Κανονισμός Λειτουργίας

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΤΡΑΓΑΝΑΣ

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
3/Θ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΤΡΑΓΑΝΑΣ Δ/ΝΣΗ Α/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ Ν.ΦΘ/ΔΑΣ
 

ΚΩΔΙΚΟΣ 9460053

 

ΤΗΛ 2233092233

  mail: mail@dim-tragan.fth.sch.gr
ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ  

Πια Μαρία

 

Εισαγωγή

Αγαπητοί μαθητές και γονείς, ο Σύλλογος Διδασκόντων προχώρησε στη σύνταξη του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας της σχολικής μονάδας, προκειμένου να γνωρίζουν όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας τα δικαιώματά τους και τις υποχρεώσεις τους.

Ελπίζουμε στην πιστή τήρηση του, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας για τη χρονιά που διανύουμε.

                                                                        Η Διευθύντρια του Σχολείου

 

Σύντομη ιστορία

Το Δημοτικό Σχολείο Τραγάνας βρίσκεται στο χωριό Τραγάνα, μια Αγροτική περιοχή του Δήμου Λοκρών Φθιώτιδας. Ιδρύθηκε, περίπου, το 1950 από τους κατοίκους του χωριού στο πλαίσιο της επανασύστασης του χωριού από τον σεισμό που ισοπέδωσε όλα τα γύρω μέρη. Ήταν ένα διθέσιο σχολείο που σε κάθε τάξη του φοιτούσαν τουλάχιστον 20 μαθητές. Με το πέρασμα των χρόνων, το σχολείο έγινε τριθέσιο. Πέρασαν από τα θρανία του οι περισσότεροι κάτοικοι του, τα παιδιά τους και σήμερα τα εγγόνια τους και τα δισέγγονά τους.  Δάσκαλοι υπήρξαν κατά καιρούς πολλοί  ντόπιοι.

Από το 2014 περίπου το Δημοτικό Σχολείο λειτουργεί ως τετραθέσιο (4/θ) με εκπαιδευτικούς όλων σχεδόν των ειδικοτήτων.

 

 

 

Φιλοσοφία και όραμα της σχολικής μονάδας

Το Δημοτικό Σχολείο Τραγάνας προσπαθεί να συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών του σε πνευματικό, σωματικό και ψυχικό επίπεδο. Αναδεικνύει τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, με πολύ αποτελεσματικό τρόπο. Στόχος η έμπνευση των μαθητών για μάθηση, η απόκτηση κριτικής σκέψης και οι  στάσεις ζωής. Καλλιεργείται η ευγενής άμιλλα και διασφαλίζεται, με συνεχείς παρεμβάσεις, η αποτροπή ακραίων καταστάσεων διαξιφισμών και φιλονικίας μεταξύ των μαθητών.

Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας

Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας έτσι ώστε να διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα, οι δυσκολίες και τα   προβλήματα που προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών, και άλλων πρακτικών.

Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να αποκτήσουν δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της  αλληλεγγύης και της  δημοκρατίας.

Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Κανονισμού του Σχολείου μας επιδιώκεται:

  • Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Να καλλιεργείται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Να δημιουργούνται οι συνθήκες αξιοπρεπών και αποδοτικών συνθηκών διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.

 

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

  1. Λειτουργία του σχολείου

α.  Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση από αυτό

Ο Σύλλογος Διδασκόντων και η Διεύθυνση του σχολείου, στην αρχή της σχολικής χρονιάς γνωστοποιούν στους γονείς και τους μαθητές το πρόγραμμα ημερήσιας λειτουργίας του κλασικού και του ολοήμερου προγράμματος, όπως αυτά ορίστηκαν με σχετικές αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ. και υπενθυμίζει τους βασικούς κανόνες λειτουργίας του σχολείου μας:

  • Η άφιξη των μαθητών το πρωί γίνεται από τις 8:00 ως τις 8: 15, από την είσοδο του σχολείου.
  • Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής καθυστερήσει, δικαιολογημένα, έρχεται στο σχολείο συνοδευόμενος από τον κηδεμόνα του και μπαίνει στην τάξη αν έχει καθυστερήσει το ανώτερο μέχρι 5 λεπτά, διαφορετικά πρέπει να προσέρχεται μετά την πρώτη διδακτική ώρα.
  • Οι ενήλικες που συνοδεύουν τα παιδιά τους το πρωί, αφού βεβαιωθούν ότι εισήλθαν στο προαύλιο, αποχωρούν.
  • Η επίσκεψη και η παραμονή των γονέων στις αίθουσες, την ώρα του μαθήματος δεν επιτρέπεται. Οι γονείς εισέρχονται στο σχολείο μόνο κατά τις προγραμματισμένες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων και μετά από άδεια της Διευθύντριας.
  • Η Διευθύντρια είναι υποχρεωμένη, για την ασφάλεια των παιδιών, να διατηρούν τις θύρες εισόδου και εξόδου του σχολείου τους κλειστές καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου.

α. Το ημερήσιο διδακτικό ωράριο, διαμορφώνεται ως εξής:

  • Υποδοχή των μαθητών στο σχολείο: 08:00 – 08:15
  • Έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου: 08:15
  • Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών: 13:15, για όλες τις τάξεις (εξάωρο)
  • Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου Προγράμματος: 13:20, για όλες τις  τάξεις
  • Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου Προγράμματος: 15:00 ή 16.00, ανάλογα με τις αιτήσεις των γονέων.

Η κατανομή των διδακτικών ωρών και των διαλειμμάτων του σχολείου, καθώς και η διάρκειά τους, παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:

ΩΡΕΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
08.00΄- 08.15΄ 15΄ Υποδοχή μαθητών
08.15΄- 09.40΄ 90΄ 1η διδακτική περίοδος
09.40΄- 10.00΄ 20΄ Διάλειμμα
10.00΄- 11.30΄ 90΄ 2η διδακτική περίοδος
11.30΄- 11.45΄ 15΄ Διάλειμμα
11.45΄- 12.25΄ 40΄ 5η ώρα
12.25΄- 12.35΄ 10΄ Διάλειμμα
12.35΄- 13.15΄ 40΄ 6η ώρα – Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος
  ΟΛΟΗΜΕΡΟ
13:15΄ – 13:20΄ Διάλειμμα
13:20΄ – 14:00΄ 40΄ Φαγητό – ανάπαυση
14.00΄- 14.15΄ 15΄ Διάλειμμα
14.15΄- 15.00΄ 45΄ 1η ώρα

 

Για λόγους ασφαλείας των μαθητών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η πόρτα θα κλείνει στις 8:25΄.

Σας επισημαίνουμε την ανάγκη τήρησης  της ώρας προσέλευσης.

Σε περίπτωση ανάγκης καλούμε στο τηλέφωνο της σχολικής μονάδας στον αριθμό 22330 92233.

β. Προσευχή

Πριν από την έναρξη των μαθημάτων πραγματοποιείται κοινή προσευχή των μαθητών και του διδακτικού προσωπικού με ευθύνη των εκπαιδευτικών που εφημερεύουν.

Αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν στην πρωινή προσευχή, οφείλουν όμως να βρίσκονται στο χώρο του σχολείου όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής.

Ειδικότερα για το σχολικό έτος 2020-2021 λόγω των ειδικών συνθηκών εξαιτίας της πανδημίας η πρωινή προσευχή πραγματοποιείται μέσα σε κάθε αίθουσα μετά την προσέλευση  όλων των μαθητών.

γ.  Αποχώρηση από το σχολείο

Οι μαθητές δε φεύγουν σε καμία περίπτωση πριν από τη λήξη των μαθημάτων, χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αναχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και φυσικά αφού ενημερωθεί γι’ αυτό ο εκπαιδευτικός της τάξης ή ο διευθυντής .

Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στον γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου. Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αναχώρησή τους δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο ασυνόδευτοι αν ο κηδεμόνας τους κάποια μέρα καθυστερήσει.

Οι μαθητές αποχωρούν  μόνα τους από το σχολείο μετά τη λήξη των μαθημάτων, μόνο και εφόσον ο γονέας  κηδεμόνας έχει υπογράψει σχετική υπεύθυνη δήλωση, την οποία και έχει προσκομίσει στη Δ/ντρια του σχολείου.

Οι ενήλικοι που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αποχώρησή τους, θα πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους, ενώ τους περιμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους, αλλά και για όσους συνεχίζουν το μάθημα.

Για οποιαδήποτε αλλαγή στο πρόγραμμα οι γονείς θα ενημερώνονται με ανακοίνωση.

  1. Σχολική Κοινωνική ζωή

α.  Φοίτηση των μαθητών

Το Σχολείο αποτελεί το φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης. Γι’ αυτό πρέπει η συμμετοχή των μαθητών να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική.  Η  φοίτηση είναι υποχρεωτική σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Η ελλιπής φοίτηση των μαθητών και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει  το σχολικό έργο και  την πρόοδο των μαθητών. Οι μαθητές τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος καθώς και κάθε άλλης σχολικής εκδήλωσης.  Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνον όταν συντρέχει σοβαρός λόγος και έχει δικαιολογηθεί από τον γονέα με τηλεφωνική επικοινωνία διαφορετικά θεωρείται αδικαιολόγητη.

Σε περίπτωση ασθενείας κατά την επάνοδο του μαθητή στο Σχολείο, μετά από απουσία τριών (3) ημερών, χρειάζεται ιατρική βεβαίωση.  Ειδικότερα φέτος, που η πανδημία λόγω covid 19 είναι σε εξέλιξη, είναι απαραίτητη η ιατρική αξιολόγηση εν τη γενέσει των συμπτωμάτων ίωσης σε κάθε παιδί και η εξ αρχής ενημέρωση της σχολικής μονάδας όπως  και η παραμονή στο σπίτι αν το κρίνει απαραίτητο ο ιατρός.

Οι εκδηλώσεις (εορτές, εκδρομές, επισκέψεις κ.ά) αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και γι αυτό οι μαθητές μπορούν να απουσιάζουν μόνο όταν έχουν σοβαρό λόγο ειδοποιώντας πάντα τον εκπαιδευτικό της τάξης ή τον Διευθυντή του σχολείου. Μπάλες και παιχνίδια ή άλλα υλικά εκτός των σχολικών ειδών για χρήση του ημερήσιου προγράμματος, δεν επιτρέπεται να μεταφέρουν οι μαθητές στο σχολείο. Το ανάλογο υλικό παρέχεται από το σχολείο.

Οι μαθητές επίσης  δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα πολύτιμα ή επικίνδυνα.

Η χρήση και κατοχή κινητών τηλεφώνων, με βάση σχετική νομοθεσία του υπουργείου παιδείας δεν επιτρέπεται για τους μαθητές. Κάθε κινητό που εντοπίζεται θα παρακρατείται από τη Δ/νση και θα παραδίδεται στον κηδεμόνα του μαθητή.

Για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και της αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι οπωσδήποτε απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας για τους μαθητές των Α’ και Δ΄ Τάξεων. Υπενθυμίζουμε την υποχρέωση έγκαιρης προσκόμισης Ατομικού Δελτίου Υγείας για τη συμμετοχή των μαθητών στη Φυσική Αγωγή.

β.  Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, οι μαθητές/τριες βγαίνουν στο προαύλιο. Κάθε εκπαιδευτικός θα πρέπει να φροντίζει για τον αερισμό και την καθαριότητα της τάξης του. Προβλέπεται καλός αερισμός των αιθουσών σε τακτά χρονικά διαστήματα και κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών/τριών στις αίθουσες. Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζεται από τους δασκάλους ο χώρος παραμονής των μαθητών. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του.

Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού κι ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων, αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών. Οι μαθητές/τριες παίζουν χωρίς να τσακώνονται και για οποιοδήποτε πρόβλημα που πιθανόν αντιμετωπίσουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες δασκάλους που βρίσκονται στο προαύλιο.

Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα προσέρχονται γρήγορα στην αίθουσα χωρίς να τρέχουν ή να σπρώχνονται (ή παραμένουν  στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν Γυμναστική). Έχουν ήδη τελειώσει το φαγητό τους κι έχουν τακτοποιήσει τις ανάγκες τους.

 

γ.  Σχολική εργασία

Όπως είναι γνωστό οι εργασίες είναι  αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι εργασίες μπορεί να είναι πολλών ειδών όπως με τη μορφή ασκήσεων συμπλήρωσης, πολλαπλής επιλογής, ανάδειξης του γραπτού λόγου, επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων κ.α. Μέσα στο πλαίσιο των σχολικών εργασιών συγκαταλέγεται η εκπόνηση από τους μαθητές προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων με τη μέθοδο project,η συγγραφή ποιημάτων και παραμυθιών καθώς και η συμμετοχή στις εορταστικές εκδηλώσεις με δικά τους εκπονήματα.

Κατ’ οίκον εργασίες ανατίθενται στους μαθητές/τριες τόσο όσο χρειάζεται για να εμπεδώνεται η διδαχθείσα ύλη και είναι πάντα στο μέτρο του δυνατού να εκπονηθούν από τον μέσο όρο τον μαθητών/τριών. Οι εργασίες είναι όσες κρίνει ο/η εκπαιδευτικός της τάξης και οι οποίες θα προάγουν το παιδαγωγικό του έργο.

Ενίοτε αποτελούν συμπλήρωμα της εργασίας που γίνεται στην τάξη. Τα παιδιά μαθαίνουν να εργάζονται μόνα τους, να δημιουργούν, να αυτενεργούν, να είναι υπεύθυνα. Οι γονείς/κηδεμόνες συμμετέχουν στη μελέτη του παιδιού τους, επιβλέποντάς το, βοηθώντας το να αναστοχάζεται επί των πρακτικών μελέτης του. Στόχος είναι το παιδί να μάθει να διαβάζει αυτόνομα, όσον το δυνατό νωρίτερα ακολουθώντας την πορεία της φθίνουσας καθοδήγησης.

Οι γονείς/κηδεμόνες δε διεκπεραιώνουν τις εργασίες του παιδιού αντί αυτού και αποφεύγουν να του προκαλούν άγχος. Η εμπιστοσύνη μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

  1. Συμπεριφορά Δικαιώματα και Υποχρεώσεις

Μαθητές/τριες

Υποχρέωση των μαθητών/τριών είναι:

  • Μετά το τέλος της προσευχής ή με τη λήξη των διαλειμμάτων κατευθύνονται προς τις τάξεις χωρίς τρέξιμο, βιασύνη και συνωστισμό.
  • Σε περίπτωση βροχής παραμένουν εντός των αιθουσών χωρίς να τρέχουν και μπορούν να βγουν μόνο για να πάνε στην τουαλέτα ή να ψωνίσουν από τον φούρνο.
  • Η συμπεριφορά τους πρέπει να είναι ευγενική προς όλους, στον σχολικό χώρο. Λεκτική και σωματική βία απαγορεύεται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες και αποτελεί λόγο επίπληξης ενίοτε και τιμωρίας.
  • Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων δε συνομιλούν, δεν προκαλούν άσκοπα φασαρία.
  • Οφείλουν να έχουν τα απαραίτητα για το πρόγραμμά τους και να μην τα ξεχνούν συχνά. Ιδιαιτέρως, στις συνθήκες πανδημίας, απαγορεύεται να ανταλλάσσουν αντικείμενα.
  • Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων μας. Οι μαθητές/τριες οφείλουν να προσέχουν τα έπιπλα και τις εγκαταστάσεις του Σχολείου και να διατηρούν καθαρούς τους χώρους όπου βρίσκονται. Κάθε καταστροφή, εκτός από τη ζημιά και τη δυσκολία αποκατάστασης, ασχημίζει και υποβαθμίζει τον χώρο στον οποίο λειτουργούν πολλές ώρες την ημέρα.
  • Μαθητές που κατ’ εξακολούθηση προκαλούν ζημιές και δε συμμορφώνονται με τους κανονισμούς σωστής συμπεριφοράς θα καλούνται οι γονείς τους άμεσα για την εύρεση λύσης.
  • Συμμετέχουν στις εκδηλώσεις του σχολείου (εορτές κλπ.), διότι είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Κάθε μαθητής/τρια δικαιούται:

  • Να απολαμβάνει τον σεβασμό των εκπαιδευτικών και των συμμαθητών/τριών/της του τόσο κατά την ώρα του μαθήματος στην τάξη, όσο και κατά τον χρόνο εκτός τάξης.
  • Να ζητά διευκρινίσεις για το μάθημα, να διατυπώνει σκέψεις και κρίσεις, να εκφράζει απορίες και γενικότερα να επιδιώκει την πληρέστερη κατανόηση του μαθήματος.
  • Να αναλαμβάνει εργασίες για αντικείμενα που τον ενδιαφέρουν και να ζητά τη βοήθεια των εκπαιδευτικών του για τη μέθοδο, τον σχεδιασμό, τις βιβλιογραφικές πηγές κλπ.
  • Να ζητήσει τη βοήθεια του εκπαιδευτικού του σε προσωπική βάση, ώστε να επιλύσει  απορίες για το μάθημα και να ζητήσει απαντήσεις, διευκρινήσεις κλπ., που θα τον διευκολύνουν να παρακολουθήσει καλύτερα την εξέλιξη του συγκεκριμένου μαθήματος.
  • Να λαμβάνει γνώση του αξιολογημένου γραπτού δοκιμίου του (test, ωριαίο διαγώνισμα κλπ.).
  • Μέσα σ’ ένα δημοκρατικό περιβάλλον να εκφράζει την άποψή του.
  • Να του παρέχεται περιβάλλον ψυχολογικής και σωματικής ασφάλειας.

 

 

Εκπαιδευτικοί

  • Οι εκπαιδευτικοί με την εν γένει συμπεριφορά τους οφείλουν να συνεισφέρουν στη διαμόρφωση ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος μέσα στο σχολείο. Τις μεταξύ τους σχέσεις είναι απαραίτητο να τις διέπει ο αμοιβαίος σεβασμός και να τις χαρακτηρίζει  συναδελφική και ανθρώπινη επικοινωνία.
  • Έχουν υποχρέωση να σέβονται τις απόψεις, τις ιδέες και τις προτάσεις των άλλων. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να θεωρείται ισχυρή η άποψη που συγκεντρώνει την αποδοχή της πλειοψηφίας και αυτή ισχύει για τη σχολική μονάδα. Αυτή η δημοκρατική αρχή πρέπει να αποτελεί κανόνα της συλλογικής λειτουργίας του σχολείου.
  • Είναι απαραίτητο να συζητούν μεταξύ τους για τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν μέσα στην τάξη, να προβληματίζονται και να επιλέγουν κοινούς τρόπους για την αντιμετώπιση φαινομένων επιλήψιμης συμπεριφοράς μαθητών ή ορισμένων ειδικών περιπτώσεων που απαιτούν ιδιαίτερη φροντίδα, ευαισθησία και λεπτούς χειρισμούς εκ μέρους τους. Η συνεργασία όλων είναι όχι μόνο χρήσιμη αλλά και επιβεβλημένη.
  • Προετοιμάζουν το μάθημά τους εφαρμόζοντας κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας με βάση τις ανάγκες των μαθητών/τριών και των γνωστικών αντικειμένων.
  • Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες τους, οι σχέσεις τους με τα υπόλοιπα μέλη της σχολικής κοινότητας και της εκπαιδευτικής ιεραρχίας περιγράφονται από την αντίστοιχη εκπαιδευτική νομοθεσία. Η σχολική μονάδα πρέπει να είναι ευνομούμενη ομάδα, για να έχει αποτελεσματικότητα και να αποτελεί για τους μαθητές παράδειγμα δημοκρατικής λειτουργίας και πρότυπο δημοκρατικής αγωγής.
  • Φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών/τριών κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων που γίνονται με ευθύνη του σχολείου.
  • Πρέπει να τηρούν εχεμύθεια σε ό,τι αφορά τις αποφάσεις του συλλόγου των διδασκόντων, τις συζητήσεις και εκτιμήσεις σχετικά με τη σχολική επίδοση, τη συμπεριφορά και τη διαγωγή των μαθητών, τη βαθμολογία και, γενικά, για όλα τα στοιχεία που αφορούν το σχολείο.

Η Διευθύντρια

  • Η Διευθύντρια του σχολείου έχει την υποχρέωση να φέρει εις πέρας το δύσκολο έργο της διοίκησης της σχολικής μονάδας.  Οι αρμοδιότητες, οι ευθύνες και τα καθήκοντά της Διευθύντριας του σχολείου περιγράφονται και προβλέπονται από την εκπαιδευτική νομοθεσία. Στον κανονισμό λειτουργίας σχετικά με τη Διευθύντρια θα μπορούσαν να αναφερθούν τα εξής:
  • Η παιδαγωγική της ευθύνη είναι να διδάξει στην πράξη τους δημοκρατικούς κανόνες οργάνωσης της κοινωνίας του σχολείου.
  • Στις σχέσεις της με τους/τις μαθητές/τριες, δεν πρέπει να δείχνει έλλειψη ενδιαφέροντος για όσα γίνονται στο σχολείο ούτε να αμελεί να κάνει αισθητή την παρουσία της. Αποκλίσεις από τους κανόνες του σχολείου και γενικά τη σωστή μαθητική συμπεριφορά τις παρατηρεί, τις αντιμετωπίζει με παιδαγωγική ευθύνη, κάνει τις αναγκαίες υποδείξεις, ανακαλεί στην τάξη αυτούς που διέπραξαν παραπτώματα. Ο γενικός κανόνας ο οποίος πρέπει να ισχύει είναι ότι τα θετικά κίνητρα είναι περισσότερο αποτελεσματικά από τα αρνητικά.
  • Οφείλει να μη διαφοροποιεί κατά περίπτωση τη συμπεριφορά του προς τους μαθητές, γιατί θέτει υπό αμφισβήτηση τη δικαιολογημένη απαίτηση για ισότιμη και δίκαιη συμπεριφορά προς όλους.
  • Φροντίζει ώστε στην επικοινωνία του με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, τους γονείς, τους μαθητές και τα άλλα μέλη της σχολικής κοινότητας να εξασφαλίζει την «έντιμη» διοικητικά και παιδαγωγικά σχέση, να αναγνωρίζει και να κατοχυρώνει το ρόλο της κάθε πλευράς.

Γονείς και κηδεμόνες

  • Φροντίζουν ώστε το παιδί τους να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
  • Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν τα παιδιά τους  (ή αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων ή αναρτώνται στα μέσα viber, messenger) ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
  • Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.
  • Για οποιοδήποτε αίτημα τους οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στον δάσκαλο/στη δασκάλα της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στη Διευθύντρια του Σχολείου.
  • Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους (θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης), τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού τους  και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

Η ενημέρωσή  πάνω σε θέματα υγείας των μαθητών  κρίνεται απολύτως αναγκαία, για την ασφάλεια  τους.

Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων

Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:

  • Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
  • Μια φορά τουλάχιστον το μήνα σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών.
  • Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.
  • Κατά την επίδοση του Ελέγχου προόδου ανά τρίμηνο.
    Εντός δέκα (10) ημερών από τη λήξη του τριμήνου, πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.
  • Κατά την ολοκλήρωση του σχολικού έτους για τους τίτλους προόδου – σπουδών.
  • Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.
  • Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Σχολείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κλπ.
  • Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Σχολείου, εφόσον υπάρχει, και να ενημερώνονται υπεύθυνα και γρήγορα για τα θέματα του Σχολείου.
  • Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι σε επικείμενες έκτακτες περιπτώσεις.
  1. Παιδαγωγικός έλεγχος

Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, τη Διευθύντρια της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.

Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του αλλά και τις κείμενες διατάξεις.

Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά  των παιδιών τους και των ενεργειών που θα αναληφθούν. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

  1. Καινοτόμες πρακτικές

Στο Δημοτικό Σχολείο Τραγάνας, από το 2012, εφαρμόζονται σχεδόν κάθε χρόνο προγράμματα Σχολικών δραστηριοτήτων που αφορούν θέματα κοινωνικά και παιδαγωγικά (Σχολικός εκφοβισμός, Κυκλοφοριακή αγωγή, Φιλαναγνωσία κλπ). Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές δημιουργούν δικά τους τραγούδια, ποιήματα, βιντεάκια. Επίσης, έχει γίνει επανειλημμένα  συγγραφή παραμυθιών στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας.

Επιπλέον στο σχολείο μας γίνεται ανακύκλωση χαρτιού, λαδιού και κομποστοποίηση φαγώσιμων απορριμμάτων. Γίνονται προσπάθειες ευαισθητοποίησης των μαθητών/τριών σε θέματα περιβάλλοντος και με καθαριότητα του αύλειου χώρου και φροντίδα του πρασίνου του σχολείου.

  1. Άλλα θέματα

α.  Προσωπικά δεδομένα

Τηρείται απαρέγκλιτα η ισχύουσα νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (GDPR), επιβάλλεται η γραπτή συγκατάθεση των γονέων ως προς τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσιοποίηση οπτικού υλικού των παιδιών τους.

β.  Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών

Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

γ. Λειτουργία Κυλικείου

Κυλικείο δε λειτουργεί στη σχολική μονάδα. Με πρωτοβουλία της διευθύντριας, τη σχολική χρονιά 2020-2021, εφαρμόστηκε πρόγραμμα υγιεινής διατροφής και γινόταν διανομή γευμάτων στους μαθητές (δεκατιανό), με τη συνδρομή της χρηματοδότησης  της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

δ. Σύλλογοι γονέων

  • Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων.
  • Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τη Διευθύντρια, τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, αλλά και με τον Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου.
  • Ο Σύλλογος Γονέων βοηθά τη λειτουργία της σχολικής μονάδας όποτε είναι απαραίτητο, στηρίζοντας χρηματικά, υλικά και με ατομική εργασία.

ε. Σχολικό Συμβούλιο

Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος Διδασκόντων, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και ο εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συλλογικά και  προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της διαδικασίας της σίτισης, στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής.

στ. Η σημασία της σύμπραξης όλων

Το Δημοτικό Σχολείο Τραγάνας είναι ένα σχολείο  ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό. Η  ανάγκη  σύμπραξης όλων -μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Διευθύντριας, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης,  είναι επιβεβλημένη για να επιτύχει στην αποστολή του.

 

ζ. Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους – Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.
Για την προστασία από σεισμούς και συνοδά φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

H Διευθύντρια  του σχολείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου.

Επίσης, ενημερώνουν τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
Διευκρινίζεται ότι οι μαθητές/μαθήτριες δεν αποχωρούν από το σχολείο μόνοι τους αλλά παραδίδονται στους γονείς/κηδεμόνες τους ή σε άλλα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για τον σκοπό αυτό.

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές/μαθήτριες, οι γονείς/κηδεμόνες, η Διευθύντρια  οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κλπ. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

 

 

Υποστήριξη των μαθητών της σχολικής μονάδας

Υποστήριξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες επιτυγχάνεται στη σχολική μας μονάδα κυρίως από τη διαφοροποιημένη διδασκαλία, δεδομένου ότι δεν λειτουργούν τμήματα ένταξης  ΕΔΕΑΥ  κλπ.

Στο παρελθόν είχε λειτουργήσει τμήμα υποδοχής ΖΕΠ,  λόγω αυξημένου αριθμού αλλοδαπών.

Υπάρχει άριστη συνεργασία με δομές υποστήριξης όπως  (ΠΕΚΕΣ, ΚΕΣΥ, ΕΚΦΕ, ΚΠΕ, Τμήματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα, Συμβουλευτικά Δημόσια Κέντρα κλπ.)

 

Ο κοινά συμφωνημένος Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του 3/θ  Δημοτικού Σχολείου Τραγάνας  πραγματοποιήθηκε μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας  όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Η τήρησή τους από τους μαθητές/τις μαθήτριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες, με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου.

 

    Τραγάνα  06/06/2021

Η Δ/ντρια Σχ. Μονάδας 

Πια Μαρία

 

 

Η  Συντονίστρια Εκπ/κου Έργου             Η Διευθύντρια Π.Ε. Φθιώτιδας

 

 

  

       Κολέσια Χρυσούλα                              Παναγιώτα Σιδερά – Χουλιάρα

 

 

 

ΠΗΓΕΣ

Νόμος 1566/1985 ΦΕΚ 167/Α/30-9-1985  Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις.

NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4692/2020 ΦΕΚ 111/Α/12-6-2020 Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις

Οργάνωση και λειτουργία Δημοτικών Σχολείων, ΠΔ 79/2017 με όλες τις τροποποιήσεις που έχει υποστεί.

Καθηκοντολόγιο των εκπαιδευτικών (Φ.353.1./324/105657/Δ1/8-10-2002)

«Ενέργειες προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου των Δημοτικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2020-2021 – Προγραμματισμός λειτουργίας Ολοήμερου Προγράμματος – Λήξη διδασκαλίας μαθημάτων σχολικού έτους 2019-2020»

http://stop-bullying.sch.gr/ekpaideutikoi

«Λειτουργία Δημοτικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2020-2021»

 

 

Πρόσφατα σχόλια

European Radio Logo

Translate



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων