Εκπαιδευτική Ρομποτική

Τη φετινή χρονιά υπήρξαμε πολύ τυχεροί, καθώς μας δόθηκε η ευκαιρία να πάρουμε δωρεάν στην κατοχή μας ένα πακέτο εκπ. ρομποτικής (χορηγία μεγάλης τηλεπικοινωνιακής εταιρείας).  Η εκπαιδευτική ρομποτική, αποτελεί ένα μέσο διαθεματικής διδασκαλίας μέσω της οποίας μπορούν να διδαχθούν η γλώσσα, τα μαθηματικά, η φυσική-μελέτη, ακόμα και χημεία.

Βασικό εργαλείο της αποτελεί το πρόγραμμα scratch, ένα ελεύθερο λογισμικό που μπορεί να γίνει λήψη του δωρεάν http://scratch-kids.en.softonic.com/, ή και η χρήση του online http://scratch.mit.edu/ , όταν υπάρχει πρόσβαση στο ίντερνετ. Το πρόγραμμα αυτό εισάγει, εύκολα και διασκεδαστικά, τα παιδιά στον προγραμματισμό. Περιέχει απλές, ευανάγνωστες εντολές γραμμένες και στα ελληνικά , δίνοντας τη δυνατότητα ακόμη και σε κάποιον με ελάχιστη εμπειρία στους υπολογιστές να μπορεί να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητές του.

Περιμένοντας την άφιξη του πακέτου lego we do, ασχοληθήκαμε με την εξερεύνηση του scratch. Όλοι οι μαθητές του σχολείου κλήθηκαν να σκεφτούν μία ιστορία, την οποία θα έπρεπε η ομάδα τους να δημιουργήσει στο scratch. Όλα τα παιδιά είχαν πολύ ωραίες ιδέες , κάνοντας ακόμη πιο ενδιαφέρουσα την ενασχόλησή μας με το scratch, καθώς δημιουργούσαν κάτι εντελώς δικό τους. Ασχοληθήκαμε με τα πιο βασικά, την επιλογή και προσθήκη χαρακτήρων, φόντου, τον διπλασιασμό, τη μεγέθυνση, τη σμίκρυνση, τη διαγραφή και τέλος την προσθήκη εφέ και κίνησης στους χαρακτήρες.

Με την άφιξη του πακέτου wedo, δυστυχώς αναγκαστήκαμε να επιλέξουμε μία  ομάδα, καθώς το πακέτο φθάνει για χρήση από μία μόνο (ομάδα). Κάνοντας λοιπόν κλήρωση, επιλέχθηκε η ομάδα των “Ρομποεφευρετριών”, αποτελούμενη από τρεις μαθήτριες της Δ΄ τάξης,οι οποίες και μας εκπροσώπησαν στον πρώτο Πανελλήνιο διαγωνισμό εκπαιδευτικής ρομποτικής με τίτλο “Η δική μου πόλη”.

 

Για την καλύτερη προετοιμασία της ομάδας, καθώς ο διδακτικός χρόνος μέσα στη σχολική τάξη ήταν περιορισμένος (μιας και ξεκινήσαμε τον Ιανουάριο) , ορίσαμε κατόπιν σύμφωνης γνώμης των μαθητών και των γονέων, κάποιες συναντήσεις εκτός διδακτικού ωραρίου. Οι συναντήσεις αυτές έγιναν στο χώρο του σχολείου με σκοπό τη επεξεργασία και την υλοποίηση του σχεδίου εργασίας μας.

Τα κορίτσια είχαν σκεφτεί στην αρχική τους ιστορία, (που αναφέραμε παραπάνω, για την εξοικείωση των μαθητών με το scratch ) να δημιουργήσουν έναν σκύλο οδηγό τυφλών. Αφού τους έδειξα τις κατασκευές που θα μπορούσαμε να φτιάξουμε με τα lego μας https://education.lego.com/en-us/lesi/support/product-support/wedo/wedo-base-set-9580/building-instructions , επέλεξαν τον κροκόδειλο. Τον ονόμασαν Σήφη και του έφτιαξαν και ιστορία:

ο Σήφης κουράστηκε να είναι συνέχεια στη λίμνη και να τρώει πρόβατα. Ήθελε να κάνει κάτι πιο σημαντικό στη ζωή του. Έγινε λοιπόν χορτοφάγος και αποφάσισε να πάει στην πόλη. Εκεί θα βοηθάει ανθρώπους, που δεν μπορούν να δουν, να προχωρούν με ασφάλεια στο δρόμο τους . Όπως κάνουν και οι σκύλοι οδηγοί τυφλών που τόσο πολύ θαύμαζε!

Αρχίσαμε την κατασκευή του Σήφη μας, η οποία δεν ήταν ιδιαίτερα δύσκολη, άρεσε στα παιδιά και ήταν καλή εξάσκηση της παρατηρητικότητας και της λεπτής κινητηκότητάς τους. Η κατασκευή μας αποτελείται από τουβλάκια lego, έναν αισθητήρα κίνησης, έναν κινητήρα και ένα hub usb. Αφού τελειώσαμε με τη συναρμολόγηση του κροκόδειλου, συζητήσαμε και καταλήξαμε στο τι θέλουμε να κάνει, τον συνδέσαμε μέσω του hub usb στον υπολογιστή και ξεκινήσαμε τον προγραμματισμό του με το scratch.

 

Προσπαθήσαμε και με συνεργασία, πειραματισμό και αρκετές αλλαγές, καταφέραμε να προγραμματίσουμε το Σήφη μας όπως ακριβώς θέλαμε:

Α) Σε περίπτωση που η τιμή του αισθητήρα κίνησης είναι μεγαλύτερη από 10:

  1. Ο κροκόδειλος στο scratch κινείται , μέχρι να συναντήσει τα όρια της οθόνης, όπου και επιστρέφει στην αρχή της συνεχίζοντας την κίνηση.
  2. Το σκηνικό αλλάζει, κάθε λίγα δευτερόλεπτα, δείχνοντας πως ο κροκόδειλος προχωράει, αλλάζοντας τοποθεσίες.

Β)  Σε περίπτωση που η τιμή του αισθητήρα κίνησης είναι μικρότερη από 10:

Σημαίνει ότι κάποιο εμπόδιο βρίσκεται κοντά στον κροκόδειλο, έτσι:

  1. Ακούγεται ο ήχος «εμπόδιο» που ηχογραφήσαμε.
  2. Ο κροκόδειλος lego ανοιγοκλείνει το στόμα του.
  3. Ο κροκόδειλος scratch σταματάει να κινείται και ανοιγοκλείνει το στόμα του, αλλάζοντας ενδυμασία.
  4. Το σκηνικό σταματάει να αλλάζει, μέχρι ο αισθητήρας κίνησης να δείξει πως δεν υπάρχει πια εμπόδιο.

Γ) Σε περίπτωση που ακουστεί κάποιος δυνατός θόρυβος, ακούγεται ο ήχος «ησυχία», που ηχογραφήσαμε.

 

Στις φωτογραφίες που ακολουθούν, μπορείτε να δείτε τον προγραμματισμό μας στο scratch:

 

 

    

 

 

Σε τελικό στάδιο και αφού ήμασταν ευχαριστημένοι με τον προγραμματισμό της κατασκευής μας, τα κορίτσια έβαλαν για άλλη μία φορά τη δημιουργικότητά και την φαντασία τους να δουλέψει, φτιάχνοντας σε μία υπέροχη μακέτα, το περιβάλλον του Σήφη.

  

    

Το μόνο που μας είχε μείνει πια, ήταν η συμμετοχή μας στο διαγωνισμό “Η δική μου πόλη”, την οποία διοργάνωσε η WRO Hellas στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Ρεθύμνης. Ήταν μία υπέροχη εμπειρία, από την οποία πραγματικά όλοι βγήκαν κερδισμένοι. Τα έργα όλων των παιδιών ήταν αψεγάδιαστα, δείχνοντας τη δημιουργικότητα, την όρεξη και τον κόπο τους! Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τα έργα τους, αλλά και να παρακολουθήσουν τις παρουσιάσεις των υπόλοιπων σχολείων.

 

Δε σταματάμε όμως εκεί, μιας και πλέον  μετά τη συμμετοχή μας στο διαγωνισμό το πακέτο wedo μένει  στο σχολείο! Θα το εκμεταλλευτούμε και με τις υπόλοιπες ομάδες μας, δοκιμάζοντας και τα υπόλοιπα προτεινόμενα σχέδια, τα οποία θα παρουσιάζουν μία μία στο σχολείο.

Θα συνιστούσα ανεπιφύλακτα, σε όποιον έχει τη δυνατότητα, να ασχοληθεί με την εκπαιδευτική ρομποτική, καθώς είναι μία εμπειρία που έχει μόνο να δώσει και έχει πολλές εφαρμογές και θεματολογικές επεκτάσεις στην διδακτική και μαθησιακή διαδικασία.