Πάσχα

Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας μας για τις διακοπές του Πάσχα βάψαμε κόκκινα αυγά, φτιάξαμε λαμπάδες, κάρτες και πασχαλινά καλαθάκια!

Βάψιμο αυγών

20150402_125710   20150402_125742

 

Οι λαμπάδες μας

10403662_667154473413703_5891445180771360071_n    11102937_667156650080152_3576182836402412389_n

 

Οι καρτούλες μας

20150330_123350    10472741_667154500080367_2951341038944861449_n

Πασχαλινά καλαθάκια

11070823_667154460080371_1344390244784841344_n

 

Τα παιδιά, μετά τις πασχαλινές διακοπές έφεραν πλούσιο υλικό από τα ήθη και έθιμα του Πάσχα στο χωριό τους!

Σας το παρουσιάζουμε… :

 

ΤΑ ΕΘΙΜΑ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΚΟΡΩΝΙΔΑ ΝΑΞΟΥ

ΤΟ  ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ

Ξεχωρίζει τούτη η μέρα γιατί αρχίζουν  οι  προετοιμασίες  της  Μεγάλης  εβδομάδας. Τη μέρα αυτή, κάθε νοικοκυρά μαζί με τα ψωμιά της εβδομάδας ζυμώνει μια  μεγάλη κουλούρα το «Λάζαρο» με σταυρό στη μέση  και  καρύδια επάνω. Την κουλούρα αυτή την τρώνε την Μεγάλη Παρασκευή .

 

 ΤΑ ΛΑΖΑΡΑΚΙΑ (σε παραδοσιακό ξυλόφουρνο της Κορωνίδας)

 

13090_1579596402296411_5659589798394324000_n 11136698_1579596428963075_3717192753630937556_n 11070894_1579596448963073_4819680700161654218_n

ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ

Την Μεγάλη Πέμπτη στη λειτουργία κοινωνούν παιδιά και γυναίκες. Οι άνδρες, ιδιαιτέρα οι  βοσκοί, κοινωνούν την νύχτα γιατί τη μέρα λείπουν στα χωράφια. Την Μεγάλη Πέμπτη γίνεται και το βάψιμο των αυγών που τα βάφουμε κόκκινα  γιατί συμβολίζει το αίμα του Χριστού. Κάποιοι άλλοι λένε ότι μια γυναίκα κρατούσε ένα καλάθι με αυγά ένας άγγελος της είπε: «Αναστήθηκε ο Χριστός» και εκείνη είπε «αν είναι αλήθεια να κοκκινίσουν τα αυγά»  έτσι και έγινε.

Προετοιμασία Βαφής

DSC00111 DSC00119

Είναι και η σταύρωση του Ιησού. Στο χωριό μας υπάρχει ένα κλωνάρι (μία ρίζα) που όταν το βάλεις στην κατσαρόλα με το νερό και βράσει βγάζει κόκκινο χρώμα και βάζουμε μέσα τα αυγά και σε 15’ λεπτά είναι όλο κόκκινα. Μετά τα περνάμε με λάδι για να γυαλίσουν.

 

kokkina-ayga-bhma8
Ρίζα που κάνει τα αυγά μας κόκκινα

 

DSC00112
ρίζα

 

Έτοιμα τα αυγά μας!!

DSC00123    11149232_944770815555425_680512164_n

ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

Την Μεγάλη Παρασκευή είναι η πιο μεγάλη νηστεία. Την Μεγάλη Παρασκευή τρώμε και την κουλούρα που είχαμε ψήσει. Όσοι δεν προσκύνησαν το σταυρό πρέπει να μείνουν νηστικοί, για να τον προσκυνήσουν.

Ο ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ

DSC00131    10550164_451658511664871_2070904607071657738_o (1)

 

Ο  ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ

Πολύ νωρίς το πρωί της Μεγάλης  Παρασκευής κοπέλες  και  νέοι  φέρνουν   όμορφα   λουλούδια  και μαζεύουν  «πούλουδα»  και  μαργαρίτες από  τα   χωράφια. Αφού συγκεντρωθούν τα λουλούδια  στην εκκλησία αρχίζει το στόλισμα του   Επιταφίου, που γίνεται πάλι από νέους και νέες . Κρίνοι,  βιολέτες  κι  αγριολούλουδα  κυριαρχούν  στο  λουλουδένιο   Επιτάφιο.  Πολλές  γιρλάντες  από  αγριολούλουδα  κρεμνούν  στις  τέσσερις  πλευρές  του  κι  ένας  λουλουδένιος  από βιολέτες  και  γαριφαλιές σταυρός τοποθετείται πάνω απ’ το μικρό θόλο του. Από βιολέτες και γαριφαλιές  φτιάχνεται  και  το  μεγάλο  στεφάνι  του  σταυρού,  που είναι τοποθετημένο πίσω  από  τον  Επιτάφιο.

 

Ο ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΣΤΗΝ ΚΟΡΩΝΙΔΑ

11091334_945886908777149_241859903_n   DSC00134

Οι  ΩΡΕΣ

Έτσι  λέγεται  η  ακολουθία  που  ψάλλεται  τις  πρωινές  ώρες  της  Μ. Παρασκευής   όπου  γίνεται η αποκαθήλωση, ο Επιτάφιος του Χριστού.

 

ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΤΗΣ Μ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

Οι καμπάνες χτυπούν πένθιμα, οι πολυέλαιοι της εκκλησίας δεν ανάβουν, οι εικόνες είναι ντυμένες με μαύρα πέπλα. Το βράδυ στη Ζωή εν τάφω η σκεπή του επιτάφιου γεμίζει από κεριά. Τα κεριά αυτά λίγο πριν από τη λιτανεία τα βγάζουν και την άλλη μέρα τα μοιράζουν στα σπίτια μαζί με ρόδα από τον επιτάφιο. Το κερί του επιταφίου το χρησιμοποιούν σε διάφορα ξόρκια. Σταυρώνουν με αυτό τον άρρωστο. Η περιφορά του Επιταφίου γίνεται το βράδυ μετά το τέλος της ακολουθίας. Πρώτα τα εξαπτέρυγα, ακολουθεί ο σταυρός , μετά ο Επιτάφιος, οι ψαλμωδίες με τον παπά και τον κόσμο. Το σταυρό και τον Επιτάφιο τον κρατούν άντρες που τους λένε «και του χρόνου». Μερικοί το θεωρούν καλό να κρεμιούνται από τον Επιτάφιο. Όταν ο Επιτάφιος επιστρέφει στην αυλή της εκκλησίας τον κρατούν ψηλά μπροστά από την μεγάλη πόρτα της Θεοσκέπαστης για να περάσει ο κόσμος από κάτω.

 

Μ. ΣΑΒΒΑΤΟ

Το Μ. Σάββατο ζυμώνουν την αβγοκουλούρα  με τα βαθρακάκια (μικρότερα ψωμάκια για τα παιδιά). Η αβγοκουλούρα είναι μια μεγάλη φουσκωτή κουλούρα που πάνω   βάζουν αυγά.

ΤΟ ΣΦΑΞΙΜΟ  ΤΟΥ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥ

«Λαμπρινό»  λένε το  κατσικάκι  που  σφάζουν το Πάσχα. Το βράδυ  φτιάχνουμε τα  γαρδουμπάκια  και τα συκώτια  και την μαγειρίτσα.

η μαγειρίτσα
η μαγειρίτσα

ΑΝΑΣΤΑΣΗ

Το βράδυ  πηγαίνουν όλοι  στην  Ανάσταση όπου γίνεται χαμός από της φωτοβολίδες και τα βεγγαλικά! Επιστρέφοντας οι άνθρωποι στο σπίτι  φέρνουν  το άγιο φως  με το κερί και κάνουν ένα σταυρό στην είσοδο του σπιτιού.

 

ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΕΣ ΛΑΜΠΑΔΕΣ

DSC00115   DSC00116

ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΚΩΜΙΑΚΗ

11136209_452472074916848_7613798622473602542_o   11127580_452468938250495_1176772513257542633_o

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ

Ξημερώνει η μέρα της Λαμπρής και οι άνθρωποι ξυπνούν από τις χαρμόσυνες  καμπάνες και από τα βαρελότα. Ετοιμάζουν τον  Λαμπριανό για να τον πάνε στον φούρνο. Φτιάχνουν το μπάτουδο  και με αυτό γεμίζουν το ρίφι (κατσίκι) και το ράβουν. Το μπάτουδο  είναι ρύζι βρασμένο με χόρτα μάραθο, μαϊντανό, σέφουκλα (χόρτα =σέσκουλα) κ.α. Την Κυριακή του Πάσχα είναι όλοι χαρούμενοι και η μαμά γεμίζει το κατσικάκι με ρύζι και διάφορα μυρωδικά (μπάτουδο) και βάζουμε στο πόδι του το Μάρτη για να ροδοκοκκινίσει.

Αφού ράψουν το Λαμπριανό το βάζουν σε ένα ταψί και γύρω πατάτες και το πάνε στο φούρνο. Το μεσημέρι στο πασχαλινό τραπέζι δεσπόζουν τα αυγά, ο κομός (τυρί), η μυζήθρα, το πεσκέσι του βοσκού, το κρασί, η αβγοκουλούρα και ο Λαμπριανός.

ΤΟ ΜΠΑΤΟΥΔΟ 

11130584_1427031074277712_1982597024_n   11156219_1568151880140791_4914364201542661976_n 11102982_1568023523486960_5200053577345773754_o

 

Η ΓΥΡΑ

Στη δεύτερη  λαμπρή  Ανάσταση  γίνεται  η  λιτανεία  παίρνουν  όλες  τις εικόνες  της  εκκλησίας. Μπροστά  πηγαίνουν  τα  ξεφτέρια  ακολουθεί το λάβαρο  της  εκκλησίας, εικόνα της   Ανάστασης   και άλλες  εικόνες, οι ψαλτάδες,  ο παπάς  και ο  κόσμος. Η  λιτανεία  κάνει τον  γύρο  του χωριού  ο παπάς στον δρόμο κάνει τρισάγια. Παλιότερα  μετά  τη λιτανεία έπαιζαν  παιχνίδια  στην αυλή της εκκλησίας  οι  νέοι του χωριού: τον ποταμό, τον κούκο, το λουρί της μάνας, κονάκι κ.α. Καμιά φορά  έκαναν  και κούνιες. Το βράδυ της  Κυριακής  στα καφενεία  και τις  πλάτσες (πλατείες) παίζουν τα  βόλια.

Κείμενα:

  • Χριστίνα Βιτζηλαίου
  • Κωνσταντίνος Κορρές
  • Ηλίας Φρατζέσκος

Φωτογραφικό Υλικό:

  • Χριστίνα Βιτζηλαίου
  • Μανώλης Χωριανόπουλος

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *