ΣΧΕΣΗ ΕΦΗΒΩΝ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΩΝ
Τα γνωρίσματα του σύγχρονου παιδαγωγού
Οι σχέσεις μεταξύ παιδαγωγών και εφήβων δεν είναι πάντοτε ιδανικές,ώστε να ευνοούν τη μαθησιακή διαδικασία. Για να βελτιωθεί αυτή η σχέση, θα πρέπει να βελτιώσουν οι μαθητές την συμπεριφορά τους αλλά και οι παιδαγωγοί τον τρόπο αλληλεπίδρασης μαζί τους, ώστε να μπορέσουν να υποστηρίξουν σωστά τους νέους.
Για να γίνει εφικτό το παραπάνω, είναι υποχρεωτικό οι καθηγητές να έχουν κάποια χαρακτηριστικά. Αρχικά, θα πρέπει να δημιουργούν ένα φιλικό και άνετο περιβάλλον μέσα στην τάξη, το οποίο θα κάνει τους νέους να νιώθουν πιο ευχάριστα και ελεύθερα. Επιπλέον, θα βοηθούσε και η καλλιέργεια του διαλόγου επί ίσοις όροις και η ελεύθερη ανταλλαγή απόψεων. Με αυτό τον τρόπο ο εκπαιδευτικός κατανοεί βαθύτερα τους προβληματισμούς και την ψυχολογία των εφήβων και ύστερα αυτό τον βοηθάει να αλληλεπιδράσει με τον κατάλληλο τρόπο απέναντι τους.
Επιπρόσθετα, ένα ακόμη χαρακτηριστικό που επιβάλλεται να υιοθετήσουν οι εκπαιδευτικοί είναι ο σεβασμός. Για να υπάρχει ισορροπία μέσα σε μία τάξη, είναι ανάγκη να επικρατεί ο αλληλοσεβασμός. Για να σεβαστούν ο έφηβοι τους εκπαιδευτικούς, πρέπει πρώτα οι εκπαιδευτικοί να σεβαστούν τους εφήβους. Ακόμα, διαγράφεται ζωηρά η ανάγκη να είναι ο καθηγητής τίμιος και ειλικρινής. Να έχει δημοκρατική, και όχι αυταρχική συμπεριφορά, απέναντι στους νέους και να χαρακτηρίζεται από συνέπεια λόγων και πράξεων. Έτσι, ο μαθητής θα εξοικειωθεί πιο εύκολα με την παρουσία του και θα μπορέσει να ανοιχτεί για τα συναισθήματά και τις απόψεις του με μεγαλύτερη ευχέρεια.
Συμπερασματικά, όλα αυτά τα γνωρίσματα και πολλά περισσότερα είναι αυτά τα οποία θα βοηθήσουν τους σύγχρονους παιδαγωγούς να υποστηρίξουν τους εφήβους και να τους εμπνεύσουν εμπιστοσύνη.
Βαρκάδου Ελπίδα
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ
Τα προβλήματα που απασχολούν τους εφήβους στις μέρες μας είναι πολλά και ποικίλα, ειδικά αν αναλογιστούμε το πόσο έχει αλλάξει ο κόσμος τις τελευταίες δεκαετίες.
Ένα από τα πολλά προβλήματα που απασχολούν τους εφήβους είναι το επάγγελμα που θα επιλέξουν στο μέλλον , η εύρεση εργασίας και τα εισοδήματα που «υπόσχεται». Φυσικά, αυτό έχει γίνει πιο εύκολο στις μέρες μας, διότι πλέον η τεχνολογία έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο, ώστε ο καθένας θα μπορούσε να κερδίζει αρκετά χρήματα μέσω του διαδικτύου, χωρίς να έχει τελειώσει το σχολείο και χωρίς να έχει πολλά πτυχία. Ένας τρόπος ,όμως, για το σχολείο να βοηθήσει τους εφήβους είναι να εισαχθεί το μάθημα του επαγγελματικού προσανατολισμού. Μέσω αυτού οι έφηβοι αποκτούν αυτογνωσία αναγνωρίζοντας τα ταλέντα και τις ιδιαίτερες δεξιότητές τους και πληροφορούνται ποια επαγγέλματα έχουν ζήτηση στην αγορά εργασίας.
Ένας ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα είναι το αυξημένο άγχος. Η πίεση του περιβάλλοντος, οι αναρίθμητες υποχρεώσεις, η μελέτη των μαθημάτων , η έλλειψη ελεύθερου χρόνου και η αγωνία για το μέλλον είναι μερικά μόνο από τα θέματα που γεμίζουν τους νέους με άγχος. Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν πως το άγχος είναι ο κύριος παράγοντας για προβλήματα, όπως η κατάθλιψη. Όταν είσαι αγχωμένος, δεν έχεις διάθεση να κάνεις τίποτα: να φας, να διαβάσεις, ή να περάσεις καλά. Ένας τρόπος με τον οποίο το σχολείο θα μπορούσε να συμβάλει στην αντιμετώπιση του ζητήματος αυτού είναι το να υπάρχει ένας ψυχολόγος και να προσπαθεί να ανιχνεύσει τα αίτια που προκαλούν το έντονο στρες στους εφήβους.
Εξίσου σημαντικό θέμα που απασχολεί τις εφήβους είναι η γνώση ξένων γλωσσών. Σήμερα στα σχολεία θέλουμε να μαθαίνουμε δύο ή τρεις ξένες γλώσσες. Ο χρόνος και ο τρόπος διδασκαλίας τους στο σχολείο φαίνεται να μην είναι επαρκείς για όσους θέλουν να πάνε σε μια άλλη χώρα ή να εμπλουτίσουν το βιογραφικό τους χτίζοντας ένα καλύτερο μέλλον. Γι’ αυτόν τον λόγο οι περισσότεροι καταφεύγουν σε φροντιστήρια, Ένας τρόπος να το αποφύγουμε αυτό είναι το σχολείο να διδάσκει περισσότερες ξένες γλώσσες, να εντάξει στο πρόγραμμά τους περισσότερες ώρες διδασκαλίας και φυσικά να χρησιμοποιεί σύγχρονες μεθόδους,
Προσωπικά πιστεύω πως το σχολείο δεν μπορεί να βοηθήσει τους εφήβους σε όλα τους τα προβλήματα, μπορεί όμως να προσπαθήσει να τους παρέχει τα κατάλληλα εφόδια, για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες και τις προκλήσεις της ζωής.
Βαρκάδος Ιωάννης
TA ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
Η εφηβεία αποτελεί μια από τις ωραιότερες αλλά και καθοριστικότερες φάσεις της ανθρώπινης ζωής. Είναι μια ηλικιακή περίοδος με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που της προσδίδουν ένα άρωμα μοναδικότητας αλλά ταυτόχρονα ένα σημαντικό βαθμό δυσκολίας λόγω των έντονων ψυχοπνευματικών διεργασιών που συντελούνται στο εσωτερικό κόσμο των νέων.
Οι σύγχρονοι νέοι στην πλειονότητά τους έρχονται αντιμέτωποι με πολλά αλλά και πολυσύνθετα προβλήματα. Βρίσκονται σε σταυροδρόμια, μπροστά σε διλήμματα και καλούνται να λάβουν σοβαρές αποφάσεις που είτε είναι σωστές είτε λανθασμένες θα τους ακολουθούν σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Αποτέλεσμα αυτού είναι πολλοί έφηβοι να αφιερώνουν χρόνο ψάχνοντας συνεχώς το ποιοι είναι και ποιος είναι ο σκοπός τους στη ζωή, συχνά χωρίς να καταλήγουν κάπου . Έτσι, οι νέοι ζητούν βοήθεια από οποιοδήποτε άτομο θεωρούν ικανό να τους βοηθήσει αλλά πολλές φορές τέτοια άτομα δεν υπάρχουν στην ζωή τους.
Το σχολείο ως φορέας αγωγής καλείται να βοηθήσει τους εφήβους στις υπαρξιακές τους ανησυχίες και στους προβληματισμούς τους. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα θα έπρεπε σιγά σιγά να αποβάλει τον εξεταστικοκεντρικό του χαρακτήρα, να αναθεωρήσει τις παιδαγωγικές μεθόδους και να ενθαρρύνει τον διάλογο μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας. Έτσι, με το διάλογο οι νέοι θα έχουν μια καλύτερη αντίληψη για την κοινωνία στην οποία ζουν και θα αποκτήσουν την οξυδέρκεια και την κριτική σκέψη που θα τους βοηθήσει στην υπόλοιπη ζωή τους και φυσικά στη διαμόρφωση της δικής τους ολοκληρωμένης προσωπικότητας. Επίσης, με τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος θα μπορούσαν να αποκτήσουν επικαιροποιημένες γνώσεις που δεν θα έρχονται σε αντίθεση με τη σύγχρονη ζωή, συγκριτικά με τις -συχνά- παρωχημένες γνώσεις που το σχολείο τους προσφέρει αυτή τη στιγμή.
Επιλογικά, όπως όλοι οι άνθρωποι κάθε ηλικίας, έτσι και οι νέοι αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητα τους πληθώρα προβλημάτων. Χρειάζεται, λοιπόν, κατάλληλη αγωγή, για να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους. Άρα, απαιτείται συνεχής κατανόηση και προσπάθεια από το σχολικό περιβάλλον.Καλούδης Δημήτρης
Σχέσεις μεταξύ παιδαγωγών και εφήβων
Ο σύγχρονος εκπαιδευτικός και τα βασικά του γνωρίσματα
Η εφηβεία είναι μία πολύ σημαντική περίοδος, κατά την οποίαπραγματοποιείται η μετάβαση από την παιδική ηλικία στην ενήλικη ζωή. Όπως γνωρίζουμε, είναι μία δύσκολη περίοδος που θέλει κατανόηση και υποστήριξη, την οποία δεν μας την παρέχουν απαραίτητα οι γονείς αλλά και οι παιδαγωγοί.
Ο νέος μέσα στο χώρο του σχολείου στηρίζεται πάνω στους εκπαιδευτικούς. Έχει την ανάγκη να έχει τον καθηγητή ως πρότυπο στη δύσκολη αυτή πορεία του προς τη γνώση και την αυτογνωσία του. Ο παιδαγωγός είναι υποχρεωμένος να δίνει την εικόνα ενός σωστού προτύπου, να μοιράζεταιτις γνώσεις του, για να μπορέσει ο έφηβος να ακολουθήσει τα βήματα του και να γίνει ένας μορφωμένος, καλλιεργημένος και ολοκληρωμένος άνθρωπος. Επίσης, ο εκπαιδευτικός μέσα από το διάλογο διαμορφώνει την στάση που θα έχει ένας έφηβος στην κοινωνία. Μέσα στη σχολική τάξη πρέπει να γίνονται συζητήσεις μεταξύ δασκάλων – εφήβων για τη ζωή, για το μέλλον και για το πώς θα μπορούν να διαχειριστούν δύσκολες και αναπόφευκτες καταστάσεις. Επιπλέον, ο καθηγητής δεν πρέπει να έχει επικριτικές και ρατσιστικές τάσεις απέναντι στους μαθητές του.
Επιπρόσθετα, ο καθηγητής πρέπει να είναι σε θέση να διαχειρίζεται με επάρκεια το διδακτικό του αντικείμενο αλλά και την τάξη του. Οφείλει να γνωρίζει καλά το αντικείμενο που διδάσκει, να οργανώνει και να καλλιεργεί θετικό κλίμα στην τάξη του.Επιβάλλεται να είναι δίκαιος και να προσπαθεί με τον τρόπο του να εμπνέει τους μαθητές να διαβάσουν, να μάθουν και να ενδιαφερθούν για τη μάθηση. Ένας σωστός καθηγητής πρέπει να έχει την ικανότητα να διαχειριστεί τους μαθητές του ακόμη και αν δεν υπακούνε στους κανόνες του σχολικού περιβάλλοντος, με την προϋπόθεση,όμως, πως οι μαθητές δεν θα εκμεταλλευτούν την ευγενική του στάση.Κατά συνέπεια,οι έφηβοι θα συμπαθήσουν και θα αγαπήσουν τον εκπαιδευτικόκι αυτό θα τους δημιουργήσει την όρεξη και την θέληση να τον ακούσουν.
Συμπερασματικά, οι παιδαγωγοί μπορούνκαι πρέπει με πολλούς και διάφορους τρόπους να κερδίσουν την συμπάθεια και την αγάπη των μαθητές τους, ώστε να μπορέσουν να τους βοηθήσουν και να τους υποστηρίξουν.
Καραγιάννη Εμμανουέλα Α1
ΕΦΗΒΟΙ
Ποια προβλήματα απασχολούν τους εφήβους σήμερα και πώς μπορεί το σχολείο να συμβάλει στην αντιμετώπισή τους;
Η εφηβεία είναι η περίοδος κατά την οποία το παιδί ωριμάζει και σιγά σιγά ενηλικιώνεται. Ένας έφηβος ενδεχομένως να αντιμετωπίζει αρκετά προβλήματα τόσο κατά τη διάρκεια της ενηλικίωσης τουόσο και στη συνέχεια.
Πολλά από τα προβλήματα των εφήβων σχετίζονται με τον «φυσικό «τους χώρο: την οικογένεια και το σχολείο. Όσον αφορά την οικογένεια η σχέση μεταξύ γονέων και παιδιού αλλάζει, μπορεί ο έφηβος να επιθυμεί να απομονωθεί ή να απομακρυνθεί θέλοντας να περάσει προσωπικό χρόνο με τον εαυτό του. Αυτό συχνά έχει ως αποτέλεσμανα μην υπάρχει ο αναγκαίος ποιοτικός χρόνος ανάμεσα στους γονείς και τους εφήβους. Η εκπαίδευση σίγουρα είναι κάτι που θα απασχολεί τον έφηβο. Τα παιδιά πολλές φορές είναι υπερβολικά φορτωμένα με μαθήματα του σχολείου ή και του φροντιστηρίου και στερούνται τον ελεύθερο χρόνοπου τους είναι απαραίτητος , ώστε να ασχοληθούν και με άλλα δημιουργικά πράγματα, γεγονός που οδηγεί στην έλλειψη καλλιέργειαςάλλων δεξιοτήτων που πιθανόν να του χρησίμευαν κατά την διάρκεια της ζωής του.
Καθώς οι έφηβοιμεγαλώνουν και βαδίζουν προς την ενηλικίωση, τους απασχολούν επίσηςτα επαγγελματικά και τα κοινωνικά προβλήματα. Τα ποσοστά ανεργίας είναι αρκετά αυξημένα σήμερα ακόμα και για τουςπτυχιούχους και αυτό σίγουρα προκαλεί σε εφήβους και νέους το άγχος και την ανασφάλειαότι δεν θα μπορέσουν να ανεξαρτητοποιηθούνπλήρως από την οικογένεια τους. Στις μέρες μας είναι αρκετοί αυτοί που βρίσκονται σε οικονομική δυσπραγία λόγω της ανεργίας αλλά της απουσίας του κατάλληλου σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού.Επιπλέον, τα κοινωνικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οιέφηβοι αλλά και άτομα κάθε ηλικίας εξαρτώνται από το περιβάλλον στο οποίο ζουν και μεγαλώνουν. Μπορεί να είναι κάθε είδους προβλήματα όπως ο ρατσισμός,οι κοινωνικές ανισότητες, οπεριορισμός της ελευθερίας του ατόμου, η αδιαφορία για τον συνάνθρωπο ή ακόμη και οι διάφοροι εθισμοί όπως π.χ. στα ναρκωτικά.
Το σχολείομπορεί να συμβάλλει στην αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων , καθώς είναι το δεύτεροςσημαντικότερος φορέας κοινωνικοποίησης -μετά την οικογένεια- με τη βοήθεια του οποίου το παιδί αποκομίζει τις βασικές αρχές και γνώσειςγια τη ζωή του.Τα παιδιά και οι έφηβοι πρέπει στο σχολείο να καλλιεργούν τον αλληλοσεβασμό και την αλληλοκατανόηση , ώστε να βοηθηθούν έτσι να προχωρήσουν στην κοινωνία. Πρέπει να λαμβάνουν δημοκρατική παιδεία: να διδάσκονται τις δημοκρατικές αρχές, τον διάλογο και τις κοινωνικές δεξιότητες. Η μάθηση, εξάλλου, πρέπει να βασίζεται σε βιωματικές μεθόδους και δραστηριότητες.
Επομένως, το σχολείο είναι αναγκαίο να συμβάλλειστην αναγκαία ενίσχυση της δημιουργικότητας και την καλλιέργεια δεξιοτήτων καιγνώσεων χρήσιμων για την μετέπειτα ζωή των νέων.
Γκίκα Άρτεμις