ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ: Eπιμόρφωση Εκπαιδευτικών: ένα μέσο προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ: Eπιμόρφωση Εκπαιδευτικών: ένα μέσο προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης

Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών κατά την επαγγελματική τους πορεία. Η σημαντικότητα της επιμόρφωσης στη διάρκεια της θητείας του εκπαιδευτικού έγκειται στο ότι αυτή αφενός θα τον βοηθήσει σημαντικά να ανταποκριθεί στο εκπαιδευτικό του έργο στα πλαίσια του σχολείου και αφετέρου στο ότι θα αναπτυχθεί ο ίδιος σε επιστημονικό, επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο (Ντούρου, 2014: 83). Για τους παραπάνω λόγους επιλέχθηκε η εκπόνηση του παρακάτω σχεδίου δράσης, που είχε ως βασικό σκοπό την ενίσχυση και η βελτίωση του επαγγελματικού προφίλ των εκπαιδευτικών με τη συμμετοχή τους σε διάφορα επιμορφωτικά σεμινάρια ,εκδηλώσεις και δράσεις.

Επιμέρους στόχοι της παρούσας δράσης ήταν οι εξής:

  • Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε ενδοσχολικές επιμορφωτικές δράσεις για την ενίσχυση γνώσεων και δεξιοτήτων που θα αξιοποιηθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Η απόκτηση πρακτικών γνώσεων που αφορούν στη διαχείριση κρίσεων και την επιτυχή ανταπόκριση του σχολείου σε θέματα ασφάλειας και έκτακτων αναγκών.
  • Η Δημιουργία Τράπεζας επιμορφωτικού υλικού για την υποστήριξη των διαδικασιών
    ενδοσχολικής επιμόρφωσης και αυτομόρφωσης των εκπαιδευτικών.

Ως προς την υλοποίηση του, σε πρώτη φάση διαμορφώθηκε το πλαίσιο υλοποίησης της Δράσης με βάση τους αρχικούς στόχους. Αρχικά, καθορίστηκε η θεματολογία των επιμορφωτικών σεμιναρίων σε τομείς καίριας εκπαιδευτικής σημασίας που επιθυμούσαν οι εκπαιδευτικοί σχολείου: διοίκηση σχολικών μονάδων, περιβαλλοντική εκπαίδευση, ενδοσχολική βία, σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις, καθώς και ασφάλεια και διαδίκτυο.

Σε δεύτερη φάση, έγινε ο προγραμματισμός με την επιλογή των κατάλληλων επιμορφωτικών δράσεων από εξωτερικούς φορείς. Αναλυτικότερα, οι δράσεις έλαβαν χώρα καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους  και μετά το πέρας του σχολικού ωραρίου εξ’ αποστάσεως, χωρίς να παρακωλύεται η ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας.

Σε τρίτη φάση, οι εκπαιδευτικοί του σχολείου συμμετείχαν στις παρακάτω επιμορφώσεις:

  • Ενδοσχολική επιμόρφωση
  1. Επικοινωνία και Διαχείριση Συγκρούσεων στο Σχολικών Περιβάλλον, διάρκειας 15 ωρών σε συνεργασία με την ΕΕΠΕΚ
  2. Ονειροπλάστες – Ονειροθραύστες: DreamΜakers – DreamBreakers» (15 ώρες – με εκπαιδευτικό υλικό εγκεκριμένο από το ΙΕΠ) σε συνεργασία με την ΕΕΠΕΚ
  • Συμμετοχή σε άλλα επιμορφωτικά προγράμματα
  1. Ανθρωποκεντρική Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση, Παιδαγωγική Διάσταση : Από την Θεωρία στην Πράξη, διάρκειας 50 ωρών από το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ του Πανεπιστημίου Κρήτης

  2. «Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία σε Πολυπολιτισμικά Πλαίσια», διάρκειας 125 ωρών από την ΕΕΠΕΚ
  3. «Εκπαίδευση για τις πλημμύρες», διάρκειας τεσσάρων (04) διδακτικών ωρών από την Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
  4. «Κλιματική Κρίση και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση», διάρκειας τεσσάρων (04) διδακτικών ωρών από την Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
  5. «Ακραία Καιρικά Φαινόμενα και Κλιματική Κρίση», διάρκειας τεσσάρων (04) διδακτικών ωρών από την Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
  6. «Διαχείριση τάξης – αύξηση της συνοχής της ομάδας & πρόληψη της επιθετικότητας» διάρκειας τριών διδακτικών ωρών από την Ο.Κ.Π.Ε
  7. “Ενδοσχολική Βία: Πρόληψη & Αντιμετώπιση στο Σχολείο” από το Eliza
  8. “Μιλάμε με τους ειδικούς για τον Εκφοβισμό” από το Ινστιτούτο Prolepsis
  9. “ Εκπαιδευτικό Σεμινάριο: Μιλάμε με τους ειδικούς για την Αυτοεκτίμηση, την Αυτοπεποίθηση και την επιρροή των social media” από το Ινστιτούτο Prolepsis
  10. “ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ”, διάρκειας 14 ωρών από το ΕΚΔΔΑ
  11. “ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ”, διάρκειας 70 ωρών από το ΕΚΔΔΑ
  12. «Γίνε Ήρωας του Διαδικτύου» (Μέρος Α & Β ) διάρκειας τεσσάρων ωρών από το ΙΤΕ
  13. «Διαδίκτυο: Βοηθήστε τα παιδιά να περιηγηθούν με ασφάλεια» από το Eliza

Κατά την υλοποίηση του σχεδίου δράσης προσφέρθηκε από τους εκάστοτε επιμορφωτές στη σχολική μονάδα και στο εκπαιδευτικό προσωπικό σημαντικό επιμορφωτικό υλικό για ενδοσχολική χρήση, που είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία της ενδοσχολικής ηλεκτρονικής << τράπεζας>> επιμορφωτικού υλικού.

Στιγμές από τις επιμορφωτικές συναντήσεις:

Στιγμιότυπο οθόνης 531 Στιγμιότυπο οθόνης 516Στιγμιότυπο οθόνης 518

Συμπερασματικά, η ανάπτυξη και εφαρμογή  συστηματικών πρακτικών επιμόρφωσης αποδείχθηκε επιτυχημένη, η καθιέρωση τους όμως χρειάζεται σίγουρα μεγάλη προσπάθεια. Το ίδιο το σχολείο ως οργανισμός και οι εκπαιδευτικοί ως μέλη του οφείλουν να προάγουν τη
βιωσιμότητα της ενδοσχολικής επιμόρφωσης και να διατηρήσουν τις συνθήκες ενσωμάτωσης και αξιοποίησης του υλικού της στο διδακτικό τους έργο.