ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Η ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Βασικές αρχές:
• Κίνηση από το όλο στο μέρος, από το πλαισιωμένο στο αφηρημένο.
• Η ολιστική δίνει έμφαση στη διαδικασία και στην ανάπτυξη στρατηγικών σε αντίθεση με την παραδοσιακή που προκρίνει το τελικό προϊόν και τις δεξιότητες (συμπλήρωση, υπογράμμιση, αντιστοίχιση, γραπτή επανάληψη, ικανότητα αντιγραφής).
• Επικέντρωση στο νόημα και στο σκοπό του κειμένου (και όχι στα γράμματα και στις λέξεις). Κείμενο = όλο = βασική μονάδα ανάλυσης.
• Γραφή σημαίνει γραφή κειμένων και ανάγνωση σημαίνει ανάγνωση κειμένων. Η γνώση εμπλέκεται με τις (κοινωνικές) ανάγκες των μαθητών.
• Χρήση αυθεντικών κειμένων από τον κοινωνικό περίγυρο και λογοτεχνίας.
• Η πραγματική ανάγνωση και γραφή μαθαίνεται μέσα από πραγματικές καταστάσεις με νόημα και όχι μέσα από μεμονωμένες δεξιότητες ή τυποποιημένα σενάρια.
• Τα τυπικά στοιχεία της γλώσσας (γραμματική, μορφοσυντακτικό, ορθογραφία) δεν απαλείφονται, απλώς διδάσκονται μέσα από τα νοήματα που παράγουν στα κείμενα.
• Ο Goodman αναφέρει ότι στην ολιστική τάξη υπάρχει πλούσιο υλικό: βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, αφίσες, αρχεία.
• Η αξιολόγηση στην ολιστική μέθοδο αποφεύγει τα τεστ και τα διαγωνίσματα. Κυριαρχεί η άτυπη καθημερινή παρατήρηση, η περιγραφική και αναλυτική καταγραφή συμπερασμάτων της καθημερινότητας, η επικέντρωση στην πορεία των μαθητών, οι συσκέψεις και οι συνεντεύξεις.
• Η πιο ασύμβατη πλευρά της ολιστικής με την παραδοσιακή διδασκαλία της γλώσσας είναι ο τεμαχισμός της γλώσσας σε δεξιότητες και η ανάπτυξη δραστηριοτήτων για κάθε δεξιότητα χωριστά.
Λέξεις κλειδιά: φιλοσοφία της γλώσσας, διδακτική προσέγγιση, αυθεντικό υλικό, υποστηρικτικό συγκείμενο, γράψιμο με νόημα.
Η μέθοδος project χρησιμοποιεί την ολιστική μάθηση για τη διερεύνηση ενός θέματος ή ενός συμπλέγματος θεμάτων.
Πίσω από την ολιστική μέθοδο για την γραφή υπάρχει η κοινωνικοπολιτική παραδοχή ότι ο άνθρωπος (ως πολιτική ύπαρξη) πρέπει να αποκτά μία συνολική αίσθηση – γνώση του κοινωνικού και φυσικού κόσμου και όχι αποσπασματικές γνώσεις. Ένα είδος συνολικής αντίληψης που συνδέεται με την έννοια της πράξης.
ΝΙΚΟΛΟΥΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.