Feed
Άρθρα
Σχόλια

    Από τη γέννηση ενός παιδιού και μέχρι την ηλικία των 5 ετών εξελίσσονται τα πιο σημαντικά στάδια ανάπτυξης τα οποία θα σηματοδοτήσουν τη μετέπειτα εξέλιξη του παιδιού σε διάφορους τομείς. Τα στάδια ανάπτυξης αφορούν κυρίως τον συναισθηματικό, οπτικο-κινητικό, γλωσσικό, γνωστικό και κοινωνικό τομέα. Κατά το πρώτο και δεύτερο έτος κάθε παιδί παρουσιάζει, ανά τρίμηνο, μεγάλη εξέλιξη σε όλους τους παραπάνω τομείς. Είναι σημαντικό να ξέρουμε τις δεξιότητες που κατακτώνται γιατί αν συντρέχει λόγος, πρέπει να παρέμβουμε όσο το δυνατόν νωρίτερα έτσι ώστε να προσφέρουμε στο παιδί την απαραίτητη βοήθεια. Σε πολλές περιπτώσεις δυσκολιών, η πρώιμη παρέμβαση μπορεί να οδηγήσει σε ομαλή εξέλιξη της ανάπτυξης του παιδιού. Ας τα δούμε αναλυτικότερα παρακάτω:

 Σε ηλικία 3 μηνών

Αρχίζει να:

  • Αναπτύσσει κοινωνικό χαμόγελο με τα οικεία πρόσωπα
  • Παρατηρεί αντικείμενα και πρόσωπα
  • Αναγνωρίζει τα οικεία πρόσωπα και απολαμβάνει την αλληλεπίδραση μαζί τους, διαμορφώνοντας με τα χαρακτηριστικά του προσώπου του την αντίστοιχη συναισθηματική έκφραση
  • Στρέφει το κεφάλι του προς την πηγή του ήχου
  • Απλώνει τα χέρια του και αρπάζει μικρά αντικείμενα/παιχνίδια
  • Προσπαθεί να στηρίξει το κεφάλι του
  • Ξεκινά να παράγει ήχο

 Σε ηλικία 7 μηνών

Αρχίζει να:

  • Βαβίζει (σχηματίζει συλλαβές)
  • Αντιδρά στο άκουσμα του ονόματος του
  • Ανταποκρίνεται και προσπαθεί να μιμηθεί τους ήχους που ακούει
  • Αλληλεπιδρά με οικεία πρόσωπα στο κοινωνικό παιχνίδι
  • Προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα που του αρέσουν ακόμη και αν  βρίσκονται μακριά του
  • Μπουσουλάει και επεξεργάζεται τα ερεθίσματα με τα χέρια και το στόμα
  • Στηρίζει το επάνω μέρος του σώματος του και κάθεται
  • Εκφράζει τα συναισθήματα του με τα χαρακτηριστικά του προσώπου του

Σε ηλικία 12 μηνών

Αρχίζει να:

  • Προσκολλάται στο πρόσωπο που το φροντίζει και το αναζητά όταν φεύγει από το οπτικό του πεδίο
  • Μιμείται εκφράσεις του προσώπου και χειρονομίες
  • Λέει συλλαβές και συνήθως, τις λέξεις «μαμά», «μπαμπά»
  • Μπουσουλάει ή αρχίζει να λυγίζει τα γόνατα ή στέκεται
  • Χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια π.χ. αλλάζοντας ένα αντικείμενο από το ένα χέρι στο άλλο
  • Τοποθετεί ή βγάζει από το κουτί αντικείμενα
  • Κατανοεί απλές οδηγίες και ανταποκρίνεται σε αυτές π.χ «κάνε γεια» «δώσε φιλάκια»
  • Παρατηρεί τα αντικείμενα

Σε ηλικία  15 – 24 μηνών         

  • Έχει βλεμματική επαφή όταν του μιλάνε
  • Απλώνει τα χέρια προκειμένου να εκφράσει την επιθυμία του για αγκαλιά
  • Χαιρετά είτε σχηματίζοντας κάποια συλλαβή είτε με την κατάλληλη χειρονομία
  • Κατανοεί και ανταποκρίνεται σε μεγαλύτερη γκάμα οδηγιών
  • Λέει «μαμά», «μπαμπά» και άλλες λέξεις
  • Μπορεί να λέει και δύο λέξεις μαζί
  • Παρατηρεί εικόνες από αντικείμενα και τα δείχνει
  • Ονομάζει αντικείμενα που του δείχνουν
  • Δίνει αντικείμενα που του ζητούν
  • Μιμείται δραστηριότητες που έχει δει να κάνουν οι γονείς π.χ. οικιακές εργασίες
  • Δείχνει ενδιαφέρον για άλλα παιδιά

  Κάθε φορά που επισκέπτεστε τον παιδίατρο θα πρέπει να αναφέρετε στοιχεία για τη συμπεριφορά του παιδιού σας και αν σας προβληματίζει η αργοπορία κατάκτησης σε μερικά στάδια να συζητάτε μαζί του. Τα αναπτυξιακά στάδια δεν εμφανίζονται σε όλα τα παιδιά ακριβώς την ίδια χρονική στιγμή. Παρόλα αυτά υπάρχουν ηλικίες οι οποίες σηματοδοτούν την έναρξη ή την εξέλιξη κάποιας συμπεριφοράς. Οι ηλικίες είναι ενδεικτικές και αναφέρονται στον μέσο όρο ανάπτυξης των παιδιών.

  Εάν μετά την ηλικία των 2 ετών το παιδί δεν έχει αναπτύξει καθόλου λόγο ή δεν εκδηλώνει τάση για επικοινωνία και γενικώς, δεν έχει κατακτήσει αρκετά από τα προαναφερόμενα, καλό θα ήταν να απευθύνεστε και σε εξειδικευμένους επιστήμονες (αναπτυξιολόγο, ειδικό παιδαγωγό, λογοθεραπευτή κ. ά.) για να εκτιμήσουν  την κατάσταση και να σας συμβουλεύσουν πώς χρειάζεται να παρέμβετε. Έτσι, όταν το παιδί σας θα φτάσει στη σχολική ηλικία, πιθανόν να έχει «ξεπεράσει» ή να έχει βελτιώσει τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε νωρίτερα και να προσαρμοστεί ομαλά στις «απαιτήσεις» του σχολικού πλαισίου. 

  Μην ξεχνάτε ότι το σχολείο και οι φορείς του (δάσκαλοι και λοιπό προσωπικό) κατέχουν πλέον πλήρη ενημέρωση όσων αφορά στα θέματα των παιδιών με μαθησιακές ή/και λοιπές δυσκολίες. Η ενημέρωση εξ αρχής του δασκάλου και της Διεύθυνσης του σχολείου σχετικά με το ιστορικό του παιδιού σας θα βοηθήσει στην πλήρη ενσωμάτωση του ίδιου του παιδιού στο σχολικό χώρο.

Δέσποινα Αυγερινού-Pietrzyk (Πιέτζικ)

Ειδική Παιδαγωγός στο Τ.Έ.

επικοινωνία: despina.avgerinou@gmail.com

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων