«

»

Δεκ 07

Ενότητα 7 – Η ζωή έξω από την πόλη

Το σκιάχτρο – Ολική καταστροφή στις καλλιέργειες

Με τι θα ασχοληθούμε :

  • Πώς παρουσιάζουμε πληροφορίες για ένα γεγονός που συνέβη
  • Πώς μετατρέπουμε τις ονοματικές σε ρηματικές φράσεις (και αντίστροφα)
  • Πώς κλίνονται τα επίθετα σε -ης,-ης,-ες
  • Πώς χρησιμοποιούνται οι παθητικές μετοχές με λειτουργία επιθέτου

 

Το σκιάχτρο-πρωταγωνιστής οραματίζεται έναν κόσμο στον οποίο τα τρόφιμα δεν θα είναι ‘κατασκευασμένα’, δεν θα έχουν υποστεί την ανθρώπινη παρέμβαση, όπως δυστυχώς συμβαίνει στη σημερινή εποχή, αλλά αντίθετα θα έχουν φυσική προέλευση.

 

 

 

Όταν θέλουμε να μιλήσουμε για ένα γεγονός πρέπει να αναφέρουμε:
–  Πού συνέβη.
–  Πότε συνέβη.
–  Ποιοι έχουν σχέση με αυτό.
–  Ποια ήταν η αιτία.
–  Τι ακριβώς έγινε (με χρονική σειρά).
–  Ποια είναι η σημασία και ποιες οι συνέπειες του γεγονότος.
–  Ποια είναι τα μέσα και οι τρόποι αντιμετώπισης των συνεπειών.
–  Ποια είναι τα συμπεράσματα που βγαίνουν. 

 Πηγή : http://paidio.blogspot.gr/

  Δες προσεκτικά τα παρακάτω βίντεο και προσπάθησε να εντοπίσεις αν αναφέρονται τα παραπάνω στοιχεία σε αυτό

Ονοματική φράση 

Ρηματική φράση

Επίθετα σε -ης.-ης,-ες.

 

 

Επίθετα σε -ης,-ης,-ες. άσκηση επιλογής

Συμπλήρωσε τα κενά.

 

Τριάντα εννιά καφενεία και ένα κουρείο

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς περιγράφουμε χώρους που μας κάνουν να νιώθουμε έντονα συναισθήματα
  • πώς μιλάμε κυριολεκτικά ή μεταφορικά για κάτι
  • πώς ξεχωρίζουμε μια απλή από μια επαυξημένη πρόταση

 

Η περιγραφή ενός χώρου που επισκεφτήκαμε ή γνωρίζουμε αποτελεί κυρίως μια υποκειμενική ματιά στον χώρο αυτό, επειδή γράφουμε τι αρέσει ή τι δεν αρέσει σε εμάς.

Κάποια πράγματα όμως θα πρέπει  αντικειμενικά (δεν έχουν σχέση με το τι νιώθουμε) να υπάρχουν.
  • Ποιος είναι ο χώρος, πώς ονομάζεται και πού βρίσκεται.
  • Γενικές και ειδικές πληροφορίες γι΄αυτόν.
  • Πώς είναι:

        Α)εξωτερικά

        Β)εσωτερικά
  • Ποιοι άνθρωποι σχετίζονται με το χώρο(ποιοι ζουν εκεί, με τι ασχολούνται, περιστατικά και γεγονότα που είδαμε , μάθαμε ή ακούσαμε).

 

Συνεχίζουμε με πιο υποκειμενικά στοιχεία :

  • Πότε και για ποιο λόγο γνωρίσαμε το χώρο αυτό.
  • Ποιες είναι οι σκέψεις ,τα συναισθήματά μας και οι ιδέες μας , αν υπάρχουν, γι΄αυτόν

Πηγή : http://sainia.gr/

Κυριολεξία και μεταφορά (από τον Θεοδ.Αρβανιτίδη) 

Δες εδώ για τα είδη των προτάσεων (απλές επαυξημένες)(από τον Θεοδ.Αρβανιτίδη) 

Πως μπορείς να εκφράσεις τα συναισθήματα. (από τον Θεοδ.Αρβανιτίδη) 

Λύσε αυτή την άσκηση ορθογραφίας

Άσκηση στις μεταφορές και παρομοιώσεις.

Ορθογραφία ρημάτων -ετε, -εται

 

Καλοκαίρι με δρεπάνι, τσουγκράνα και αμίλητο νερό!

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • πώς περιγράφουμε μια σειρά από πράξεις , π.χ. έθιμα ή κοινωνικά γεγονότα και εκδηλώσεις
  • Πώς χρησιμοποιούμε τον ενεστώτα και τον Αόριστο
  • Πώς κάνουμε μια περίληψη .

 ΤΑ  ΕΘΙΜΑ

Τα έθιμα που παρουσιάζονται είναι η «Καλλινίτσα» και τα πανηγύρια.
Η «Καλλινίτσα», γίνεται 25 Ιουνίου για τον Αϊ – Γιάννη τον Κλήδονα, στο δρόμο. Είναι κάποια κοπέλα ανύπανδρη που όλα τα κορίτσια του χωριού την ντύνουν και τη στολίζουν. Είναι η «νύφη» του Αϊ- Γιάννη του Κλήδονα. Την παραμονή του Αϊ-Γιαννιού, οι ανύπανδρες κοπέλες μαζεύονται σε ένα από τα σπίτια του χωριού, όπου αναθέτουν σε κάποιο μέλος της συντροφιάς, συνήθως σε μια κοπέλα της οποίας και οι δύο γονείς είναι εν ζωή, να φέρει από το πηγάδι ή την πηγή το «αμίλητο νερό». Η ονομασία αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι η εν λόγω κοπέλα και η συνοδεία της πρέπει να ολοκληρώσουν την αποστολή αυτή, τηρώντας απόλυτη σιωπή.

 Το αλώνισμα σήμερα

 

Η χρήση του Ενεστώτα και του Αορίστου

Όλοι γνωρίζουμε ότι χρησιμοποιούμε τον Ενεστώτα για να αναφερθούμε σε κάτι που συμβαίνει τώρα.

Τα παιδιά παίζουν στην αυλή.
(Παίζουν τώρα αυτή τη στιγμή)

Χρησιμοποιείται όμως  ακόμα και για να μιλήσουμε για το μέλλον ή ακόμα και για το παρελθόν.

Διάβασε τα παρακάτω παραδείγματα.

Κάθε καλοκαίρι πηγαίνει διακοπές στο χωριό .Ζει στη Γερμανία τα τελευταία 15 χρόνια.  Γίνεται κατ’ επανάληψη.Έχει ξεκινήσει από το παρελθόν και συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Η πηγή αναβλύζει καθαρό και δροσερό νερό. Γίνεται συνέχεια και αδιάκοπα.
Όταν κάποιος σε κατηγορεί ότι κάνεις μόνο ό,τι θέλεις εσύ, συνήθως εννοεί ότι δεν κάνεις ό,τι θέλει αυτός. Κάτι που ισχύει γενικά . Χρησιμοποιείται κυρίως σε παροιμίες και γνωμικά.(Γνωμικός  Ενεστώτας)
Το τρένο φεύγει στις 8 το βράδυ. (Θα φύγει)
Αύριο τελειώνουν οι διακοπές μου. (Θα τελειώσουν)
Κάτι που θα γίνει στα σίγουρα , οπότε χρησιμοποιούμε Ενεστώτα στη θέση του Αορίστου.
Γέρασε πια και  κουράζεται εύκολα. Κάτι που έχει αρχίσει να γίνεται.
Οι Πέρσες επιτίθενται κατά χιλιάδες αλλά ο Λεωνίδας και οι τριακόσιοι πολεμούν γενναία. Ιστορικός Ενεστώτας. Χρησιμοποιείται στις αφηγήσεις αντί του Αορίστου για να δώσει ζωντάνια στην περιγραφή.

 

Όλοι γνωρίζουμε ότι χρησιμοποιούμε τον Αόριστο για να αναφερθούμε σε κάτι που έγινε στο παρελθόν και διήρκεσε λίγο.

Τα παιδιά έπαιξαν στην αυλή του σπιτιού μέχρι που τα φώναξε η μητέρα τους.
(Παίζουν τώρα αυτή τη στιγμή)

Χρησιμοποιείται όμως  ακόμα και για να μιλήσουμε για το μέλλον ή  για  κάτι με διάρκεια που έγινε στο παρελθόν .

Διάβασε τα παρακάτω παραδείγματα.

Έζησε πολλά χρόνια στη Γερμανία ως μετανάστης. Κάτι που έγινε στο παρελθόν με μεγαλύτερη διάρκεια ή με διακοπές.
Είδε ο τρελός το μεθυσμένο και παραμέρισε. Γνωμικός Αόριστος . Χρησιμοποιείται σε γνωμικά και παροιμίες αντί του Ενεστώτα.
Φύγε κι έφτασα.  (Θα φτάσω) Κάτι που είναι σίγουρο πως θα γίνει. Χρησιμοποιούμε Αόριστο στη θέση του Μέλλοντα.

Πηγή : http://www.daskalosa.eu/

Αφήστε μια απάντηση

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων