Αγαπητοί γονείς!
Από τη νέα σχολική χρονιά 2021-22, όλα τα σχολεία της χώρας (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια) συμμετέχουν στο πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ για την εφαρμογή των Εργαστηρίων δεξιοτήτων.
Εφαρμογή της πιλοτικής δράσης «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Φιλοσοφία και Υλοποίηση της πιλοτικής δράσης:
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο διδακτική και εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων θεματικών κύκλων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού, αξιοποιώντας μεθόδους διερευνητικής – ανακαλυπτικής μάθησης. Στόχος είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές και στις μαθήτριες, σε συνδυασμό με τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου πλαισίου προγράμματος με δομή Ανοικτών, Ζωντανών Προγραμμάτων Σπουδών και Διαδικασιών.
Εκπαιδευτικό/ενημερωτικό υλικό και Θεματικοί Κύκλοι:
Για την υλοποίηση του εργαστηρίου δεξιοτήτων, έχει συγκεντρωθεί και σχεδιαστεί από ομάδα εμπειρογνωμόνων του ΙΕΠ πλαίσιο προγράμματος για την εφαρμογή.
Το απαραίτητο εκπαιδευτικό υλικό θα αντλείται από την ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα του ΙΕΠ, με τίτλο «Πλατφόρμα 21+», που θα περιλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό ή/και οδηγό εκπαιδευτικού, οπτικοακουστικό εκπαιδευτικό υλικό ή/και φύλλα εργασίας, προτεινόμενες σχολικές δράσεις για την εργαστηριακή και βιωματική προσέγγιση του θέματος, φύλλα αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ενημερωτικό υλικό προς τους γονείς, κατάλληλα διαβαθμισμένο ανά τάξη.
Υπάρχουν 4 θεματικοί κύκλοι:
Οι Θεματικοί Κύκλοι προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και αφορούν στην εξής θεματολογία:
Κύκλοι δεξιοτήτων
Κατά την υλοποίηση της πιλοτικής δράσης καλλιεργούνται οι παρακάτω κύκλοι δεξιοτήτων:
Α) Κύκλος των δεξιοτήτων μάθησης
– Κριτική σκέψη
–Επικοινωνία
– Συνεργασία
– Δημιουργικότητα
– Αυτομέριμνα
– Κοινωνικές Δεξιότητες
– Πολιτειότητα
– Ενσυναίσθηση και ευαισθησία
– Προσαρμοστικότητα
– Ανθεκτικότητα
– Υπευθυνότητα
– Πρωτοβουλία
– Οργανωτική ικανότητα
– Προγραμματισμός
– Παραγωγικότητα
Γ) Κύκλος των δεξιοτήτων της τεχνολογίας και της
επιστήμης
– Δεξιότητες Μοντελισμού και προσομοίωσης
– Πληροφορικός γραμματισμός
– Ψηφιακός γραμματισμός
– Τεχνολογικός γραμματισμός
– Γραμματισμός στα Μέσα – Ευχέρεια στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση
– Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες
– Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
– Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες
– Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
– Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας
– Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
– Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Δ) Κύκλος των δεξιοτήτων του νου
– Στρατηγική σκέψη
– Επίλυση προβλημάτων
– Μελέτη περιπτώσεων (case studies)
– Κατασκευές
– Πλάγια σκέψη
Σχέδιο δράσης της σχολικής μονάδας και του τμήματος
Κατά την έναρξη του διδακτικού έτους και το αργότερο έως 30 Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο του ετήσιου προγραμματισμού της σχολικής μονάδας, πραγματοποιήθηκε ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων για τον καθορισμό του ετήσιου σχεδίου δράσης της σχολικής μονάδας αναφορικά με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων.
Στη συνέχεια οι εκπαιδευτικοί κάθε τμήματος σχεδιάζουν τα αντίστοιχα σχέδια δράσης.
Η εκπόνηση του σχεδίου δράσης του τμήματος περιλαμβάνει υποχρεωτικά την υλοποίηση των τεσσάρων (4) Θεματικών Κύκλων με περιεχόμενο σταθμισμένο κατάλληλα ως προς την ηλικία των μαθητών/τριών και δύναται να περιλαμβάνει από 20 ως 28 εργαστήρια συνολικά, δηλαδή 5 έως 7
εβδομάδες ανά Θεματικό Κύκλο. Δηλαδή κάθε τμήμα επιλέγει από κάθε θεματικό κύκλο (Δείτε τον πίνακα παραπάνω ) μία υποενότητα και από αυτή την υποενότητα μία επιμέρους θεματική ενότητα. Σε κάθε ενότητα θα πραγματοποιηθούν από 5 ως 7 εργαστήρια. Κάθε εργαστήριο πραγματοποιείται σε 1 ως 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα με την τάξη) ανά εβδομάδα.
Ένταξη των εργαστηρίων στο καθημερινό Ωρολόγιο Πρόγραμμα:
Στο πλαίσιο του ωρολογίου προγράμματος του Δημοτικού τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εντάσσονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης και υλοποιούνται κατά την πρωινή λειτουργία:
Τρεις (3) διδακτικές ώρες για τις Α’ και Β’ τάξεις, κατανεμημένες σε δύο με τρεις φορές την εβδομάδα. Δύο (2) διδακτικές ώρες για τις Γ’ και Δ΄ τάξεις, κατανεμημένες σε μία με δύο φορές την εβδομάδα. Μία (1) διδακτική ώρα την εβδομάδα για τις Ε’ και ΣΤ΄ τάξεις.
Οι εκπαιδευτικοί έχουν την ευελιξία να επιλέγουν ανάλογα με το πλαίσιο και τη δυναμική της ομάδας, τα ενδιαφέροντα των παιδιών και τη θεματική που διαπραγματεύονται στην τάξη.
Αξιολόγηση μαθητών/τριών:
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εισάγουν καινοτομίες στο κοινωνικό πλαίσιο μάθησης και επιδιώκουν την καλλιέργεια της συνεργασίας και της αυτοβελτίωσης. Λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα τους, δεν αξιολογούνται με τον παραδοσιακό τρόπο, αλλά δίνεται έμφαση στην περιγραφική αξιολόγηση. Οι αξιολογήσεις διεξάγονται ανά δίμηνο και Θεματικό Κύκλο, και έχουν διττό στόχο: την αξιολόγηση του προγράμματος και την αξιολόγηση της ανάπτυξης δεξιοτήτων των μαθητών/τριών. Σκοπός της αξιολόγησης του Κύκλου Δεξιοτήτων είναι η εκτίμηση από τον/την εκπαιδευτικό του βαθμού προόδου κάθε μαθητή και μαθήτριας μεμονωμένα στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων. Τα φύλλα αξιολόγησης των μαθητών θα μπαίνουν στους φακέλους τους.
Η ενημέρωση για την πορεία των εργαστηρίων, θα γίνεται από τους εκπαιδευτικούς του κάθε τμήματος. Για οποιαδήποτε ερώτηση και απορία απευθύνεστε στον εκπαιδευτικό του τμήματος του παιδιού σας.
Σας ευχαριστούμε πολύ!
Ο Διευθυντής & το Διδακτικό Προσωπικό του Σχολείου
Το Σχέδιο Δράσης για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που θα πραγματοποιηθούν στο σχολείο μας το σχολικό έτος 2023-2024 θα το βρείτε :
https://blogs.sch.gr/dimpanto/files/2024/02/Σχέδιο-Δράσης-Δημ-Σχολ-Παντοκράτορα.pdf