|
Εργαστήριο 4. «Ορισμός της σύγκρουσης» δίνονται αυτοκόλλητα χαρτάκια στους μαθητές της τάξης για να καταγράψουν δυο σκέψεις ή φράσεις που τους έρχονται στο μυαλό ακούγοντας τη λέξη «σύγκρουση». Οι ιδέες τους μπορούν να μεταφερθούν στο περιβάλλον ενός συννεφόλεξου (ενδεικτικά cmap tools). Αυτό μπορεί να εκτυπωθεί και να παραμείνει στη διάθεση της τάξης, ώστε να γίνουν συγκρίσεις μεταξύ των ορισμών που θα δώσουν οι μαθητές για την ίδια έννοια στο τέλος του Προγράμματος. Γίνεται η ίδια διαδικασία για τον ορισμό της συνεργασίας.
«Η αλήθεια και μόνο η αλήθεια» ξεκινάμε μια συζήτηση για το τι είναι αλήθεια και τι ψέμα. Μοιράζουμε το φύλλο εργασίας, ζητάμε από τους μαθητές να το διαβάσουν πολύ καλά και να βάλουν τικ στο αντίστοιχο κουτάκι. Έπειτα συζητάμε όλοι μαζί τις συνέπειες θετικές ή αρνητικές κάθε ισχυρισμού. Μιλάμε για το πώς νιώθει κάποιος που λέει ψέματα και γιατί μπορεί να το κάνει. Το ψέμα οδηγεί τελικά σε σύγκρουση; |
Εργαστήριο 5. Θα τολμούσες ποτέ να; μία δραστηριότητα σε συνέχεια για την έννοια της Αλήθειας. Δείχνουμε στα παιδιά το φύλλο εργασίας λέγοντάς τους πως ότι και να απαντήσουν γα μείνει μεταξύ μας. Σε καμία περίπτωση δεν υπονοούμε πώς τα παιδιά έχουν συμπεριφορές σαν αυτές της λίστας. Εμείς απλά θα προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τι μπορεί να κρύβεται πίσω από κάποια παραβατική συμπεριφορά. Κάτι σαν το παγόβουνο του θυμού. Πολλές φορές δεν μπορούμε να εκφράσουμε αυτό που νιώθουμε και το εκδηλώνουμε σαν μία άσχημη πράξη.
Ένα φανάρι που ρυθμίζει το θυμό μας: Όταν το φανάρι είναι κόκκινο τα αυτοκίνητα σταματούν. Όταν ο θυμός μας είναι στο κόκκινο καλύτερα να σταματήσω και να σκεφτώ γιατί θύμωσα. Όταν το φανάρι είναι πορτοκαλί τα αυτοκίνητα πρέπει να μειώσουν ταχύτητα. Έτσι και εμείς. Ηρεμούμε και προσπαθούμε να σκεφτούμε μία λύση για να μη θυμώνουμε τόσο. Στο Πράσινο φανάρι τα αυτοκίνητα περνούν ελεύθερα. Το ίδιο συμβαίνει και με μας: Όταν ξεθυμώσουμε συνεχίζουμε ελεύθερα τις ενέργειές μας.
|
Εργαστήριο 6. Κομμάτια μιας εικόνας: στη δραστηριότητα αυτή οι μαθητές πήραν σε κομμάτια ένα αντίγραφο του διάσημου πίνακα ηλιοτρόπια του Βαν Γκογκ. Αφού μεγαλώσαμε λίγο την εικόνα,τη μοιράσαμε ανακατεμένη στις ομάδες των δύο ατόμων κάθε θρανίου. Έπειτα τους ζητήσαμε να ζωγραφίσουν ανακατεμένα τα κομμάτια και στο τέλος να τα ενώσουν για να δουν τι θα σχηματιστεί. Η δραστηριότητα αυτή βοηθάει τα παιδιά να καταλάβουν ότι μία πετυχημένη ομάδα για να λειτουργήσει αποτελεσματικά χρειάζεται όλα τα μέλη της. Όπως ακριβώς συμβαίνει σε ένα παζλ:αν λείψει έστω και ένα κομμάτι η εικόνα δεν είναι ολοκληρωμένη. Στην τάξη μας αν ένα παιδί δεν ακολουθεί τους κανόνες είναι σαν να μένει έξω από την ολοκληρωμένη εικόνα.
Σημαντικό συστατικό -για να ενώσει και να ταιριάξει το παζλ- είναι η επικοινωνία! Μπορούμε να μάθουμε να επικοινωνούμε, αρκεί να θέλουμε να καταλάβουμε τον άλλο.
|