Κάθε μαθητής λαμβάνει από τρεις μικρές κάρτες (φατσούλες ή προσωπάκια) από τις οποίες η μία είναι χαρούμενη, η άλλη σκεπτική και η τελευταία λυπημένη. Οι κάρτες αυτές είναι κατασκευασμένες από χαρτί και πλαστικοποιημένες για να διαρκούν στο χρόνο. Έχουν κίτρινο χρώμα, το οποίο παραπέμπει στα σύμβολα που χρησιμοποιούνται κατά κόρον τα τελευταία χρόνια κατά τις διαδικτυακές συνομιλίες, τα emoji. Πίσω από κάθε κάρτα αναγράφεται το όνομα του μαθητή στον οποίο ανήκει, ώστε να μπορούν να τις διαχωρίζουν σε περίπτωση που μπερδευτούν με κάποιου συμμαθητή τους. Τις κάρτες αυτές οι μαθητές τις έχουν στην άκρη του θρανίου τους για να μπορούν εύκολα να τις σηκώνουν στη διάρκεια του μαθήματος, ενώ όποτε αποχωρούν από την τάξη τις τοποθετούν κάτω από το θρανίο τους.
Οι μαθητές, τόσο κατά τη διάρκεια όσο και στο τέλος μιας δραστηριότητας, σηκώνουν την κάρτα που θεωρούν ότι ταιριάζει στο πόσο κατανόησαν μία άσκηση ή στο αποτέλεσμα μίας εργασίας που υλοποίησαν. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, οι μαθητές χρειάζεται να σκεφτούν, να προβληματιστούν και να αξιολογήσουν την επίδοσή τους, καθώς και τα αποτελέσματα αυτής. Συνεπώς, καθίσταται εύκολη η λήψη αποφάσεων από μέρους τους για τον τρόπο που μπορούν να βελτιωθούν, έτσι ώστε να γεφυρώσουν το χάσμα ανάμεσα στην τρέχουσα επίδοση και την επιθυμητή. Είναι μία μαθητοκεντρική μέθοδος που εμπλέκει ενεργά τους μαθητές στη διαδικασία αξιολόγησης, άροντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο του εκπαιδευτικού που κατείχε μέχρι τώρα. Ταυτόχρονα, ωστόσο, και ο ίδιος ο εκπαιδευτικός αποκτά εικόνα για το πόσο καλά κατανοούν οι μαθητές τα όσα πραγματεύονται μέσα στην τάξη, αλλά και το πόσο επιτυχημένα υλοποιούν τις δραστηριότητες που τους ανατίθενται. Έτσι, ο εκπαιδευτικός έχει την ευκαιρία να τροποποιήσει και πιθανώς να διορθώσει ορισμένα σημεία της διδασκαλίας ή τις μεθόδους που χρησιμοποιεί.
Απαραίτητη προϋπόθεση για να υλοποιηθεί αποτελεσματικά η “Αυτοαξιολόγηση” του μαθητή αποτελεί η σωστή και πλήρης ενημέρωση των μαθητών, όπως και η σχετική εκπαίδευσή τους για όσα έχουν να κάνουν. Επίσης, είναι σημαντικό να έχει αναπτυχθεί κλίμα εμπιστοσύνης και υποστήριξης μέσα στην τάξη, προκειμένου οι μαθητές να νιώθουν ασφάλεια όταν σηκώνουν την κάρτα τους, ακόμη κι αν αυτή είναι η λυπημένη κάρτα. Τέλος, ο εκπαιδευτικός είναι απαραίτητο να μελετήσει τη σχετική βιβλιογραφία και τις έρευνες που έχουν υλοποιηθεί για την αυτοαξιολόγηση του μαθητή, έτσι ώστε να αφιερώνουν τον κατάλληλο χρόνο και να εντάξουν τη διαδικασία αυτή στο μάθημα αποτελεσματικά.