1. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΔΡΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Η αδρή κινητικότητα αναφέρεται στις κινήσεις που κάνει το παιδί προκειμένου να στηριχτεί, να μετακινηθεί, να κουβαλήσει, να πετάξει πράγματα, να στηριχτεί στα τέσσερα. Είναι το μπουσούλημα, τα πλάγια βήματα, το περπάτημα, η κλωτσιά, το τρέξιμο, το πέταγμα αντικειμένων, η μεταφορά πραγμάτων, το ανεβοκατέβασμα σκάλας. Οι «μεγάλες» αυτές κινήσεις περιλαμβάνουν τα χέρια και τα πόδια, τους μεγάλους μύες των ποδιών ή ολόκληρου του σώματος.

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε το πρόγραμμα κινητικών δραστηριοτήτων – αδρής κινητικότητας που δημιουργήθηκε από την Εργοθεραπεύτρια Μουρελάτου Σταμούλα. Στα χρόνια εφαρμογής του, αποδείχτηκε ένα χρήσιμο εργαλείο για τους γονείς, καθώς τους βοηθά στη στοχοθεσία και την οργάνωση του κινητικού παιχνιδιού των παιδιών τους ενώ ταυτόχρονα εμπλέκει και τα ίδια τα παιδιά στη διαδικασία συμπλήρωσης των στόχων. Μπορείτε να το εκτυπώσετε ή να επικοινωνήσετε με την εργοθεραπεύτρια για περισσότερες επεξηγήσεις. Μια ματιά θα σας πείσει.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ – ΑΔΡΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ- ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ ΣΤΑΜΟΥΛΑ – ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ

Γονείς στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να διαβάσετε μια πληθώρα ιδέων για δραστηριότητες αδρής κινητικότητας και ομαδικού παιχνιδιού. Για τις απορίες σας επικοινωνήστε με την εργοθεραπεύτρια του σχολείου.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΔΡΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ – ΟΜΑΔΙΚΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ – ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ ΣΤΑΜΟΥΛΑ – ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ

Παιχνίδια που θα εξασκήσουν την αδρή κινητικότητα:

Στεφάνια, μπάλες, τούνελ, μικρές μπάρες ισορροπίας, τραμπολίνο ή και απλά ο χώρος του σπιτιού με τα υλικά που υπάρχουν μέσα σε αυτόν μπορούν να δημιουργήσουν αμέτρητες ευκαιρίες για παιχίδι.

Με αυτά τα παιχνίδια ένα παιδί θα βοηθηθεί στην ευλυγισία, την δύναμή του, την ακρίβεια των κινήσεών του αλλά και στην καλύτερη κατανόηση του σώματός του και της έννοιας του χώρου.

Μερικές από τις δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι , για την εξάσκηση της αδρής κινητικότητας είναι:


Ζητάμε απο το παιδί να πάει στο δωμάτιό του και να γυρίσει:

περπατώντας στα τέσσερα όπως ο σκύλος, βαριά όπως ο ελέφαντας, αθόρυβα όπως το ποντίκι, αδέξια όπως η πάπια, σηκώνοντας το κεφάλι όσο γίνεται ψηλότερα όπως η καμηλοπάρδαλη, με πηδηματάκια όπως το βατραχάκι κτλ.

Το παιδί περπατάει γύρω απο το τραπέζι στις μύτες των ποδιών του και επιστρέφει απο την αντίθετη πλευρά περπατώντας στις φτέρνες.

Περνάει κάτω απο το τραπέζι έρποντας με την κοιλιά και επιστρέφει έρποντας με την πλάτη.

Ζητήστε απο το παιδί να κυλίσει στο πάτωμα απο τον ένα τοίχο στον άλλο.

Μάθετέ του να κάνει τούμπες.

Ζητήστε απο το παιδί να στέκεται στο ένα πόδι όσο  γίνεται περισσότερο, επαναλάβετε με το άλλο πόδι.

Να χτυπάει τα χέρια του και να πρέπει να πηδάει συγχρόνως.

Να κρύβεται κουλουριασμένο κάτω απο μία κουβέρτα και στο σινιάλο σας να πρέπει να βγει όσο γίνεται πιο γρήγορα.

Να ξαπλώνει με την πλάτη και να κάνει ποδήλατο άλλοτε κινόντας τα πόδια αργά κι άλλοτε επιταχύνοντας.

Να περπατάει σέρνοντας τα πόδια του στο πάτωμα. Όταν του χτυπάτε παλαμάκια πρέπει να περπατάει σηκώνοντας πολύ ψηλά το γόνατο.

Προσπαθήστε να κάνετε το παιδί να πηδάει στο ένα πόδι κρατώντας του τα χέρια. Το παιδί επαναλαμβάνει πηδώντας στο άλλο πόδι.

Το παιδι δίνει κλωτσιές στον αέρα χρισημοποιώντας και το δεξί και το αριστερό πόδι.

Με τα πόδια ανοιχτά, τα χέρια τεντωμένα στο πλάι, το παιδί πρέπει να γυρίζει σαν τον ανεμόμυμο, χωρίς να κουνήσει τα πόδια.

Ανασηκώστε τα πόδια του παιδιού και ζητήστε του να περπατήσει με τα χέρια (καροτσάκι του κηπουρού).

Σχηματίστε με εφημερίδα μια ευθεία γραμμή στο πάτωμα. Το παιδί πρέπει να περπατήσει πάνω σε αυτή τη γραμμή χωρίς να πατήσει το πόδι στο πλάι. Να επαναλάβει πηγαίνοντας προς τα πίσω.

Δημιουργήστε δύο γραμμές στο πάτωμα με κιμωλία, σπάγγο, σχοινί κτλ που να απέχουν μεταξύ τους είκοσι εκατοστά και να έχουν μήκος τρία περίπου μέτρα. Το παιδί πρέπει να περπατήσει ανάμεσα σε αυτές τις γραμμές χωρίς να τις αγγίξει. Να επαναλάβει πηγαίνοντας προς τα πίσω.

Σχηματίστε στο πάτωμα ένα κύκλο. Το παιδί πηδάει με ενωμένα τα πόδια μέσα και έξω απο τον κύκλο. Να επαναλάβει με το ένα πόδι αν μπορεί.

Ζητήστε απο το παιδί να σπρώξει με το ένα πόδι ένα άδειο κουτί παπουτσιών και να επιστρέψει χρησιμοποιώντας το άλλο πόδι. Ζητήστε του να σπρώξει και να τραβήξει με τα χέρια του.

Γεμίστε με ρύζι  (άμμο, αλεύρι) ένα μικρό πλαστικό σακουλάκι. Το παιδί τοποθετεί το σακουλάκι στο πόδι του και προσπαθεί να το ανασηκώσει. Να επαναληφθεί με το άλλο πόδι. Για να γίνει η δραστηριότητα δυσκολότερη μπορείτε να του ζητήσετε να περπατήσει είτε ακολουθώντας πορεία είτε ελεύθερα χωρίς να ρίξει το σακουλάκι απο το πόδι του.

Το παιδί περπατάει με το ένα χέρι τεντωμένο έχοντας στο επάνω μερος του χεριού ένα κουτάλι. Δυσκολεύοντας την άσκηση, το παιδί κρατάει το κουτάλι με το ένα του χέρι ενώ ταυτόχρονα τοποθετεί μέσα ένα βραστό αυγό, μπαλάκι κτλ. περπατάει σε προκαθορισμένη πορεία, συχνά προσθέτοντας και εμπόδια ή συμμετέχει σε αγώνες ισορροπίας αυγών με άλλα παιδιά.

Το παιδί πρέπει να περπατήσει ολόισια ισορροπώντας ένα μεγάλο βιβλίο στο κεφάλι του.

Το παιδί περπατάει στα τέσσερα κουβαλώντας την εφημερίδα, βιβλίο στην πλάτη του.

Βάλτε διάφορα εμπόδια (καρέκλες, σκαμπό, βιβλία κτλ) στο δωμάτιο. Το παιδί πρέπει να τρέχει χωρίς να τα αγγίξει είτε ελεύθερα στο χώρο είτε ακολουθώντας προκαθορισμένη πορεία τηρώντας τις εντολές σας.

Εκμεταλευτείτε το φυσικό χώρο γύρω σας για να δημιουργήσετε συνθήκες για παιχνίδι ή δημιουργήστε με απλά υλικά χρήσιμα παιχνίδια. Ο χώρος γύρω μας αποτελεί πηγή ανεξάντλητων παιχνιδιών.

“Πέταγμα χειροποίητων στεφανιών”. Χρειαζόμαστε χάρτινα πιάτα, χρώματα, κολλητική ταινία και ένα ρολό κουζίνας (χωρίς το χαρτί). Αφού κόψουμε τη βάση των πιάτων και αφήσουμε το γύρω-γύρω, βάζουμε το παιδί να τα ζωγραφίσει. Στη συνέχεια, κολλάμε το ρολό πάνω σε ένα αναποδογυρισμένο πιάτο, όπως στη φωτογραφία, και προτρέπουμε το παιδί να σταθεί σε προκαθορισμένη απόσταση και να πετάξει ένα – ένα τα χάρτινα πιάτα με στόχο να τα περάσει μέσα από το ρολό.

“Σκούπισμα σε πλαίσιο” Ρίχνουμε στο πάτωμα της τάξης / του σπιτιού (ή ζητάμε από το παιδί να ρίξει) φασόλια, στραγάλια, φακές, ή ό,τι άλλο θέλουμε. Διαλέγουμε ένα χώρο ίσο με ένα πλακάκι (ή μεγαλύτερο, ανάλογα με το πάτωμα που διαθέτουμε) και το επισημαίνουμε με κολλητική ταινία. Στη συνέχεια, ζητάμε από το παιδί να “σκουπίσει” όσα ρίξαμε, με στόχο να τα μαζέψει όλα στο χώρο που του υποδείξαμε.

“Βόλεϋ με πόδια”. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον ειδικό παιδαγωγό, το θεραπευτή ή το γονέα με ένα παιδί ή με μικρή ομάδα παιδιών, ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες. Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι ένα μπαλόνι, το οποίο πετάμε ο ένας στον άλλο χρησιμοποιώντας μόνο τα πόδια μας και στηρίζοντας το υπόλοιπο σώμα μας με τα χέρια.

“Περπάτα στη γραμμή”. Τοποθετούμε στο πάτωμα χρωματιστές κολλητικές ταινίες. Αρχικά, μπορούμε να δουλέψουμε με μία μόνο ταινία, ενώ στη συνέχεια μπορούμε να αυξήσουμε το βαθμό δυσκολίας τοποθετώντας περισσότερες. Προτρέπουμε το παιδί να περπατήσει πάνω σε κάθε ταινία, ακολουθώντας το χρώμα της, προσέχοντας να μην “φύγει” από την πορεία.

Το γνωστό κουτί που χρησιμοποιούμε σε δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας, διδάσκοντας χρώματα και σχήματα, μπορεί με μια μικρή παραλλαγή να χρησιμοποιηθεί κι εδώ. Χρειαζόμαστε ένα μεγάλο χαρτόκουτο, πάνω στο οποίο θα κόψουμε σχήματα (κύκλους, τετράγωνα, τρίγωνα, κλπ) που θα χρωματίσουμε γύρω-γύρω. Διαλέγουμε μερικά παιχνίδια που ανταποκρίνονται στα σχέδια που κόψαμε (π.χ. μπάλες, ελαφριά τετράγωνα σπιτάκια, κ.ά.) και ζητάμε από το παιδί να ρίξει κάθε παιχνίδι στην αντίστοιχη τρύπα που ανοίξαμε.

Χορέψτε…

Ζητήστε από το παιδί να μιμηθεί μια μια στην αρχή και πιο συνδυαστικά μετά, όλες τις φιγούρες σας.   Βάλτε μουσική και διασκεδάστε το! Οργανώστε μαζί μια χορογραφία τριών βημάτων και εμπλουτίστε την σιγά σιγά ….


Παίξτε τα ζώα …

Πώς περπατά η αρκούδα , πώς τρώει η κοτούλα, πώς τρέχει το λιοντάρι, πώς έρπει το φιδάκι, πώς κολυμπά το δελφίνι, πώς πετά το πουλάκι, πώς ουρλιάζει ο λύκος την πανσέληνο, πώς πηδά το βατραχάκι από νούφαρο σε νούφαρο …….

Κάντε παρεούλα τις δουλειές του σπιτιού …

Μπορεί να μην τις κάνει τόσο καλά όσο εσείς αλλά η προσπάθεια και η συμμετοχή είναι που μετρά. Δραστηριότητες που απαιτούν σπρώξιμο, τράβηγμα και έντονη δράση ξυπνούν τους μύες και τις αρθρώσεις. Έτσι λειτουργούν ενισχυτικά, ρυθμίζουν και οργανώνουν.  Ας καθαρίσει με την ηλεκτρική σκούπα το χαλί του δωματίου του ή ας το σφουγγαρίσει, ας καθαρίσει τα τζάμια στα χαμηλά μέρη τους ή ας μεταφέρει σιγά σιγά τα βιβλία και τα διακοσμητικά στοιχεία από τα ράφια της βιβλιοθήκης για να την καθαρίσετε.  Ας φέρει τον κουβά με τα φρεσκοπλυμμένα ρούχα από το πλυντήριο στην βεράντα και ας δοκιμάσετε παρέα να τοποθετεί ένα ένα μανταλάκι στα ρουχαλάκια του.  Οι δουλειές δεν τελειώνουν ! Επιπλεόν ιδέες:

  • Να βάλει τα  άπλυτα ρούχα στον κάδο του πλυντηρίου.
  • Να τοποθετήσει τα βιβλία στη βιβλιοθήκη.
  • Να βάλει τα πιάτα στο πλυντήριο ή στο νεροχύτη.
  • Να βάλει τα παιχνίδια στο κουτί.
  • Να τοποθετήσει τα ψώνια στα ντουλάπια.
  • Να στρώσει το κρεβάτι.
  • Να βάλει τα υλικά στο φαγητό ή στο γλυκό.
  • Να βάλει  τα ρούχα στην ντουλάπα.
  • Να ποτίσει τα λουλούδια της αυλής.

Χούλα χουπ

Τοποθετούμε τα  στεφάνια (χούλα χουπ) στη σειρά σε μια ευθεία γραμμή (ή καρέκλες ή  μαξιλάρια) πάνω στα οποία μπορεί να πατάει το παιδί και να μεταβαίνει από το ένα στο άλλο με το ένα ποδί εναλλάξ, με δύο πόδια μαζί (πηδηματάκια), με πηδηματάκια προς τα πίσω. Ο  μπαμπάς / η μαμά / ο εκπαιδευτικός μπορεί να δίνει ρυθμό για την εναλλαγή του βήματος με ένα τύμπανο ή κάποιο άλλο μουσικό όργανο, με παλαμάκια ή και με λεκτική εντολή.

Βέβαια τα παιδιά μπορούν πάντα να παίξουν και με το κλασικό τρόπο με τα χούλα χουπ.

 

Πολλές απο τις προαναφερθείσες ιδέες έχουν παρθεί απο το Βιβλίο: ¨Προετοιμάστε το παιδί σας για το σχολείο¨ και εμπλουτίστηκαν με εικόνες καθώς και μικρές τροποποιήσεις για να γίνουν καλύτερα κατανοητές.

 

Επιμέλεια κειμένου: Μουρελάτου Σταμούλα, εργοθεραπεύτρια

Αφήστε μια απάντηση