Το να είσαι γονιός απαιτεί συνεχή εγρήγορση,ετοιμότητα,ενημέρωση,ενδιαφέρον αλλά και πολλή αγάπη ,τρυφερότητα,ευαισθησία!Και είναι στ΄αλήθεια τόσο δύσκολο όσο ακούγεται!Ή μήπως δεν είναι;Σε κάθε περίπτωση,σ΄αυτήν την …γωνιά για τους γονείς ,μπορείτε να βρείτε πολύ υλικό και (ελπίζω) πολλές απαντήσεις σε σημαντικά ερωτήματα που σας απασχολούν!Προσπάθησα και θα συνεχίσω να προσπαθώ,να ενημερώνω την σελίδα με κάθε άρθρο που θα εντοπίζω στο διαδίκτυο και το οποίο κατά την γνώμη μου, θα σας φανεί χρήσιμο!
Η ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ – ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Και ποιος δε θα ήθελε να εκτιμούν την προσπάθειά του, να δέχεται θετικά σχόλια για το αποτέλεσμα της δουλειάς του, και να έχει κάποιον δίπλα του που θα τον αγαπά και θα τον στηρίζει ακόμα και αν τελικά δεν καταφέρει να πετύχει το στόχο του. Όλοι μας έχουμε ανάγκη την ενθάρρυνση και την στήριξη από τους ανθρώπους γύρω μας για να συνεχίσουμε να πιστεύουμε στον εαυτό μας και στις δυνατότητες μας. Όταν δεν υπάρχει αυτό, το πιθανότερο είναι ότι θα εγκαταλείψουμε την προσπάθεια δημιουργώντας στο μυαλό μας μια αρνητική πεποίθηση που θα αποτρέπει την εμπλοκήμας ξανά με το ίδιο αντικείμενο. Για τους ίδιους ακριβώς λόγους, τα παιδιά έχουν ανάγκη την ενθάρρυνση των γονιών τους.
Οι παιδοψυχολόγοι Ντινκμέγιερ και Μακ-Κέι, προτείνουν στους γονείς να αποφεύγουν τις παρακάτω συμπεριφορές οι οποίες ουσιαστικά αποθαρρύνουν τα παιδιά αντί να τα ενθαρρύνουν:
1. Αρνητικές προσδοκίες
Όταν οι γονείς πιστεύουν ότι το παιδί δε θα πετύχει μια δύσκολη δουλειά, του περνάνε αυτό το μήνυμα με πολλούς τρόπους – είτε λεκτικά, είτε με τη γλώσσα του σώματος και τις εκφράσεις τους. Το αποτέλεσμα είναι το παιδί να αρχίσει να αμφιβάλει για τις ικανότητές του και να συμπεριφέρεται όπως ακριβώς περιμένανε οι γονείς, αποτυχαίνει.
2. Παράλογες απαιτήσεις
Συχνά οι γονείς έχουν απαιτήσεις από τα παιδιά που είναι αδύνατο να τις ικανοποιήσουν. Πρέπει να τα καταφέρνουν σε ό,τι μετράει για τους γονείς – σχολείο, αθλητισμός, κλπ. Όταν οι γονείς έχουν συνεχώς αυξημένες απαιτήσεις, δίνουν το μήνυμα στο παιδί ότι περιμένουνε από αυτό ακόμα περισσότερα και οτιδήποτε και αν κάνει, ποτέ δεν είναι αρκετά καλό. Μην περιμένετε επιτυχίες που είναι πέρα από την ηλικία και τις δυνατότητες του παιδιού.
3. Ανταγωνισμός ανάμεσα στα αδέρφια, στους συμμαθητές, στους φίλους
Συχνά, οι μεγάλοι καλλιεργούμε ταν ανταγωνισμό ανάμεσα στα παιδιά. Μπορεί να επαινούμε το παιδί που έχει πετύχει, ενώ μπορεί να αγνοούμε ή να επικρίνουμε εκείνο που έχει αποτύχει. Αρκετά συχνά, ένα παιδί μπορεί να αποκτά ικανότητες σε εκείνο τον τομέα όπου το αδερφάκι ή ο φίλος του δεν μπορεί να τα καταφέρει έτσι ώστε να αισθάνεται ότι υπερέχει. Το ίδιο παιδί ίσως αποφασίσει να μη δοκιμάσει τις ικανότητές του σε τομείς όπου οι άλλοι τα καταφέρνουν, γιατί μπορεί να φοβηθεί την αποτυχία. Είναι σημαντικό οι γονείς να ενθαρρύνουν όλα τα παιδιά χωρίς να τα συγκρίνουν ποτέ μεταξύ τους.
4. Υπερβολικές φιλοδοξίες
Μερικοί γονείς θέλουν να είναι οι καλύτεροι, να είναι τέλειοι, γιατί φοβούνται πως αν δεν είναι, δεν
ανταποκρίνονται σωστά στο ρόλο τους ως γονείς. Για να το πετύχουν όμως αυτό ζητούν την τελειότητα και από τα παιδιά τους. Η αντιμετώπιση αυτή ίσως επηρεάσει τα παιδιά κάνοντάς τα να μην προσπαθούν τίποτα, αν δεν είναι σίγουρα ότι θα έρθουν πρώτα. Το αποτέλεσμα θα είναι να αποφεύγουν αυτούς τους τομείς στους οποίους βλέπουν ότι υπάρχει περίπτωση να αποτύχουν.
5. Μην παρουσιάζετε τον εαυτό σας ως τέλειο και αλάνθαστο στο παιδί σας
Μιλήστε του για τους δικούς σας φόβους, τις δικές σας αποτυχίες, τα δικά σας διλήμματα. Τα παιδιά δεν έχουν ανάγκη από γονείς θεούς αλλά από αληθινούς ανθρώπους που μπορούν να αισθάνονται πραγματικά κοντά τους.
Προσπαθήστε να ενθαρρύνετε τα παιδιά με τους παρακάτω τρόπους:
1. Δεχτείτε τα παιδιά όπως είναι, όχι όπως θα έπρεπε να είναι
Αν θέλετε τα παιδιά να πιστέψουν ότι αξίζουν, πρέπει ειλικρινά να τα δεχτείτε όπως είναι, με όλες τις ατέλειές τους. Φανταστείτε πως θα ήταν αν σας θύμιζαν συνέχεια τα δικά σας λάθη. Θα νιώθατε ότι αξίζετε; Οι άνθρωποι δεν μπορούν να βελτιωθούν αν δεν νιώσουν αρκετά καλά με τον εαυτό τους. Φανταστείτε τώρα πως θα νιώθατε αν σας ενθάρρυναν συνέχεια και ξέρατε ότι μέσα στην οικογένειά σας σας εκτιμούν και σας πιστεύουν. Περάστε το μήνυμα στα παιδιά ότι εκτιμάτε σαν ανθρώπους, άσχετα από την επιτυχία τους. Όταν τα δεχτείτε όπως είναι, τα βοηθάτε να νιώσουν ότι αξίζουν σαν άνθρωποι και έτσι τα δίνετε το θάρρος να συνεχίσουν την προσπάθειά τους.
2. Ενεργείστε θετικά
Όταν ενθαρρύνετε, μην κάνετε ταυτόχρονα αρνητικές παρατηρήσεις όπως “Ναι, τα κατάφερες αρκετά καλά, αλλά θα μπορούσες να βάλεις όλους τους τόνους στις λέξεις”. Μερικές φορές οι γονείς θέλοντας από τα παιδιά να κάνουν το καλύτερο, ακυρώνουν την προσπάθεια των παιδιών συνοδεύοντας την επιβράβευση με ένα «αλλά». Όταν προκύπτουν προβλήματα, χρησιμοποιείστε μεθόδους που δείχνουν σεβασμό στο παιδί – ακούστε τι έχει να σας πει και βοηθήστε στην επίλυση των προβλημάτων χρησιμοποιώντας τις φυσικές και λογικές συνέπειες. Αποφύγετε τον πειρασμό να επέμβετε όταν το παιδί προσπαθεί να λύσει ένα πρόβλημα ή να ολοκληρώσει κάτι. Η επέμβαση δίνει το μήνυμα μιας καλυμμένης κριτικής. Αν το παιδί ζητήσει τη βοήθειά σας, περιορίστε τις παρατηρήσεις σας στη μορφή προτάσεων <<Τι νομίζεις ότι θα γινόταν αν … Σκέφτηκες να …. Βρήκα ότι είναι πολύ βοηθητικό να …>>. Αν τα παιδιά ζητούν τη βοήθειά σας με σκοπό να επισύρουν την άτοπη προσοχή ή να αποφύγουν να σκεφτούν ή να εργαστούν ανεξάρτητα, πείτε τους ότι έχετε εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους.
3. Πιστέψτε στα παιδιά για να μπορέσουν να πιστέψουν στον εαυτό τους
Προσπαθήσετε να παραβλέπετε τα λάθη του παιδιού και να του δείχνετε ότι το εμπιστεύεστε. Να τονίζετε τις θετικές πλευρές των προσπαθειών του. Αν δεν συμπεριφερθεί σωστά, ξεχωρίστε την πράξη από το παιδί. Να κρίνετε τη λανθασμένη πράξη αλλά ποτέ το παιδί. Είναι άλλο να πείτε,
«αυτό που έκανες είναι λάθος» και να εξηγήσετε στη συνέχεια το γιατί, και άλλο να πείτε, «είσαι λάθος». Αυτό ακυρώνει το παιδί ως οντότητα. Στην πρώτη περίπτωση δημιουργείται απόσταση ανάμεσα στην πράξη και στο παιδί, αφήνοντας περιθώρια διόρθωσης. Στη δεύτερη περίπτωση ενθαρρύνετε την παραίτηση του παιδιού και μειώνετε την αυτοεκτίμησή του.
4. Δώστε προσοχή στη συνεισφορά και στα θετικά σημεία του παιδιού
Για να νιώσει ότι επαρκεί ένα παιδί, πρέπει να αισθανθεί ότι είναι χρήσιμο και ότι η συμμετοχή του μετράει μέσα στην οικογένεια. Αναγνωρίστε τις ικανότητές του και προτείνετε τρόπους να χρησιμοποιήσει αυτές τις ικανότητες για να βοηθήσει τα μέλη της οικογένειας.
5. Αναγνωρίστε την προσπάθεια και τη βελτίωση το ίδιο όπως και το τελικό αποτέλεσμα
Όταν οι γονείς επιδιώκουν μια επιτυχία π.χ. ένα καλύτερο βαθμό στα μαθηματικά, μερικά παιδιά συμπεραίνουν ότι δεν είναι αρκετά καλά αν δεν πλησιάσουν την τελειότητα. Η ενθάρρυνση όμως υπονοεί λογικές προσδοκίες που επιτυγχάνονται βήμα, βήμα. Υπονοεί ότι πρέπει να δεχτείτε την προσπάθεια και την αποτυχία του παιδιού, το ίδιο όπως και τις επιτυχίες του.
6. Επιμείνετε στην ενθάρρυνση και λιγότερο στον έπαινο
Ο έπαινος μπορεί να είναι αποθαρρυντικός διότι είναι ένα είδος ανταμοιβής. Δίνεται όταν κερδίζουμε, όταν είμαστε οι καλύτεροι. Η υπερβολική εξάρτηση από τον έπαινο μπορεί να έχει ανασταλτικά αποτελέσματα. Τα παιδιά ίσως πιστέψουν ότι η αξία τους εξαρτάται από τη γνώμη των άλλων, ίσως τα κάνει να θέλουν να συνεργαστούν μόνο όταν τα επαινούν, ίσως πιστέψουν ότι αξίζουν μόνο όταν ευχαριστούν τους άλλους ή ίσως τα κάνει να παραιτηθούν από κάθε προσπάθεια προκειμένου να αποφύγουν πιθανή αποτυχία. Από την άλλη πλευρά, η ενθάρρυνση δίνεται για την προσπάθεια ή για την βελτίωση, όσο μικρή και ελάχιστη κι αν είναι. Μπορεί να δοθεί και όταν τα παιδιά έχουν πεσμένο ηθικό, όταν νιώθουν ότι δεν τα καταφέρνουν πολύ καλά, ή όταν αντιμετωπίζουν μια αποτυχία.
Ακολουθούν μερικά παραδείγματα με τα οποία οι γονείς μπορούν να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους:
Φράσεις που δείχνουν παραδοχή:
- Μου αρέσει ο τρόπος που το χειρίστηκες.
- Μου αρέσει ο τρόπος που αντιμετωπίζεις αυτό το πρόβλημα.
- Χαίρομαι που σου αρέσει η μελέτη.
- Χαίρομαι που ευχαριστήθηκες με …, ή χαίρομαι που πέρασες καλά με αυτό.
- Εφόσον δεν είσαι ικανοποιημένος, τι νομίζεις ότι πρέπει να κάνεις ώστε να ικανοποιηθείς αρκετά;
- Πώς νιώθεις για αυτό;
Φράσεις που συγκεντρώνουν την προσοχή στη συνεισφορά, στα θετικά σημεία και στην εκτίμηση:
- Σε ευχαριστώ, ήταν μεγάλη βοήθεια.
- Ήταν πολύ ωραίο εκ μέρους σου που νοιάστηκες για …
- Ευχαριστώ, εκτιμώ αληθινά το …., γιατί με διευκόλυνε πολύ στη δουλειά μου.
- Χρειάζομαι τη βοήθειά σου για ….
Φράσεις που δείχνουν εμπιστοσύνη:
- Επειδή σε ξέρω καλά, είμαι σίγουρη ότι θα τα καταφέρεις!
- Έχω εμπιστοσύνη στην κρίση σου!
- Είναι δύσκολο, είμαι όμως σίγουρη ότι θα το ξεπεράσεις.
- Θα βρεις μια λύση.
Φράσεις που αναγνωρίζουν την προσπάθεια και τη βελτίωση:
- Φαίνεται ότι κατέβαλλες μεγάλη προσπάθεια για αυτό.
- Φαίνεται ότι ξόδεψες ώρα για να βρεις μια λύση.
- Βλέπω ότι προχωράς πολύ καλά!
- Κοίταξε πόση πρόοδο έχεις κάνει!
- Έχεις μεγάλη βελτίωση στο … !
- Ίσως πιστεύεις ότι δεν έφτασες ακόμα το στόχο σου, κοίτα όμως πόσο πολύ έχεις προχωρήσει!
Πηγή:http://www.parentshelp.gr/
ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΕ ΤΗΝ ΖΩΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΟΥ
ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΕ ΤΗ ΖΩΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Οι ζωγραφιές των παιδιών είναι πολύ σημαντικές γιατί σε αυτές τα παιδιά αποτυπώνουν τον ψυχικό τους κόσμο , τα συναισθήματά τους , τους προβληματισμούς τους.
Η παιδική ζωγραφιά έχει όλα τα στοιχεία του εικαστικού έργου: σχέδιο , χρώμα , σύνθεση , μορφή και περιεχόμενο.Βλέποντας ένα παιδί να ζωγραφίζει και ακούγοντας τις ερμηνείες που δίνει για τις ζωγραφιές του είναι σαν να διαβάζουμε την ψυχή του , επειδή μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα για τη ζωή του , τους προβληματισμούς του και τις ανησυχίες του. Η γλώσσα των εικόνων στο παιδί φανερώνει τη νοητική και την ψυχολογική του εξέλιξη , αποτυπώνει αυτό που βλέπει ή νιώθει με τον τρόπο που εκείνο το αντιλαμβάνεται.
Μέσα από τα παιδικά σχέδια , μαθαίνουμε ποιες είναι οι θέσεις του παιδιού , οι στάσεις , οι διαθέσεις , οι αντιδράσεις , οι φόβοι και οι ενοχές του.Για το λόγο αυτό και τα παιδικά σχέδια είναι αντικείμενο μελέτης από εκπαιδευτικούς , ψυχολόγους και ψυχιάτρους σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν καλύτερα την παιδική ψυχή.
Όταν καλούμε να ερμηνεύσουμε την παιδική ζωγραφιά στρέφουμε την προσοχή μας:
- Στον τρόπο που γράφει και καλύπτει το χαρτί
- Στην επιλογή των χρωμάτων και της φόρμας
- Στον τρόπο που επιλέγει να προβάλλει τον εαυτό του
- Ποια είναι τα ενδιαφέροντα , οι ανησυχίες και οι αφηγηματικές του προτιμήσεις
Η προτίμηση των χρωμάτων στην παιδική ζωγραφιά έχει σχέση με την ηλικία , το χαραχτήρα και την ψυχολογική κατάσταση του παιδιού.Μέσα από τα χρώματα το παιδί εκφράζεται.Γενικά , οι ανοιχτοί τόνοι χρωμάτων δείχνουν εξωστρέφεια ενώ οι σκοτεινοί την εσωστρέφεια του χαραχτήρα.
Η ερμηνεία που δίνεται στην επιλογή χρωμάτων από το παιδί είναι :
- Πολυχρωμία:αίσθηση χαράς και γιορτής
- Έντονα χρώματα:τα παιδιά την ώρα της ζωγραφικής τους δημιουργίας βρίσκονται σε κατάσταση έντασης
- Επικράτηση κόκκινου χρώματος:το κόκκινο χρώμα δηλώνει δυναμισμό.Δηλώνει ζωηρές συγκινήσεις και ενστικτώδεις παρορμήσεις.Η συνεχής χρήση του από τα παιδιά ίσως υποδηλώνει και κάποια νευρωτική συμπεριφορά
- Επικράτηση του πορτοκαλί χρώματος:το πορτοκαλί χρώμα δηλώνει ζεστή συμπεριφορά , ηρεμία και συναισθηματισμό
- Επικράτηση του κίτρινου χρώματος:δηλώνει δυναμισμό , φιλοδοξία και έντονη δράση
- Επικράτηση του καφέ χρώματος:δηλώνει ενοχή
- Επικράτηση του μπλε χρώματος:τα παιδιά που χρησιμοποιούν το μπλε χρώμα δείχνουν ανεπτυγμένη λογική και ρυθμιζόμενη συναισθηματική συμπεριφορά
- Επικράτηση του πράσινου χρώματος:δηλώνει επιμονή , πείσμα ,επιθυμία για διάκριση καθώς και στροφή στον εαυτό του
- Επικράτηση ροζ χρώματος:είναι χρώμα που χρησιμοποιείται κυρίως από τα κορίτσια και υποδηλώνει τη γυναικεία φύση και την αίσθηση ηρεμίας
- Η επικράτηση του μαύρου:το προτιμούν κυρίως τα εσωστρεφή παιδιά.Συμβολίζει το φόβο , την ανησυχία και την επιθυμία περιθωριοποίησης
- Επικράτηση του γκρίζου:χρησιμοποιείται κυρίως από εσωστρεφή παιδιά , δύσκολα με πνεύμα αντιλογίας
- Επικράτηση του άσπρου:τα δειλά παιδιά φτιάχνουν μικρά σχέδια αφήνοντας το υπόλοιπο χαρτί κενό
Το παιδί, μέσα από την παιδική ζωγραφιά , εκφράζεται μέσω των συμβόλων.Εκφράζει την εσωτερική του ζωή και αναγκαιότητα.Συχνά αυτό που δεν μπορεί να πει , αυτό που το φοβίζει ή προβληματίζει.
Η ερμηνεία , λοιπόν , της παιδικής ζωγραφιάς είναι διάσπαρτη από συμβολισμούς, οι κυριότεροι από αυτούς είναι οι εξής:
- Το δεξί μισό του χαρτιού:εκφράζει τη λογική και αντιπροσωπεύει τον πατρικό πόλο ή αντικείμενα τοποθετημένα στο δεξί μέρος του χαρτιού δείχνουν εξωστρέφεια και δυναμισμό
- Το αριστερό μισό του χαρτιού:αντιπροσωπεύει το μητρικό πόλο και συμβολίζει τη στροφή προς το παρελθόν
- Το μπουτζούρωμα:με το μουτζούρωμα το παιδί μπορεί να θέλει να κρύψει κάτι που αυθόρμητα ήρθε στο φως.Κατά τους ψυχολόγους το μουτζούρωμα , αποτελεί σύμπτωμα μεγάλης ψυχοκινητικότητας και απουσίας αναστολών
- Η καρδιά:συμβολίζει τα πρώτα αισθηματικά σκιρτήματα των παιδιών
- Το σπίτι:συμβολίζει τις σχέσεις του παιδιού με την οικογένειά του.Αν η γραμμή του σπιτιού είναι πατημένη και παχιά , υποδηλώνει ένα παιδί απαιτητικό , επιθετικό.Ένα σπίτι χωρίς παράθυρα σημαίνει ότι το παιδί δε νιώθει άνετα σε αυτό.Ένα καλοζωγραφισμένο σπίτι είναι έκφραση ενός πλήρως ισορροπημένου παιδιού
- Το τζάκι:είναι σύμβολο συντροφικότητας , θαλπωρής και αγάπης.Αν ο καπνός της καμινάδας κατευθύνεται δεξιά το παιδί κοιτάζει αισιόδοξα το μέλλον , αν ο καπνός κατευθύνεται προς τα αριστερά δηλώνει εσωστρέφεια.Τέλος , αν ο καπνός κρύβει τον ήλιο είναι ένδειξη κατάθλιψης
- Ο ήλιος :συμβολίζει συχνά τον πατέρα του παιδιού και από το μέγεθος που επιλέγει το παιδί να του δώσει ,εκφράζει τη σημασία που αποδίδει το τελευταίο στο ρόλο του πατέρα
Το παιδί μέσα από την παιδική ζωγραφιά ανακαλύπτει έναν τρόπο έκφρασης που το ικανοποιεί , απολαμβάνει την ώρα της ζωγραφικής και ζωγραφίζει με λεπτομέρεια τα όσα σχεδιάζει.Για το λόγο αυτό καλό θα ήταν να μην επεμβαίνουμε στην παιδική ζωγραφιά.Ο δικός μας ρόλος θα ήταν καλύτεροα να είναι βοηθητικός και υποστηρικτικός ,έτσι ώστε να βοηθήσουμε τα παιδιά να ανακαλύψουν τις αλήθειες , τις έννοιες , την πραγματικότητα.Το παιδί που ζωγραφίζει είναι ένα παιδί που μαθαίνει να βλέπει.
ΠΗΓΗ:http://www.4moms.gr/