ΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΣΤΟ ΣΟΧΟ

ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ

   Στο βορειοανατολικό άκρο της κωμόπολης του Σοχού βρίσκεται το στάδιο των Αγίων Αποστόλων ή στάδιο «Μενέλαος Βασιλικός» προς τιμήν του Δημάρχου Μενέλαου Βασιλικού που οραματίστηκε και κατασκεύασε το συγκεκριμένο στάδιο.

    Είναι ένα όμορφο γήπεδο-στάδιο  μέσα σε μια  καταπράσινη περιοχή με καταπληκτική θέα. Στην άκρη του σταδίου ψηλά δεσπόζει σε ψηλό σημείο, η μικρή, λιτή αλλά  επιβλητική εκκλησία των Αγίων Αποστόλων. 

    Το στάδιο έχει ιδιαίτερη σημασία για τους κατοίκους του Σοχού γιατί εκεί λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο στις 28,29,30 Ιουνίου το πανηγύρι του χωριού, «Το πανηγύρι των Αγίων Αποστόλων». 

   Είναι ένα πανηγύρι με όλα τα χαρακτηριστικά κάθε ελληνικού πανηγυριού, όπου χωρούν όλοι, ανεξαρτήτως κοινωνικής, οικονομικής, φυλετικής θέσης, άντρες, γυναίκες, παιδιά, νέοι, γέροι, μόνιμοι κάτοικοι, οικονομικοί μετανάστες, πρόσφυγες επισκέπτες από τις γύρω περιοχές, επισκέπτες από άλλες χώρες, προύχοντες του τόπου, βουλευτές, υπουργοί κατά καιρούς. 

   Τα παιδιά βρίσκουν τη χαρά τους με τα παιχνίδια που έρχονται μόνο στα πανηγύρια, κούνιες, τρενάκια, μπαλαρίνες, συγκρουόμενα και τα λογής λογής καταστήματα παιχιδιών.

   Οι μεγάλοι απολαμβάνουν τις υπαίθριες ταβέρνες και καφετερίες και έχουν την ευκαιρία να ξανανταμώσουν παλιούς φίλους, μιας και όλοι οι ξενιτεμένοι Σοχινοί-ές έρχονται στο πανηγύρι του τόπου τους.

   Το πανηγύρι ξεκινά με την περιφορά (μεταφορά) της εικόνας των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου από τον ενοριακό ναό του Αγιόυ Γεωργίου στην εκκλησία των Αγίων Αποστόλων. Συμμετέχουν σχεδόν όλοι οι Σοχινοί-ές και με συνοδεία μπάντας και επισήμων, νέοι-ες με παραδοσιακές στολές μεταφέρουν την εικόνα, δίνοντας ιδιαίτερη χροιά στην εκκλησιαστική και κοινωνική αυτή εκδήλωση.

   Την πρώτη μέρα του πανηγυριού γίνονται αθλητικοί αγώνες παιδιών και εφήβων σε διάφορα ολυμπιακά αγωνίσματα (αγώνες δρόμου, άλματα, ρίψεις κλπ) καθώς και διάφορα παραδοσιακά αγωνίσματα (τσουβαλοδρομίες ,αυγοδρομίες κλπ.) Η συμμετοχή και η χαρά των παιδιών είναι μεγάλη μιας και βραβεύονται σχεδόν όλα τα παιδιά και σίγουρα χειροκροτούνται όλοι οι μικροί-ές αθλητές-τριες.  

  Όμως, αυτό που κάνει ξεχωριστό και ιδιαίτερο αυτό το πανηγύρι είναι οι αγώνες παραδοσιακής πάλης που γίνονται κατά τη διάρκεια του τριημέρου.

   Είναι αγώνες ελευθέρας πάλης με ιδιαίτερη αμφίεση των αθλητών και ξεχωριστούς κανονισμούς.

    Οι παλαιστές (πεχλιβάνηδες) φοράνε δερμάτινα παντελόνια (κιουσπέτια) και αλείφονται με λάδι για να γλιστράνε.  Οι λαβές και οι τρόποι πάλης είναι εντελώς διαφορετικοί από το ολυμπιακό αγώνισμα της πάλης.

   Οι παλαιστές αγωνίζονται σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με τα κιλά και τις ικανότητές τους:Α΄,Β΄,Γ΄ κατηγορία. Φυσικά, είναι ανάλογα και τα χρηματικά έπαθλα και οι διακρίσεις τους.

   Ανάλογοι αγώνες πάλης γίνονται και σε πολλά άλλα πανηγύρια χωριών του Ν. Σερρών κυρίως (Νιγρίτα, Φλάμπουρο κ.ά.) οπότε είναι σαν υπάρχει ένα πρωτάθλημα παραδοσιακής πάλης με αποκορύφωμα το πανηγύρι του Σοχού (Ολυμπιάδα των πανηγυριών).Επίσης, αγώνες τέτοιας πάλης γίνονται και σε πανηγύρια χωριών και πόλεων της Τουρκίας, με διασημότερο το πανηγύρι της Ανδριανούπολης, σε χωριά της Βουλγαρίας και της F.Y.R.O.M.(Σκόπια).

  Η ορολογία που χρησιμοποιείται στην πάλη αυτή είναι κυρίως τουρκική και οι Τούρκοι διεκδικούν την πατρότητα της, όμως ο όρος «πεχλιβάνης» που σημαίνει παλαιστής, έχει περσική ρίζα και όπως είναι γνωστό, οι Έλληνες ήρθαν σε επαφή με τους Πέρσες πολύ νωρίτερα από τους Τούρκους. Εξάλλου, αγώνες πάλης αναφέρονται και στην εκστρατεία του Μ. Αλεξάνδρου αλλά και στα έπη του Ομήρου.

Το αθλητικό ενδιαφέρον των αγώνων αυτών είναι αρκετά μεγάλο και είναι πλέον σύνηθες να έρχονται παλαιστές Τούρκοι, Βούλγαροι, ή από την F.Y.R.O.M. . Την δεκαετία του 1990 ο πρωτοπαλαιστής της Τουρκίας και τρεις φορές νικητής στο πανηγύρι της Ανδριανούπολης (Χουσείν Τσουκάλ), ήρθε  και πάλεψε στο πανηγύρι του Σοχού. 

Οι θεατές (φίλαθλοι) της πάλης καθηλώνονται με τις ώρες στις κερκίδες του σταδίου, παρακολουθώντας με αμείωτο ενδιαφέρον τους αγώνες οι οποίοι πολλές φορές τελειώνουν μετά τα μεσάνυχτα.

Τα βραβεία των αθλητών παλαιότερα ήταν ζώα (κατσίκια, αρνιά, μοσχάρια) που προσέφεραν οι κτηνοτρόφοι του τόπου, σήμερα όμως είναι σεβαστά χρηματικά έπαθλα.

Η σημασία του πανηγυριού των Αγίων Αποστόλων είναι πολύ μεγάλη για τους Σοχινούς-ες, μαζί με το καρναβάλι είναι οι ακρογωνιαίοι λίθοι  του λαϊκού πολιτισμού τους. Είναι εκδηλώσεις με πανάρχαιες ρίζες, χάνονται στα βάθη των αιώνων με ιδιαίτερη σημασία για τις ανθρώπινες σχέσεις ,τις αξίες του παλιού σύγχρονου και μελλοντικού ανθρώπου.

Εκεί ξεχνάνε τα καθημερινά προβλήματα, τις μεταξύ τους τριβές την μονοτονία του σύγχρονου βίου και παίρνουν θάρρος για να συνεχίσουν την πορεία τους.

Έτσι, δεν νοείται Σοχινός-ή που να μην τιμά το πανηγύρι με την παρουσία του, να μην βοηθήσει όπως μπορεί την οργάνωση, να μην ευχαριστηθεί με τις εκδηλώσεις του πανηγυριού.

Τελειώνοντας, αξίζει να σημειωθεί το ενδιαφέρον πλήθους ερευνητών κάθε επιστημονικού τομέα ανθρωπιστικών σπουδών, οι οποίοι τονίζουν στα επιστημονικά συγγράμματα τους την αξία του πανηγυριού  και είναι βέβαιοι για την συνέχειά του στους μελλοντικούς αιώνες.

T.A.

Δημοσιεύθηκε στην Αρχική, ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ-ΠΑΡΑΔΟΣΗ. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.

Αφήστε μια απάντηση