
Η υφαντική τέχνη αποτελεί βασικό στοιχείο του πολιτισμού στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο του παραδοσιακού κόσμου, η υφαντική τέχνη συνδέθηκε με τις αγροτο-κτηνοτροφικές κοινότητες και την επιβίωσή τους. Το μαλλί από τα ζώα αποτελούσε το βασικό υλικό αυτής της τέχνης και τον ακρογωνιαίο λίθο για την οικιακή οικοτεχνία (ένδυση, ταπητουργία). Ακόμη, το μαλλί είχε ποικίλες χρήσεις σε διάφορους τομείς, όπως για παράδειγμα στη γεωργία, στην οικοδομική, στην ιατρική. Με το πέρασμα των χρόνων, όμως, μειώθηκε κατά πολύ η εκτροφή ζώων (πρόβατα, γίδια). Συγχρόνως, το μαλλί έχασε την αξία του ως παραγωγικό προϊόν. Όλα αυτά είχαν πολλαπλές επιπτώσεις σε οικονομικό, περιβαλλοντικό και πολιτιστικό επίπεδο.

Οι νέες στρατηγικές ανάπτυξης των κρατικών και ιδιωτικών φορέων στη χώρα μας στοχεύουν πολλαπλώς στην ανασύσταση και ενδυνάμωση της ελληνικής χειροτεχνίας, όπως της τέχνης της υφαντικής. Πρόκειται για συντονισμένες δράσεις, όπως σχολές εκμάθησης τεχνών και ψηφιακά αποθετήρια προφορικών ιστοριών και πολιτισμού κ.λπ., οι οποίες έχουν πολλαπλά οφέλη. Αποσκοπούν, μεταξύ άλλων, στην έρευνα, τη διαφύλαξη και την ανάδειξη των παραδοσιακών τεχνών, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας πάνω σε δημιουργικούς κλάδους με υλικά τα οποία (όπως το μαλλί) έχουν μοναδικά ποιοτικά (οικολογικά) χαρακτηριστικά και με έργα-δημιουργήματα, τα οποία μπορούν να εισαχθούν στη διεθνή αγορά μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας. Τα αποτελέσματα είναι η βιώσιμη ανάπτυξη, μέσα από την ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών, των τοπικών οικονομιών, της εθνικής οικονομίας, καθώς και μέσα από την προστασία του περιβάλλοντος. Η βιωσιμότητα αποτελεί κυρίαρχη στόχευση των σύγχρονων εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Υπουργείου Παιδείας.

Με τις σκέψεις αυτές οργανώσαμε στο σχολείο μας, στο Δημοτικό Σχολείο Σκανδάλου-Γαρδικίου, σε συνεργασία με τον κύριο Βασίλη Βλάχο, εκπαιδευτή υφαντικής τέχνης, ένα βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο υφαντικής για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες. Ο στόχος ήταν τα παιδιά να γνωρίσουν την τέχνη της υφαντικής, μιας τέχνης που αποτελεί μέρος του πολιτισμού αυτού του τόπου. Ο πιο αποδοτικός εκπαιδευτικός τρόπος είναι ο συνδυασμός της θεωρίας και της πράξης. Με άλλο λόγια, ο βιωματικός τρόπος διδασκαλίας γύρω από μια τέχνη προσφέρει στα παιδιά τη χαρά της χειροποίητης δημιουργίας, μέσα από τη συμμετοχή και τη συνεργασία. 

Ο κος. Βλάχος ήρθε στο σχολείο μας, για να μεταφέρει στα παιδιά τις βιωμένες του εμπειρίες και τις πολύτιμες γνώσεις του γύρω από την τέχνη της υφαντικής. Έπειτα, βοήθησε, μαζί με τους/τις εκπαιδευτικούς, τα παιδιά για τη δημιουργία ενός χειροποίητου μάλλινου ιμάντα, με τη χρήση ενός αργαλειού χεριών και φυσικών υλικών (νήμα από πρόβειο μαλλί). Για τη δημιουργία του υφαντού τα παιδιά μπήκαν σε ομάδες, προκειμένου να καλλιεργηθεί η επικοινωνία και η συνεργασία μεταξύ τους. Όλα τα παιδιά έδειξαν προσοχή και ενδιαφέρον για όλη τη βιωματική εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς συμμετείχαν τόσο στη συζήτηση με τον κο. Βλάχο όσο και στην καλλιτεχνική δημιουργία. Το αποτέλεσμα ήταν ένα συλλογικό χειροποίητο έργο, το οποίο θα κοσμεί πλέον το σχολείο μας!
Εις άλλα με υγεία και χαρά!
