Επιστολή προς τους γονείς και κηδεμόνες της Τετάρτης Δημοτικού για την επιλογή της Δεύτερης Ξένης Γλώσσας από τον Σχολικό Σύμβουλο Γερμανικής Γλώσσας.

Διδασκαλία Γερμανικής Γλώσσας 2015-16
Διδασκαλία Γερμανικής Γλώσσας 2015-16

 

 

 

 

 

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες, 

 Οι σημερινοί μαθητές της Δ΄ Δημοτικού και μελλοντικοί μαθητές της Ε΄ Δημοτικού έχουν τη δυνατότητα να ξεκινήσουν από την τρυφερή αυτή ηλικία την εκμάθηση μιας ακόμη γλώσσας.

Ευχόμαστε το παιδί σας με όποια επιλογή κι αν κάνει στη Δ΄ Δημοτικού να γίνει μεγαλώνοντας ένας πετυχημένος, ευυπόληπτος και πολύγλωσσος πολίτης. Η Γερμανική και η Γαλλική γλώσσα είναι το ίδιο σημαντικές και σπουδαίες. Η κάθε οικογένεια όμως έχει τους δικούς της λόγους (οικονομικούς, οικογενειακούς, εκπαιδευτικούς, επαγγελματικούς κ.λπ.) βάσει των οποίων θα κάνει την επιλογή που ταιριάζει στο παιδί της.

Στα πλαίσια της άσκησης των καθηκόντων μου ως Σχολικός Σύμβουλος Γερμανικών είχα την τύχη

να  γνωρίσω  και να συνεργαστώ με εκπαιδευτικούς που διδάσκουν τα Γερμανικά στην  Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Διαπίστωσα ότι οι εκπαιδευτικοί  προγραμματίζουν και σχεδιάζουν επιμελώς την διδασκαλία τους. αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες, εφαρμόζουν ποικίλες καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις, απευθύνονται  σε όλα τα μαθησιακά προφίλ και εστιάζουν κυρίως στην επικοινωνιακή βιωματική διδασκαλία της Γερμανικής.

Προσδοκούμε σε κάποια μεγαλύτερη ηλικία οι μαθητές μας να ομιλούν τα Γερμανικά καλά. Το πόσο σημαντικό είναι να μιλά κανείς σε υψηλό επίπεδο μια γλώσσα εμφαίνεται από την ακόλουθη ιστοριούλα:

Κάποτε παλιά στην Κίνα, μερικοί μαθητές ρώτησαν τον έμπειρο δάσκαλό τους, τι θα ήταν εκείνο το οποίο αυτός θα έκανε πρώτα απ’ όλα, αν του δινόταν η ευκαιρία να κυβερνήσει. Ο δάσκαλος

απάντησε: «Το πρώτο πράγμα θα ήταν να ελέγξω αν οι πολίτες μεταχειρίζονται σωστά τη γλώσσα».

Στην εύλογη απορία των μαθητών του γιατί, αντί να καταγίνει πρώτα με τα τεράστια οικονομικά, πολιτικά και κοινωνικά προβλήματα του τόπου, εκείνος θα ασχολιόταν πρωτίστως με μια ήσσονος σημασίας λειτουργία του ανθρώπου, ο δάσκαλος απάντησε: « Αν οι άνθρωποι δεν μεταχειρίζονται σωστά τη γλώσσα, τότε εκείνο που λένε δεν είναι εκείνο που εννοούν.  Κι αν εκείνο που λένε οι άνθρωποι δεν είναι εκείνο που εννοούν, τότε ο ένας δεν καταλαβαίνει τον άλλο. Κι αν ο ένας δεν καταλαβαίνει τον άλλο, τότε μεταξύ των μελών της κοινωνίας αυτής επικρατεί σύγχυση. Κι αν σε μια κοινωνία επικρατεί σύγχυση, τότε μεταξύ των μελών της δεν μπορεί να υπάρξει δικαιοσύνη. Κι αν σε μια κοινωνία δεν υπάρχει δικαιοσύνη, δεν υπάρχει και ηθική. Και χωρίς δικαιοσύνη και ηθική είναι αδύνατον να υπάρξει κοινωνία». 

Η γνώση μιας ακόμα ξένης γλώσσας, είτε αυτή είναι η Γερμανική είτε η Γαλλική, μας παρέχει πολλά πλεονεκτήματα. Σύμφωνα με τη γνώμη του φιλοσόφου της γλώσσας, Wittgenstein: «Τα όρια της  γλώσσας μου είναι τα όρια του κόσμου μου». Η γνώση μιας ξένης γλώσσας ανοίγει σε όλους μας νέους ορίζοντες σε ένα σύγχρονο πολιτισμό, σε μεγάλα λογοτεχνικά έργα, στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, στις  εικαστικές τέχνες, στην  αρχιτεκτονική, στη διεθνή κουζίνα, στη  μόδα, στη μουσική, στο χορό, στο θέατρο, στον κινηματογράφο. Ο γλωσσομαθής έχει τη δυνατότητα να επικοινωνεί  με εκατομμύρια άλλους ανθρώπους που μιλούν τις συγκεκριμένες γλώσσες. Επί πλέον το παιδί σας θα έχει την δυνατότητα  να επισκέπτεται άλλες χώρες, να γνωρίσει  σε βάθος τον πολιτισμό  και τα έθιμα των λαών τους και να επικοινωνεί με τους χιλιάδες τουρίστες που επισκέπτονται τον τόπο μας. 

Η γνώση των Γερμανικών ή των Γαλλικών ανοίγει το δρόμο και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Τα γαλλικά και γερμανικά πανεπιστήμια  κατατάσσονται μεταξύ των  κορυφαίων  εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και τον κόσμο ολόκληρο. Υπάρχει η δυνατότητα χορήγησης υποτροφιών, οι σπουδές είναι  χωρίς δίδακτρα και   με πολύ χαμηλά έξοδα εγγραφής. Επίσης παρέχονται επιδόματα σίτισης και στέγασης και πολλές άλλες κοινωνικές παροχές. Δίνεται η δυνατότητα εκμάθησης ή εμπλουτισμού της γλώσσας σε προκαταρκτικά τμήματα μέσα στο Πανεπιστήμιο. Ας μην ξεχνάμε ότι στις ινδοευρωπαϊκές γλώσσες συναντάμε πολλές ελληνικές λέξεις της καθημερινής ζωής, αλλά ιδιαίτερα σε όλους τους τομείς των επιστημών, όπως στη φιλοσοφία, την ιατρική, τη φυσική, την ψυχολογία, την τεχνολογία κ.λπ. 

Στην πολύγλωσση και πολυπολιτισμική Ενωμένη Ευρώπη του εικοστού πρώτου αιώνα, όποιος ξέρει γλώσσες θα είναι μπροστά από τους υπολοίπους.

Δηλαδή ο ομιλών, ο ενημερωμένος, ο  πολύγλωσσος άνθρωπος θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει αυτόνομα και αποτελεσματικά έναν κόσμο χωρίς σύνορα και χωρίς προκαταλήψεις. Η γνώση μιας από τις δύο γλώσσες που σήμερα θα επιλέξετε ανοίγει μελλοντικά για το παιδί σας επιπλέον πόρτες εργασίας σε τομείς όπως του Εμπορίου και της Διαμετακόμισης, της Τεχνολογίας και των Κατασκευών, των Επικοινωνιών και των Υπηρεσιών, της Νομικής και της Διπλωματίας, της Πολιτικής και της Οικονομίας.

Ελπίζουμε να κάνετε την καλύτερη επιλογή για εσάς και ευχόμαστε καλή πρόοδο στα παιδιά και τους μαθητές μας!

Δημήτριος Τηλαβερίδης

Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ07