Το ’21 αλλιώς: ένας «αποδομημένος» αλλά επιστημολογικά επιβαλλόμενος τρόπος εορτασμού της επετείου μέσω της σχολικής μας εκδήλωσης

Στη σημερινή μας εκδήλωση, με τα παιδιά των Δ, Ε & Στ τάξεων προσπαθήσαμε να απαντήσουμε σε μερικά φαινομενικά εύκολα, αλλά όχι και τόσο προφανή τελικά ως απαντήσεις, ερωτήματα:

  • Τι γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου;
  • Ποιος έγραψε τους στίχους και ποιος τη μουσική του Εθνικού Ύμνου;
  • Τι συμβολίζει η ελληνική σημαία;
  • Ποιοι ήταν οι γνωστότεροι ήρωες της Επανάστασης;
  • Τελικά ο Ρήγας λεγόταν Φεραίος ή Βελεστινλής; (Βασικά, ούτε «Ρήγας» λεγόταν, αλλά αυτό το αφήσαμε, για να μην μπερδευτούμε περισσότερο …).
  • Ποια ήταν τα όπλα των αγωνιστών της Επανάστασης;
  • Ποιο ήταν το σύνθημα της Επανάστασης;
  • Τι είχε προηγηθεί της Επανάστασης;
  • Πώς έγινε η Άλωση της Κωνσταντινούπολης που οριοθέτησε την περίοδο της Τουρκοκρατίας.

21αλλιώς

Αξιοποιώντας οπτικοακουστικό υλικό από την επικαιρότητα,  υλικό από το Εθνικό Ιστορικό  Μουσείο, το Πολεμικό Μουσείο και την Επιτροπή για τον εορτασμό των 200 χρόνων 1821-2021, σε μια ζωντανή παρουσίαση με συνεχείς ερωταποκρίσεις και διάλογο με τους μαθητές, τελικά μάθαμε (μεταξύ άλλων) πως την 25η Μαρτίου:

  • Δεν είπαμε το «Όχι»
  • Δεν πολεμήσαμε τους Γερμανούς, ούτε τους Ιταλούς, αλλά τους Τούρκους
  • Δεν ήταν οι φοιτητές στο Πολυτεχνείο εναντίον των δικτατόρων
  • Δεν έγινε το 1940 αλλά το 1821
  • Το σύνθημα της Επανάστασης δεν ήταν το «η ταν ή επί τας» αλλά το «Ελευθερία ή θάνατος»
  • Τον Εθνικό Ύμνο δεν τον έγραψε ο Οδυσσέας Ελύτης και τη μουσική του δεν την έγραψε ο Μίκης Θεοδωράκης
  • Με τη χρήση εικονόλεξου εμπεδώσαμε πως το σπαθί έχει πρώτα «κόψη» και μετά «όψη»
  • Ότι ο κεφαλοθραύστης και  ο πέλεκυς ήταν διαφορετικά όπλα
  • Ότι το «σελάχι» και το «σαλάχι» είναι διαφορετικά
  • Ότι οι ρίγες της ελληνικής σημαίας είναι 9, όσα και τα γράμματα της λέξης «ελευθερία»
  • Ότι μπορούμε να «ακούσουμε» τον Εθνικό Ύμνο χωρίς καθόλου ήχο (ελληνική νοηματική)
  • Γνωρίσαμε τις προσωπογραφίες μερικών από τους σημαντικότερους αγωνιστές και αγωνίστριες της Επανάστασης
  • Ότι ο Ντάνος ο Τουρκοφάγος δεν ήταν ήρωας της Επανάστασης
  • Ότι η σπάθα και το χατζάρι είχαν προέλευση τουρκική και αραβική

Η ανταπόκριση και η συμμετοχή των μαθητών σε αυτό που κάναμε ήταν άψογη, τέτοια που τελικά δεν προλάβαμε να ολοκληρώσουμε με όλα αυτά που είχαμε προγραμματίσει και περιλάμβαναν ακόμη:

  • Την καθημερινή ζωή στα χρόνια της Τουρκοκρατίας
  • Τη ζωή των παιδιών
  • Την εκπαίδευση και τον ρόλο των ιερέων σε αυτήν
  • Και, τέλος, μια επισκόπηση του αγώνα της Παλιγγενεσίας από την καθηγήτρια ιστορίας κ. Μαρία Ευθυμίου, που είχαμε ετοιμάσει για τους μαθητές της ΣΤ τάξης.

Θεωρούμε πως μέσω της παρουσίασης και επεξεργασίας τεκμηρίων και κυρίως του διαλόγου με τους μαθητές πετύχαμε την προσδοκώμενη διαλεκτική-ενεργητική συμμετοχή τους, κάτι που είναι και το προτεινόμενο ως  μέθοδος προσέγγισης της ιστορικής γνώσης και από το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του μαθήματος της  Ιστορίας.

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.