
Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ
- Ορισμός –> Περίληψη είναι η διαδικασία πύκνωσης ή απόδοσης με συντομότερο τρόπο, ενός ευρύτερου κειμένου.
- Σκοπός –> Η με συντομία ενημέρωση των αναγνωστών για ένα θέμα.
Προεργασία:
- Διαβάζω προσεκτικά ολόκληρο το κείμενο, ώστε να κατανοήσω το περιεχόμενο και να επισημάνω το θεματικό του κέντρο. Το θεματικό κέντρο μπορώ να το αναζητήσω στον τίτλο, στον πρόλογο, στον επίλογο, σ΄ ολόκληρο το κείμενο.
- Εργάζομαι κατά παράγραφο:
- Εντοπίζω τα βασικά της σημεία (θεματική πρόταση ,βασικές λεπτομέρειες, κατακλείδα) καθώς και τις λέξεις κλειδιά.
- Σημειώνω στο περιθώριο της παραγράφου τον «διευρυμένο» πλαγιότιτλο χρησιμοποιώντας δικές μου λέξεις ή φράσεις.
- Οργανώνω το διάγραμμα του κειμένου (με τους διευρυμένους πλαγιότιτλους) και το αναπτύσσω σ΄ ένα συνεχές κείμενο με τη σειρά που κατέγραψε ο συγγραφέας τις ιδέες του, χρησιμοποιώντας κυρίως ρήματα και τις κατάλληλες διαρθρωτικές λέξεις.
- Διαβάζω το τελικό κείμενο (συνήθως είναι μία παράγραφος) προσέχοντας τα παρακάτω.
Γραφή – Σύνθεση:
- Εισαγωγή: Η περίληψη έχει πληροφοριακό χαρακτήρα, οπότε η εισαγωγή της πρέπει να ξεκινά με αναφορά στο συγγραφέα ή στο κείμενο και στη συνέχεια με παρουσίαση του θεματικού κέντρου.
- π.χ: Ο συγγραφέας / αρθρογράφος αναφέρεται, παρουσιάζει, πραγματεύεται, προσεγγίζει, διερευνά, διατυπώνει τη γνώμη, εισηγείται, τονίζει, εκφράζει την έκπληξή του κ.α.
- π.χ:Το κείμενο αναφέρεται, αναλύει, θίγει το θέμα κ.α.
- Δεύτερη περίοδος: i) Συνδέεται με την πρώτη περίοδο με τη χρήση μια διαρθρωτικής λέξης ή φράσης. ii) Έπειτα καταγράφουμε συνοπτικά το περιεχόμενο της πρώτης παραγράφου.
- π.χ: Αρχικά (πρώτα πρώτα, στην αρχή) ο συγγραφέας επισημαίνει / υποστηρίζει / διαπιστώνει / εκτιμά…
- Επόμενες περίοδοι: Συνεχίζουμε με τον ίδιο τρόπο για όλες τις επόμενες παραγράφους με βάση τον πλαγιότιτλο και τις σημειώσεις κάθε παραγράφου και χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες διαρθρωτικές λέξεις.
- π.χ: Στη συνέχεια, κατόπιν, επίσης τονίζει, παράλληλα επισημαίνει, ακόμα προσθέτει, επιπλέον υποστηρίζει, αντίθετα προβάλλει…
- Τελευταία περίοδος περίληψης: Κλείνουμε με την κατάλληλη φράση.
- π.χ: Ο συγγραφέας καταλήγει λέγοντας… / συμπεραίνει ότι…
Υπόψη:
- Γράφω σε γ΄ ενικό πρόσωπο.
- Αποφεύγω την υπερβολική αφαίρεση ή γενίκευση.
- Δεν σχολιάζω τις απόψεις του συντάκτη του κειμένου.
- Δεν μιμούμαι το ύφος του συγγραφέα.
- Αποφεύγω την αυτούσια μεταφορά φράσεων του αρχικού κειμένου. Όταν τις χρησιμοποιώ καλό είναι να τις βάζω σε εισαγωγικά.
- Χρησιμοποιώ τις κατάλληλες διαρθρωτικές λέξεις, ή φράσεις.
- Δεν υπερβαίνω το όριο των λέξεων που έχει οριστεί (συνήθως 80-100 ή 100-120/± 10).
- Επιδιώκω τη σωστή απόδοση του περιεχομένου με διάφορες τεχνικές πύκνωσης (βλ. παρακάτω).
- Δημιουργώ ένα άρτια δομημένο κείμενο με συνοχή και αλληλουχία νοημάτων.
Ρήματα για την περίληψη:
αναφέρει | θεωρεί | διαμαρτύρεται |
επισημαίνει | διατείνεται | προτείνει |
αναλύει | προσθέτει | προτρέπει |
υποστηρίζει | διατυπώνει | διαπιστώνει |
ισχυρίζεται | εξηγεί | κλείνει |
τονίζει | αντικρούει | καταλήγει |
υπογραμμίζει | καταγγέλλει | συμπεραίνει |
Τεχνικές Πύκνωσεις:
- Απαλοιφή ονοματικού προσδιορισμού.
- π.χ: Όμορφη πόλη –> Πόλη
- Αντικατάσταση μιας σειράς υπωνύμων από το υπερώνυμό τους.
- π.χ: Εφημερίδες, περιοδικά, κανάλια, ραδιοφωνικοί σταθμοί –> Μέσα μαζικής ενημέρωσης
- Αντικατάσταση μιας περιόδου από τη λεκτική πράξη που δηλώνει.
- π.χ: Ο δράστης δήλωσε στις αστυνομικές αρχές ότι έλειπε στο εξωτερικό για σπουδές και δεν πληροφορήθηκε το συμβάν της ληστείας –> Ο δράστης δικαιολογήθηκε….
- Αντικατάσταση μιας περίφρασης με ένα γενικό όρο.
- π.χ: Αυτοί που υπερτονίζουν τα χαρακτηριστικά του έθνους τους σε σχέση με άλλα έθνη είναι ρατσιστές –> Οι εθνικιστές είναι ρατσιστές
- Αντικατάσταση δευτερευουσών επιρρηματικών προτάσεων με μετοχές ή προσδιορισμούς (επιρρηματικούς ή εμπρόθετους) ανάλογης σημασίας.
- π.χ: Επειδή πολλές φορές εμείς τα παιδιά δεν ακούμε τις συμβουλές των γονιών μας, αυτοί στενοχωριούνται –> Οι γονείς μας στενοχωριούνται από την ανυπακοή μας
- Αποφυγή παράθεσης των παραδειγμάτων του κειμένου. Αποδίδω όμως το σκοπό ή το νόημά τους.
- π.χ: Ο συγγραφέας με τη χρήση παραδειγμάτων καθιστά φανερό…
- Παράλειψη παράθεσης διαλόγων (μονάχα το νόημά τους, αν κρίνουμε ότι είναι σημαντικό).
- Παράλειψη στοιχείων από μεταβατικές παραγράφους ή απ΄ αυτές που απλώς επεξηγούν το νόημα μιας άλλης.
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.