Δημοτικό Σχολείο Ελιάς

Εκπαιδευτικό site πολλαπλού περιεχομένου.

Δημιουργία Σχολικού Κήπου

Το να φυτεύεις έναν κήπο είναι σαν να πιστεύεις στο αύριο.

Είναι σε όλους γνωστό ότι η αυλή του σχολείου,  αποτελεί το πιο υποτιμημένο τμήμα του σχολείου. Στην πλειοψηφία τους οι σχολικές αυλές είναι τσιμεντοστρωμένες και ασφαλτοστρωμένες επιφάνειες,  άχαρες, με κάποιες μπασκέτες ή  τέρματα ποδοσφαίρου σε μιαν άκρη και με ελάχιστη βλάστηση. Τα παιδιά φεύγουν από το σχολείο μετά από έξι χρόνια χωρίς να έχουν αφήσει κανένα ίχνος πίσω τους αλλά και χωρίς να πάρουν μνήμες από την αυλή του σχολείου.

Οι αυλές των σχολείων πρέπει να ξαναζωντανέψουν. Θα πρέπει να γίνει επαναπροσδιορισμός των αναγκών, των χρήσεων, των λειτουργιών του περιβάλλοντος χώρου του σχολείου. Τα σημερινά παιδιά περισσότερο από ποτέ έχουν ανάγκη να συνδεθούν με φυσικά στοιχεία, να τα παρατηρήσουν, να πάρουν υλικό από αυτά, να ανακαλύψουν την χρηστική αξία ενός φυτού που δίνει καρπούς, αλλά και ενός άλλου που μπορεί να μη δίνει αλλά η σημασία του μπορεί να είναι εξίσου σημαντική. Να αναπτύξουν την αισθητική τους  και όχι μόνο…

Σύμφωνα με το παραπάνω πλαίσιο, στο Δημοτικό Σχολείο της Ελιάς ξεκινήσαμε το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμά μας   θεωρώντας ότι η αυλή  πρέπει να αποτελεί ένα παιδαγωγικό εργαλείο στα χέρια του δασκάλου, μια ακόμα τάξη,  την πιο σημαντική ίσως για να πειραματιστούν τα παιδιά να συνδέσουν τη θεωρία με την πράξη, να χαλαρώσουν κάτω από τον ίσκιο ενός δέντρου, να αναπτύξουν την κοινωνικότητα τους. Η αυλή του Σχολείου μας θα πρέπει να αναβαθμιστεί αισθητικά και να μεταμορφωθεί σε πολυλειτουργικό χώρο  που θα έχει την ικανότητα να  μεταπλάθεται ανάλογα με τις δραστηριότητες και να συνδέεται αμφίδρομα με το κτήριο του σχολείου, ανάλογα με τις ανάγκες. Στη σχολική αυλή οι δάσκαλοι μπορούν να διδάξουν τους μαθητές τους διαδραστικά, δίνοντας τους ερεθίσματα όχι μόνο στο μάθημα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης αλλά και σε άλλα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Στοχεύουμε στον εμπλουτισμό των γνώσεων του παιδιού και στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του και αφετέρου στην ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου.

ΤΙΤΛΟΣ

Δημιουργία Σχολικού Κήπου – Μετατροπή της αυλής μας σε παιδαγωγικό εργαλείο

Εμψυχωτές – Δάσκαλοι : Γιάννης Τσικαλάκης και  Γιώτα Εζανίδου

Μαθητές :  Δ΄  Τάξη  6/Θ. Δημ. Σχ. Ελιάς

Χρόνος Υλοποίησης : Οκτώβριος 2012 – Ιούνιος 2013.

Το  Σχολείο  της Ελιάς είναι  από τα  λίγα  προνομιούχα  που   έχουν  τη   δυνατότητα δημιουργίας κήπου τουλάχιστον   από  άποψη  χώρου  και  θέλησης.  Ο σχολικός κήπος είναι ο χώρος και η ευκαιρία για να μπολιασθούν οι μαθητές μας με το χώμα, με τη φύση με τη φυτική δημιουργία. Είναι χώρος ενίσχυσης της περιβαλλοντικής , οικολογικής και της αισθητικής τους συνείδησης και στάσης γενικά.

Παρακολουθήστε  την εξέλιξη του προγράμματος μας






Στην δυτική πλευρά του σχολείου υπήρχε αυτός εδώ ο χώρος στον οποίο αποφασίσαμε όλοι μαζί, μαθητές και δάσκαλοι, να δημιουργήσουμε το σχολικό μας κήπο.




Αγριόχορτα και ζιζάνια χωρίς καμία αισθητική και λειτουργική αξία.


Ο Δήμος Χερσονήσου μας έστειλε εργάτες και φτιάξαμε το παρτέρι που οριοθετεί τον κήπο μας.

Αφού το κτίσαμε το σοβαντίσαμε.
Με το τρακτέρ του ο κ. Γιάννης Σημαιάκης όργωσε το παρτέρι μας.
Το χώμα γίνεται αφράτο και …
είναι έτοιμο για να αναλάβει δράση η Περιβαλλοντική μας Ομάδα.
Η Περιβαλλοντική Ομάδα με φυτά και εργαλεία κηπουρικής στα χέρια.
Προετοιμασία του εδάφους
Τσουγκράνισμα, ξεχορτάριασμα.
Μέτρημα και μελέτη του σχεδίου μας.
Δεν είναι και εύκολο πράγμα….


Ξεκινούν οι φυτευτικές διαδικασίες.

..
..
Ραφαήλ και Αλέξανδρος σε πρώτο πλάνο.
Αλέξανδρος και Μιχάλης
Η Μαρία φυτεύει μια λεβάντα
Η κ. Γιώτα με την Κατερίνα και την Ζωή φυτεύουν ένα κυπαρίσσι
Η κ. Πένυ με την Ζωή.
Μας βοήθησε και η κ. Σταματίνα.

……..
…………
………………..
……………..
………………..
…………..
……………
…………………
Τηλέμαχος και Μιχάλης.
Στο πότισμα Δημήτρης  και Γιώργος.
και ο Τηλέμαχος
.
Ο κ. Χρήστος έβαλε κι αυτός ένα χεράκι….
Το αποτέλεσμα της προσπάθειάς μας.
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ……..


Παρά λοιπόν τα προβλήματα που μπορεί να έχει η δημιουργία και ιδιαίτερα η συντήρηση ενός κήπου στο χώρο του σχολείου, η ύπαρξή του θεωρείται όλο και
περισσότερο αναγκαία, γιατί εκτός από την αισθητική απόλαυση την οποία παρέχει την δυνατότητα για φυσική δραστηριότητα, καλή υγεία και την επαφή με τη φύση,
μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολύ καλά αποτελέσματα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η αξιοποίησή του στην υλοποίηση των στόχων του «αειφόρου» σχολείου
και στα τρία επίπεδα λειτουργίας του, τον καθιστά σημαντικό εργαλείο για την  εκπαίδευση για την αειφορία, ιδιαίτερα στη σημερινή πραγματικότητα με τα έντονα
περιβαλλοντικά, κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά προβλήματα του πλανήτη.


Τα παιδιά  εκπαιδεύονται να κάνουν ανακύκλωση, να βρίσκουν τρόπους για να εξοικονομούν  ενέργεια, μιλάνε για φυτεμένα δώματα, για κομποστοποίηση, για τη συμβολή του πρασίνου στη ζωή μας, για υγιεινή διατροφή, και δεν έχουν την ευκαιρία να πιάσουν λίγο χώμα στα χέρια τους, να νιώσουν τη πλαστικότητά του, και τη δυναμική του σαν υλικό.

………


Κατηγορίες: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ