Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του σχολείου για το σχολικό έτος 2023-2024 έχει κατατεθεί και εγκριθεί από τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων.

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας 2023-2024

Εισαγωγή
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) επιδιώκει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, Ειδικό βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες).
Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Σχολείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.

I.Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή του Σχολείου με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και εκπροσώπου του Δήμου μας. Έχει εγκριθεί από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου μας καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται σε όλους του γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στον ιστότοπο του Σχολείου.
Η τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής μας κοινότητας: της διεύθυνσης του Σχολείου, των εκπαιδευτικών, το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων.
Ο Κανονισμός επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

II.Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας
Τo «Δημητρούκειο» Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Μεσολογγίου ιδρύθηκε το 1993. Δέχεται μαθητές από την ευρύτερη περιοχή σύμφωνα με τον ορισμού της σχολικής περιφέρειας της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλοακαρνανίας. Η οργανικότητα του Σχολείου είναι εξαθέσιο. Τα τελευταία χρόνια στο σχολείο λειτουργεί πρόγραμμα ΚΔΑΠ ΑμεΑ σε συνεργασία με το Δήμο της Ι.Π. Μεσολογγίου. Επίσης τα τελευταία 9 χρόνια εφαρμόζεται με επιτυχία πρόγραμμα συνεκπαίδευσης- συμπερίληψης μαθητών του σχολείου στο πρόγραμμα του 2ου Δημοτικού Σχολείου Μεσολογγίου.
Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) είναι το σύνολο των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών στους μαθητές με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η πολιτεία δεσμεύεται να κατοχυρώνει και να αναβαθμίζει διαρκώς τον υποχρεωτικό χαρακτήρα της ειδικής εκπαίδευσης ως αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και δωρεάν δημόσιας παιδείας και να μεριμνά για την παροχή δωρεάν δημόσιας ειδικής εκπαίδευσης στους αναπήρους όλων των ηλικιών και για όλα τα στάδια και τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Δεσμεύεται επίσης να διασφαλίζει σε όλους τους πολίτες με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ίσες ευκαιρίες για πλήρη συμμετοχή και συνεισφορά στην κοινωνία, ανεξάρτητη διαβίωση, οικονομική αυτάρκεια και αυτονομία, με πλήρη κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους στη μόρφωση και στην κοινωνική και επαγγελματική ένταξη.
Σκοπός των ΣΜΕΑΕ γενικότερα και του «Δημητρούκειου» Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Μεσολογγίου ειδικότερα είναι η υποστήριξη του μαθητή με αναπηρία ώστε να προαχθεί σωματικά, νοητικά, συναισθηματικά, κοινωνικά και ηθικά και τελικά να ενταχθεί στο οργανωμένο σχολικό και ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον μέσα σε κλίμα ισοτιμίας, ελευθερίας και σεβασμού της προσωπικότητάς του.
Ένας από τους πρωταρχικούς στόχους του ειδικού σχολείου είναι η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση και καλλιέργεια των δυνατοτήτων του μαθητή με αναπηρία και παράλληλα η ανάπτυξη βασικών μαθησιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων. Συνυπολογίζοντας πάντα τις ιδιαιτερότητες και τις ξεχωριστές ανάγκες κάθε μαθητή στόχος είναι η κοινωνική προσαρμογή του και η επίτευξη του ανώτερου δυνατού επιπέδου αυτονομίας καθώς και η ανάπτυξη όλων των απαραίτητων δεξιοτήτων που θα προάγουν την συνύπαρξη με τους συνομηλίκους. Με εξατομικευμένα προγράμματα και με συνεργασία εκπαιδευτικού, ψυχολόγου, κοινωνικού λειτουργού, λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή και φυσιοθεραπευτή, επιδιώκεται η ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή με αναπηρία και επιπλέον η ανάπτυξη και καλλιέργεια νοητικών ικανοτήτων, κοινωνικών δεξιοτήτων και γνώσεων απαραίτητων για την επαγγελματική εξέλιξη και ένταξη του μαθητή στην κοινωνία.
Συνεπώς, βασικός στόχος είναι ο μαθητής με αναπηρία να αναπτύξει βασικές μαθησιακές ικανότητες (ανάγνωση, γραφή, καλλιέργεια προφορικού λόγου) στο βαθμό που του επιτρέπουν οι ιδιαίτερες ανάγκες του, δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης και αυτοεξυπηρέτησης, βασικές ικανότητες ψυχοκινητικότητας καθώς και προεπαγγελματικές δεξιότητες χρήσιμες για την αυτονομία του και την κοινωνική προσαρμογή του στη μετέπειτα ζωή.

Άρθρο 1. Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση από αυτό
Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας έτσι ώστε να διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα οι δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών, καιάλλων πρακτικών.
Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να αποκτήσουν δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.
Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Κανονισμού του Σχολείου μας επιδιώκεται:
Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Να καλλιεργείται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
Να δημιουργούνται οι συνθήκες αξιοπρεπών και αποδοτικών συνθηκών διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.

I.Διδακτικό ωράριο
Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος,τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας κάθε διδακτικού αντικειμένου καθώς και η έναρξη και λήξητου διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ. Ανακοινώνονται στους γονείς και τα παιδιά με την έναρξη του διδακτικού έτους και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Σχολείου.
Για το σχολικό έτος 2020-2021 το πρόγραμμα του σχολείου μας διαμορφώνεται ως εξής:
Υποχρεωτικό πρόγραμμα
-υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 08.00- 08:15.
-έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου: 08:15.
-λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών: 13:15 (εξάωρο)
H αποχώρηση όλων των μαθητών πραγματοποιείται υποχρεωτικά στις 13:15.

II.Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών
Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα, είναι δε μαζί με την υπηρεσία των εφημερευόντων εκπαιδευτικών ο μηχανισμός εκείνος που προστατεύει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου. Οι μαθητές μας προσέρχονται και αποχωρούν από το σχολείο με μισθωμένα από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αιτωλοακαρνανίας οχήματα (ταξί και λεωφορείο). Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Οι μεταφορείς κατά την άφιξή και αποχώρηση τους δεν εισέρχονται στο χώρο του σχολείου. Οι εφημερεύοντες παραλαμβάνουν τους μαθητές στη είσοδο της αυλόπορτας.
Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας βαραίνει αποκλειστικά το γονέα/κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου.
Οι μεταφορείς και οι συνοδοί κατά την αναχώρησή περιμένουν και παραλαμβάνουν τους μαθητές έξω από την είσοδο του σχολείου. Είναι δε υποχρεωμένοι να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που σχολούν, αλλά και για όσους συνεχίζουν το μάθημα.
Για λόγους ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος του σχολείου/οι είσοδοι του σχολείου κλείνουν στις 8:15.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δε φεύγουν από το σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο.
Οι εκπαιδευτικοί εφημερίας που είναι υπεύθυνοι, υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του Σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Μετά το ηχητικό σήμα (κουδούνι), με ευθύνη των εφημερευόντων, κλείνει η είσοδος του σχολείου. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.
Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών το σχολείο προβλέπει χώρους αναμονής και τροποποίηση της διαδικασίας ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.
Όσοι από τους μαθητές και τις μαθήτριες αποχωρούν χωρίς συνοδεία γονέων/κηδεμόνων, έχουν απαραίτητα μαζί τους σχετική Υπεύθυνη Δήλωση των γονέων/κηδεμόνων τους. Eάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να υπογράψει σχετική Υπεύθυνη Δήλωση.

III.Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί για κάθε τάξη, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να μειώνεται η πιθανότητα ατυχημάτων.
Σε περίπτωση κακοκαιρίας οι μαθητές παραμένουν στο εσωτερικό του κτιρίου και διαμοιράζονται με κατάλληλη εποπτεία εφημερευόντων στην κεντρική αίθουσα και το χώρο σίτισης.
Με την ολοκλήρωση κάθε διδακτικής ώρας, ο/η εκπαιδευτικός εξέρχεται τελευταίος/τελευταία από την αίθουσα. Δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών και των μαθητριών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους του σχολείου.
Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος ικανοποίησης βιολογικών αναγκών (φαγητό, νερό, πλύσιμο χεριών). Οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλοεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.
Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα οι μαθητές/μαθήτριες προσέρχονται στους προκαθορισμένους χώρους συγκέντρωσης για κάθε τάξη, όπου τους παραλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί με τους οποίους έχουν μάθημα και τους συνοδεύουν στην αίθουσα διδασκαλίας ή στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής.

IV.Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου
Το Σχολείο μας εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους τουΥΠΑΙΘ και αφορά τη λειτουργία των ΣΜΕΑΕ και εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη του Διευθυντή. Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται για το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης του παιδιού τους για προγραμματισμένες ή έκτακτες (γνωστές όμως αλλαγές που προκύπτουν στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, κατά της διάρκεια του σχολικού έτους, όπως επίσης και αλλαγές που σχετίζονται με αλλαγή διδασκόντων ως προς τα γνωστικά αντικείμενα.

Άρθρο 2. Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος
Ι. Φοίτηση
Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στo Ειδικό Δημοτικό Σχολείο είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος/η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘ. Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες. Όσον αφορά στη συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και στις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας.

ΙΙ. Σχολική εργασία
Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή διδακτική διαδικασία. Για την απρόσκοπτη διεξαγωγή του μαθήματος φέρνουν μαζί τους καθημερινά τα απαραίτητα βιβλία και τετράδια μόνο ότι είναι απαραίτητο για τη σχολική εργασία τους. Όλη την απαραίτητη γραφική ύλη και το παιδαγωγικό υλικό τα παρέχει δωρεάν το σχολείο μέσα από την επιχορήγηση της σχολικής επιτροπής και τη συνδρομή εθελοντών. Επίσης, είναι λίγα τα εγχειρίδια και τα βιβλία τα οποία ανταποκρίνονται στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών. Οι εργασίες για το σπίτι είναι εξατομικευμένες στις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών. Όταν ανατίθεται στα παιδιά εργασία για το σπίτι αυτή είναι σχεδιασμένη από τον εκπαιδευτικό της τάξης σύμφωνα με τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες του κάθε μαθητή και της κάθε μαθήτριας.

ΙΙΙ. Οι μαθητές/μαθήτριες
•Αποδίδουν σεβασμό, με τα λόγια και τις πράξεις τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
•Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης. Συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή παιδευτική διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/συμμαθητριών για μάθηση.
•Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή και πρόοδό τους
•Προσέχουν και διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους του Σχολείου. Ταυτόχρονα ενδιαφέρονται για το σχολικό κτίριο και την υλική περιουσία του. Επίσης, δεν καταστρέφουν τα σχολικά βιβλία που παρέχονται δωρεάν από την πολιτεία.
•Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).
•Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:
1.Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
2.Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος ή στον Ψυχολόγο ή Κοινωνικής λειτουργό.
3.Απευθύνονται στον/στη Διευθυντή/Διευθύντρια.
•Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα.
•Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας και η ανακύκλωση υλικών. Στο σχολείο υλοποιείται πρόγραμμα ανακύκλωσης μπαταριών.
•Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Σχολείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
•Επικοινωνούν, όταν υπάρχει ανάγκη, με τους γονείς τους, μέσω των τηλεφώνων του Σχολείου, αφού ζητήσουν άδεια.

IV.Παιδαγωγικός έλεγχος
Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό καθώς και τον Ψυχολόγο και την Κοινωνική Λειτουργό και εφαρμόζονται προγράμματα τροποποίησης αρνητικών συμπεριφορών. Η στενή συνεργασία σχολείου- γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.
Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του αλλά και τις κείμενες διατάξεις.
Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους και των ενεργειών που θα αναληφθούν.

Άρθρο 3. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού
Το παρόν κείμενο έχει ως στόχο να ορίσει το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και να παρέχει πληροφόρηση σχετικά με τις συγκεκριμένες δράσεις του «Δημητρούκειου» Ειδικού Δημοτικού σχολείου Μεσολογγίου για την αντιμετώπισή του. Στη συνέχεια καθορίζεται η πολιτική του ειδικού σχολείου αναφορικά με την αντιμετώπιση ενεργειών που αποτελούν περιπτώσεις σχολικού εκφοβισμού.
Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί μια ιδιαίτερη μορφή επιθετικότητας και άσκησης εμπρόθετης διαπροσωπικής βίας προς μαθητές. Τα τελευταία χρόνια γίνεται ολοένα και εντονότερη, προκαλώντας προβλήματα τόσο σε ατομικό όσο και οικογενειακό επίπεδο, επηρεάζοντας παράλληλα σε σημαντικό βαθμό την ομαλή διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ο σχολικός εκφοβισμός έχει συσχετιστεί με αυξημένο αριθμό απουσιών, χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση, υψηλά ποσοστά σχολικής διαρροής, συναισθηματικές δυσκολίες, αίσθημα μοναξιάς, αυτοκτονικό ιδεασμό και ψυχοσωματικά συμπτώματα. Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού αποτελεί μια σοβαρή αντικοινωνική συμπεριφορά που θέτει σε κίνδυνο ή βλάπτει σωματικά και ψυχικά τους μαθητές.
Ένας μαθητής θυματοποιείται, όταν εκτίθεται επανειλημμένα κατά τη διάρκεια κάποιου χρονικού διαστήματος σε κακόβουλες πράξεις ή συμπεριφορές ενός ή περισσότερων μαθητών.
Η στρατηγική του «Δημητρούκειου» Ειδικού Δημοτικού σχολείου απέναντι στον σχολικό εκφοβισμό οργανώνεται σε τρία επίπεδα: 1. Σε επίπεδο ενημέρωσης και προαγωγής θετικού κλίματος (πρωτογενής πρόληψη). 2. Σε επίπεδο παρέμβασης σε ομάδες/άτομα που είναι σε επικινδυνότητα (δευτερογενής πρόληψη), ομάδες δηλαδή που είναι επιρρεπείς να εμπλακούν σε περιστατικά εκφοβισμού, είτε ως θύματα είτε ως θύτες. 3. Σε επίπεδο παρέμβασης σε συγκεκριμένους μαθητές που ενεπλάκησαν σε τέτοια περιστατικά. Η εσωτερική ΕΔΕΑΥ (διευθυντής, ψυχολόγος, κοινωνική λειτουργός και δύο μέλη από την ομάδα των εκπαιδευτικών που εμπλέκονται στη διαχείριση θεμάτων σχολικού εκφοβισμού) συνεδριάζουν σε μηνιαία βάση και σε έκτακτες συνεδριάσεις όποτε κρίνεται σκόπιμο προκειμένου να καταρτίζουν ένα πλάνο δράσεων για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

Άρθρο 4. Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες
Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο σχολείο
Στο σχολείο εφαρμόζεται πρόγραμμα συμπερίληψης από το 2013 σε συνεργασία με το όμορο 2ο Δημοτικό Σχολείο Μεσολογγίου. Η δράση θα υλοποιηθεί κατά τη σχολική χρονιά 2022-2023 στα μαθήματα Εικαστικά, Φυσική αγωγή, Θεατρική αγωγή και Μουσική. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των δράσεων θα αποτυπωθούν στον πλαίσιο της εσωτερικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας.
Στο πλαίσιο των καινοτόμων δράσεων που εφαρμόζονται στο μάθημα της Ειδικής Φυσικής Αγωγής θα γίνει προσπάθεια προσέγγισης των παραολυμπιακών αθλημάτων Boccia (https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CF%80%CF%8C%CF%84%CF%83%CE%B9%CE%B1 ) και Goalball (https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%BA%CF%8C%CE%BB%CE%BC%CF%80%CE%BF%CE%BB) με το συντονισμό της εκπαιδευτικού Φυσικής Αγωγής. Κατά τον σχεδιασμό των δραστηριοτήτων προκειμένου να είναι πιο φιλικές για τα παιδιά με αναπηρία θα διενεργηθούν κάποιες προσαρμογές με
κριτήριο το επίπεδο λειτουργικότητας των μαθητών (η δράση θα υλοποιείται καθ’όλη τη διάρκεια του έτους).
Κατά το σχολικό έτος 2022-2023 σε συνεργασία με το Ειδικό Νηπιαγωγείο Μεσολογγίου θα υλοποιηθεί ομάδας μουσικοκινητικής παρέμβασης στην οποία θα συμμετέχουν η
Εκπαιδευτικός Μουσικής Αγωγής, η Κοινωνική Λειτουργός, ο Ψυχολόγος και η Προϊσταμένη του Ειδικού Νηπιαγωγείο και Εκπαιδευτικός. Μέσα από την παρέμβαση θα αξιοποιηθεί το δυναμικό της μουσικής και της κίνησης για τη διαχείριση συναισθηματικών, κοινωνικών και γνωστικών δυσκολιών. Μέσω της μουσικής και της κίνησης στην ομάδα προάγεται η
κοινωνικοποίηση των μαθητών, η σύνδεση και το μοίρασμα συναισθημάτων και εμπειριών με την ομάδα.
Σε συνέχεια δέσμης δράσεων για την ευαισθητοποίηση μαθητών σε ζητήματα κυκλοφοριακής αγωγής θα υλοποιηθούν επισκέψεις στο πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής που βρίσκεται κοντά στη σχολική μονάδα. Στο πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να αναγνωρίσουν τα σήματα κυκλοφοριακής αγωγής, να αλληλεπιδράσουν με τα άλλα παιδιά και μέσα από βιωματικές δράσεις (πέρασμα πάρκου με τα πόδια και με ποδήλατα) να εμπεδώσουν πρακτικές γνώσεις αναφορικά με την Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Κατά το σχολικό έτος 2022-2023 θα υλοποιηθούν εργαστήρια δραστηριοτήτων στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας. Ο σχεδιασμός των δράσεων θα αποτυπωθεί στην αρχή της σχολικής χρονιάς και η υλοποίησή τους θα λάβει χώρα μέσα στη σχολική χρονιά έως τον Μάιο του 2023.

Άρθρο 5. Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων
Ι. Ο Διευθυντής
I.Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/διδασκουσών και των μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνος, σε συνεργασία με τους διδάσκοντες/ουσες, για την τήρηση της πειθαρχίας.
II.Ενημερώνει τον Σύλλογο των Διδασκόντων για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης.
III.Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς
IV.Είναι υπεύθυνος/υπεύθυνη, μαζί με τους/τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του διδακτηρίου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.
V.Απευθύνει στους διδάσκοντες/στις διδάσκουσες, όταν είναι απαραίτητο, συστάσεις με πνεύμα συναδελφικής αλληλεγγύης.

ΙΙ. Οι εκπαιδευτικοί
Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής, με την καθοδήγηση των Στελεχών της εκπαίδευσης.
Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν το μάθημά τους, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες των μαθητών/μαθητριών και τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων.
Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους.
Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.
Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το Σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
Συνεργάζονται με τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια ή την Προϊσταμένη/Προϊστάμενο, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.
Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα και τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης και επιστημονικής παιδαγωγικής καθοδήγησης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και με την αυτοεπιμόρφωση.

ΙΙΙ. Γονείς και κηδεμόνες
Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις έντυπες ανακοινώσεις που μεταφέρουν τα παιδιά μας (ή αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων) ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.
Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους – θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης – τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού μας και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

IV.Προσωπικά δεδομένα
Τηρείται απαρέγκλιτα η ισχύουσα νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (GDPR), επιβάλλεται η γραπτή συγκατάθεση των γονέων ως προς τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσιοποίηση οπτικού υλικού των παιδιών τους.

V.Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών
Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

VI.Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας
Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Σχολείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών και με τον Σύλλογό Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό.
Για οποιοδήποτε αίτημα τους οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στο δάσκαλο/στη δασκάλα της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στον Διευθυντή/στη Διευθύντρια ή στην Προϊσταμένη/στον Προϊστάμενο του Σχολείου.

VII.Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων
Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:
oΣτην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούνστην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
oΜια φορά τουλάχιστον το μήνα σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του
τμήματοςημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών.
oΚάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση
oΚατά την επίδοση του Ελέγχου προόδου ανά τρίμηνο.
Εντός δέκα (10) ημερών από τη λήξη του τριμήνου, πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.
oΚατά την ολοκλήρωση του σχολικού έτους για τους τίτλους προόδου – σπουδών.
Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενεςώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.
Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Σχολείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.. Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Σχολείου, και να ενημερώνονται υπεύθυνα και γρήγορα για τα θέματα του Σχολείου. Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι σε επικείμενες έκτακτες περιπτώσεις.

VIII.Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τον Διευθυντή/Διευθύντρια, Προϊστάμενο/Προϊστάμενη, τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, αλλά και με τον Πρόεδρο/την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου.

IX.Σχολικό Συμβούλιο
Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος Διδασκόντων, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και ο εκπρόσωπος τηςτοπικής αυτοδιοίκησης. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συλλογικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της διαδικασίας της σίτισης, στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής. Η δημοτική αρχή μέσω του εκπροσώπου της τοπικής αυτοδιοίκησης διεκπεραιώνει υποστηρικτικό επικουρικό έργο στο σχολείο μας μέσα από την παροχή υπηρεσιών καθαρισμού εξωτερικών χώρων, διαμόρφωσης και καλλωπισμού εξωτερικών χώρων και φυτών, υπηρεσίες μεταφοράς βαρέως εξοπλισμού (όταν χρειάζεται) και από παροχή ξηράς τροφής για τους μαθητές και τις οικογένειές τους από το Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου της Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου.

X.Η σημασία της σύμπραξης όλων
Ένα ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό Σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Διευθυντή/Διευθύντριας, ή Προϊσταμένης/Προϊσταμένου, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για να επιτύχει στην αποστολή του.

Άρθρο 6. Ποιότητα του σχολικού χώρου
Ι. Σχολικοί χώροι
Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Σχολείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του Σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλέςώρες. Φροντίδα όλων να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Συστεγαζόμαστε με το 2ο Δημοτικό Σχολείο Μεσολογγίου με το οποίο προαυλιζόμαστε σε διαφορετικό χώρο. Ο χώρος στέγασης είναι ισόγειος. Παρατηρείται στενότητα και οι αίθουσες είναι μικρές και με προβλήματα αναφορικά με την ηχομόνωση.
Το προσωπικό έχει αναβαθμίσει αισθητικά το χώρο, τόσο εσωτερικά, όσο και εξωτερικά. Οι αίθουσες και τα έπιπλα είναι προσαρμοσμένα στις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών. Πολλές από τις παρεμβάσεις έχουν γίνει με προσωπική εργασία και μεράκι του προσωπικού κι εθελοντών (ξυλουργικές εργασίες και βαψίματα). Οι περισσότεροι μαθητές σέβονται το χώρο και το παιδαγωγικό υλικό. Δεν παρατηρούνται ιδιαίτερες ζημίες.

ΙΙ. Λειτουργία Κυλικείου
Στο σχολείο δε λειτουργεί κυλικείο. Σε συνεργασία με ιδιωτικό φορέα παρέχονται δωρεάν αρτοπαρασκευάσματα στους μαθητές. Επίσης στους μαθητές διανέμονται σχολικά γεύματα και όλοι οι μαθητές συμμετέχουν στη σίτιση.

ΙΙΙ. Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών
Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.
Για την προστασία από σεισμούς και συνοδά φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Ο Διευθυντής του σχολείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης ενημερώνουν τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

IV.Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης
Ενδεικτικό παράδειγμα:
για σεισμό

V.Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας.

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας – Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του
Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του Σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, άλλο επιστημονικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου και είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή/την Διευθύντρια και τον Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται ηλεκτρονικά σχετικά με τον κανονισμό του σχολείου.

Μεσολόγγι, 2 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2023
Ο Διευθυντής του Σχολείου