Γλώσσα

BibliaGlossas GlossaLejika ΓΛΩΣΣΑ ΜΗΤΡΙΚΗ

 

 

 

 

 

 

 

 

Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΗΜΕΡΑ

 

Στη σημερινή εποχή το φαινόμενο της λεξιπενίαςκαι γενικότερα της γλωσσικής υποβάθμισης εμφανίζεται σε μεγάλο βαθμό στη νεολαία. Παιδιά και έφηβοιχρησιμοποιούν απλό και πρόχειρο λεξιλόγιο καθώς  και ξένες λέξεις. Αλλά γιατί συμβαίνει αυτό;

Είναι πολλοί οι λόγοι. Ένας πολύ βασικός, είναι η τηλεόρασηκαθώς και τα ΜΜΕ.Στην τηλεόραση και στο internetοι παρουσιαστές, δημοσιογράφοι και όσοι αρθρογραφούν σε εφημερίδες και περιοδικά εκφράζονται με πολύ φτωχό λόγο και με σύντομες εκφράσεις χωρίς να γνωρίζουν ούτε οι ίδιοι πολλές φορές, το νόημα. Με τις ύβρεις και με τη φροντισμένη γλώσσα που χρησιμοποιούν επηρεάζουν το μορφωτικό επίπεδο , τον τρόπο σκέψης και έκφρασης των νέων, πράγμα που θα έχει αρνητικές συνέπειες στη ζωή τους.

Επίσης, πολύ σημαντικός και επίκαιρος λόγος είναι η κατάχρηση των κοινωνικών δικτύων.Οι έφηβοί αλλά και τα παιδία βυθίζονται για ώρες στις εφαρμογές και τα κοινωνικής δικτύωσης, «χαζεύοντας» το οπτικοακουστικό υλικό που διοχετεύεται σε αυτά. Ο μεγαλύτερος όγκος του περιεχομένου που διακινείται στο διαδίκτυο δυστυχώςδεν έχει καμία ουσία. Η εξάπλωση της εικόνας εις βάρος του λόγου δεν καλλιεργεί τις κοινωνικές ικανότητες των παιδιών καιεκτός αυτού περιορίζει ακόμα περισσότερο τη χρήση της γλώσσας, καθώς δεν χρειάζονται τα λόγια στις έντονες εικόνες και στα videos.

Βέβαια, υπάρχουν τρόποι  με τους οποίους θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα αυτόαπό το σύγχρονο ελληνικό σχολείο . Πρέπει τα σχολεία, να αναπτύσσουν την γλώσσα της νεολαίαςμε λογοτεχνικά βιβλία, ποιήματα ,αυτοβιογραφίες συγγραφέων κτλ. Επιπλέον, θα πρέπει να υιοθετηθούν νέες μέθοδοι διδασκαλία, ώστε  τα παιδιά να μη χρειάζεται να αποστηθίζουν στείρες γνώσεις, αλλά να κατανοούν τα κείμενα που διαβάζουν και να εξασκούνται επαρκώς στην παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου. Πάνω απ’ όλα πρέπει να  εξασκούν την κριτική τους σκέψη.

Μία άλλη λύσηείναι οι εκπαιδευτικές εκδρομές. Τα παιδιά πηγαίνοντας σε κάποιο μουσείο ή θέατρο μπορούν να μάθουν με πιο ψυχαγωγικό και βιωματικό  τρόπο.Σε ένα πιο ευχάριστο πλαίσιο μπορούν να ασκήσουν με μεγαλύτερη επιτυχία την ικανότητα της έκφρασης μέσω της επαφής με μια πιο καλλιεργημένη γλώσσα αναπτύσσοντας ταυτόχρονα το πνεύμα τους και την κριτική τους ικανότητα.

Εννοείται πως όλα αυτά απαιτούν χρόνο και υπομονήαλλά, αν αλλάξουμε σιγά-σιγά κάποια πράματα έχοντας την απαραίτητη βούληση, το μέλλον των νέων θα γίνει καλύτερο γι’ αυτούς και για τις επόμενες γενιές.

 

ΑΡΣΕΝΙΑΔΗ ΔΑΝΑΗ Α1

 

Οι νέοι και η γλώσσα

 

Στις μέρες μας έχει παρατηρηθεί έντονα το φαινόμενο της γλωσσικής ένδειας στη νέαγενιά.Οι νέοι σήμερα χρησιμοποιούν έναν  κώδικα  επικοινωνίας που διαθέτει  περιορισμένο  λεξιλόγιο τόσο στον γραπτό όσο και στον προφορικό λόγο. Είναι σημαντικό να διερευνηθούν τα αίτια του φαινομένουαυτού αλλά και  να προταθούν  τρόποι για τη αντιμετώπισή του.

Αρχικά, μια σημαντική αίτια του φαινομένου είναι η κυριαρχία της αγγλικήςγλώσσας στην καθημερινότητα. Πιο συγκεκριμένα, η αγγλική γλώσσα υπάρχει σε διάφοραμέσα που χρησιμοποιούν αρκετά οι νέοι, όπως οι υπολογιστές, το διαδίκτυο, η μουσική καιπολλά άλλα, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό η γλωσσική τους έκφραση. Έτσι, πολλές φορέςχρησιμοποιούν περισσότερες ξενόφερτες λέξεις από ό,τι ελληνικές.Επίσης, η ελλιπής επαφή των νέων με τη λογοτεχνία και γενικότερα το βιβλίοέχει μεγάληεπίπτωση στη γλωσσική τους έκφραση. Η επικράτηση της τηλεοπτικής οθόνης στηνκαθημερινότητααπομακρύνει ολοένα και περισσότερο τους νέους από την ανάγνωση, καιγενικότερα από τη γνώση, γεγονός που τους οδηγεί στη χρήση φτωχού λεξιλογίου.

Ωστόσο, είναι σημαντικό το σύγχρονο ελληνικό σχολείο να λάβει τα κατάλληλα μέτραγια την αντιμετώπιση της γλωσσικής «φτώχειας» στους νέους. Πρώτα απ’ όλα, σημαντικόςείναι ο ρόλος των γονιών και των εκπαιδευτικών στη γλωσσική καλλιέργεια των μαθητών.Ειδικότερα, οι άνθρωποι αυτοί είναι αναγκαίο να βοηθήσουντα παιδιά να κατανοήσουν τηναξία της γνώσης της μητρικής τους γλώσσας, δίνοντας οι ίδιοι πρώτα το καλό παράδειγμα. Μετά την συνειδητοποίησηείναι αναγκαία η «αποκατάσταση» της γλώσσαςμέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία και αυτό θα γίνει με τη σωστή διδασκαλία των νέωνελληνικών στα σχολεία με σύγχρονες μεθόδους καθώς καιμε διάφορα σεμινάρια που θαβοηθήσουν τόσο τους μαθητές όσο και τους εκπαιδευτικούς.

Ολοκληρώνοντας, κρίνεται αναγκαίο οι νέοι να γνωρίζουν άρτια τη μητρική τους γλώσσαόχι μόνο για να έχουν στη διάθεσή τους ένα επαρκές εργαλείο επικοινωνίας αλλά και για να διασφαλίσουν την εθνική τους ταυτότητα.

 

ΒΙΔΑΛΗΣ ΟΡΦΕΑΣ

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *