ΕΡΓΑΣΙΑ Α΄ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΣΤΗ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Νεοελληνικη Λογοτεχνία Α΄Λυκείου

ΤΑ ΦΥΛΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Τελική εργασία ομάδων.

Να επεξεργαστείτε τις παρακάτω εργασίες αξιοποιώντας στοιχεία από τα κείμενα που διδαχτήκατε, από την προσωπική σας εμπειρία , την έρευνα στο διαδίκτυο, σχετικά βιβλία ή άρθρα που έχετε διαβάσει. Σε κάθε περίπτωση να αναφέρετε την προέλευση του υλικού σας. Η παρουσίαση του υλικού σας σε μορφή power point, video, ο εμπλουτισμός με σκίτσα, εικόνες, μουσική κλπ είναι ευπρόσδεκτος. Η γραπτή εργασία να έχει έκταση μέχρι 600 λέξεις.(Word, Times New Roman 12)

Τελική ημερομηνία παράδοσης:15-12-2013

  • Ομάδα Α: ΔΟΜΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

 

Ποια ήταν η δομή της πατριαρχικής οικογένειας; Αφού τη συγκρίνετε με τη σύγχρονη μορφή οικογένειας, να αναφερθείτε στους παράγοντες που συνέβαλαν στην υπέρβαση του παραδοσιακού μοντέλου.

 

  • Ομάδα Β΄:Τα προβλήματα των γυναικών

 

Η κακοποίηση των γυναικών ψυχολογική και σωματική αποτελεί ένα φαινόμενο καθολικό και οικουμενικό. Με βάση τα κείμενα που επεξεργαστήκατε και τις γνώσεις από τον κοινωνικό περίγυρο να συντάξετε ένα δοκίμιο για το θέμα αυτό.

 

  • Ομάδα Γ΄:Οι θεσμοί

Να εξετάσετε στην ιστορική εξέλιξη των θεσμών του γάμου και της προίκας                και το ρόλο που έπαιξε η εξέλιξή τους στη ζωή των γυναικών.Θεωρείτε ότι            έχουν εξαλειφθεί πλήρως οι αντιλήψεις και οι πρακτικές που συνδέονται με      το θεσμό της προίκας;

  • Ομάδα Δ΄:Ενδοοικογενειακές σχέσεις:Γονείς –Παιδιά

 

Να επισημάνετε βασικά στοιχεία στις σχέσεις γονιών παιδιών στην παραδοσιακή οικογένεια και να δείξετε τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί σ΄αυτό το επίπεδο. Ποια ακόμη βήματα νομίζετε ότι πρέπει να γίνουν και από τις δύο πλευρές;

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ

ΟΡΙΣΜΟΙ

Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις ώστε να είναι αληθείς

 

  1. ………………………………… = με   τον   όρο   δηλώνεται   η   έννοια   του   χώρου   και  συγχρόνως  η  οργανωμένη  κοινότητα  ανθρώπων  κάτω  από  μια  εξουσία.
  2. …………………………. = ο χώρος  άσκησης  της  εξουσίας, τειχισμένος  τις  περισσότερες  φορές
  3. …………………………………… = ευρύτερη περιοχή  γύρω  από  την  πόλη  καλλιεργήσιμη, με  διάσπαρτους  μικρότερους  οικισμούς  (κώμες).
  4. ………………………… = κάτοικοι της  πόλης – κράτους  που  συμμετείχαν  στη  διαχείριση  των  κοινών  και  έπαιρναν  μέρος  στη  λήψη  των  αποφάσεων
  5. ……………………………… = ο τρόπος άσκησης  της  εξουσίας
  6. Η αναγκαστική μετακίνηση, η εγκαστάσταση σε άλλη περιοχή και η δημιουργία νέας πόλης ονομάζεται …………………………………
  7. …………………………. ονομάζονται οι αγορασμένοι δούλοι.
  8. Το πολίτευμα στο οποίο κριτήριο της διάκρισης των πολιτών είναι το εισόδημα λέγεται …………………………
  9. Το πολίτευμα στο οποίο κυρίαρχο όργανο είναι η εκλησία του δήμου λέγεται ……………………….
  10. Οι ……………………………………………………. ήταν πρόσωπα κοινής αποδοχής, από την τάξη των ευγενών κυρίως, που ανέλαβαν την καταγραφή των νόμων
  11. Το πολίτευμα στο οποίο την εξουσία έχουν όσοι αντλούν δύναμη από την καταγωγή τους και την κατοχή γης ονομάζεται ………………………………………..
  12. Οι ……………………………………………………… ήταν ευγενείς που αναδείχθηκαν ηγέτες των κατώτερων κοινωνικών ομάδων και με τη βοηθειά τους κατέλαβαν την εξουσία.
  13. Η συνέλευση όλων των ενηλίκων κατοίκων που είχαν πολιτικά δικαιώματα ονομαζόταν ………………………………………………………………………………..
  14. Η δυνατότητα κάθε πολίτη να συμμετέχει στη διαμόρφωση και ψήφιση των νόμων λέγεται …………………………………………….
  15. Η δυνατότητα κάθε πολίτη να εκφράζει ελεύθερα την αποψή του λέγεται ………………………
  16. …………………………. ……………………. = καινούριο στρατιωτικό σώμα στο οποίο μετείχαν όσοι από τους πολίτες απέκτησαν την ιδιότητα του πολεμιστή και είχαν την οικονομική ευχέρεια να εξοπλίζονται με δικά τους έξοδα.
  17. Κατά την αρχαϊκή εποχή καλλιεργήθηκε η ………………………………. ποίηση
  18. Η αρχική φάση στην τέχνη λέγεται …………………………………….., γιατί είναι επηρεασμένη από τα πρότυπα της Ανατολής
  19. Στην κεραμεική συναντάμε τον ………………………………….. και τον ……………………………………. ρυθμό

 

 

 

 

 

 

 

ΙΣΤΟΡΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ

21-0007 – ARXAIA ISTORIA (A GYMNASIOY) BM

ΕΚΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, κοντά στην Πλατεία Ομονοίας και η είσοδός του είναι στην οδό Πατησίων, στον αριθμό 44. Το νεοκλασικό κτίριο οικοδομήθηκε μεταξύ των ετών 1866-1889. Την σημερινή του ονομασία ως «Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο» την έλαβε το 1881.

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο έχει μεγάλες αίθουσες που φωτίζονται από εσωτερικό φωταγωγό. Η έκθεση των αντικειμένων ακολουθεί παραδοσιακή λογική. Παρουσιάζει τα αντικείμενα κατά χρονολογική διευθέτηση. Η Προϊστορική Συλλογή, η Συλλογή Γλυπτών, Χαλκών, Αγγείων και Μικροτεχνίας και Αιγυπτιακών Αρχαιοτήτων είναι μερικές από τις πιο σημαντικές συλλογές του Μουσείου

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΦΗΓΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ

 

Αφηγηματικές τεχνικές είναι οι ακόλουθες:

– Ο αφηγητής

– Το είδος της αφήγησης (δηλαδή, οι αφηγηματικοί τρόποι)

– Η οπτική γωνία

– Η εστίαση

– Ο χρόνος της αφήγησης

– Ο ρυθμός της αφήγησης

Αφηγηματικοί τρόποι είναι οι ακόλουθοι:

– Αφήγηση

– Διάλογος

– Περιγραφή

– Σχόλια

– Ελεύθερος Πλάγιος Λόγος

– Εσωτερικός μονόλογος

Οι αφηγηματικοί τρόποι θα πρέπει να διακρίνονται από τους εκφραστικούς τρόπους. Όταν αναζητούμε τους εκφραστικούς τρόπους, αναζητούμε ουσιαστικά το πώς λέγεται κάτι, τα σχήματα λόγου δηλαδή που χρησιμοποιεί ο αφηγητής, και ό,τι άλλο σχετίζεται με την ιδιαιτερότητα της έκφρασής του.

Ο αφηγητής με βάση τη συμμετοχή του στην ιστορία ονομάζεται:

  • Ομοδιηγητικός:

Συμμετέχει στην ιστορία την οποία αφηγείται είτε ως πρωταγωνιστής (αυτοδιηγητικός αφηγητής) είτε ως παρατηρητής ή αυτόπτης μάρτυρας.

  • Ετεροδιηγητικός:

Δεν έχει καμιά συμμετοχή στην ιστορία που αφηγείται.

  • Παντογνώστης αφηγητής: Είναι ο αφηγητής που γνωρίζει τα πάντα, εποπτεύει τα πάντα, αλλά δεν μετέχει στη δράση, δεν είναι δηλαδή ένα από τα πρόσωπα της ιστορίας. Στον παντογνώστη αφηγητή αντιστοιχεί η αφήγηση χωρίς εστίαση (μηδενική), δεδομένου ότι αυτός δεν παρακολουθεί την αφήγηση από μια οπτική γωνία, αλλά είναι πανταχού παρών σαν ένας μικρός θεός.

Ο αφηγητής με βάση το αφηγηματικό επίπεδο ονομάζεται:

  • Εξωδιηγητικός: αφηγείται την κύρια ιστορία είτε συμμετέχοντας είτε όχι.
  • Ενδοδιηγητικός: βρίσκεται μέσα στην ιστορία και αφηγείται μια δεύτερη ιστορία.

Εστίαση (ποιος βλέπει τα γεγονότα

  • Μηδενική: Ο αφηγητής ξέρει περισσότερα από ό,τι τα πρόσωπα, είναι έξω από τη δράση (παντογνώστης)

{Αφηγητής > Πρόσωπα}

  • Εσωτερική: Ο αφηγητής ξέρει όσα και τα πρόσωπα

{Αφηγητής = Πρόσωπα}

  • Εξωτερική: Ο αφηγητής ξέρει λιγότερα από τα πρόσωπα

{Αφηγητής < Πρόσωπα }