5. ΟΜΑΔΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

ΟΜΑΔΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

«Η γάτα και τα ποντίκια»
Αριθμός παικτών: Από τρεις έως δέκα
Τι θα χρειαστείτε: Φουντούκια, καρύδια ή άλλους ξηρούς καρπούς
1. Διαλέξτε ένα παιδί για το ρόλο της γάτας. Υα υπόλοιπα παιδιά θα παριστάνουν τα ποντίκια.
2. Καθίστε σταυροπόδι και σχηματίστε έναν κύκλο γύρω από τη γάτα, που θα κάθεται στο κέντρο του.
3. Η γάτα τοποθετεί σε όποια θέση θέλει όλα τα φουντούκια γύρω της.
4. Το παιχνίδι ξεκινά με τα ποντίκια να πλησιάζουν τη γάτα περπατώντας στα τέσσερα για να της κλέψουν ένα φουντούκι. Μόλις κάποιο ποντίκι καταφέρει να της αρπάξει ένα, το πετάει πίσω από τον ώμο του. Οι παίκτες, στην προσπάθεια τους να αρπάξουν το φουντούκι, δεν πρέπει να σηκωθούν όρθιοι.
5. Όταν η γάτα αγγίξει ένα ποντίκι ενώ αυτό κρατά ακόμα τον ξηρό καρπό στα χέρια του, το παιχνίδι τελειώνει και το συγκεκριμένο ποντίκι παίρνει τη θέση της γάτας.
6. Εάν τα ποντίκια κλέψουν όλους τους ξηρούς καρπούς χωρίς η γάτα να πιάσει κανένα από αυτά, το παιχνίδι ξαναρχίζει με την ίδια γάτα.

«Αγώνας σαλιγκαριών»
Αριθμός παικτών: Πάνω από δυο
Τι θα χρειαστείτε: Ένα μαξιλάρι για κάθε παίκτη
1. Χαράξτε στο έδαφος (π.χ. στο προαύλιο) μια γραμμή αφετηρίας και μια γραμμή τερματισμού. Ορίστε ποιος θα είναι ο διαιτητής του παιχνιδιού.
2. Οι υπόλοιποι παίκτες παριστάνουν τα σαλιγκάρια. Για να ξεκινήσει το παιχνίδι, τα παιδιά πρέπει να σταθούν στη γραμμή αφετηρίας, πεσμένα στα τέσσερα με ένα μαξιλάρι στην πλάτη τους, που θα είναι το κέλυφός τους.
3. Όταν ο διαιτητής δώσει το σύνθημα, όλα τα «σαλιγκάρια» αρχίζουν και τρέχουν προς τη γραμμή τερματισμού, προσπαθώντας να μη τους πέσει το μαξιλάρι από την πλάτη. Όταν ένα «σαλιγκάρι» χάσει το μαξιλάρι του, πρέπει να μείνει ακίνητος μέχρι να του το τοποθετήσει και πάλι στην πλάτη ο διαιτητής.
4. Νικητής είναι το «σαλιγκάρι» που θα περάσει πρώτο τη γραμμή τερματισμού.

«Τα εργατικά μυρμήγκια»
Αριθμός παικτών: Από δυο έως είκοσι
Τι θα χρειαστείτε: Είκοσι διαφορετικά αντικείμενα (πέτρες, κουκούτσια, κουκουνάρια, κοχύλια, μολύβια κτλ.) και δυο καλάθια ή τσάντες.
1. Εάν υπάρχουν πάνω από δυο παίκτες, σχηματίστε δυο ομάδες και μοιράστε τα αντικείμενα στις δυο ομάδες.
2. Κάθε ομάδα αφήνει το καλάθι της στο έδαφος και τοποθετεί τα αντικείμενα της με τέτοιον τρόπο ώστε να έχουν μεταξύ τους απόσταση δυο βημάτων.
3. Αποφασίστε ποιος θα ξεκινήσει πρώτος από την κάθε ομάδα.
4. Μόλις είστε έτοιμοι, δώστε το σύνθημα εκκίνησης.
5. Κάθε παίκτης, μόλις φτάσει η σειρά του, πρέπει να τρέξει για να μαζέψει ένα αντικείμενα από τη δική του ομάδα και να τα βάλει και πάλι μέσα στο καλάθι της.
6. Ποια ομάδα θα καταφέρει να μαζέψει πρώτη όλα τα αντικείμενα της;

«Όλα τα βατραχάκια στη λίμνη!»
Αριθμός παικτών: Από δυο έως έξι
Τι θα χρειαστείτε: Έξι μικρά κουμπιά για κάθε παίκτη, ένα μεγαλύτερο κουμπί για κάθε παίκτη (που χρησιμεύει για την εκτίναξη των άλλων κουμπιών), μια κιμωλία και αυτοκόλλητα σε διάφορα χρώματα.
1. Εάν τα κουμπιά που διαθέτετε είναι όλα το ίδιο χρώμα και δεν μπορείτε να τα ξεχωρίσετε, κολλήστε πάνω τους ένα αυτοκόλλητο ή κάντε τους ένα σημαδάκι με ανεξίτηλο μαρκαδόρο, χρυσό ή ασημί.
2. Διαλέξτε μια επιφάνεια για να παίξετε. Σχεδιάστε στο κέντρο έναν κύκλο στο μέγεθος παλάμης, ο οποίος θα παριστάνει τη λίμνη.
3. Τα κουμπιά σας αντιπροσωπεύουν τα βατραχάκια. Τοποθετείστε τα γύρω από τη λίμνη.
4. Κάθε παίκτης, με τη σειρά, θα κάνει ένα βατραχάκι του να εκτιναχθεί, ώστε να πέσει μέσα στη λίμνη, πιέζοντάς το με το μεγαλύτερο κουμπί.
5. Ποιος θα καταφέρει να ρίξει όλα τα βατραχάκια του μέσα στη λίμνη;
Μπορείτε να παίξετε πολλά παιχνίδια χρησιμοποιώντας κουμπιά, από αγώνες δρόμου μέχρι ποδόσφαιρο. Εάν δεν έχετε κουμπιά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πούλια, καπάκια από μπουκάλια αναψυκτικών κτλ.

«Το χρωματιστό μπαστούνι»
Αριθμός παικτών: Από τρεις έως δώδεκα
Τι θα χρειαστείτε: Ένα πλαστικό κοντάρι ή ένα μπαστούνι βαμμένο σε διάφορα χρώματα και ένα άδειο κουτάκι αναψυκτικού.
1. Διαλέξτε έναν παίκτη και δώστε του το μπαστούνι.
2. Οι υπόλοιποι παίκτες πρέπει να σταθούν με τέτοιον τρόπο ώστε να μην βλέπουν τον παίκτη με το μπαστούνι (π.χ. να σταθούν με το πρόσωπο στραμμένο προς τον τοίχο)
3. Ενώ οι υπόλοιποι παίκτες μετρούν αργά ως το είκοσι, ο παίκτης με το μπαστούνι πρέπει να το κρύψει κάπου.
4. Μόλις το κρύψει, πρέπει να γυρίσει εκεί που βρίσκονται οι υπόλοιποι παίκτες και, αφήνοντας το κουτάκι του αναψυκτικού να πέσει κάτω, να πει: Όποιος το βρει, κερδίζει!
5. Όλοι οι παίκτες αρχίζουν να ψάχνουν το μπαστούνι. Μόλις το βρει κάποιος, πρέπει να φωνάξει: Το βρήκα! Και να τρέξει αμέσως προς το κουτάκι του αναψυκτικού.
6. Οι υπόλοιποι παίκτες πρέπει να τρέξουν και εκείνοι προς το κουτάκι.
7. Αυτός που βρήκε το μπαστούνι μπορεί να διαλέξει εάν θα κρύψει ο ίδιος το μπαστούνι ή ο παίκτης που έφτασε τελευταίος μπροστά στο κουτάκι.

«Το φιδάκι»
Αριθμός παικτών: Από δυο έως έξι
Τι θα χρειαστείτε: Ένα καπάκι από μπουκάλι αναψυκτικού για κάθε παίκτη, πλαστελίνη και ένα ξυλάκι για να σχεδιάσετε στο έδαφος το φίδι.
Γεμίστε το καπάκι με πλαστελίνη- μπορείτε να αναμείξετε διάφορα χρώματα. Σχεδιάστε στο έδαφος ένα φίδι. Κάντε του και μια μικρή τρύπα για μάτι. Εάν παίζετε σε τσιμέντο, μπορείτε να σχεδιάσετε το φίδι με χρωματιστή κιμωλία.
1. Κάθε παίκτης πρέπει να βάλει το καπάκι του στην άκρη της ουράς του φιδιού.
2. Ο καθένας, με τη σειρά, χτυπάει το καπάκι με τον δείκτη του χεριού του, προσπαθώντας να το κάνει να προχωρήσει όσο το δυνατόν περισσότερο γίνεται, χωρίς όμως να βγει από τα όρια του σώματος του φιδιού.
3. Εάν το καπάκι βγει έξω από το φίδι, το παιδί στο οποίο ανήκει το καπάκι πρέπει να το βάλει επάνω στη γραμμή, στο σημείο από όπου βγήκε. Όταν έρθει και πάλι η σειρά του να παίξει, θα το χτυπήσει από εκεί.
4. Νικητής είναι ο παίκτης που θα καταφέρει να βάλει πρώτος το καπάκι του στο μάτι του φιδιού.
Μπορείτε επίσης να σχεδιάστε τόσα φιδάκια όσα και οι παίκτες. Νικητής θα είναι ο πρώτος που θα φτάσει στο μάτι του φιδιού. Προστατέψτε την πλαστελίνη βάφοντάς τη με λίγο βερνίκι ξύλου. Με αυτό τον τρόπο θα γίνει πιο ανθεκτική και δε θα γεμίζει σκόνη.

«Τσουβαλοδρομίες»
Αριθμός παικτών: Πάνω από δύο
Τι θα χρειαστείτε: σακούλες σκουπιδιών
1. Τα παιδιά φοράνε τις σακούλες στα πόδια και τις κρατάνε με τα χέρια.
2. Χοροπηδώντας προσπαθούν να τρέξουν στο τέλος.
3.Νικητής είναι ο παίκτης που θα καταφέρει να φτάσει πρώτος στην γραμμή το τερματισμού.

Πηγή: «Παιχνίδια για όλες τις εποχές του χρόνου», Oriol Ripoll εκδόσεις Σαββάλας

 

 

«Αναπαράσταση Τσίρκο»
Σε ένα μπαούλο μπορείτε να βάλετε διάφορα ρούχα και αξεσουάρ μεταμφίεσης, όπως περίεργα καπέλα, γραβάτες, φιόγκους, μάσκες ζώων και κλόουν, διάφορα πανιά, εμπριμέ σεντόνια, ή παλιά ρούχα και μουσικά όργανα.
Τα παιδιά αποφασίζουν να κάνουν μια αναπαράσταση του τσίρκο, αναλαμβάνοντας το καθένα και από έναν ρόλο, ενώ παράλληλα μεταμφιέζονται ανάλογα. Οι ρόλοι μπορούν να είναι: Zώα (ελέφαντες, μαϊμούδες, άλογα κλπ.), ακροβάτες, ζογκλέρ, κλόουν, χορευτές/ριες, μουσικοί – ορχήστρα κ.α.

Η παράσταση αρχίζει! Οι θεατές χειροκροτούν. Οι μουσικοί παίζουν τα όργανά τους καθώς παρελαύνουν τα μέλη του τσίρκο. Οι χορεύτριες χορεύουν, οι ζογκλέρ πετούν και παίζουν με μπαλάκια και κορδέλες, οι ακροβάτες στριφογυρίζουν, οι κλόουν κάνουν αστεία, οι ελέφαντες προχωρούν με βαριά βήματα, οι μαϊμουδίτσες χοροπηδούν και τα άλογα καλπάζουν ρυθμικά. Αφού παρελάσουν όλοι και υποκλιθούν, οι «θεατές» χειροκροτούν.

«Βρες τα κρυμμένα δωράκια»
Έχουμε πάρει δωράκια για κάθε παιδί. Τους τα δίνουμε μέσα από ένα οργανωμένο παιχνίδι.
Τα υλικά που χρειάζονται για το παιχνίδι είναι: Μία λεκάνη, μία κουτάλα και ένα μαντήλι.
Επιλέγουμε ένα παιδί κάθε φορά και του κλείνουμε τα μάτια με το μαντήλι. Ένα άλλο παιδί παίρνει ένα δωράκι και το βάζει κάτω από την λεκάνη, τοποθετώντας την κάπου στο χώρο. Το παιδί με τα δεμένα μάτια γονατίζει στο πάτωμα και μπουσουλώντας προσπαθεί να βρει την λεκάνη που κρύβει το δωράκι, ενώ ταυτόχρονα κρατάει την κουτάλα και τη χτυπά στο πάτωμα, έως ότου πετύχει την λεκάνη. Τα υπόλοιπα παιδιά καθοδηγούν το παιδί φωνάζοντας του «ζέστη» όταν πλησιάζει στη λεκάνη και «κρύο» όταν απομακρύνεται από αυτή. Τα παιδιά νιώθουν μεγάλη ικανοποίηση όταν ανακαλύπτουν το κρυμμένο δωράκι.
Το παιχνίδι συνεχίζεται ώσπου να παίξουν και να πάρουν δωράκια όλα τα παιδιά.

«Παντομίμα»
Ένα παιδί που μπορεί να επιλεγεί μετά από κλήρο στέκεται μπροστά στα άλλα παιδιά και αφού σκεφτεί ένα ζώο(εδώ μπορείτε να βοηθήσετε και εσείς με διάφορες ιδέες) προσποιείται τις κινήσεις του. Οι υπόλοιποι πρέπει να μαντέψουν χωρίς να κάνουν ερωτήσεις. Ανάλογα την ηλικία των παιδιών τα παιδιά μπορεί να μιμηθούν και πιο πολύπλοκες οδηγίες, όπως τον τίτλο μίας ταινίας ή ενός βιβλίου.

«Χορεύοντας»
Μπορείτε να οργανώσετε έναν διαγωνισμό χορού. Τα παιδιά μπορούν να επιλέξουν εάν θα χορέψουν μόνα τους ή σε ζευγάρια. Κριτική επιτροπή μπορούν να είναι γονείς και κάποια παιδιά που δεν θέλουν να χορέψουν.

Μπορείτε να δώσετε ιδέες στα παιδιά να χορέψουν με παράξενους τρόπους. Εάν είναι σε ζευγάρια μπορούν να χορέψουν έχοντας ένα μπαλόνι ανάμεσα τους. Μπορεί να χορέψουν ένα ρυθμικό κομμάτι κάθε φορά με διαφορετικό μέλος του σώματος τους. «Χορεύουμε μόνο με το χέρι μας», «μόνο με το κεφάλι», «μόνο με την μέση μας» κοκ. Στο τέλος «χορεύουμε με όλο μας το σώμα».

«Ο Ιάκωβος είπε»
Ένα παιχνίδι που συνήθως τα παιδιά το γνωρίζουν και τους αρέσει πολύ. Δίνετε εντολές στα παιδιά και πριν από κάθε εντολή λέτε «Ο Ιάκωβος είπε….». Τους ενημερώνετε από πριν, ότι εάν «δεν το πει ο Ιάκωβος» δεν πραγματοποιούν την εντολή. Δηλαδή εάν τους πείτε «πιάστε την μύτη σας» δεν πρέπει να το κάνουν γιατί είναι κάτι που «δεν το είπε ο Ιάκωβος»! Όποιος μπερδεύεται βγαίνει από το παιχνίδι και νικητής είναι αυτός που θα «υπακούσει» στις σωστές εντολές μέχρι τέλους.

«Βάψε χρώμα»
Ένα παιδί είναι ο κυνηγός… Φωνάζει «βάψε χρώμα» και λέει ένα χρώμα. Όλα τα παιδιά πρέπει να πιάσουν ένα αντικείμενο αντίστοιχου χρώματος ενώ ο κυνηγός τα κυνηγάει εάν προλάβει και πιάσει κάποιο παιδί πριν αυτό πιάσει το… χρώμα τότε γίνεται εκείνο κυνηγός.

«Σπάσε το μπαλόνι»
Δένετε στο πόδι κάθε παιδιού ένα μπαλόνι. Μόλις ξεκινήσει μουσική, το κάθε παιδί προσπαθεί να σπάσει τα μπαλόνια των άλλων προστατεύοντας όμως το δικό του. Μόλις σταματήσει η μουσική νικητές είναι αυτοί που έχουν «σώσει» τα μπαλόνια τους.

«Μάντεψε Ποιος…»
Κολλήστε με ταινία στην πλάτη του κάθε παιδιού μία μικρή κάρτα με την φωτογραφία ενός ζώου ή ενός αντικειμένου. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, κάθε παιδί πρέπει να κάνει ερωτήσεις που μπορούν να απαντηθούν μόνο με «ναι» ή «όχι» ώστε να καταφέρει τελικά να μαντέψει τι απεικονίζεται στην κάρτα της πλάτης του. Βοηθήστε τους μικρούς καλεσμένους σας εξηγώντας τους ότι μπορούν να αρχίσουν το παιχνίδι κάνοντας για πρώτη ερώτηση «Είμαι κάποιο ζώο ή αντικείμενο;». Στο τέλος κάθε παιδί λέει με την σειρά του τι νομίζει ότι είναι.

«Μάντεψε πόσες καραμέλες»
Γεμίστε ένα διαφανές βάζο με καραμέλες. Αρχίστε να ρωτάτε τα παιδιά να μαντέψουν τον αριθμό τους. Αυτός που θα πετύχει τον ακριβή αριθμό ή κάποιον πολύ κοντά στον πραγματικό κερδίζει όλο το βάζο με τις καραμέλες για να το μοιραστεί με την οικογένεια του ή κάποιο μικρό δωράκι όπως ένα γλειφιτζούρι.

Μια διαφοροποίηση του παιχνιδιού είναι να δημιουργήσετε «λουλούδια» από γλειφιτζούρια, καρφιτσώνοντας τα σε μια μπάλα από φελιζόλ ή κάποιο άλλο μαλακό υλικό(για παράδειγμα την βάση από κάποια σύνθεση λουλουδιών).

«Βόλεϊ με νερόμπαλες»
Αυτό το παιχνίδι αποτελεί μια «ανώδυνη» εκδοχή του νεροπόλεμου που σίγουρα ενθουσιάζει κάθε μικρό παιδί αλλά συγχρόνως τρομάζει όλες τις μαμάδες στην ιδέα της βρεγμένης καταστροφής που μπορεί να επιφέρει!

Οι κανόνες του παιχνιδιού θέλουν τα παιδιά χωρισμένα σε ζευγάρια και από τις δύο πλευρές του γηπέδου (μπορείτε να δημιουργήσετε ένα αυτοσχέδιο γήπεδο υψώνοντας ένα δίχτυ ανάμεσα από δυο δέντρα). Το κάθε ζευγάρι κρατά τις άκρες μιας πετσέτας, στη μέση της οποίας υπάρχει ένα μπαλόνι με νερό. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να καταφέρουν να την πετάξουν στη άλλη πλευρά του διχτιού και η αντίπαλη ομάδα να το πιάσει μέσα στη δικιά της πετσέτα. Η ομάδα η οποία χάσει την μπάλα δίνει ένα πόντο στη αντίπαλη.

Μια διαφοροποίηση για τα παιδιά των μικρότερων ηλικιών είναι να τους δώσετε μεγάλες κουβέρτες αντί για πετσέτες τις οποίες θα κρατούν οι δύο αντίπαλες ομάδες και θα πρέπει εσείς να πετάτε την μπάλα από την μία ομάδα στη άλλη.

«Μουσικές Καρέκλες»
Το γνωστό παιχνίδι που πάντα κερδίζει τα παιδιά. Οι κανόνες πολύ απλοί: ο αριθμός των καρεκλών είναι πάντα κατά μία καρέκλα μικρότερος από τον αριθμό των παιδιών. Η επιλογή της μουσικής είναι δική σας, μόνο προσέξτε να είναι κατάλληλη για την ηλικία των παιδιών. Όσο η μουσική παίζει τα παιδιά γυρίζουν γύρω από τις καρέκλες. Όταν η μουσική σταματά, τα παιδιά πρέπει να καθίσουν. Μην ξεχνάτε να κλείνετε την μουσική κατά τακτά χρονικά διαστήματα και να αφαιρείτε κάθε φορά μια καρέκλα.

«Το κρυμμένο δώρο»
Γι’ αυτό το παιχνίδι θα χρειαστείτε ένα μικρό δωράκι όπως ένα γλειφιτζούρι, μια μικρή φιγούρα κάποιου παιδικού ήρωα, χρωματιστά μολύβια ή κάτι άλλο που θα σκεφτείτε.

Τυλίχτε το δωράκι με πολλά χαρτιά περιτυλίγματος που έχουν περισσέψει και με εφημερίδες(μπορείτε να τις χρωματίστε εσείς ή τα παιδιά σας από πριν για να είναι πιο ευπαρουσίαστες). Στο τέλος θα δημιουργηθεί μια μεγάλη μπάλα που θα περνάει από παιδί σε παιδί. Κάθε φορά ο καθένας θα αφαιρεί και ένα χαρτί περιτυλίγματος, ώσπου να μην μείνει πια κανένα και το δώρο να καταλήξει στο τυχερό που θα βγάλει το τελευταίο χαρτί. Μπορεί όπως στις μουσικές καρέκλες να έχετε μουσική και με το σταμάτημα της τα παιδιά να αφαιρούν το περιτύλιγμα.

«Σκυταλοδρομίες – Κάθε μορφής…»
Τα παιδιά χωρισμένα σε δύο ή περισσότερες ομάδες προσπαθούν να μεταφέρουν νερό από έναν γεμάτο κουβά που είναι μπροστά απο την κάθε ομάδα σε έναν άδειο που βρίσκεται απέναντι της. Κάθε φορά ξεκινάει και διαφορετικό παιδί. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα γεμίσει πρώτη τον άδειο κουβά.

Η γνωστή σκυταλοδρομία με την μεταφορά αυγών (φροντίστε να είναι βρασμένα για να έχετε λιγότερα ατυχήματα) είναι πάντα διασκεδαστική. Το πρώτο παιδί της κάθε ομάδας μεταφέρει το αυγό μέσα σε ένα κουτάλι που έχει στο στόμα του και το πηγαίνει απέναντι απο την ομάδα του σε ένα καλάθι. Περιμένει εκεί μέχρι να έρθει το επόμενο παιδί της ομάδας του. Νικήτρια είναι η ομάδα που όλα τα μέλη της θα μεταφέρουν τα αυγά πρώτοι. Εάν κάποιο αυγό σπάσει στην διαδρομή, ο παίχτης επιστρέφει στην αρχική του θέση και παίρνει ένα καινούργιο.

 

Επιμέλεια κειμένου: Μουρελάτου Σταμούλα, εργοθεραπεύτρια

Αφήστε μια απάντηση