Αρχική » Εκπαιδευτική ΡαδιοΤηλεόραση » Η Εκπαιδευτική Τηλεόραση βρέθηκε στις πρόβες της όπερας «Αντιγόνη» – 2o μέρος

Ιστορικό

Η Εκπαιδευτική Τηλεόραση βρέθηκε στις πρόβες της όπερας «Αντιγόνη» – 2o μέρος

ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΣΤΑΘΗ, Η ΟΠΕΡΑ ΑΝΤΙΓΟΝΗ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ του LEE BREUER
Δεύτερο μέρος


Μετάφραση συνέντευξης


Η ομάδα μου έχει ταξιδέψει στην Ελλάδα. Ήμασταν στο Φεστιβάλ Αθηνών με δυο έργα.Έκανα ένα έργο στα ελληνικά στην Πάτρα, όταν η Πάτρα ήταν η πολιτιστική πρωτεύουσα τηςΕυρώπης. Πήρα μαθήματα στα Ελληνικά, δίδαξα στην Ελλάδα, στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα σανFullbright scholar, έδωσα διαλέξεις.Τι κάνω. Eίμαι σκηνοθέτης της avant garde*, μάλλον, παρά ένας παραδοσιακός σκηνοθέτης όπερας. Σκηνοθετώ τη δική μου ερμηνεία αυτών των έργων. Δεν προσπαθώ να τα σκηνοθετήσω σύμφωνα με το πώς αρχικά ήταν σχεδιασμένα να σκηνοθετηθούν. Κάνω ερμηνεία. Έτσι, νομίζω, ότι είναι κάπως διαφορετικά από τον παραδοσιακό τρόπο που είχαν εκπαιδευτεί στην Ελλάδα να κάνουν όπερα, που ήταν πιο κοντά στο Ιταλικό ή το Γερμανικό μοντέλο.Νομίζω, αυτό είναι κάτι που μπορεί να ανιχνευθεί στο avant garde. Νομίζω ότι η Έρση (Πίττα) σαν χορογράφος θα καταλάβει ότι υπάρχουν επιδράσεις και τέτοια από Bauhaus* στη Γερμανία και avant-garde στη Γαλλία στις αρχές του 20ου αιώνα. Αυτού του είδους η σκηνοθεσία βρέθηκε τον 20ο αιώνα.
Υπάρχουν πολλοί που κάνουν αυτού του είδους δουλειάς σήμερα, αλλά η παράδοση είναι μόνο 100 χρόνων. Η αρχαία ελληνική τραγωδία φυσικά έχει παράδοση 2400 χρόνων. Είναι λοιπόν μια ερμηνεία αυτών των μύθων σύμφωνα με τους μοντέρνους κανόνες. Και αυτού του είδους η όπερα, όπως η Αντιγόνη, είναι μοντέρνα, είναι σχεδόν μεταμοντέρνα. Ακολουθούμε ένα είδος στυλ που είναι μισό μπαλέτο, μισό όπερα και μάλιστα χρησιμοποιούμε πολύ την τεχνολογία, videos, πολύ σύγχρονο, πολύ λίγο έχει να κάνει με τον τρόπο που παρουσιάζεται στο θέατρο, με τον τρόπο, για παράδειγμα, που θα το κάνει το Εθνικό θέατρο. Είναι εντελώςδιαφορετικό. Ελπίζω να αρέσει στον κόσμο. Η παράδοση έρχεται από την Αμερική, τη Γερμανία, τηΓαλλία και το avant-garde.

Μου αρέσει πραγματικά η Ελλάδα και είναι σπουδαίο που κάνουμε έναν σπουδαίο ελληνικόμύθο στα ελληνικά και, νομίζω, ο Θοδωρής (Στάθης) προσπαθεί να περάσει ένα πολιτικό μήνυμα. Οι κανόνες δεν μπορούν να επιβληθούν από τους ανθρώπους εκτός κι αν είναι φυσικοί, οργανικοί,αν έρχονται από την παράδοση, αν έρχονται από τους θεούς. Και η Αντιγόνη σπάει τους κανόνεςπου έχουν επιβληθεί από τον Κρέοντα, αλλά όχι τους αληθινούς κανόνες, τους κανόνες της Φύσης. Αυτούς τους ακολουθεί. Και η τραγωδία είναι ότι οι κανόνες του ανθρώπου που επιβάλλονται απότον Κρέοντα είναι διαφορετικοί από τους κανόνες της Φύσης. Και όταν αυτοί οι κανόνες εναντιωθούνστους κανόνες της Φύσης, τότε είναι τραγωδία. Γιατί δεν θα δουλέψουν, αν δεν ακολουθείς τουςνόμους της Φύσης, αν δεν δίνεις σημασία στην οικογένεια, αν δεν δίνεις σημασία στους δεσμούςαίματος, αν είσαι πολύ γοητευμένος από την εξουσία. Και ο Θοδωρής πέρασε αυτό το μήνυμα εδώ. Αυτή είναι η ιστορία ενός ανθρώπου αποπλανημένου από την εξουσία. Ξεκινάει με το λαό να τον αγαπάει, αλλά μετά παίρνει κακές αποφάσεις, κάνει κακή πολιτική και μόνο ένα κορίτσι τουεναντιώνεται. Όλοι οι άλλοι τον φοβούνται, όλοι οι άλλοι συμφωνούν μαζί του. Αλλά ένα κορίτσι λέει όχι, θα το κάνω με το σωστό τρόπο, το φυσικό τρόπο. Και πεθαίνει. Αλλά πεθαίνει σαν πρότυπο,σαν κάποιον που διατηρεί την αλήθεια, αν και πεθαίνει γι αυτήν. Αυτό λοιπόν είναι ένα πολύ δυνατό μήνυμα. Και ο Θοδωρής περνάει αυτό το μήνυμα. Επίσης ο Κρέων κατηγορεί τους πάντες ότι κάνουν εκείνο και το άλλο για τα χρήματα. Αλλά δεν το κάνουν για το χρήμα. Το κάνουν γιατί ο βασιλιάς είναι ένας κακός κυβερνήτης. Κάνει κανόνες που δεν θα δουλέψουν, γιατί εναντιώνονται στο φυσικό νόμο. Και αυτή είναι η ουσία της Τραγωδίας. Αυτό το βλέπουμε σήμερα να γίνεται παγκοσμίως. Βλέπουμε όλες τις επαναστάσεις που γίνονται σήμερα παγκοσμίως. Γίνονται γιατί οι κυβερνήτες αποπλανούνται από την εξουσία και μετά αρχίζουν να κυβερνούν με ένα τρόπο που καταστρέφει τους αληθινούς κανόνες της Φύσης. Και όταν τα πράγματα γίνουν πολύ άσχημα οι άνθρωποι επαναστατούν.


Μετάφραση: Δρ. Ουρανία Μολυβιάτη

Κάμερα-Μοντάζ: Χρήστος Ραχιώτης

  • Με τον όρο Μπαουχάους ή Μπάουχαους (γερμ. Staatliches Bauhaus ή Bauhaus) αναφερόμαστε στην καλλιτεχνική και αρχιτεκτονική σχολή που ιδρύθηκε από τονΒάλτερ Γκρόπιους και αναπτύχθηκε την περίοδο 1919-1933 στη Γερμανία. Το ύφοςτης σχολής Μπαουχάους επέδρασε καταλυτικά στην εξέλιξη της σύγχρονης τέχνης,ειδικότερα στους τομείς της αρχιτεκτονικής και του βιομηχανικού σχεδιασμού (design),ενώ τα έργα που παράχθηκαν μέσα από τα εργαστήρια της σχολής έγιναν αντικείμεναεκτεταμένης αναπαραγωγής
  • Η πολιτογραφημένη σήμερα διεθνής έκφραση αβάν-γκαρντ, που προέρχεται εκ της γαλλικήςγλώσσας (avant-garde), αρχικά ήταν στρατιωτικός όρος που σήμαινε εμπροσθοφυλακή(βανγκάρντ).Με αυτή τη σημασία χρησιμοποιήθηκε περίπου από το 15ο μέχρι το 19ο αιώνα. Από τις αρχές του 20ού αιώνα, με την έκφραση αυτή αποδίδεται κυρίως κάθε πρωτοποριακή ή και πειραματική ιδέα ή εφαρμογή σε όλα τα πεδία της ανθρώπινης δραστηριότητας καικυρίως στους χώρους της τέχνης, του πνεύματος ακόμα και στη πολιτική.

*Υποσημειώσεις από τη Βικιπαίδεια

Υπερσύνδεσμοι
www.opera–antigoni.gr
www.leebreuer.com/
www.maboumines.org/lee-breuer

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση