Οι μαθητές της Δ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Απαλού συμμετέχουν κατά το σχολικό έτος 2023-2024 στο πρόγραμμα entwining με τίτλο: S.D.G.s Defenders- Eco-Books co-writers.
Μέσα από το προτεινόμενο έργο επιδιώκεται η επικοινωνία και η συνεργασία παιδιών και εκπαιδευτικών για την ανάπτυξη καλών πρακτικών σε σχέση με τους 17 Στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης και την ενδυνάμωση των συμμετεχόντων για την ανάληψη κοινωνικής δράσης.
Συμμετοχή του Δημοτικού Σχολείου Καπέδων (ΕΟΣ) στο eTwinning “S.D.G.s Defenders – Eco-Books co-writers”
Το τέλος της σχολικής χρονιάς 2023-2024 βρήκε τους μαθητές και τις μαθήτριες του Δημοτικού Σχολείου Καπέδων (ΕΟΣ) να γιορτάζουν διαδικτυακά, μαζί με παιδιά από έξι σχολεία της Ελλάδας την επιτυχή ολοκλήρωση του πρώτου χρόνου του έργου eTwinning με τον τίτλο “S.D.G.s Defenders – Eco-Books co-writers”.
Το έργο “S.D.G.s Defenders – Eco-Books co-writers” επικεντρώθηκε στη μελέτη των 17 Στόχων του Ο.Η.Ε. για την Αειφόρο Ανάπτυξη, μέσα από την ανάγνωση σχετικών παιδικών λογοτεχνικών βιβλίων. Με αφετηρία τον Στόχο 17, που αφορά στη «Συνεργασία για τους Στόχους», παιδιά διαφορετικών ηλικιών από Κύπρο και Ελλάδα δημιούργησαν μία κοινότητα αναγνωστών, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα βιβλία με θεματικές που συνδέονται με την έννοια της αειφορίας. Ειδικότερα στο έργο, συμμετείχαν 138 παιδιά, 4 μέχρι 12 χρονών, από τα πιο κάτω σχολεία:
- 1ο Δημοτικό Σχολειο Ηράκλειας (Σέρρες) – Δ΄ τάξη
- Δημοτικό Σχολείο Αγίου Αδριανού (Ναύπλιο) – Β΄ τάξη
- Δημοτικό Σχολείο Απαλού (Αλεξανδρούπολη) – Δ΄ τάξη
- Δημοτικό Σχολείο Καπέδων (Ενιαίο Ολοήμερο) (Κύπρος) – Α΄ μέχρι Στ΄ τάξη
- Δημοτικό σχολείο Νικήσιανης (Καβάλα) – Β΄ τάξη
- Νηπιαγωγείο Λυρκείας (Άργος)
- 2ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης (Θεσσαλονίκη)
Οι προτεραιότητες του έργου
Βασικές προτεραιότητες του έργου “S.D.G.s Defenders – Eco-Books co-writers” ήταν η ενίσχυση της επικοινωνίας και της συνεργασίας παιδιών και εκπαιδευτικών για:
- την ανάπτυξη καλών πρακτικών σε σχέση με την αξιοποίηση της παιδικής λογοτεχνίας,
- τον σχεδιασμό και υλοποίηση φιλαναγνωστικών δράσεων και δραστηριοτήτων δημιουργικής γραφής για την προαγωγή της γνώσης σε σχέση με τους 17 Στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης,
- την ενδυνάμωση των συμμετεχόντων για την ανάληψη κοινωνικής δράσης.
Ως εκ τούτου, οι δραστηριότητες που αναπτύχθηκαν για την υλοποίηση του έργου λειτούργησαν πολυεπίπεδα με παράλληλη ενίσχυση του λογοτεχνικού, περιβαλλοντικού, ψηφιακού γραμματισμού και των ήπιων δεξιοτήτων των συμμετεχόντων. Τα παραγόμενα κείμενα και τα εικαστικά έργα που προέκυψαν από τις δραστηριότητες συλλογικής δημιουργικής γραφής και διακαλλιτεχνικής δημιουργίας, ως μορφών κοινωνικά εμπλεκόμενων τεχνών, αξιοποιήθηκαν για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.
Το περιεχόμενο, οι δραστηριότητες και τα παραγόμενα του έργου
Οι δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν για την επίτευξη των στόχων του έργου εστίαζαν σε τρεις άξονες:
Α. Αλληλογνωριμία και επικοινωνία των συμμετεχόντων:
- Τα παιδιά κάθε σχολείου ετοίμασαν μία παρουσίαση με φωτογραφικό και άλλο υλικό για το σχολείο τους το οποίο διαμοίρασαν σε έναν κοινόχρηστο χάρτη στο padlet.
- Κάθε παιδί έφτιαξε το δικό του avatar και στη συνέχεια την ταυτότητά του. Σε σχετική διαδικτυακή συνάντηση έγινε παρουσίαση των avatars, με τα παιδιά να έχουν την ευκαιρία να βρούνε και να σχολιάσουν κοινά στοιχεία και διαφορές μεταξύ τους.
- Τα σχολεία αντάλλαξαν μεταξύ τους χριστουγεννιάτικες κάρτες και ευχές για τη νέα χρονιά.
Β. Γνωριμία με τους 17 Στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης μέσω της παιδικής λογοτεχνίας:
- Το βιβλίο «Γράμματα στο έλατο κρυμμένα» (συγγραφέας: Κατρίνα Τσάνταλη, εικονογράφος: Little Miss Grumpy) μας προβλημάτισε σε σχέση με τις (υπέρ)καταναλωτικές μας συνήθειες αλλά και για το πραγματικό νόημα των Χριστουγέννων (Στόχος 12: Υπεύθυνη Παραγωγή και Κατανάλωση). Ετοιμάσαμε μία κοινή λίστα με χριστουγεννιάτικες αποστολές και από αυτές επιλέξαμε πρωτότυπους και οικολογικούς τρόπους για να μετρήσουμε αντίστροφα για τις γιορτές.
- Μέσα από το βιβλίο «Ένα σχολείο ταρακουνημένο» (συγγραφέας: Άλκηστης Χαλικιά, εικονογράφος: Ίρις Σαμαρτζή) οραματιστήκαμε κι εμείς ένα σχολείο αλλιώτικο, μοναδικό, διασκεδαστικό και φιλόξενο για όλα τα παιδιά (Στοχος 4: Ποιοτική Εκπαίδευση).
- Επισκεφτήκαμε το δάσος «Όταν εσύ λείπεις…» (συγγραφέας: Θοδωρής Παπαϊωάννου, εικονογράφος: Πέτρος Μπουλούμπασης), μαγευτήκαμε με τα μικρά θαύματα που συμβαίνουν στη φύση στην απουσία των ανθρώπων (Στόχος 14: Ζωή στο Νερό, Στόχος 15: Ζωή στη Στεριά), φανταστήκαμε τι άλλο συμβαίνει όταν εμείς λείπουμε και το αντιπαραβάλαμε με το τι γίνεται όταν εμείς βρισκόμαστε σε ένα οικοσύστημα.
- Εμπνευστήκαμε από το βιβλίο «Θα γίνουμε κύμα» (συγγραφέας: Nicola Edwards, μετάφραση: Μάρω Ταυρή, εικονογράφηση: Sarah Wilkins) και κατανοήσαμε πως έστω και μικροί, μπορούμε να αποτελέσουμε τις σταγόνες ενός μεγάλου κύματος που θα φέρει την αλλαγή (Στόχος 13: Δράση για το κλίμα, Στόχος 17: Συνεργασία για τους στόχους).
Γ. Παραγωγή κειμένων δημιουργικής γραφής και εικαστικών έργων:
- Ζωγραφίσαμε τα δικά μας λογότυπα και ψηφίσαμε για την επιλογή του επίσημου λογότυπου του έργου.
- Αποτυπώσαμε το δικό μας ταρακουνημένο σχολείο σε ζωγραφιές ή/και τρισδιάστατη κατασκευή. Τη ζωγραφιά/κατασκευή συνόδευε ένα περιγραφικό κείμενο ή ένα ποίημα σε ελεύθερο στίχο με τα στοιχεία του σχολείου που ονειρευόμαστε.
- Προτείναμε ένα μέρος του δικού μας σχολείου στο οποίο παρεμβήκαμε εικαστικά για να βελτιώσουμε.
- Φτιάξαμε ένα συλλογικό ψηφιακό βιβλίο με τον τίτλο «Όταν εσύ λείπεις… Όταν εσύ βρίσκεσαι εδώ…» με κείμενα δημιουργικής γραφής, στο στυλ του Θοδωρή Παπαϊωάννου, και δική μας εικονογράφηση.
- Γράψαμε δίστιχα με ομοιοκαταληξία ή σε ελεύθερο στίχο, τα οποία μετατρέψαμε σε σχηματοποιήματα που μοιάζουν με σταγόνες, οι οποίες τοποθετημένες σε κολλάζ παίρνουν τη μορφή κύματος που επιδιώκει να κάνει την αλλαγή.
Η εποικοδομητική συνεργασία και τα θετικά αποτελέσματα από τις δραστηριότητες του έργου αποτελούν λόγους για τη συνέχιση του έργου την επόμενη σχολική χρονιά, με καινούρια βιβλία και άλλους υπό έμφαση στόχους.
Η συντονίστρια του έργου Κωνσταντίνα Στεφάνου