Διδάσκοντας Λεξιλόγιο… Μια δύσκολη υπόθεση!

Η παραδοσιακή μέθοδος διδασκαλίας του λεξιλογίου φαίνεται να μην αποδίδει καθώς στηρίζεται αποκλειστικά στην στείρα απομνημόνευση λέξεων με αποτέλεσμα ο /η μαθητής/τρια να μαθαίνει λέξεις τις οποίες αδυνατεί να χρησιμοποιήσει σωστά σε ένα επικοινωνιακό πλαίσιο. Για τον λόγο αυτό, η σχολική τάξη μπορεί να αποτελέσει πεδίο δημιουργικής εφαρμογής και χρήσης του λεξιλογίου σε αυθεντικό περιβάλλον νοηματοδοτώντας παράλληλα την εκπαιδευτική διαδικασία.

Το παιχνίδι μπορεί να δημιουργήσει τις συνθήκες για αυθεντική χρήση του λεξιλογίου στη σχολική τάξη. Ορισμένες δημιουργικές ιδέες περιγράφονται παρακάτω:

  • Tic-Tac-Toe Grids

Η Τρίλιζα μπορεί να αποτελέσει έναν εξαιρετικά δημιουργικό τρόπο να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες σε βάθος το καινούργιο λεξιλόγιο κάθε μαθήματος. Τους ανατίθεται είτε ατομικά είτε σε ομάδες να διαλέξουν μια προτεινόμενη δραστηριότητα από κάθε γραμμή προκειμένου να κάνουν τρίλιζα και να προχωρήσουν στο επόμενο επίπεδο!

Η συγκεκριμένη πρακτική έχει πολλαπλά οφέλη. Πέρα από τις δυνατότητες που παρέχει για συνεργασία μεταξύ των μαθητών/τριών και αυθεντική χρήση του λεξιλογίου, συνιστά κίνητρο για μια σε βάθος ενασχόληση με το λεξιλόγιο.

Στον πίνακα που ακολουθεί η 1η γραμμή αφορά την γραφοφωνημική αναγνώριση της λέξης, η 2η την σημασιολογική της διάσταση και η 3η ωθεί τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν τις λέξεις σε ένα προκαθορισμένο πλαίσιο. Οι παραλλαγές που μπορούν να γίνουν είναι πολλές προσθέτοντας εναλλακτικές προτάσεις ανάλογα με τους στόχους που έχει ορίσει ο κάθε εκπαιδευτικός ή τις ανάγκες των μαθητών.

tictactoe

  • Spelling Reporters

Ένα ομαδικό παιχνίδι ορθογραφίας! Δίνεται στους μαθητές/τριες ένα σύντομο κείμενο με τις λέξεις προς εξέταση και καλούνται να αναλάβουν ρόλο αναγνώστη, γραμματέα, διορθωτή για να το αναπαράγουν. Πιο συγκεκριμένα, κάποιος/α από την ομάδα το διαβάζει στους υπόλοιπους (αναγνώστης), οι γραμματείς το καταγράφουν και οι διορθωτές ελέγχουν για τυχόν λάθη. Η ομάδα με τα λιγότερα λάθη είναι η νικήτρια!

  • Wall of Thought

Πρόκειται για έναν ακόμη εύκολο και δημιουργικό τρόπο για ενεργή εμπλοκή των μαθητών/τριών στο μάθημα. Χρησιμοποιείται ένας πίνακας ή ένα χαρτόνι σε ένα εμφανές σημείο της τάξης και ζητείται από τους μαθητές/τριες να γράψουν την άποψη τους πάνω σε ένα ζήτημα σχετικό με τη θεματική του μαθήματος. Οι μαθητές/τριες θα χρησιμοποιήσουν το καινούργιο λεξιλόγιο με έναν δημιουργικό και διασκεδαστικό τρόπο.

Η συγκεκριμένη πρακτική αποτελεί μια παραλλαγή του τετραδίου διαλόγου αλλά με πιο συλλογικό χαρακτήρα.

  • Frayer Model

Η χρήση του εν λόγω μοντέλου αποτελεί μία από τις βασικές προτάσεις της διαφοροποιημένης διδασκαλίας για γραφική αναπαράσταση και οργάνωση του λεξιλογίου και γενικότερα εννοιών. Το παράδειγμα που ακολουθεί είναι χαρακτηριστικό της χρησιμότητάς του στη σχολική τάξη.

Τα συγκεκριμένα γραφήματα μπορούν να δώσουν ευκαιρίες και για παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου με εξαιρετικά αποτελέσματα καθώς βοηθά τους/τις μαθητές/τριες να οργανώσουν τη σκέψη τους και να κάνουν πλήρη χρήση των γνωστικών δεξιοτήτων τους.

vocational frYER

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων