ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

ΤΟΥ 6/Θ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΕΞΑΠΛΑΤΑΝΟΥ

Αγαπητοί γονείς,

το σχολείο είναι ο χώρος όπου οι μαθητές περνούν πολλές ώρες, μαθαίνουν, δημιουργούν, συνεργάζονται, παίζουν, χαίρονται αλλά αντιμετωπίζουν και δυσκολίες. Οι κανόνες έχουν σκοπό να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ώστε να γίνει αποτελεσματικότερη η εκπαιδευτική διαδικασία και το σχολείο να λειτουργεί ως μια κοινότητα αγωγής.Κοινός στόχος όλων των μετεχόντων στην σχολική κοινότητα είναι όχι μόνο η πρόοδος των μαθητών, αλλά κι η υιοθέτηση σημαντικών αξιών, όπως η συνεργασία κι η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της ιδιαιτερότητας του «άλλου», η ενσυναίσθηση, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η αγωγή υγείας κ.λπ.

Στο κείμενο που ακολουθεί αναφέρονται μερικοί από αυτούς τους κανόνες.

Η φοίτηση των μαθητών

Το Σχολείο αποτελεί το φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, γιατί ακριβώς εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις συγκεκριμένης κι οργανωμένης προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων της αγωγής. Γι’ αυτό πρέπει η συμμετοχή των μαθητών να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτηση των μαθητών και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, υπονομεύει το σχολικό έργο και δυσχεραίνει την πρόοδο τους.Οι απουσίες είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο της προόδου των μαθητών.

  • Η φοίτηση των μαθητών, σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία, είναι υποχρεωτική.
  • Οι μαθητές τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος – ιδίως τηρούν την ώρα έναρξης των μαθημάτων και κάθε άλλης σχολικής εκδήλωσης (πρωινή προσευχή, εορταστικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εξορμήσεις, εκδρομές κ.ά.).
  • Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνον όταν συντρέχει σοβαρός λόγος (ασθένεια, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα κ.ά.).Σε περίπτωση που ένας μαθητής απουσιάζει ο γονέας ενημερώνει τον διευθυντή του σχολείου,  ιδιαίτερα όταν η απουσία είναι πολυήμερη.
  • Σε περίπτωση που κάποιος γονέας χρειαστεί, για ειδικό λόγο, να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως -την ίδια ημέρα- το δάσκαλο της τάξης.
  • Για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και της αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι οπωσδήποτε απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας για τους μαθητές των Α’Γ΄ και Ε΄ Τάξεων.

Άφιξη στο σχολείο

  • Η άφιξη των μαθητών το πρωί γίνεται από τις 7.55 ως 8.10 από την είσοδο του σχολείου. Στη συνέχεια η είσοδος του σχολείου κλείνει για λόγους ασφαλείας.
  • Η άφιξη των μαθητών από το Δημοτικό Διαμέρισμα της Χρυσής που έρχονται με λεοφωρείο του ΚΤΕΛ Πέλλας είναι στις 7.30΄και εντάσσονται στην πρωινή ζώνη.
  • Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής καθυστερήσει δικαιολογημένα έρχεται στο σχολείο συνοδευόμενος από τον κηδεμόνα του κατά τη διάρκεια του 1ου διαλείμματος και όχι στη διάρκεια του 1ου διδακτικού δίωρου.
  • Οι ενήλικες που συνοδεύουν τα παιδιά τους το πρωί, αφού βεβαιωθούν ότι εισήλθαν  στο προαύλιο,  αποχωρούν αμέσως μόλις χτυπήσει το κουδούνι της έναρξης των μαθημάτων.

Προσευχή

Αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν στην πρωινή προσευχή, οφείλουν όμως να βρίσκονται στο χώρο του σχολείου όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής.

Αποχώρηση από το σχολείο

  • Οι μαθητές δε φεύγουν σε καμία περίπτωση πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αναχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και φυσικά αφού ενημερωθεί γι αυτό ο δάσκαλος της τάξης ή ο διευθυντής.
  • Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στο γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου.
  • Οι μαθητές της Α΄ και της Β΄τάξηςπου συνοδεύονται καθημερινά κατά την αναχώρησή τους δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο ασυνόδευτοι αν ο κηδεμόνας τους κάποια μέρα καθυστερήσει.Οι υπέυθυνοι των τάξεων αυτών παραμένουν μέχρι να φύγουν όλοι οι μαθητές.
  • Η αναχώρηση των μαθητών από το σχολείο γίνεται ως εξής:
  • Στο τέλος του 5-ωρου στις 12.25 από τις εξόδους του σχολείου για τους μαθητές της Α΄ και Β΄ τάξεων
  • . Στο τέλος του 6-ωρου στις 13.15 από τις εξόδους του σχολείου για τους μαθητές των Γ΄Δ΄Ε΄ΣΤ΄τάξεων.Οι μαθητές της Χρυσής με ευθύνη του δάσκαλου εφημερίας επιβιβάζονται στο λεωφορείο του ΚΤΕΛ στις 13.15΄ έως 13.30΄
  • Στο τέλος του 7-ωρου στις 14.00  για τους μαθητές της Ε΄και ΣΤ΄ τάξεων όταν έχουν δεύτερη ξένη γλώσσα από τις εξόδους του σχολείου Οι μαθητές της Χρυσής με ευθύνη του δάσκαλου εφημερίας επιβιβάζονται στο λεωφορείο του ΚΤΕΛ στις 14.05 έως 14.15΄.
  • Για τους εγγεγραμμένους μαθητές στο Ολοήμερο Πρόγραμμα  οι γονείς-κηδεμόνες τους έχουν δηλώσει εξ αρχής την ακριβή ώρα αναχώρησής τους από το σχολείο. Που είναι
  •  Πρώτη Ζώνη Ολοημέρου στις 14.00 μμ
  •  Δεύτερη Ζώνη Ολοημέρου στις 14.45 μμ
  •  Τρίτη Ζώνη Ολοημέρου στις 3.30 μμ
  •  Τέταρτη Ζώνη Ολοημέρου 16.15 μμ
  • Την αποχώρηση επιβλέπει ο υπεύθυνος του Ολοήμερου τμήματος.
  • Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την αναχώρησή τους, τους περιμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου και πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους, αλλά και για όσους συνεχίζουν το μάθημα.

Διάλειμμα

  • Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο, στο χώρο που έχει καθοριστεί για κάθε τάξη. Δεν επιτρέπεται η παραμονή τους στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζεται από τους δασκάλους ο χώρος παραμονής των μαθητών. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του.
  • Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού κι ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων, αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών. Οι μαθητές παίζουν χωρίς να τσακώνονται και για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες δασκάλους που βρίσκονται στο προαύλιο.
  • Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα προσέρχονται γρήγορα στην αίθουσα χωρίς να τρέχουν ή να σπρώχνονται (ή παραμένουν σε γραμμές στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν Γυμναστική). Έχουν ήδη τελειώσει το φαγητό τους κι έχουν τακτοποιήσει τις ανάγκες τους.

Επισκέψεις – γιορτές

Αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην αποτελεσματική πραγματοποίηση του σχολικού έργου, γι αυτό οι μαθητές απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο. Η συμπεριφορά τους δε κι οι υποχρεώσεις τους είναι ανάλογη κατά τη διάρκειά τους, όπως και στο σχολικό πρόγραμμα. Σε περίπτωση επίσκεψης τηρείται  το σχολικό ωράριο, ενώ σε περίπτωση γιορτής το ωράριο διαμορφώνεται. Για παράδειγμα στις Εθνικές γιορτές ορίζουμε τη διάρκεια της γιορτής και δε λειτουργεί το Ολοήμερο.

Γονείς – κηδεμόνες

  • Οι κηδεμόνες μπορούν και πρέπει να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από το δάσκαλο της τάξης. Εκείνος ορίζει ημερομηνία κι ώρα τακτικής συνάντησης και επικοινωνίας.Η επίσκεψη και η παραμονή των γονέων στις αίθουσες την ώρα του μαθήματος δεν επιτρέπεται.Για οποιαδήποτεέκτακτη περίπτωση οι γονείς επικοινωνούν τηλεφωνικά με το σχολείο και κανονίζουν ραντεβού με την Δ/νση.
  • Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές (ή αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων της κεντρικής εισόδου) κι ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.
  • Οφείλουν ακόμη να γνωστοποιούν στο δάσκαλο της τάξης και στο διευθυντή κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή.
  • Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να επιπλήττει ή να τιμωρεί ή να νουθετεί άλλο παιδί εκτός της οικογένειάς του στο χώρο του σχολείου. Για οποιοδήποτε θέμα προκύψει ενημερώστε το δάσκαλο της τάξης ή το διευθυντή οι οποίοι και θα διευθετήσουν το θέμα.
  • Γενικότερα κανένας ανήλικος ή ενήλικος δεν έχει δικαίωμα να βρίσκεται στο κτίριο ή στο προαύλιο του σχολείου χωρίς να έχει πάρει άδεια.
  • · Σε περίπτωση απουσίας μαθητή είναι καλό να ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο, όπως επίσης και το σχολείο επικοινωνεί με την οικογένεια ιδιαίτερα σε περίπτωση μακρόχρονης ή επαναλαμβανόμενης απουσίας. Το τηλέφωνο του σχολείου(2384041202) είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε ενημέρωση. Παρακαλούμε βεβαιωθείτε ότι οι δάσκαλοι έχουν τα  σωστά τηλέφωνά σας και ζητήστε από τους ίδιους το κινητό τους τηλέφωνο για άμεση επικοινωνία.
  • Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή δεν έχει την κηδεμονία του πρέπει να ενημερωθεί άμεσα το σχολείο.
  • Οφείλουμε όλοι να δημιουργήσουμε καλό κλίμα συνεργασίας σχολείου – σπιτιού.

Συμπεριφορά μαθητών

1.       Η παραμονή των μαθητών στους δρόμους γύρω από το σχολείο πριν ή μετά από τα μαθήματα απαγορεύεται πολύ δε περισσότερο στα διαλείμματα.

2.       Μετά το τέλος της προσευχής ή με τη λήξη των διαλειμμάτων οι μαθητές κατευθύνονται προς τις τάξεις χωρίς τρέξιμο, βιασύνη, συνωστισμό.

3.       Απαγορεύεται οι μαθητές να παραμένουν στα διαλείμματα στο προαύλιο  τάξεων που δεν ανήκουν.

4.       Δεν επιτρέπεται στους μαθητές να παραμένουν στις αίθουσες διδασκαλίας κατά την ώρα των διαλειμμάτων ή στους διαδρόμους όταν ο καιρός είναι κατάλληλος ή να εισέρχονται στις αίθουσες άλλων τάξεων.

5.       Σε περίπτωση βροχής οι μαθητές παραμένουν εντός του κτιρίου χωρίς να τρέχουν.

6.       Δεν επιτρέπεται σε καμιά περίπτωση η έξοδος μαθητή από το Σχολείο χωρίς ενημέρωση του υπεύθυνου δασκάλου ή της Διεύθυνσης.

7.       Οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να διακρίνονται για την καλή και ευπρεπή τους εμφάνιση.

8.       Η συμπεριφορά των  μαθητών και των μαθητριών πρέπει να είναι ευγενική και όχι βίαιη.

9.       Λεκτική και σωματική βία απαγορεύεται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες και αποτελεί λόγο τιμωρίας.

10.     Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων οι μαθητές δεν σηκώνονται όρθιοι, δεν συνομιλούν, δεν προκαλούν άσκοπα φασαρία.

11.     Οι μαθητές οφείλουν να έχουν τα απαραίτητα για το πρόγραμμά τους και να μην τα ξεχνούν συχνά.

12.     Οι μαθητές οφείλουν να προσέχουν τα έπιπλα και τις εγκαταστάσεις του Σχολείου . Κάθε καταστροφή, εκτός από τη ζημιά και τη δυσκολία αποκατάστασης , ασχημίζει και υποβαθμίζει τον χώρο στον οποίο λειτουργούν πολλές ώρες την ημέρα.

13.     Μαθητές που κατ’ εξακολούθηση προκαλούν ζημιές και δε συμμορφώνονται με τους κανονισμούς σωστής συμπεριφοράς θα υποστούν πειθαρχικές ποινές.

Προετοιμασία – Μελέτη

1.       Βασικό καθήκον κάθε μαθητή είναι η μελέτη. Χωρίς συστηματική και επίπονη εργασία κανένας δεν προόδευσε ποτέ.

2.       Οι μαθητές πρέπει να μάθουν να μελετούν στο σπίτι τους σε ικανοποιητικό βαθμό. Πρέπει να εφαρμόζουν συγκεκριμένο πρόγραμμα – ωράριο μελέτης.

3.       Μαθητές που κατ’ εξακολούθηση έρχονται αδιάβαστοι και δεν ενδιαφέρονται για τα μαθήματά τους κι εφόσον δεν συντρέχουν λόγοι που να αιτιολογούν την κατάσταση αυτή,  αντιμετωπίζουν κυρώσεις.

Μεταφορά – επισκέψεις

1.       Οι μαθητές που μεταφέρονται με το σχολικό λεωφορείο, οφείλουν να περιμένουν στα σημεία αναμονής και να μην καθυστερούν.

2.       Οι μαθητές μέσα στο λεωφορείο πρέπει να φορούν ζώνες ασφαλείας, να μη διαπληκτίζονται , να μη μετακινούνται.

3.       Κατά τις επισκέψεις σε προκαθορισμένους χώρους, ο σεβασμός και η υπακοή  προς  τους συνοδούς εκπαιδευτικούς είναι απαραίτητη προϋπόθεση καθώς και η συμπεριφορά τους στους χώρους που επισκέπτονται να είναι  αυτή που αρμόζει σε μαθητές.

Κυρώσεις

Σε έναν ιδανικό σχολικό χώρο οι μαθητές συμπεριφέρονται σωστά, πειθαρχούν και εφαρμόζουν τους κανονισμούς, όχι από φόβο ή από πίεση. Πρέπει να έχουν συνειδητοποιήσει οι ίδιοι ότι η μη τήρηση των κανόνων υποβιβάζει τον ζωτικό τους χώρο και διαταράσσει την εύρυθμη λειτουργία του Σχολείου.  Για τον λόγο αυτό οι παραβάτες των κανονισμών πρέπει να δέχονται άμεσα κυρώσεις ώστε να μην αφήνονται περιθώρια επανάληψης. Οι κυρώσεις αυτές είναι:

•        Παρατήρηση

•        Επίπληξη

•        Ενημέρωση γονέων

•        Ενημέρωση Σχολικού Συμβούλου

Γενικά

  • Το ντύσιμο των μαθητών πρέπει να είναι κόσμιο ανάλογο με την εποχή και τις καιρικές συνθήκες.
  • Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα πολύτιμα ή επικίνδυνα.
  • Η χρήση και κατοχή κινητών τηλεφώνων, με βάση σχετική νομοθεσία του υπουργείου παιδείας δεν επιτρέπεται για τους μαθητές.
  • Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων μας.