deskyr’s blog

Απλά ένα ακόμα ιστολόγιο Blogs.sch.gr

Εγκατάσταση των Σλάβων στον Ελλαδικό χώρο

Κάτω από: Βυζαντινή Ιστορία,Γενικά | Despoina Kyriakaki
Κυριακή, 29 Σεπτεμβρίου 2013 9:54 μμ |

Σύμφωνα με τα «Θαύματα», γύρω στο 604 (η το 610) 5.000 επίλεκτοι Σλάβοι ενήργησαν αιφνιδιαστική νυκτερινή επίθεση εναντίον της Θεσσαλονίκης. Οι βάρβαροι, λέει το κείμενο, κατά την επίθεση τους έβγαζαν κραυγές, πού οι Θεσσαλονικείς αναγνώριζαν, γιατί τις είχαν πια συνηθίσει («και τίνα της βαρβαρικής κραυγής σημεία δια της έθάδος ακοής έπεγίγνωσκον»). Επομένως η κατάσταση είχε στο μεταξύ μεταβληθεί: το 586 (η 597) οι Θεσσαλονικείς για πρώτη φορά έβλεπαν μπροστά στα τείχη της πόλης τους Σλάβους το 604 (η 610) είχαν πια συνηθίσει τις πολεμικές κραυγές τους. Αν ή μαρτυρία αυτή ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, τούτο σημαίνει ότι στο μεταξύ διάστημα οι Σλάβοι είχαν εγκατασταθεί σε μια περιοχή όχι πολύ μακριά από τη Θεσσαλονίκη, από όπου ενεργούσαν επιθέσεις εναντίον της μεγάλης αυτής πόλης και της ενδοχώρας της. Η ίδια πηγή αναφέρει άλλες τρεις ακόμη επιθέσεις των Σλάβων εναντίον τής Θεσσαλονίκης: συμφώνα με τη χρονολόγηση του P. Lemerle, τό 614-615 επιτέθηκαν άπό τή θάλασσα, το 618 πολιόρκησαν την πόλη – αυτή τη φορά σέ συνεργασία με τους Αβάρους-, και πολύ αργότερα το 676-678 Ο ρήγας των Ρηγχίνων Περβοΰνδος επιχείρησε εκτεταμένη επίθεση με τον φιλόδοξο σκοπό να συνενώσει όλες  τις  Σκλαβηνίες κατά του Βυζαντίου, επιχείρηση πού τελικά απέτυχε.

Έχουν διατυπωθεί ουσιαστικές επιφυλάξεις για τη χρονολόγηση των σλαβικών επιθέσεων κατά της Θεσσαλονίκης στις αρχές του 7ου αι., αλλά και γενικότερα για την αξιοπιστία της αντίστοιχης αφήγησης του αγιολογικού αυτού κειμένου, το όποιο επεκτείνει τη δράση των Σλάβων στο Αιγαίο και στη Θεσσαλία Πάντως, παρά τις…. προφανείς υπερβολές στην αφήγηση, που οφείλονται στον αγιολογικό χαρακτήρα του κειμένου, και παρά τις πιθανές αποκλίσεις στη χρονολόγηση, τα «Θαύματα» περιέχουν σημαντικά ιστορικά στοιχεία ορισμένα από αυτά μπορούν να ελεγχθούν και από άλλες πηγές. Περισσότερα

Ερωτήσεις στη “Φόνισσα” του Παπαδιαμάντη

Κάτω από: Νεοελληνική Λογοτεχνία | Despoina Kyriakaki
Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 7:41 μμ |

1. Να παρουσιάσετε το οικογενειακό περιβάλλον της Φραγκογιαννούς.

2. Τι ίσχυε εκείνη την εποχή σχετικά με το θεσμό της προίκας;

3. Για ποιους λόγους φυλακίστηκε ο Μούρτος;

4. Πώς αντιμετώπιζε η Φραγκογιανού την ύπαρξη των κοριτσιών στην κοινωνία ;

5. Τι σημαίνει η φράση «ψήλωσε ο νους της» και σε ποια πράξη την οδήγησε;

6. Πώς νιώθει η Φραγκογιαννού μετά τους φόνους παιδιών που διαπράττει ;

7. Πώς αντιδρά όταν η αστυνομία εγείρει υποψίες σε βάρος της;

8. Ποιες σκέψεις περνούν από το μυαλό της στη διάρκεια της πορείας της με στόχο να διαφύγει από τους αστυνομικούς;

9. Τι σημαίνει η φράση «Η Χαδούλα εύρε τον θάνατο …μεταξύ θείας και ανθρώπινης δικαιοσύνης»;

Ερωτήσεις στα διηγήματα του Βιζυηνού

Κάτω από: Νεοελληνική Λογοτεχνία | Despoina Kyriakaki
Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 7:38 μμ |

Α. Το αμάρτημα της μητρός μου

1. Πώς αντιμετώπιζε η μάνα την Αννιώ και γιατί;

2. Ποια ήταν η σχέση της Αννιώς με τα αδέρφια της;

3. Με ποια μέσα και τρόπους προσπαθούσε να αντιμετωπίσει η μάνα την αρρώστια της Αννιώς;

4. Να περιγράψετε τη σκηνή όπου η Αννιώ και η οικογένειά της βρίσκονται στην εκκλησία.

5. Για ποιους λόγους η μάνα υιοθετούσε συνέχεια κορίτσια;

6. Πώς παρουσιάζεται η σχέση της μάνας με τον Γιωργή ;

7. Η στάση του Γιωργή απέναντι στη μάνα ήταν πάντα η ίδια ή όχι ; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

Β. Το μόνον της ζωής του ταξείδιον

1. Πώς παρακινήθηκε ο πρωταγωνιστής να γίνει ράφτης;

2. Με ποια κατάσταση ήρθε αντιμέτωπος όταν πήγε στο παλάτι;

3. Ποιες δοξασίες σχετίζονται με τους μελλοθάνατους;

4. Να περιγράψετε τη σχέση της γιαγιάς με τον παππού.

5. Για ποιους λόγους ο παππούς δεν μπόρεσε να κάνει τα ταξίδια που επιθυμούσε;

6. Τι σημαίνει ο τίτλος «Το μόνον της ζωής του ταξείδιον»;

Γ. Ο Μοσκώβ Σελήμ

1. Πώς περιγράφεται ο Σελήμ από τους ντόπιους;

2. Για ποιο λόγο στρατολογήθηκε ο Σελήμ την πρώτη φορά;

3. Ποια ήταν η τύχη του μεγάλου του αδελφού;

4. Να παρουσιάσετε τη σχέση του Σελήμ με τον πατέρα του.

5. Με ποιο τρόπο μεταβάλλεται η στάση του Σελήμ απέναντι στους Ρώσους και γιατί;

6. Με ποια κατάσταση βρέθηκε αντιμέτωπος ο Σελήμ, όταν γύρισε στην πατρίδα του;




Bιογραφικά είδη

Κάτω από: Γενικά,Εκπαίδευση,Νεοελληνική Γλώσσα | Despoina Kyriakaki
Δευτέρα, 11 Φεβρουαρίου 2013 1:24 πμ |

Χρήσιμες διευθύνσεις για τη Φόνισσα του Παπαδιαμάντη

Κάτω από: Εκπαίδευση,Νεοελληνική Λογοτεχνία | Despoina Kyriakaki
Τρίτη, 18 Δεκεμβρίου 2012 5:11 μμ |  Με ετικέτα , |

Το υλικό, μέρος του οποίου επεξεργαστήκατε στο σχετικό με τη Φόνισσα φύλλο εργασίας, μπορείτε να το δείτε στα ακόλουθα links.

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BB%CE%AD%CE%BE%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%BF%CF%82_%CE%A0%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%BC%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B7%CF%82 (βιογραφικά του Παπαδιαμάντη)

http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=141420 (H Φόνισσα ως αντικοινωνικό μυθιστόρημα, Δ. Τζιόβας)

http://latistor.blogspot.gr/2011/01/blog-post_06.html (αφηγηματικές τεχνικές στη Φόνισσα)

http://fotodendro.blogspot.gr/2011/11/blog-post_24.html (μια ερμηνευτική πρόταση)

http://www.archive.gr/news.php?readmore=183 (νατουραλισμός και Φόνισσα)

http://www.kee.gr/attachments/file/2471.pdf (σ. 144-145, για παράλληλα κείμενα).

Eρωτήσεις στο “Μοιρολόγι της Φώκιας”

Κάτω από: Νεοελληνική Λογοτεχνία | Despoina Kyriakaki
Τρίτη, 1 Μαΐου 2012 11:40 μμ |

Το Μοιρολόγι της Φώκιας, Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης

Ερωτήσεις

1. Ποιο είναι το πρωταγωνιστικό πρόσωπο του διηγήματος και σε ποια κατάσταση βρίσκεται

2. Να παρουσιάσετε το τοπικό πλαίσιο στο οποίο εκτυλίσσεται η δράση.

3. Για ποιον λόγο βρίσκεται εκεί η ηρωίδα και ποιος άλλος εμφανίζεται στη δράση;

4. Με ποιον τρόπο εισάγεται στη σκηνή η Ακριβούλα και τι απέγινε τελικά;

5. Τι σημαίνει η φράση μοιρολόγι της φώκιας;

6. Πιστεύετε ότι η γιαγιά φέρει ευθύνη για τον χαμό της Ακριβούλας ; Έχει ελαφρυντικά; Θα μπορούσε να έχει δράσει διαφορετικά και αν ναι, πώς;

Ερωτήσεις στο έργο “Το μυστικό της Κοντέσας Βαλέραινας”

Κάτω από: Νεοελληνική Λογοτεχνία | Despoina Kyriakaki
Τρίτη, 1 Μαΐου 2012 11:33 μμ |

Το μυστικό της Κοντέσας Βαλέραινας, Γρηγόριος Ξενόπουλος

1. Να παρουσιάσετε την οικογενειακή κατάσταση της Κοντέσας στο έργο (μέλη οικογένειας, σχέσεις κλπ)

2. Σε ποια οικονομική κατάσταση έχει περιέλθει η οικ0γένεια της Κοντέσας; Nα αναφέρετε τουλάχιστον τρία παραδείγματα που την αποδεικνύουν.

3. Ποιο ξεχωριστό μυστικό διαθέτει η Κοντέσα και πώς το χρησιμοποιεί;

4. Τι επιδιώκει ο Τζώρτζης ο Πάπουζας από τη Βαλέραινα και ποια είναι η δική της αντίδραση προς αυτόν;

5. Πώς αντιμετωπίζουν τα διάφορα μέλη της οικογένειας την πρόταση του Πάπουζα και πώς αντιδρά η Κοντέσα;

6. Τελικά με  ποιο τρόπο ξεπερνάνε το εμπόδιο που υπάρχει σχετικά με το μυστικό;

Πώς σας φαίνεται η τελική απόφαση της Βαλέραινας να τερματίσει τη ζωή της ;Τι φανερώνει κατά τη γνώμη σας για τις αξίες τις δικές της σε σχέση με αυτές των μελών της υπόλοιπης οικογένειας ;

Ancient Greek Architecture/ Column Orders

Κάτω από: Γενικά | Despoina Kyriakaki
Σάββατο, 10 Μαρτίου 2012 2:09 πμ |
Δείτε το στο slideshare.net

Αρχείο Καβάφη και σχετικό οπτικοακουστικό υλικό για το ποίημα Ιθάκη

Κάτω από: Νεοελληνική Λογοτεχνία | Despoina Kyriakaki
Σάββατο, 3 Μαρτίου 2012 1:26 πμ |

lhttp://www.youtube.com/watch?v=9puxoJ1f6YU (ο Sean Connery διαβάζει Ιθάκη)

lhttp://www.youtube.com/watch?v=1aFTuH1lwjM&feature=related (η Έλλη Λαμπέτη διαβάζει την Ιθάκη)

lhttp://poemsoutloud.net/audio/archive/keeley_reads_ithaka/ (ο μεταφραστής του Καβάφη, Edmund Keeley διαβάζει την Ιθάκη)

lhttp://www.kavafis.gr/poems/list.asp?cat=1 (ο Γ.Π. Σαββίδης διαβάζει την Ιθάκη)

lhttp://www.snhell.gr/ (σπουδαστήριο νέου Ελληνισμού, ο επίσημος δικτυακός τόπος για τον Καβάφη)

lhttp://www.youtube.com/watch?v=ixqmtE1ZcII (από την ταινία Καβάφης, Ιθάκη)

lhttp://www.youtube.com/watch?v=vc2hVpvn1fQ (απαγγελία από Γρηγόρη Βαλτινό σε μουσική J.S. Bach)

Κυλικείο στο ΑΠΘ από απορρίμματα (!)

Κάτω από: Γενικά,Περιβάλλον | Despoina Kyriakaki
Σάββατο, 3 Μαρτίου 2012 1:21 πμ |

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Ενα κυλικείο φτιαγμένο από τα… άχρηστα φιλοξενεί εδώ και ένα μήνα η Οδοντιατρική Σχολή Θεσσαλονίκης. Το σύνολο των αντικειμένων που συνθέτουν τον χώρο του θα είχαν πριν από δύο μήνες σίγουρο προορισμό τους κάδους σκουπιδιών, τη μάντρα συγκέντρωσης ογκωδών αντικειμένων του δήμου ή τον ΧΥΤΑ της Μαυροράχης, αν δεν υπήρχε η ομάδα του ΑΠΘ που τα είδε αλλιώς, τα καθάρισε, τα επισκεύασε και τα επαναχρησιμοποίησε για τον εξοπλισμό και τη διακόσμηση του πρώτου ανακυκλωμένου κυλικείου στα ελληνικά ΑΕΙ.

Τραπεζάκια, καρέκλες, πάγκοι, φωτιστικά, πίνακες, βιβλιοθήκες, συνθέσεις από καπάκια αναψυκτικών και μπουκάλια, παλιές ηλεκτρικές συσκευές, όλα «παίζουν και πάλι» σε ένα υποδειγματικό παράδειγμα επαναχρησιμοποίησης χρηστικών αντικειμένων. Τα επαναχρησιμοποιημένα αντικείμενα καλύπτουν το 80% του κυλικείου, δίνοντας μια άλλη διάσταση στο σημείο συνάντησης εκατοντάδων φοιτητών, καθηγητών και επισκεπτών της Σχολής. «Η επιλογή έγινε τυχαία, αλλά ο συγκεκριμένος χώρος αποτελεί την αφορμή για δράσεις ευαισθητοποίησης και καλών πρακτικών ανακύκλωσης», όπως ανέφερε ο γεωλόγος και υπεύθυνος κατασκευής των νέων κυλικείων του ΑΠΘ κ Μ. Σπυρίδης.

Για το πλήρες άρθρο εδώ

« Προηγούμενη ΣελίδαΕπόμενη Σελίδα: »