Ωρολόγιο Πρόγραμμα

Το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα Διδασκαλίας (Ε.Ω.Π.Δ.) του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου περιλαμβάνει οργανωμένες διαθεματικές και βιωματικές δραστηριότητες, εφαρμογή Εξατομικευμένων Προγραμμάτων Εκπαίδευσης (Ε.Π.Ε.), ελεύθερο ή οργανωμένο παιχνίδι και πρόγευμα, με στόχο την ανάπτυξη επικοινωνιακών, γνωστικών, κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων.
Το Ωρολόγιο Πρόγραμμα των Ειδικών Δημοτικών Σχολείων συντάσσεται με βάση την Υ.Α. 100371/Δ3/15-06-2017 (ΦΕΚ 2103/τΒ ́/19-06-2017).
  • Σύμφωνα με την περ. β της παρ. 3 του άρθρου 2 της ανωτέρω Υ.Α. ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφασίζει την εφαρμογή του κατάλληλου αναλυτικού προγράμματος για κάθε τμήμα τάξης ή βαθμίδας: «Η επιλογή του κατάλληλου αναλυτικού προγράμματος για κάθε τμήμα τάξης ή βαθμίδας, για την οποία λαμβάνονται υπόψη οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών κάθε τμήματος και επιλέγεται εάν θα εφαρμοστεί το Πλαίσιο Αναλυτικού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής (Π.Α.Π.Ε.Α.) ή το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) και το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (Α.Π.Σ.) του Δημοτικού Σχολείου αναλόγως ή ένας συνδυασμός των παιδαγωγικών αρχών και των εκπαιδευτικών στόχων των ανωτέρω προγραμμάτων»
  • Σύμφωνα με παρ. 5 του άρθρου 2 της ανωτέρω Υ.Α. σχεδιάζονται και υλοποιούνται Εξατομικευμένα Προγράμματα Εκπαίδευσης (Ε.Π.Ε.) για όλους τους μαθητές: «Για όλους τους μαθητές σχεδιάζονται και υλοποιούνται Εξατομικευμένα Προγράμματα Εκπαίδευσης (Ε.Π.Ε.). Για τον σχεδιασμό, τον καθορισμό της κατάλληλης στοχοθεσίας και των αντίστοιχων δραστηριοτήτων, την παρακολούθηση της υλοποίησης, τη διαμορφωτική και τελική αξιολόγηση των Ε.Π.Ε. των μαθητών, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, πραγματοποιούνται παιδαγωγικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών των τμημάτων με τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτωνκαι τα μέλη του Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που διδάσκουν ή υποστηρίζουν τους συγκεκριμένους μαθητές. Για την σύνταξη των Ε.Π.Ε. των μαθητών λαμβάνονται υπόψη: α) οι γνωματεύσεις και οι εισηγήσεις των ΚΕ.Δ.Δ.Υ. (πλέον ΚΕΣΥ), β) οι αξιολογήσεις και οι προτάσεις των εκπαιδευτικών και των μελών του Ε.Ε.Π., γ) τα ενδιαφέροντα και οι ιδιαίτερες κλίσεις των μαθητών και δ) οι απόψεις των γονέων, οι οποίοι ενημερώνονται και διατυπώνουν τη γνώμη τους. Σε όποιο στάδιο της διαδικασίας κριθεί απαραίτητο από τον Διευθυντή ή Προϊστάμενο ή το Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, ζητείται η συνδρομή των Σχολικών Συμβούλων Ε.Α.Ε. (πλέον Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου) ή/και των οικείων ΚΕ.Δ.Δ.Υ. (πλέον ΚΕΣΥ)».

ΩΡΕΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ
8:00 – 8:15 15′ Υποδοχή Μαθητών/τριών
8:15 – 9:40 85′ 1η Διδακτική Περίοδος (1η διδακτική ώρα 45′ – 2η διδακτική ώρα 40′)
9:40 – 10:00 20′ Διάλειμμα
10:00 – 11:30 90′ 2η Διδακτική Περίοδος (3η διδακτική ώρα 45′ – 4η διδακτική ώρα 45′) (Εργαστήρια Δεξιοτήτων)
11:30 – 11:45 15′ Διάλειμμα
11:45 – 12:25 40′ 5η διδακτική ώρα (Εργαστήρια Δεξιοτήτων)
12:25 – 12:35 10′ Διάλειμμα
12:35 – 13:15 40′ 6η διδακτική ώρα (Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος)
13:15 Αποχώρηση Μαθητών

Σε όλα τα Ειδικά Δημοτικά Σχολεία είναι δυνατόν να λειτουργήσει Ολοήμερο Πρόγραμμα με την προϋπόθεση ότι εγγράφονται, κατόπιν αιτημάτων των γονέων και κηδεμόνων, και φοιτούν στο ολοήμερο πρόγραμμα κατ’ ελάχιστον πέντε (5) μαθητές. Το ολοήμερο πρόγραμμα των Ειδικών Δημοτικών Σχολείων είναι προαιρετικό και διαρκεί έως τις 16:00.

Το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα Διδασκαλίας (Ε.Ω.Π.Δ.) του Ολοήμερου Προγράμματος διαμορφώνεται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή ή Προϊσταμένου της Σ.Μ.Ε.Α.Ε., λαμβάνοντας υπόψη τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών, την υλικοτεχνική υποδομή της σχολικής μονάδας και το υπάρχον προσωπικό. Ειδικά για το Ολοήμερο Πρόγραμμα του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, κατά τη σύνταξη του Ε.Ω.Π.Δ., η σειρά των γνωστικών αντικειμένων που προβλέπονται στη 2η και στην 3η ώρα διδασκαλίας, δύναται να προσαρμόζεται σύμφωνα με τις ανάγκες λειτουργίας του. Στο Ε.Ω.Π.Δ. του Ολοήμερου Προγράμματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου εντάσσεται καθημερινά από μία διδακτική ώρα: α) το γνωστικό αντικείμενο της Μελέτης – Προετοιμασίας, όπου κατά τη διάρκεια αυτής της ώρας, οι μαθητές, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, ολοκληρώνουν τις κατ’ οίκον εργασίες-δραστηριότητες που τυχόν τους έχουν ανατεθεί ή ασκούνται στην εμπέδωση των γνωστικών στόχων του ημερήσιου προγράμματος και β) Διδακτικό Αντικείμενο – Δημιουργική Δραστηριότητα μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ο Αθλητισμός, τα Εικαστικά, η Μουσική, η Θεατρική Αγωγή, οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.) και οι Πολιτιστικοί Όμιλοι Δραστηριοτήτων. Επίσης, μεταξύ των επιλογών αυτών μπορεί να είναικαι το γνωστικό αντικείμενο της Ξένης Γλώσσας εφόσον διδάσκεται στο υποχρεωτικό πρόγραμμα της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας.
ΩΡΕΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
13:15 – 13:20 5′ Μετάβαση στο χώρο του ολοήμερου
13:20 – 14:00 40′ Διατροφική Αγωγή
14:00 -14:15 15′ Διάλειμμα
14:15 – 15:00 45′ Μελέτη – Προετοιμασία
15:00 – 15:15 15′ Διάλειμμα
15:15 – 16:00 45′ Διδακτικό Αντικείμενο – Δημιουργική Δραστηριότητα
16:00 Αποχώρηση

Στα πλαίσια του Προγράμματος των Ειδικών Δημοτικών Σχολείων μπορούν να εφαρμόζονται και Προγράμματα Συνεκπαίδευσης που σχεδιάζονται, εγκρίνονται, υλοποιούνται και αξιολογούνται σύμφωνα με την Υ.Α. 172877/Δ3/17-10-2016 (Β ́ 3561): Οι Διευθυντές/ντριες ή Προϊστάμενοι/νες και οι Σύλλογοι Διδασκόντων των Σ.Μ.Ε.Α.Ε. φροντίζουν για την προώθηση προγραμμάτων συνεκπαίδευσης και συνεργατικών δράσεων με στόχο την ευαισθητοποίηση των σχολικών κοινοτήτων σε θέματα ανθρώπινων δικαιωμάτων, καλλιέργειας του σεβασμού στη διαφορετικότητα και ανάδειξης του δικαιώματος για ισότιμη συμμετοχή στην εκπαίδευση, στην ψυχαγωγία και σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής ζωής, των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.