Τι είναι το δίκτυο σχολείων «Ρητορική & Εκπαίδευση» Η δημιουργία του Δικτύου Σχολείων στην Ανατ. Αττική με τίτλο «Ρητορική & Εκπαίδευση» αποτελεί απόρροια δύο παραγόντων: πρώτον, της υφιστάμενης ανάγκης συστηματικής και ουσιαστικής καλλιέργειας του προφορικού λόγου, ο οποίος στα περισσότερα μαθήματα περιθωριοποιείται έναντι του γραπτού (συνήθως λόγω έλλειψης χρόνου), και δεύτερον, του αυξανόμενου ενδιαφέροντος που έχει εκδηλωθεί τα τελευταία χρόνια για την ένταξη της ρητορικής στην εκπαίδευση, μέσω αγώνων ρητορικής τέχνης (π.χ. οι Αγώνες επιχειρηματολογίας του Υπουργείου Παιδείας και οι Καλλιτεχνικού Αγώνες) ή και άλλων προγραμμάτων που απαιτούν υψηλό επίπεδο προφορικού λόγου (π.χ. Βουλή των Εφήβων, Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών κ.λπ.).
Οργάνωση Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί μέσω της δημιουργίας ομάδων ρητορικής τέχνης με συμμετοχή 12-15 μαθητών Γυμνασίου ή Λυκείου. Οι ομάδες μπορούν να λειτουργούν στα πλαίσια των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων ως Πολιτιστικά. Υπεύθυνοι μπορεί να είναι καθηγητές οποιασδήποτε ειδικότητας. Για τη στήριξη και επιμόρφωση των εμπλεκομένων εκπαιδευτικών οργανώνονται από τη ΔΔΕ σε συνεργασία με επιστημονικούς φορείς βιωματικά σεμινάρια και ενημερωτικές συναντήσεις με έμπειρους εκπαιδευτές ρητορικής τέχνης. Στόχοι Ο στόχος του προγράμματος είναι η παράλληλη και σε βάθος ανάπτυξη νου και λόγου. Πιο συγκεκριμένα, η καλλιέργεια της κριτικής και δημιουργικής σκέψης αλλά και του «καλῶς λέγειν», δηλαδή του λόγου που χαρακτηρίζεται από γραμματική αρτιότητα, αισθητική ομορφιά και πρακτική αποτελεσματικότητα με την ισχύ της επιχειρηματολογίας. Επιπλέον, αναμένεται οι μαθητές να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση μέσω της συνεχούς έκθεσής τους στο κοινό, να μάθουν να συνεργάζονται, να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της έρευνας και της ενημέρωσης – να μάθουν πώς να μαθαίνουν, να αναπτύξουν αφαιρετική και συνθετική ικανότητα, να καλλιεργήσουν αναγνωστικές δεξιότητες, να εξοικειωθούν με τεχνικές επιχειρηματολογίας και με την παραγωγή πολλών, καλών και πρωτότυπων ιδεών κ.ά. Τα ρητορικά «αγωνίσματα» & τεχνικές Πιο συγκεκριμένα, θα αξιοποιηθούν τεχνικές όπως το εκπαιδευτικό δράμα, οι στρατηγικές της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, η θεωρία της αφήγησης και της περιγραφής, η λεξικολογία, η Λογική και, βεβαίως, από την κλασική ρητορική του Αριστοτέλη. Οι μαθητές θα εξοικειωθούν με την παραγωγή προφορικού λόγου υψηλού επιπέδου και μέσα από δραστηριότητες και ρητορικά αγωνίσματα όπως οι διττοί λόγοι, ο αυθόρμητος λόγος, ο προτρεπτικός λόγος, η αφήγηση ιστορίας, η εκφραστική ανάγνωση, το παιχνίδι ρόλων, τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος όπως η ανακριτική καρέκλα και ο διάδρομος συνείδησης, ασκήσεις και παιχνίδια κριτικής και δημιουργικής σκέψης, η έρευνα σε ηλεκτρονικό και έντυπο τύπο και η προετοιμασία προφορικών εισηγήσεων, η εξοικείωση με τη ρητορική της εικόνας, οι ασκήσεις ύφους, η χρήση σχημάτων λόγου, οι ασκήσεις με λεξικά για εμπλουτισμό του λεξιλογίου κ.ά. Τα θέματα Η διεπιστημονικότητα και η διαθεματικότητα του προγράμματος είναι προφανής από όσα προαναφέρθηκαν. Επιπλέον, πολλά από τα θέματα θα αντλούνται από το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Βιολογίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, των Θρησκευτικών, της Ιστορίας και από άλλα μαθήματα, δίνοντας έτσι στους μαθητές την ευκαιρία να εμβαθύνουν σε έννοιες και γνώσεις που πιθανόν να μην υπάρχει χρόνος να το κάνουν κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Αποτίμηση-Αξιολόγηση Έμφαση θα δίνεται, τέλος, στη συνεχή αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση κάθε δραστηριότητας, καθιστώντας έτσι τους μαθητές συνειδητούς ακροατές και κριτές. Η αξιολόγηση του προγράμματος μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω ερωτηματολογίου ή/και συζήτησης στις συναντήσεις που θα οργανωθούν με προσκεκλημένους τους γονείς και τους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου αλλά και με την καταγραφή της γνώμης των ίδιων των συμμετεχόντων. Σε αυτές τις συναντήσεις οι μαθητές θα παρουσιάζουν προσχεδιασμένες ή αυθόρμητες δραστηριότητες και θα εξοικειώνονται με αληθινές συνθήκες επικοινωνίας και την έκθεση σε μεγάλο ακροατήριο. Συνεργασία: Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση (www.rhetoricineducation.com) |
|
Ρητορική και Εκπαίδευση
Δεν υπάρχουν σχόλια »
Χωρίς σχόλια ακόμα.
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.