Σχέδιο Δράσης 2023-2024

Σχολική Μονάδα: ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΦΡΑΝΤΖΗ – 9460212
Σχολικό Έτος: 2023 – 2024
Ημερομηνία Εξαγωγής: 24/04/2024
Σχολική Μονάδα: ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΦΡΑΝΤΖΗ – 9460212
Στόχος Βελτίωσης:
Στόχος του σχεδίου δράσης του δημοτικού σχολείου μας είναι να αναδιαμορφωθεί και να εμπλουτιστεί ο αύλειος
χώρος του , ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά για εκπαιδευτικές
δραστηριότητες και ελεύθερο παιχνίδι.
Ειδικότερα, να αποτελέσει ο εξωτερικός χώρος του σχολείου εργαλείο βιωματικής και ενεργητικής Μάθησης
,καθώς και περιβαλλοντικής αγωγής.
Να καθιερωθεί ως χώρος παιχνιδιού, κοινωνικής μάθησης, κοινωνικής συνεύρεσης ,άθλησης, εκπαίδευσης
,σωματικής και διανοητικής χαλάρωσης από το μάθημα στην αίθουσα ,μέσα σε κλίμα ασφάλειας και αισθητικής.
Με γνώμονα τη συνεργασία με τους εκ/κούς του νηπιαγωγείου, τους αρμόδιους φορείς του Δήμου Λαμιέων, την
τοπική κοινότητα- αυτοδιοίκηση, τους γονείς και τους μαθητές θα επιδιώξουμε τη βελτίωση της αισθητικής των
εξωτερικών χώρων του Δημοτικού.
Σχέδιο Δράσης: ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΟΜΟΡΦΑΙΝΕΙ
Άξονας: Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας
Συντονιστής Δράσης: ΧΑΡΙΖΑΝΟΣ ΑΧΙΛΛΕΑΣ
Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Στο σχολείο μας λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αύλειος χώρος μας είναι πολύ μεγάλος σε έκταση, αλλά
δυστυχώς ανεκμετάλλευτος, και το γεγονός ότι υπάρχουν επικίνδυνα σημεία-παγίδες από κακοτεχνίες , θέσαμε
ως σημαντική προτεραιότητα την διαμόρφωσή του.Επομένως, ο αύλειος χώρος πρέπει να διαμορφωθεί με τέτοιο
τρόπο που να ενθαρρύνει και να αναπτύσσει τη μάθηση, να καλλιεργεί τις σχέσεις
μαθητών και να είναι ευχάριστος, φιλικός και ακίνδυνος για τα παιδιά. Κοινή επιθυμία μας είναι η αυλή του
σχολειου να χρησιμοποιείται από τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά για εκπαιδευτικές δραστηριότητες
και όχι μόνο για ψυχοκίνηση και παιχνίδι.Ορισμένοι από τους λόγους που καθιστούν αυτή τη διαδικασία
αναγκαία περιλαμβάνουν:
1. Βελτίωση της Μάθησης: Ένας ευχάριστος και λειτουργικός χώρος μπορεί να ενθαρρύνει τη
συγκέντρωση και την αποτελεσματικότερη μάθηση.
2. Ενθάρρυνση της Άσκησης: Ένας καλά σχεδιασμένος αύλειος χώρος μπορεί να προωθήσει τη φυσική
δραστηριότητα μεταξύ των παιδιών, βοηθώντας στη βελτίωση της υγείας τους.
3. Κοινωνική Ανάπτυξη: Ένας χώρος που προάγει την αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών μπορεί να
ενισχύσει τις κοινωνικές τους δεξιότητες και την ανάπτυξη φιλίας.
4. Εκπαιδευτική Διασκέδαση: Ένας διασκεδαστικός και διδακτικός χώρος μπορεί να ενθαρρύνει την
ενδιαφέρουσα και αποτελεσματική μάθηση.
5. Αισθητική Ανάπτυξη: Ένας όμορφος και προσεγμένος χώρος μπορεί να ενθαρρύνει την ανάπτυξη της
αισθητικής αντίληψης των παιδιών.
6. Ψυχολογική Ευεξία: Ένας φιλικός και ασφαλής χώρος μπορεί να συμβάλει στην ψυχολογική ευεξία των
παιδιών, βοηθώντας τα να αναπτύξουν αυτοπεποίθηση και ευεξία.
Συνολικά, η αναδιαμόρφωση και εμπλουτισμός του αύλειου χώρου μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην
ολοκληρωμένη ανάπτυξη και ευημερία των παιδιών.
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Κατά το τρέχον σχολικό έτος οι ενέργειες μας όσον αφορά την υλοποίηση του σχεδίου μας θα είναι οι εξής:
Η ενημέρωση των γονέων και των τοπικών φορέων όσον αφορά το σχέδιο δράσης του σχολείου.
Η συγκέντρωση υλικού από το διαδίκτυο σχετικά με την οργάνωση αύλειων χώρων και δραστηριοτήτων που
πραγματοποιούνται σε αυτούς (επιδαπέδια παιδαγωγικά παιχνίδια,ανθόκηπος, δεντροφύτευση).
Η ενδοσχολική επιμόρφωση για τη διαμόρφωση των περιοχών παρατήρησης στο χώρο της αυλής του σχολείου
και τις εκπαιδευτικές δυνατότητες που μπορούν να προσφερθούν σε
αυτή.
Παράλληλα θα πραγματοποιηθεί η κοινοποίηση των αποτελεσμάτων της
διερεύνησης στην τοπική αυτοδιοίκηση με στόχο τη χρηματοδότη συγκεκριμένων
παρεμβάσεων στον αύλειο χώρο του σχολείου .
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς οι παρεμβάσεις και ο χρόνος που θα πραγματοποιηθούν θα εξαρτηθεί από
τους οικονομικούς πόρους και τη βοήθεια που θα εξασφαλίσει η σχολική μονάδα για την πραγματοποίηση του
σχεδίου δράσης.Ο εμπλουτισμός του αύλειου χώρου σε ένα δημοτικό σχολείο μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη
για τους μαθητές και το περιβάλλον μάθησης. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω διάφορων δραστηριοτήτων και
προσθηκών που θα ενισχύσουν την εκπαιδευτική εμπειρία και θα παρέχουν μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική
προσέγγιση. Ορισμένες ιδέες για την εμπλουτισμό του αύλειου χώρου μπορεί να περιλαμβάνουν:
Μέχρι το Φεβρουάριο: Κήπος σχολικού περιβάλλοντος: Ενθάρρυνση της καλλιέργειας φρούτων, λαχανικών ή
ακόμη και αρωματικών φυτών σε μικρές καλλιέργειες, ώστε οι μαθητές να μάθουν για τη φύση και την αειφορία.
Μέχρι το Φεβρουάριο:Χώρος παιχνιδιού: Δημιουργία ενός ασφαλούς χώρου παιχνιδιού με παιχνίδια που
προάγουν την φυσική δραστηριότητα και την κοινωνική αλληλεπίδραση.Τοποθέτηση μπασκέτας,ποδοσφαιρικών
τερμάτων,παιχνιδιων δημιουργικης απασχόλησης μεσω ζωγραφικης δαπέδου.
Μεχρι το Μάρτιο:Χώρος τέχνης και δημιουργικής έκφρασης: Προώθηση της δημιουργικότητας μέσω
εγκατάστασης τέχνης στον αύλειο χώρο, τοιχογραφίες που μπορούν να εμπνεύσουν τους μαθητές.
Ο εμπλουτισμός του αύλειου χώρου μπορεί να ενθαρρύνει την περιέργεια, την κοινωνική αλληλεπίδραση και τη
συνεργασία μεταξύ των μαθητών, ενισχύοντας έτσι την εκπαιδευτική εμπειρία στο σχολείο. Επιπλέον, η
διασύνδεση με τη φύση μπορεί να ενισχύσει τη συνειδητοποίηση για την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και
την αειφόρο συμπεριφορά.
Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία
Το κόστος των απλών παρεμβάσεων που αφορά την λειτουργική ,παιδαγωγική και αισθητική αναβάθμιση του
αύλειου χώρου μπορεί να καλυφτεί από την σχολική επιτροπή και τις έκτακτες επιχορηγήσεις που θα ζητηθούν
για τον σκοπό αυτό. Επιπλέον βασιζόμαστε πολύ στον εθελοντισμό του συνόλου των γονέων και της τοπικής
κοινωνίας γενικότερα.Το ανθρώπινο δυναμικό που θα κινητοποιηθεί για την διεκπεραίωση του σχεδίου είναι
πρωτίστως ο
Σύλλογος Διδασκόντων σε συνεργασία με:
Τον Σύλλογο Γονέων
Τη Σχολική Επιτροπή
Τους εκπροσώπους του Δήμου
Τα εργαλεία που θα μας βοηθήσουν στη δράση μας είναι:
Οι τακτικές συνεδριάσεις του συλλόγου διδασκόντων για την πορεία και εξέλιξη του σχεδίου δράσης και η
ανατροφοδότηση ενεργειών όπου αυτή χρειάζεται.
Η καταγραφή των ενεργειών σε σχετικό ημερολόγιο δραστηριοτήτων.
Η κοινοποίηση στους γονείς όλων των σχετιζόμενων με τη δράση μας μέσα από την ιστοσελίδα του σχολείου
μας και τις σχετικές αναρτήσεις στον πίνακα ανακοινώσεων με στόχο τη δημιουργία διαλόγου και ανταλλαγής
απόψεων.
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Ο εμπλουτισμός του αύλειου χώρου σε ένα δημοτικό σχολείο μπορεί να συμβάλει στην πλήρη εκπαιδευτική
εμπειρία των μαθητών και να προάγει την φυσική, κοινωνική και συναισθηματική τους ανάπτυξη. Για να
αξιολογήσουμε την επιτυχία του εμπλουτισμού του αυλείου χώρου, μπορούμε να λάβουμε υπόψη τα ακόλουθα
κριτήρια:
1.Προμήθεια εξοπλισμού.
2.Προσαρμογή και πραγματοποίηση δραστηριοτήτων στον αύλειο χώρο που να
ανταποκρίνονται στους στόχους του αναλυτικού προγράμματος.
3.Βαθμός ικανοποίησης εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων από τα
αποτελέσματα της δράσης.
4.Ανταπόκριση των φορέων για την πραγματοποίηση της δράσης
Η επίτευξη αυτών των κριτηρίων μπορεί να θεωρηθεί ως επιτυχής εμπλουτισμός του αυλείου χώρου στο δημοτικό
σχολείο, επιτρέποντας στους μαθητές να αναπτύξουν τις ικανότητες τους πέρα από την τυπική ακαδημαϊκή
εκπαίδευση.
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
Βελτίωση της λειτουργικότητας και της αισθητικής του αύλειου χώρου.
Η επίτευξη του στόχου αυτού διαπιστώνεται από τη βελτίωση και τον εμπλουτισμό του με κατάλληλο
παιδαγωγικό εξοπλισμό, και περιοχές παρατήρησης.
Ενίσχυση του εξοπλισμού και της οργάνωσης του αύλειου χώρου.
Αυτό διαπιστώνεται από την απόκτηση προμηθειών για την ενίσχυση του απαραίτητου εξοπλισμού.
Ευαισθητοποίηση φορέων για την αξιοποίηση του αύλειου χώρου.
Ο βαθμός ευαισθητοποίησης διαπιστώνεται από την καταγραφή στο βιβλίο σχολικής ζωής της συχνότητας
επικοινωνίας με τους φορείς και το βαθμό ανταπόκρισης και συνεργασίας.
Ευαισθητοποίηση των γονέων για την αναγκαιότητα και την παιδαγωγική αξία των δράσεων
που πραγματοποιούνται στον αύλειο χώρο.
Η ευαισθητοποίηση διαφαίνεται μέσα από την καλή διάθεση, τον διάλογο
και την ανταλλαγή των απόψεων σε επικοινωνία με τους γονείς.
Συχνότητα εφαρμογής εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στον αύλειο χώρο.
Ανατροφοδότηση – Προτάσεις Σ.Ε.
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Περιγραφή
Στον αύλειο σχολικό χώρο ύστερα απο συνεργασία των εκπαιδευτικών του σχολείου,της νηπιαγωγού και την
πλειονότητα των γονέων έγιναν ποικίλες δράσεις.Καταρχάς βάφτηκε εξωτερικά το κτίριο του δημοτικού
σχολείου.Σε συνέχεια αυτού γράφτηκαν πολλά ενδιαφέροντα μηνύματα στους τοίχους με διάφορα
χρώματα.Επίσης οι τοίχοι ζωγραφίστηκαν με διαφορα σχέδια.Γονείς-γνώστες κούρεψαν τα δέντρα της αυλής του
σχολείου και απομάκρυναν προσεκτικά τα κλαδιά.Τοποθετήθηκε μπασκέτα καθώς και τέρμα ετσι ώστε οι
μαθητές να έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τον αθλητισμό και πιο συγκεκριμένα με το μπάσκετ και το
ποδόσφαιρο.Δημιουργήθηκε και εγκαταστάθηκε μια ξύλινη πινακίδα ειδικά επεξεργασμενη με την
επιγραφή”ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ”.Επίσης δημιουργήθηκε ένας χώρος-αμμοδόχος οπου μαθητές μπορουν να
περνούν ευχάριστα και δημιουργικα τις ωρες των διαλειμμάτων.Γλάστρες απο παλιά ελαστικά φυτεύτηκαν και
βάφτηκαν.Τοποθετήθηκε στην είσοδο του σχολείου ενα κουτι με απινιδωτή και μια φωτεινή ταμπέλα πρώτων
βοηθειών.Πραγματοποιήθηκε και επιμόρφωση σχετική με τη σωστή λειτουργία του απινιδωτή σε περίπτωση
ανάγκης. Αξίζει να σημειωθεί ότι ύστερα απο ερώτηση σε γεωπόνο μας ενημέρωσε οτι ο χώρος που προοριζόταν
για λαχανόκηπο δεν θα βοηθούσε στο να μεγαλώσουν τα φυτά οπότε αυτή η δράση δεν πραγματοποιήθηκε.Η όψη
του σχολείου άλλαξε. Ο αύλειος χώρος ”μεταμόρφωθηκε”και βοήθησε στο να ”απογειωθεί” επίσης και η διάθεση
τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των μαθητών του σχολείου.