεύουν την παρακολούθηση και την νοητική επεξεργασία. Πληροφορίες που βομβαρδίζουν τον ανθρώπινο εγκέφαλο και προκαλούν ανησυχία, άγχος και ανασφάλεια για το παρόν που αλλάζει με επιταχυνόμενους ρυθμούς. Για την κατανόηση των πληροφοριών χρειάστηκε να ξαναδώ το βίντεο. Ο Σέξπιρ είχε στη διάθεσή του 7 φορές λιγότερες λέξεις από τις διαθέσιμες σήμερα και αυτό δεν τον εμπόδισε να γράψει τα αριστουργήματά του. Ουκ εν τω πολλώ το ευ…

    Βίντεο 2:
    Εδώ παρουσιάζονται οι σχολικές αίθουσες του μέλλοντος, εξοπλισμένες με ηλεκτρονικά μέσα, διατάξεις προβολών, ηλεκτρονικές διασυνδέσεις, υπερσύγχρονες δομές ηλεκτρονικής αλληλεπίδρασης και παρουσίασης πληροφορίας. Όλα αυτά, ενώ παρέχουν τη δυνατότητα παρουσίασης πληροφορίας, δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι προσφέρουν έγκυρη γνώση. Αίθουσες με εργονομικό σχεδιασμό (τεχνολογικός εξοπλισμός, καθίσματα, φωτισμός), που όμως μοιάζουν περισσότερο με αίθουσες χειρουργείων. Οι μαθητές καθηλωμένοι στις (άνετες) θέσεις τους γίνονται παθητικοί δέκτες μεγάλου όγκου ανεπεξέργαστων πληροφοριών, με υποβαθμισμένη την άμεση ανθρώπινη επικοινωνία (προφορικός λόγος, εκφράσεις, χειρονομίες). Πιστεύω και ελπίζω ότι δεν θα δούμε αίθουσες εξοπλισμένες σε τόσο μεγάλο βαθμό με ηλεκτρονικά μέσα στο άμεσο μέλλον στη χώρα μας.

  10.   ΣΑΛΤΟΥ ΑΝΤΙΓΟΝΗ είπε:

    Με καλύπτουν στο μεγαλύτερο βαθμό όλες οι παραπάνω τοποθετήσεις, σχόλια και προβληματισμοί των συναδέλφων, με την επιπλέον παρατήρηση ότι, κατά την άποψη μου, υπάρχουν διδακτικά αντικείμενα που ελάχιστα μπορούν να διδαχθούν με τις διαδικασίες που περιγράφονται στα βίντεο. Τέτοια είναι όσα έχουν έντονα χαρακτήρα εφαρμογής και ανάπτυξης κινητικών δεξιοτήτων (εικαστικά, μαθήματα μουσικής παιδείας κ.α.). Παντως και από έρευνες που έχουν διεξαχθεί σε χώρες με μεγάλη εισχώρηση νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, εκφράζεται σοβαρός προβληματισμός και αμφισβήτηση για τα θεαματικά αποτελέσματα που υπόσχονταν αρχικά να φέρουν αυτές στην αντιμετώπιση των μαθησιακών προβλημάτων των μαθητών κ.α.

  11.   ΠΑΠΑΕΥΘΥΜΙΟΥ ΕΥΔΟΞΙΑ είπε:

    O καταιγισμός της πληροφορίας στο πρώτο βίντεο προβληματίσει λίγο τον ανθρώπινο νου.Τελικά η τεχνολογία είναι στην υπηρεσία του ανθρώπου ή ο άνθρωπος στην τεχνολογία? Πρέπει να υπάρχουν και τα ανθρώπινα όρια στη χρήση της τεχνολογίας. Αλλιώς θα καταντήσουμε ρπμποτάκια.
    Το δεύτερο βίντεο δείχνει μια ιδανική μελλοντική αίθουσα πλήρως εξοπλισμένη που σίγουρα θα κάλυπτε τις ανάγκες των μαθητών …αλλά είναι μια αίθουσα από την οποία λείπει παντελώς το στοιχείο άνθρωπος .Η γνώση δεν πηγάζει μόνο από τον εγκέφαλο του ανθρώπου αλλά και από το συναίσθημα και τις αισθήσεις του. Αυτά τα στοιχεία δυστυχώς απουσιάζουν και κάνουν το περιβάλλον ψυχρό και αφιλόξενο.

  12.   ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ είπε:

    Βίντεο 1: Οι απαιτήσεις του 21 ου αιώνα απαιτούν την ανάπτυξη αντίστοιχων δεξιοτήτων. Ο ρυθμός της ζωής είναι εκκωφαντικά γρήγορος και ο ανθρώπινος εγκέφαλος , κατα την γνώμη μου , αδυνατεί να προλάβει τις εξελίξεις. Πάντως είναι γεγονός πως όπως πρέπει να διδάξουμε τα παιδιά νέες δεξιότητες και την ευελιξία να υιοθετούν διαφορετικόυς ρόλους, ,ετσι και οι καθηγητές πρέπει αν λειτουργούν με ελαστικότητα και πολυτροπικά κατέχοντας παράλληλα γνωστική υποδομή με πολλές εξεικιδευμένες γνώσεις. Πιο απλά : για να προχωρήσουμε και να δουλεύουμε πρέπει να εξελισσόμαστε και να επιμορφωνόμαστε διαρκώς.
    Βίντεο 2: ϊσως δεν είναι η τάξη του μέλλοντος αλλά η σημερινή τάξη σε ελάχιστα ακριβά σχολεία και πανεπιστήμια ανα τον κόσμο. Το βίντεο με στενοχώρησε γιατί η προβολή της καταπληκτικής αυτής τεχνολογικής υποδομής και κατασκευής φέρνει στο νου αμέσως τηνσύγκριση με αυτό που ζούμε εδώ και βλέπουμε σε χώρες με δυσμενείς συνθήκες διαβίωσης. Δηλαδή η ψαλίδα μεγαλώνει και οι διαφορές δύσκολα θα γεφυρωθούν. Γιατί μπορεί πράγματι στηνΕλλάδα σήμερα να έχουμε αρκετούς διαδραστικούς και ΗΥ στα περισσότερα σχολεία, όμως υπάρχουν και πολλές άλλες χώρες που δεν έχουν ούτε αυτή την υποστήριξη. τα περιβάλλοντα γίνονται ετερόκλητα. Τα πράγματα συνεχίζουν να τρέχουν παρόλα αυτά. Ο πολιτισμός μας (με την ευρύτερη έννοια του ανθρωπισμού) δυσκολεύεται να συντονιστεί με την τόση τεχνολογία. Δευτερεύουσα επισήμανση είναι πως οι καθηγητές έχουν τα τεχνολογικά μέσα αλλα δεν γνωρίζουν πώς να τα χρησιμοποιησουν αποτελεσματικά γιατί λείπει η εξοικείωση και η διαρκής επιμόρφωση.

  13.   ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ ΘΕΟΔΟΣΙΑ είπε:

    Τα δύο βίντεο που παρακολούθησα μου παρουσίασαν στοιχεία της σημερινής πραγματικότητας όσον αφορά στην σχέση νέων τεχνολογιών και εκπαίδευσης, όπως αυτή έχει εξελιχθεί μέχρι σήμερα, και όπως αναμένεται να εξελιχθεί τα επόμενα χρόνια.
    Αυτή είναι μια αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα με τα θετικά και τα αρνητικά της. Δεν ξέρω πόσο αφορά την μελλοντική ελληνική πραγματικότητα η τάξη που περιγράφεται στο δεύτερο βίντεο-πιστεύω πως απέχει πολύ-και δεν μπορώ να πω πως με λυπεί αυτό το γεγονός, δεδομένου ότι απουσιάζει εντελώς η ζεστή ανθρώπινη επικοινωνία και η ιδιαίτερη σχέση εμπιστοσύνης που αναπτύσσεται μεταξύ δασκάλου και μαθητών και η οποία, κατά την γνώμη μου, αποτελεί το βασικότερο συστατικό μιας επιτυχημένης διδακτικής διαδικασίας.
    “Παν μέτρον άριστον” πρέπει να είναι, πιστεύω, αυτό που θα καθορίζει κάθε έκφανση της ζωής μας και αυτό το μέτρο θα πρέπει να τηρείται στην διαμόρφωση της τάξης μας, συνδυάζοντας τα καλά του παραδοσιακού τρόπου διδασκαλίας με τα καλά της χρήσης των νέων τεχνολογιών.

  14.   ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ ΑΙΜΙΛΙΑ είπε:

    βίντεο 1:
    Καταιγισμός από αριθμούς και πληροφορίες, χωρίς να προλαβαίνεις να αντιληφθείς το βαθύτερο νόημα τους, που όμως δημιουργούν άγχος και πανικό. Ο θεατής δεν προλαβαίνει να σκεφτεί τις αιτίες ή και πιθανές λύσεις των προβλημάτων. Απλά “βομβαρδίζεται” με νούμερα. Το αποτέλεσμα είναι πανικός και απογοήτευση για αυτά που μας περιμένουν. Ακόμη και αδράνεια.

    βίντεο 2:
    Εικόνες που έρχονται από το μέλλον, για σχολικές(?) αίθουσες πλήρως εξοπλισμένες με τα πάντα. Απουσιάζουν όμως οι μαθητές. Θα ήθελα, να μπορούσα να έβλεπα πως θα ήταν οι μαθητές αυτών των αιθουσών του μέλλοντος!

Αφήστε μια απάντηση