Φυσικοθεραπεία

Η  φυσικοθεραπεία στο σχολείο βοηθάει τα παιδία με κινητικές δυσκολίες να βελτιώσουν την αδρή τους κινητικότητα και λειτουργικότητα με απώτερο σκοπό τη μεγιστοποίηση της ανεξαρτησίας και της ασφάλειάς τους στο σπίτι, στο σχολείο, στη παιδική χαρά και στο γενικότερο κοινωνικό τους περιβάλλον. Αξιολογώντας τους τομείς και τις κινητικές δεξιότητες στις οποίες το κάθε παιδί δυσκολεύεται, η φυσικοθεραπεύτρια καθορίζει το εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα που επικεντρώνεται στη περαιτέρω βελτίωση των αναπτυξιακών ικανοτήτων του κάθε παιδιού. Δηλαδή η φυσιοθεραπεύτρια συμμετέχει στην ομάδα αξιολόγησης και αξιολογεί τις αναπτυξιακές, λειτουργικές και αισθητικοκινητικές δεξιότητες των μαθητών και οι στόχοι και τα μέσα διαφοροποιούνται αναλόγως της πάθησης του κάθε παιδιού ξεχωριστά.

Οι γενικοί στόχοι είναι:

  • Βελτίωση/αύξηση της καρδιοαναπνευστικής λειτουργίας.
  • Πρόληψη μυοσκελετικών παραμορφώσεων.
  • Βελτίωση ισορροπίας, ιδιοδεκτικότητας.
  • Βελτίωση οπτικοκινητικού συντονισμού.
  • Γενική μυϊκή ενδυνάμωση

Η φυσικοθεραπεύτρια έχει τον ρόλο της «παιδαγωγού» στην κινητική μάθηση του παιδιού. Η θεραπεία στηρίζεται στην εκπαίδευση αυτοκινούμενων, στοχοκατευθυνόμενων, λειτουργικών δραστηριοτήτων μέσω επαναλαμβανόμενης εξάσκησης σε ένα παρακινητικό και προκλητικό φυσικό και ψυχοκοινωνικό περιβάλλον. Οι υπερβολικοί θεραπευτικοί χειρισμοί αποφεύγονται, διότι μπορεί να εμποδίσουν το παιδί να δοκιμάσει ποικίλους κινητικούς συνδυασμούς για την επίτευξη του λειτουργικού στόχου. Η φυσικοθεραπεύτρια παρέχει λεκτική καθοδήγηση και επίδειξη, ενώ χειρίζεται το περιβάλλον (αντικείμενα, χωροταξία) για να κατευθύνει την κίνηση. Έτσι, το παιδί από «παθητικός αποδέκτης» γίνεται «ενεργός επιλυτής προβλημάτων», που μαθαίνει να βρίσκει μόνος του ποικίλες και ευέλικτες λύσεις για την επίτευξη της λειτουργικής δραστηριότητας κατά τη μάθηση. Οι γονείς, καθώς και τα άτομα της κοινότητας που παρέχουν βοήθεια (όπως συμμαθητές, εκπαιδευτικοί κ.λπ.), υπό την προτροπή και καθοδήγηση της φυσικοθεραπεύτριας, συμμετέχουν δυναμικά στην παρέμβαση, προσφέροντας ευκαιρίες στα παιδιά να εξελίξουν τις κινητικές τους ικανότητες στις διαφορετικές καθημερινές συνθήκες.