Δημοτικό σχολείο Ποταμιάς Θάσου

Το σχολειό στην πλαγιά του Ψαριού

Τι είναι η Σχολική Ετοιμότητα;

Απρ 20147

Λέγοντας σχολική ετοιμότητα (ή αλλιώς σχολική ωρίμανση) εννοούμε την κατάσταση, στην οποία το παιδί/νήπιο είναι έτοιμο γνωστικά, γλωσσικά, συναισθηματικά και κοινωνικά να αντεπεξέλθει στις δραστηριότητες/απαιτήσεις της Α τάξης του δημοτικού. Η καλή σχολική πορεία  είναι στενά συνυφασμένη με τον όρο αυτό. Η χρονολογική ηλικία από μόνη της δεν μπορεί να αποτελεί αποκλειστικό κριτήριο για τη φοίτηση του παιδιού στο δημοτικό.

Ποιες είναι όμως οι βασικές δεξιότητες που χρειάζεται να κατέχει ένα παιδί κατά την είσοδό του στο δημοτικό ;

  • Να αυτοεξυπηρετείται (π.χ. να πάει στην τουαλέτα, να ντυθεί)
  • Να ακολουθεί βασικές εντολές/κανόνες
  • Να εκφράζει τα συναισθήματά του
  • Να μπορεί να συνεργαστεί με τα άλλα παιδιά
  • Να καταλαβαίνει τι είναι σωστό και τι λάθος
  • Να έχει καλό οπτικο-κινητικό συντονισμό
  • Να έχει καλή ακουστική και οπτική μνήμη
  • Να έχει αντίληψη του χώρου και του χρόνου
  • Να γνωρίζει βασικές προ-μαθηματικές έννοιες (πάνω-κάτω, μέσα-έξω)
  • Να ομαδοποιεί, ταξινομεί και σειροθετεί αντικείμενα (π.χ. να βάζει σε μία ομάδα τους κύκλους και σε μία άλλη ομάδα τα τρίγωνα, να βάζει σε μία ομάδα κόκκινα κυκλάκια και σε άλλη ομάδα κίτρινα κυκλάκια, να βάζει σε σειρά γατούλες με βάση το μέγεθός τους)
  • Να γνωρίζει τα βασικά χρώματα και σχήματα
  • Να προσέχει κάποιον όταν μιλάει και να διατηρεί την προσοχή του για μικρό χρονικό διάστημα
  • Να αντιγράφει το όνομά του
  • Να έχει καλή φωνολογική ενημερότητα  – δραστηριότητες σε προφορικό επίπεδο (π.χ να λέει λέξεις που αρχίζουν με το φθόγγο κ, να χωρίζει μία λέξη σε συλλαβές)
  • Να ακούει ιστορίες και να εκφράζεται σχετικά με αυτές
  • Να καταλαβαίνει ότι οι λέξεις και οι εικόνες έχουν νόημα
  • Να γνωρίζει ότι διαβάζουμε από τα αριστερά προς τα δεξιά, να πιάνει το βιβλίο σωστά, να ξεκινά από το εξώφυλλο και να συνεχίζει στις επόμενες σελίδες
  • Να προσανατολίζεται πάνω στο χαρτί. Να ξέρει ότι γράφουμε και διαβάζουμε από πάνω προς τα κάτω
  • Να χειρίζεται διάφορα υλικά με φαντασία

Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να είναι ενήμεροι για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους σε γλωσσικό, γνωστικό, συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο και να είναι σε θέση να ακολουθήσουν κάποιο εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης. Αξίζει να σημειωθεί η αναγκαιότητα στενής σχέσης-επικοινωνίας των γονέων με τις νηπιαγωγούς. Οι νηπιαγωγοί είναι οι πρώτοι εκπαιδευτικοί που έρχονται σε επαφή με τόσο μικρά παιδιά και είναι  σε θέση να αξιολογούν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που κατέχουν αυτά. Οι απόψεις και οι τυχόν προβληματισμοί που μπορεί να έχουν είναι πολύ σημαντική πηγή πληροφόρησης για τους γονείς.

Χρειάζεται να καταλάβουμε όλοι μας ότι όσο πιο νωρίς αντιληφθούμε τις δυσκολίες των παιδιών, τόσο πιο έγκαιρα μπορούμε να πράξουμε και να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Η έγκαιρη  διάγνωση από  ειδικούς  και η πρώιμη παρέμβαση θα συμβάλλουν στη μείωση των πιθανοτήτων  σχολικής αποτυχίας.

Καζάρα Ελένη

Ειδική παιδαγωγός

Ένα Σχόλιο στο άρθρο

“Τι είναι η Σχολική Ετοιμότητα;”

  1. Απρίλιος 8, 2014 στις 22:13       Βίκυ Ξανθοπούλου Έγραψε:

    Το αρθρο σας ειναι σαφές, κατατοπιστικό για έναν γονιό να κατανοήσει ποιες ειναι οι βασικές δεξιότητες που κατακτάει ένα παιδί στο νηπιαγωγείο που θα διευκολύνουν τη φοίτησή του στο δημοτικό σχολείο. Σας ευχαριστούμε πολύ!


Αφήστε μια απάντηση

Ο κ. Λυσίμαχος Γεμεντζόπουλος ο οποίος διετέλεσε διευθυντής του σχολείου για πολλά χρόνια, έχει καταγράψει την ιστορία του σχολείου από τα τέλη του 19ου αι. μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του 1950.

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ



Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων