Πράσινες Δράσεις

Πράσινες Δράσεις…

         Θεωρούσα πάντα ότι το Σχολείο ήταν Επαναστατικός χώρος και οι Δάσκαλοι Επαναστάτες. Δεν είναι τυχαίο που όταν κάποιοι θέλουν να προβούν σε κοινωνικές παρεμβάσεις, ως πρώτο χώρο αναφοράς και Αλλαγών  έχουν το Σχολείο. Τα πράγματα είναι πολύ απλά, κι ας μην κάνουν κάποιοι ότι δεν το καταλαβαίνουν. Ας μην  αποδεικνύονται  κάποιοι πεφτοσυννεφάκηδες,   όταν τους τα λες αυτά , κι εκείνοι αρχίζουν να σου λένε για την «κακούργα » την κοινωνία , για την τηλεόραση, για το «Σύστημα» , και χίλια μύρια άλλα. Το ξέρουν όλοι όμως, κι ας κάνουν τον   «ανυποψίαστο»  , ότι το Σχολείο είναι σημαντικός παράγοντας διαμόρφωσης  κοινωνικής κατεύθυνσης .                      Για να μην ξεχνιόμαστε , γιατί ίσως μέσα στην ταχύτητα της εποχής  , κάποιοι από τους κατά συνήθεια «αρνητικούς» , όχι αμφισβητίες  αλλά απλά μηδενιστές , που τώρα σου λένε άλλα και μετά από λίγο με θέρμη υποστηρίζουν τα αντίθετα , ανερυθρίαστα, θρασύτατα , ανερμάτιστα, για να επανέλθουν στα ίδια κατά πώς τους βολεύει , να υπενθυμίσουμε τα χρόνια φοίτησης στο Σχολείο. Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο είναι δύο χρόνια, στο Δημοτικό έξι χρόνια , στο Γυμνάσιο τρία χρόνια  (2+6+3) , έντεκα χρόνια υποχρεωτική Εκπαίδευση. Προσθέτοντας και τρία χρόνια στο Λύκειο συνολικά έχουμε δεκατέσσερα    ( 14 ) χρόνια φοίτηση στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Αν σ’ αυτά τα χρόνια προσθέσουμε και 4 χρόνια  φοίτησης σε Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι. ή Ι.Ε.Κ. ή άλλη Σχολή κατάρτισης έχουμε συνολικά δεκαοκτώ χρόνια στα «θρανία». Υπερ αρκετά για να προωθήσεις  Κοινωνικούς Στόχους , ΑΝ επιθυμείς, ως Πολιτεία . 

             Ενώ όλοι γνωρίζουν ότι,  όταν οι Αμερικανοί αιφνιδιάστηκαν απ’ την εκτόξευση του πρώτου δορυφόρου των Ρώσων, τον «Σπούτνικ»  στο διάστημα το 1958 , στράφηκαν άμεσα στην αναμόρφωση του Εκπαιδευτικού τους Προγράμματος . Αναγνωρίζουμε λοιπόν  όλοι ότι στο Σχολείο χαράσσονται οι Στόχοι.                        Τώρα η Χώρα μας βρίσκεται σε τραγική κατάσταση από άποψη όλων των δεικτών ανάπτυξης, οικονομίας, αποτελεσματικότητας, Εκπαίδευσης (΄Εκθεση   PISA), διαφθοράς, περιβάλλοντος (νερά- έδαφος- αέρας) , χρήση ΄Ηπιων και Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, Ανακύκλωση ( αξιοποίηση απορριμμάτων) , αναδιάρθρωση καλλιεργειών, αγωνιστικότητας κ.ά .                            Από το 1986 επιχείρησα μέσα  από τη Σχολική μου Μονάδα ( 4ο Δημ. Σχολ. ΄Αργους) , και με τους μαθητές μου να παρέμβουμε στην Κοινωνία αισιοδοξώντας πως θα παρασύρουμε και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης  προς την κατεύθυνση της εξαφάνισης των σκουπιδιών . Βγήκαμε στον Κοινωνικό Χώρο με Ημερολόγια, με θεατρικά έργα, με συμμετοχή στα Καρναβάλια δύο φορές στο Πατρινό Καρναβάλι και στα άλλα τα τοπικά, με δημοσιεύματα στον τοπικό Τύπο, μα αποστολή ενημερωτικού υλικού παρότρυνσης  για έναρξη προγράμματος Ανακύκλωσης σε όλες τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Αργολίδας, και στα  4α Δημοτικά Σχολεία των Πρωτευουσών όλων των νομών της Ελλάδας , ελπίζοντας ότι θα μπορούσαμε να συγκινήσουμε τους κρατούντες να δουν με συμπάθεια τη δραστηριότητα και να την προτείνουν έτσι ώστε να γενικευόταν. Είκοσι τρία χρόνια συνεχούς προσπάθειας και δράσης.  Κάποιοι συνάδελφοι αντιλήφθηκαν τη χρησιμότητα και την αναγκαιότητα της δράσης της Ανακύκλωσης και ως μέσου παιδαγωγικής επίδρασης στη διαμόρφωση στάσεων και συμπεριφορών , αλλά και ως τρόπου επίλυσης του προβλήματος των σκουπιδιών , που από τότε σιγά – σιγά γιγαντωνόταν .                                         

        Συναντήσαμε όχι μόνο την αδιαφορία  των διοικητικών προϊσταμένων με ειρωνικά και απαξιωτικά  σχόλια της μορφής « Αχ καημένε , δε σέβεσαι τη θέση σου» , αλλά και διοικητική υποβάθμιση , έμμεση τιμωρία δηλαδή  .        Είναι σημαντικό ότι παρά το δυσμενές διοικητικό κλίμα, αρκετοί συνάδελφοι ακολούθησαν το παράδειγμά μας και κατέστησαν το Σχολείο τους Κέντρο Συγκέντρωσης Ανακυκλώσιμων Υλικών , μια δραστηριότητα η οποία απέφερε και οικονομικό όφελος.  Εμείς με τις εισπράξεις από τα «σκουπίδια»  προμηθευόμασταν για το Σχολείο  εγκυκλοπαίδειες, μικροσκόπια, βίντεο, Βιντεοπροζέκτορες,  φωτογραφικές μηχανές, Ψηφιακές βιντεοκάμερες , ρακέτες και μπαλλάκια για το Πιγκ-πογκ , δίχτυα της χειροσφαίρισης και άλλα πολλά εξοπλιστικά μέσα . Σύνθημά μας ήταν : ΕΜΕΙΣ ΜΕ ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΕΠΕΝΔΥΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ.

             Ανάμεσα στα συνθήματά μας ήταν και το : Δεν είμαστε , ως Χώρα, τόσο πλούσιοι για να πετάμε ανακυκλώσιμα υλικά, αλλά ούτε τόσο φτωχοί ώστε να μην μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε .

             Στο 3ο Δημοτ. Σχολείο Ναυπλίου, στην Πρόνοια, είχαμε κατασκευάσει και μια εγκατάσταση πρόσκαιρης συγκέντρωσης χαρτιών , όπου έφερναν οι μαθητές και οι κάτοικοι τα χαρτιά , και ερχόταν ο έμπορος κάθε δύο ή τρεις μήνες και τα έπαιρνε , περίπου εφτάμισι  έως  οκτώ τόνους . Λέγαμε με τους μαθητές ότι σε κάθε παράδοση σώζαμε 136 δέντρα , μαζί με όλα τα άλλα οφέλη, περιβαλλοντικά και οικονομικά . Παραλαμβάναμε χαρτιά, αλουμινόκουτα, νάϋλον και ηλεκτρικές στήλες.  Την εγκατάσταση εκείνη που είχε κοστίσει στο Δημόσιο  520 €, ο επόμενος  Δ/ντής την ξήλωσε, και τη δραστηριότητα τη σταμάτησε , απογοητεύοντας δασκάλους, γονείς, παιδιά και πολίτες , και η Πολιτεία τον επιβράβευσε .                     Οι πράσινες δράσεις να αρχίσουν από τα Σχολεία. Η μία είναι η Ανακύκλωση και η λιπασματοποίηση ( κομποστοποίηση) , προς την κατεύθυνση της μηδενικής παραγωγής απορριμμάτων . Εγώ στο σπίτι μου πετώ μόνο τα χαρτιά υγείας , και θα ζητήσω από το Δήμο να μου μειώσει τα τέλη για την απόρριψη απορριμμάτων. Ας εφαρμόσουμε την ανακύκλωση και χαρακτηριστικά το Πρόγραμμα « Διαλογή στην Πηγή». Να αξιοποιήσουμε μέχρι και το 85% των απορριμμάτων .                     ΄Αλλη πράσινη δράση που  προτείνω είναι :   Στις οροφές των Σχολείων της Χώρας να τοποθετηθούν φωτοβολταϊκά  στοιχεία,  και να βλέπουν οι μαθητές έμπρακτα την εξοικονόμηση Ενέργειας και την εξασφάλιση Πράσινης Ενέργειας.                       ΄Αλλη πρόταση: Στο ύψος του φεγγίτη των παραθύρων είναι δυνατόν να τοποθετηθεί ένας ανακλαστήρας που θα εμποδίζει τις ενοχλητικές ακτίνες του ήλιου  να  δημιουργούν πρόβλημα στα παιδιά,  αλλά και θα επιτρέπει στο φως να φωτίζει την αίθουσα διδασκαλίας. ( Υπάρχει σχετική μελέτη και αναφορά σε εφαρμογές στο Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, και δημοσιευμένες εργασίες μεταπτυχιακών φοιτητών). Και λίγο- λίγο ας αρχίσουν να απομακρύνονται οι κουρτίνες από τις σχολικές αίθουσες , αφού δε θα έχουν λόγο ύπαρξης και πολυέξοδες είναι .                                Κανονική θερμοκρασία των αιθουσών διδασκαλίας το Χειμώνα είναι 16 έως 18 βαθμοί Κελσίου. ( Πηγές:  Μεγάλη Ιατρική Εγκυκλοπαίδεια, Μεγάλη Παιδαγωγική Εγκυκλοπαίδεια, Σχολική Υγιεινή ) . Εφαρμογή προγράμματος εξοικονόμησης Ενέργειας. Τέτοιες θερμοκρασίες επιβάλλεται να επικρατούν σε όλες τις Δημόσιες Υπηρεσίες και στους Οργανισμούς Κοινής Ωφέλειας. Είναι αδιανόητο και προκλητικό να μπαίνεις στα γραφεία τους το Χειμώνα και να βλέπεις τους εργαζόμενους με το πουκαμισάκι και το βορινό παράθυρο ή  η μπαλκονόπορτα να είναι ανοικτά ή να μπαίνεις στα γραφεία το Καλοκαίρι και να χρειάζεσαι μπουφάν . Τέτοιες συμπεριφορές είναι σχιζοφρενικές.                         Τα Σχολεία να δώσουν το Μήνυμα  και Γρήγορα !     Είναι και απλό και εύκολα εφαρμόσιμο !  Οι καιροί δε μας περιμένουν !                           Θανάσης Παριώτης                Δάσκαλος      

 http://blogs.sch.gr/diogenis               diogenis@sch.gr                                  

Αφήστε μια απάντηση